Kaj. skrev:Når man oplever og omtaler den digitale lyd som dårlig er årsagen ikke at den er digitalt optaget og afspillet. Årsagen ligger i det, der sker med den digitale lyd undervejs fra mikrofon til højttaler. Her er en supplerende forklaring på det vi oplever med musikken. http://www.soundsenze.com/soundqualitytest.html
thor1 skrev:Da man har et større dynamik område til rådighed i dag burde det kunne lade sig gøre at skrue så langt ned at man er sikker på ikke at overstyrer, og så eventuelt senerer hæve niveauet.
Encore skrev:thor1 skrev:Da man har et større dynamik område til rådighed i dag burde det kunne lade sig gøre at skrue så langt ned at man er sikker på ikke at overstyrer, og så eventuelt senerer hæve niveauet.
Ja, hvis man har 24 bit til rådighed og ikke overgør det. De nederste bit er ikke lige så "gode" som de øverste bit, da springene mellem bitniveauerne bliver større efterhånden som vi nærmer os nul. Målt i dB (ikke i V), hvilket vil sige logaritmisk, sådan som vores hørelse også er indrettet.
Det er samme situation som i fotografi - man skal helst eksponere så lyst som muligt, uden at højlysene brænder ud. Hvis man undereksponerer og bagefter lysner, kan man få problemer i skyggerne, hvor gradueringen ikke er fin nok til at kunne bære at blive "strukket".
Encore skrev:thor1 skrev:Da man har et større dynamik område til rådighed i dag burde det kunne lade sig gøre at skrue så langt ned at man er sikker på ikke at overstyrer, og så eventuelt senerer hæve niveauet.
Ja, hvis man har 24 bit til rådighed og ikke overgør det. De nederste bit er ikke lige så "gode" som de øverste bit, da springene mellem bitniveauerne bliver større efterhånden som vi nærmer os nul. Målt i dB (ikke i V)
Peter Steffensen skrev:Encore skrev:thor1 skrev:Da man har et større dynamik område til rådighed i dag burde det kunne lade sig gøre at skrue så langt ned at man er sikker på ikke at overstyrer, og så eventuelt senerer hæve niveauet.
Ja, hvis man har 24 bit til rådighed og ikke overgør det. De nederste bit er ikke lige så "gode" som de øverste bit, da springene mellem bitniveauerne bliver større efterhånden som vi nærmer os nul. Målt i dB (ikke i V)
På en pladespiller er "de nederst bits" helt væk, da de er druknet i støj. Det må da være værre end i et digitalt system, hvor de er tilstede.
Bevensee skrev:Peter Steffensen skrev:Encore skrev:thor1 skrev:Da man har et større dynamik område til rådighed i dag burde det kunne lade sig gøre at skrue så langt ned at man er sikker på ikke at overstyrer, og så eventuelt senerer hæve niveauet.
Ja, hvis man har 24 bit til rådighed og ikke overgør det. De nederste bit er ikke lige så "gode" som de øverste bit, da springene mellem bitniveauerne bliver større efterhånden som vi nærmer os nul. Målt i dB (ikke i V)
På en pladespiller er "de nederst bits" helt væk, da de er druknet i støj. Det må da være værre end i et digitalt system, hvor de er tilstede.
Peter: Det er noget vrøvl, så snart man taler om frekvenser over ca 1 kHz. Her er der masser as signal-støj forhold til rådighed på vinyl. Det er blevet dokumenteret et hav af gange, både subjektivt af lyttere, og i målinger.
Bevensee skrev:Thor: Som jeg skrev k det tidligere indlæg, er du nødt til at se på den spektrale fordeling af støjen. For frekvenser over ca 1 kHz, har vinyl bedre SNR end CD. Se nedenstående målinger (der i øvrigt er foretaget på en almindelig Rega Planar 3 pladespiller, og ikke et eller andet high-end vidunder):
http://www.audioholics.com/audio-techno ... t-4-page-2
Som det fremgår af grafen, har vinyl EFTER afspilning et SNR på mindst 96 dB over 1 kHz.
Encore skrev:Bevensee skrev:Thor: Som jeg skrev k det tidligere indlæg, er du nødt til at se på den spektrale fordeling af støjen. For frekvenser over ca 1 kHz, har vinyl bedre SNR end CD. Se nedenstående målinger (der i øvrigt er foretaget på en almindelig Rega Planar 3 pladespiller, og ikke et eller andet high-end vidunder):
http://www.audioholics.com/audio-techno ... t-4-page-2
Som det fremgår af grafen, har vinyl EFTER afspilning et SNR på mindst 96 dB over 1 kHz.
Interessant link. Kunne være et bud på en del af forklaringen på hvorfor vinyl er så svært at vippe af pinden.
Encore skrev:Bevensee skrev:Thor: Som jeg skrev k det tidligere indlæg, er du nødt til at se på den spektrale fordeling af støjen. For frekvenser over ca 1 kHz, har vinyl bedre SNR end CD. Se nedenstående målinger (der i øvrigt er foretaget på en almindelig Rega Planar 3 pladespiller, og ikke et eller andet high-end vidunder):
http://www.audioholics.com/audio-techno ... t-4-page-2
Som det fremgår af grafen, har vinyl EFTER afspilning et SNR på mindst 96 dB over 1 kHz.
Interessant link. Kunne være et bud på en del af forklaringen på hvorfor vinyl er så svært at vippe af pinden.
Bevensee skrev:Thor: Som jeg skrev k det tidligere indlæg, er du nødt til at se på den spektrale fordeling af støjen. For frekvenser over ca 1 kHz, har vinyl bedre SNR end CD. Se nedenstående målinger (der i øvrigt er foretaget på en almindelig Rega Planar 3 pladespiller, og ikke et eller andet high-end vidunder):
http://www.audioholics.com/audio-techno ... t-4-page-2
Som det fremgår af grafen, har vinyl EFTER afspilning et SNR på mindst 96 dB over 1 kHz.
Peter Steffensen skrev:Encore skrev:thor1 skrev:Da man har et større dynamik område til rådighed i dag burde det kunne lade sig gøre at skrue så langt ned at man er sikker på ikke at overstyrer, og så eventuelt senerer hæve niveauet.
Ja, hvis man har 24 bit til rådighed og ikke overgør det. De nederste bit er ikke lige så "gode" som de øverste bit, da springene mellem bitniveauerne bliver større efterhånden som vi nærmer os nul. Målt i dB (ikke i V)
På en pladespiller er "de nederst bits" helt væk, da de er druknet i støj. Det må da være værre end i et digitalt system, hvor de er tilstede.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst