af Hifiigen » fre apr 26, 2019 09:30
Jeg tolker mellem linierne hos visse ovenfor, at der kan være tale om et godt produkt, som så bare sælges med ekstra høj fortjeneste, således at køberne erhverver noget fordi de har råd, som andre ikke har fordi de ikke har råd, men det er egentlig det samme produkt som et godt produkt til væsentligt lavere pris.
Skulle det være hele sandheden, må man konkludere, at dem med mange penge er idioter, som ikke har evnen til at se hvad de får for pengene, og om de overhovedet får noget. Det gælder måske for dem der pludselig vinder hundredevis af mio. i lotto. De andre som har mange penge fordi de er både lidt heldige, men også intilligente (ellers var de ikke blevet meget velhavende) er de så dumme? Har de ikke fået at vide af sælgerne HVORFOR dette eller hint produkt er 3-7 gange så dyrt som andet? Er de så dumme, at de er blevet bildt noget ind, som de tror på? Og er sælgerne så dumme, at de har prøvet at bilde dem noget shit på ærmet? Vil det ikke være det samme som at p.... på en god kunde? Og er det en god salgsstrategi? En sælger der er i stand til at betjene kræsne kunder skal være troværdig, dvs. der skal være noget rigtigt eller meget sandsynligt korrekt i hans salgstale, hvis han skal etablere og bevare troværdighed over langt tid. Jeg tror, at en kunde med mere end stærk økonomi er ret førsom overfor folk der bare vil tage deres penge uden modydelse.
For mig at se, er der ene og alene tale om, at producenten søger de sidste procenter eller marginaler i ydelse, og det koster så erfaringsmæssigt mange gange mere - loven om aftagende udbytte. For mange High-End producenter er det ikke en særlig god forretning - flere er bukket under fordi omkostningerne var for store, selvom deres produkter var meget dyre.
Man må bare konstatere, at Gryphon under Flemming og partnerens ledelse og efter deres økonomiske problemer dengang Lyngdorf gik ind og støttede i en periode, har været ualmindeligt dygtige til at drive virksomheden. Trods den ret lille størrelse, har den givet et årligt overskud på 4-5 mio. en en hel del år. Så selvfølgelig har avancen pr. stk. været høj, men det koster ret meget at etablere udvikling, startproduktion og markedsføring af et nyt produkt. Kaj nævner, at efter 3-4 stk. er det betalt hjem - næh, jeg tror der skal det 10-dobbelte til. Bare igangsættelse af specialordrer hos leverandørerne kræver et minimumsstyktal som er langt større end 3-4 stk. for at det er bare nogenlunde interessant.
Man skal også regne med at større spild hos leverandører af kabinetsdele - der må intet være af smågfejl at udsætte på udseendet, for slutkunden er villig til den høje pris for bla. at produktet har en finish second-to-none.
Vh
Hifiigen