Janils skrev:Rent nostalgi! Havde en Formula 4 for mange år siden (i 70'erne), men den blev skilt ad til atomer.
En god arm til datidens højkompliante ADC, Shure, Ortofon m.fl., (kørte den selv med en Stanton 681 EEE), men så absolut ikke et godt valg til 10X5 som bør have en tungere arm. I en snæver vending kan det nok gå an, men en Rega arm vil nok få en hel del mere fasthed og stabilitet frem i lydbilledet samt ikke mindst give en langt bedre bund.
Iøvrigt mener jeg armen hedder Mayware Formula 4 ... men det kan jo være den har ændret navn?
Janils skrev:Rent nostalgi! Havde en Formula 4 for mange år siden (i 70'erne), men den blev skilt ad til atomer.
En god arm til datidens højkompliante ADC, Shure, Ortofon m.fl., (kørte den selv med en Stanton 681 EEE), men så absolut ikke et godt valg til 10X5 som bør have en tungere arm. I en snæver vending kan det nok gå an, men en Rega arm vil nok få en hel del mere fasthed og stabilitet frem i lydbilledet samt ikke mindst give en langt bedre bund.
Iøvrigt mener jeg armen hedder Mayware Formula 4 ... men det kan jo være den har ændret navn?
arsenix skrev:Janils skrev:Rent nostalgi! Havde en Formula 4 for mange år siden (i 70'erne), men den blev skilt ad til atomer.
En god arm til datidens højkompliante ADC, Shure, Ortofon m.fl., (kørte den selv med en Stanton 681 EEE), men så absolut ikke et godt valg til 10X5 som bør have en tungere arm. I en snæver vending kan det nok gå an, men en Rega arm vil nok få en hel del mere fasthed og stabilitet frem i lydbilledet samt ikke mindst give en langt bedre bund.
Iøvrigt mener jeg armen hedder Mayware Formula 4 ... men det kan jo være den har ændret navn?Du kan finde en test af den i et gammelt HF, det er et orgie i flexninger og resonanser. Summa summarum er der kun én letvægtsarm der er værd at ofre tid (og penge) på.
vilmann skrev:arsenix skrev:Janils skrev:Rent nostalgi! Havde en Formula 4 for mange år siden (i 70'erne), men den blev skilt ad til atomer.
En god arm til datidens højkompliante ADC, Shure, Ortofon m.fl., (kørte den selv med en Stanton 681 EEE), men så absolut ikke et godt valg til 10X5 som bør have en tungere arm. I en snæver vending kan det nok gå an, men en Rega arm vil nok få en hel del mere fasthed og stabilitet frem i lydbilledet samt ikke mindst give en langt bedre bund.
Iøvrigt mener jeg armen hedder Mayware Formula 4 ... men det kan jo være den har ændret navn?Du kan finde en test af den i et gammelt HF, det er et orgie i flexninger og resonanser. Summa summarum er der kun én letvægtsarm der er værd at ofre tid (og penge) på.
Javel ja. Måske man kunne få navnet på denne arm?
/vilmann
Kan du virkelig ikke gætte det ?, men den er dansk, kan tilpasses pick-up'er af varierende vægt og eftergivelighed - og så har den over 25 år på bagen
Arsenix
arsenix skrev:vilmann skrev:arsenix skrev:Janils skrev:Rent nostalgi! Havde en Formula 4 for mange år siden (i 70'erne), men den blev skilt ad til atomer.
En god arm til datidens højkompliante ADC, Shure, Ortofon m.fl., (kørte den selv med en Stanton 681 EEE), men så absolut ikke et godt valg til 10X5 som bør have en tungere arm. I en snæver vending kan det nok gå an, men en Rega arm vil nok få en hel del mere fasthed og stabilitet frem i lydbilledet samt ikke mindst give en langt bedre bund.
Iøvrigt mener jeg armen hedder Mayware Formula 4 ... men det kan jo være den har ændret navn?Du kan finde en test af den i et gammelt HF, det er et orgie i flexninger og resonanser. Summa summarum er der kun én letvægtsarm der er værd at ofre tid (og penge) på.
Javel ja. Måske man kunne få navnet på denne arm?
/vilmannKan du virkelig ikke gætte det ?, men den er dansk, kan tilpasses pick-up'er af varierende vægt og eftergivelighed - og så har den over 25 år på bagen
Arsenix
arsenix skrev:vilmann skrev:arsenix skrev:Janils skrev:RentSumma summarum er der kun én letvægtsarm der er værd at ofre tid (og penge) på.
Javel ja. Måske man kunne få navnet på denne arm?
/vilmannKan du virkelig ikke gætte det ?, men den er dansk, kan tilpasses pick-up'er af varierende vægt og eftergivelighed - og så har den over 25 år på bagen
Arsenix
Jeg havde nok på fornemmelsen at det var der hen ad
/vilmann
vilmann skrev:arsenix skrev:vilmann skrev:arsenix skrev:Janils skrev:RentSumma summarum er der kun én letvægtsarm der er værd at ofre tid (og penge) på.
Javel ja. Måske man kunne få navnet på denne arm?
/vilmannKan du virkelig ikke gætte det ?, men den er dansk, kan tilpasses pick-up'er af varierende vægt og eftergivelighed - og så har den over 25 år på bagen
Arsenix
Jeg havde nok på fornemmelsen at det var der hen ad
/vilmann
Men samtidig siger du jo så at fx Hadcock ikke kan bruges. Det stemmer ikke helt overens med hvad man ellers hører og læser?
/vilmann
Sør'me siger jeg så, og det samme gælder Formula 4, Skelleton, Black Widow og hvad historien eller har budt på af ustabile eller misforståede skabninger (der er mange)
Når jeg nævner UP4 som "letvægtsarmen" skal det forstås som den eneste universelt anvendelige, der er nemlig én til der dog kun kan bruges til nogle ganske få pick'up'er med mindre man har finmekaniske evner, og kun på det værk den er født på.
Det er muligt at Hadkock armen har et godt ry i anglofile kredse, men det bliver den ikke bedre af men hvem ved, det er måske unoderne nogle kan lide
Arsenix
R.P. skrev:Mørch armen er sku da ligesåfuld af unoder som alle de andre unipivoter, eksvis har den så mange stikforbindelser at det gør ondt pågrund af de udskiftelige armrør, det kan ikke være godt.
Sonussen ser ud til at ha et meget lavere tyngdepunkt end mørch, og ligner da ellers hinanden meget godt.
Men endnu en gang tillykke med den vilmann, og 10x5 eren spiller faktisk godt i de fleste arme, ligenu sider min i en 3012er, og der er jo ik nogen der forbyder en og tilføre lidt vægt mellem pu og arm, hvis det er nødvendigt.
I øvrigt arsenix har du prøvet sådan en sonus arm, eler læner du dig op ad en test som andre har udført!
Jeg er så gammel i HiFi gårde (40 år) at jeg har været alt det "sjove" igennem enten hjemme eller hos bekendte
Jeg ved ikke om du nogen side har stiftet bekendskab med Ortofons "pick-up/tonearms målestation" ? det har jeg, og det var en rigtig øjenåbner.
UP4 armens tyngdepunkt ligger i plan med den plade den aftaster. Mørkarmens sammenkobling med den tunge krop er én af årsagerne til dens stabilitet kombineret med at det er muligt at vælge et armrør med en korrekt masse og stivhed samt tilhørende kontravægt i forhold til den aktuelle pick.up
Arsenix
Live21 skrev:næhh sørme om det ik er en thorens, enig med arsenix, up4 gør det fantastisk på den.. den sammensætning jeg havde netop med en 125 mkII
Og for lige at massere lidt cykelbuksesved i såret så skal det være den rigtige 125'er (uden mk.II) eller endnu bedre, en EMT928
Eller en Thorens 150, værket Linn og Ariston på skummel vis kopierede
Eller hvis det skal være rigtig klassisk, et Mørch værk i metalkassette, med UP4 arm, MC200 og det tilhørende armrør, og så er producenterne let tilgængelige hvis en hovevreparation er nødvendig (og det er den nok)
Arsenix
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster