niklasthedolphin skrev:Jeg har haft Akai, B&O, Revox, Teac, Tandberg, Lyrec, Saba, Uher, Sony, Ferrograph og mange flere.Intet, indenfor spolebåndoptager, kan måle sig med Lyrec og, selvom jeg aldrig har ejet en, tror jeg også, vi kan putte Nagra i det selskab. Studer er også gode men halter en smule efter i vellyd omend deres byggekvalitet er høj.Stellavox lavede vist aldrig andet end reportagemaskiner som sikkert har været i super kvalitet men ikke rigtig brugbare i et stereoanlæg.Alle de japanske går i stykker og er umulige at skaffe reservedele til.Tandberg lyder godt men deres drivværk var ikke så super godt. Den med støj kan jeg ikke genkende på Tandberg maskinerne hvis det er TD 20A vi taler om.Teac blev alt for hurtig slidt ned og mistede pusten i toppen af frekvensområdet.Ferrograph var faktisk en dejlig maskine men jeg tror at back up til den maskine var en by i Rusland.Saba kunne man altid lave med en hammer og en mejsel men lyden var heller ikke i toppen. Det var mere en maskine til drengeværelset.Uher landede mellem to stole fordi den var ment som reportagemaskine men egentlig var for stor til formålet og samtidig var det kun de små bånd den kunne tage så den var ikke så velfungerende i stereoanlæget. Derudover var det da en ganske fin maskine. På den kunne man skifte tonehovedbro så du havde både adgang til 2 og 4 spor på samme maskine.Det trick lavede med 6 hoveder og en omskifterknap på Teac 2000M. Den er svær at få fat i mere.Men hvis du får en velholdt maskine i den højere kvalitetsklasse har du et afspilningsmedie som er bedre end noget andet medie i et stereoanlæg.Venligst"dolph"
Nagra IV er en vellydende driftssikker maskine, også med 10½ spoler men betjeningen er bøvlet og den kan kun spole retur, ikke frem. kan tage 7" spoler uden udrigger. Justerinsmæssigt er den uden konkurrence. Forsynet med nogle sindsyge stik der er umulige at opdrive. Nem at få serviceret hvis man gider køre sydpå (til fabrikken)
Stellavox/master (SP8/SP9) som ovenfor men kan kun tage 5" spoler og udriggeren til store spoler (12") er noget fætter BR hejs med lange Oringe
Jeg har let adgang til begge ovenstående maskiner og det er herligt at de hverken vejer eller fylder alverden (især når det er lånemaskiner)
Stellavox laver også en "ikke transportabel" studie maskine (TD9) der kan ses her http://www.audioprojpg.com/products.html
Jeg har selv en Movic A11 (chassis maskine med én hastighed) men der er som det ofte sker når man får fat i en gammel Lyrec på værft på ubestemt tid og alt hvad der kommer fra DR er skrot og stumper, ikke værd at samle på med mindre man kan det hele selv og har et uudtømmeligt lager af reservedele
Arsenix
arsenix skrev:niklasthedolphin skrev:Jeg har haft Akai, B&O, Revox, Teac, Tandberg, Lyrec, Saba, Uher, Sony, Ferrograph og mange flere.Intet, indenfor spolebåndoptager, kan måle sig med Lyrec og, selvom jeg aldrig har ejet en, tror jeg også, vi kan putte Nagra i det selskab. Studer er også gode men halter en smule efter i vellyd omend deres byggekvalitet er høj.Stellavox lavede vist aldrig andet end reportagemaskiner som sikkert har været i super kvalitet men ikke rigtig brugbare i et stereoanlæg.Alle de japanske går i stykker og er umulige at skaffe reservedele til.Tandberg lyder godt men deres drivværk var ikke så super godt. Den med støj kan jeg ikke genkende på Tandberg maskinerne hvis det er TD 20A vi taler om.Teac blev alt for hurtig slidt ned og mistede pusten i toppen af frekvensområdet.Ferrograph var faktisk en dejlig maskine men jeg tror at back up til den maskine var en by i Rusland.Saba kunne man altid lave med en hammer og en mejsel men lyden var heller ikke i toppen. Det var mere en maskine til drengeværelset.Uher landede mellem to stole fordi den var ment som reportagemaskine men egentlig var for stor til formålet og samtidig var det kun de små bånd den kunne tage så den var ikke så velfungerende i stereoanlæget. Derudover var det da en ganske fin maskine. På den kunne man skifte tonehovedbro så du havde både adgang til 2 og 4 spor på samme maskine.Det trick lavede med 6 hoveder og en omskifterknap på Teac 2000M. Den er svær at få fat i mere.Men hvis du får en velholdt maskine i den højere kvalitetsklasse har du et afspilningsmedie som er bedre end noget andet medie i et stereoanlæg.Venligst"dolph"Nagra IV er en vellydende driftssikker maskine, også med 10½ spoler men betjeningen er bøvlet og den kan kun spole retur, ikke frem. kan tage 7" spoler uden udrigger. Justerinsmæssigt er den uden konkurrence. Forsynet med nogle sindsyge stik der er umulige at opdrive. Nem at få serviceret hvis man gider køre sydpå (til fabrikken)
Stellavox/master (SP8/SP9) som ovenfor men kan kun tage 5" spoler og udriggeren til store spoler (12") er noget fætter BR hejs med lange Oringe
Jeg har let adgang til begge ovenstående maskiner og det er herligt at de hverken vejer eller fylder alverden (især når det er lånemaskiner)
Stellavox laver også en "ikke transportabel" studie maskine (TD9) der kan ses her http://www.audioprojpg.com/products.html
Jeg har selv en Movic A11 (chassis maskine med én hastighed) men der er som det ofte sker når man får fat i en gammel Lyrec på værft på ubestemt tid og alt hvad der kommer fra DR er skrot og stumper, ikke værd at samle på med mindre man kan det hele selv og har et uudtømmeligt lager af reservedele
Arsenix
Det med slidt udstyr gælder jo alle prof maskiner som har været brugt hårdt i radio/studie/reportage øjemed.
Jeg har været heldig at min Lyrec ikke har været brugt særlig meget og slet ikke af en kommerciel radiostation og jeg nåede at få Lyrec fabrikkens båndoptagermand til at topshine min maskine mekanisk og elektrisk (selvom den intet fejlede) lige inden han gik af på pension. (Må han nyde sit otium)
niklasthedolphin skrev:arsenix skrev:niklasthedolphin skrev:Jeg har haft Akai, B&O, Revox, Teac, Tandberg, Lyrec, Saba, Uher, Sony, Ferrograph og mange flere.Intet, indenfor spolebåndoptager, kan måle sig med Lyrec og, selvom jeg aldrig har ejet en, tror jeg også, vi kan putte Nagra i det selskab. Studer er også gode men halter en smule efter i vellyd omend deres byggekvalitet er høj.Stellavox lavede vist aldrig andet end reportagemaskiner som sikkert har været i super kvalitet men ikke rigtig brugbare i et stereoanlæg.Alle de japanske går i stykker og er umulige at skaffe reservedele til.Tandberg lyder godt men deres drivværk var ikke så super godt. Den med støj kan jeg ikke genkende på Tandberg maskinerne hvis det er TD 20A vi taler om.Teac blev alt for hurtig slidt ned og mistede pusten i toppen af frekvensområdet.Ferrograph var faktisk en dejlig maskine men jeg tror at back up til den maskine var en by i Rusland.Saba kunne man altid lave med en hammer og en mejsel men lyden var heller ikke i toppen. Det var mere en maskine til drengeværelset.Uher landede mellem to stole fordi den var ment som reportagemaskine men egentlig var for stor til formålet og samtidig var det kun de små bånd den kunne tage så den var ikke så velfungerende i stereoanlæget. Derudover var det da en ganske fin maskine. På den kunne man skifte tonehovedbro så du havde både adgang til 2 og 4 spor på samme maskine.Det trick lavede med 6 hoveder og en omskifterknap på Teac 2000M. Den er svær at få fat i mere.Men hvis du får en velholdt maskine i den højere kvalitetsklasse har du et afspilningsmedie som er bedre end noget andet medie i et stereoanlæg.Venligst"dolph"Nagra IV er en vellydende driftssikker maskine, også med 10½ spoler men betjeningen er bøvlet og den kan kun spole retur, ikke frem. kan tage 7" spoler uden udrigger. Justerinsmæssigt er den uden konkurrence. Forsynet med nogle sindsyge stik der er umulige at opdrive. Nem at få serviceret hvis man gider køre sydpå (til fabrikken)
Stellavox/master (SP8/SP9) som ovenfor men kan kun tage 5" spoler og udriggeren til store spoler (12") er noget fætter BR hejs med lange Oringe
Jeg har let adgang til begge ovenstående maskiner og det er herligt at de hverken vejer eller fylder alverden (især når det er lånemaskiner)
Stellavox laver også en "ikke transportabel" studie maskine (TD9) der kan ses her http://www.audioprojpg.com/products.html
Jeg har selv en Movic A11 (chassis maskine med én hastighed) men der er som det ofte sker når man får fat i en gammel Lyrec på værft på ubestemt tid og alt hvad der kommer fra DR er skrot og stumper, ikke værd at samle på med mindre man kan det hele selv og har et uudtømmeligt lager af reservedele
Arsenix
Det med slidt udstyr gælder jo alle prof maskiner som har været brugt hårdt i radio/studie/reportage øjemed.
Jeg har været heldig at min Lyrec ikke har været brugt særlig meget og slet ikke af en kommerciel radiostation og jeg nåede at få Lyrec fabrikkens båndoptagermand til at topshine min maskine mekanisk og elektrisk (selvom den intet fejlede) lige inden han gik af på pension. (Må han nyde sit otium)
Den Stellavox du henviser til ser interessant ud. Det er nu forkert når de på deres hjemmeside skriver at deres maskine fra 1984 er den første modulopbyggede studiemaskine. Der kom Lyrec føst med deres TR53 i 70'erne og deres mere moderne TR55 i 1982. Begge modulopbyggede. Det var netop Lyrec der ligesom "opfandt" det koncept.Hmmmmmm....................Fy Stellavox.......sådan at lyve om ens ophav.Nagra har også haft lavet en mastermaskine som ikke er så kendt. Den hedder Nagra T og kan ses her: http://chambinator.free.fr/english/nagtus.htmDen er fra 1981. Den vil jeg dælme gerne have fat i. Men den må intet fejle for det vil nok være så som så med service på den.Nu nævnte jeg blot den mest almindelige Nagra, den det er nemmest at få fat i brugt til menneskepengeFabrikken tager gerne imod hvis du kommer på de kanter, sidste gang (i år) blev 2 trykruller og 2 NAB adaptere hjembragt til "fabrikspris". I den del af audiobranchen går man i rummelige skoMovic havde jeg helt glemt. Det var da vist også en udemærket maskine lydmæssigt.Mere end udmærket, problemet er reservedele efter Ole Augustenborg lukkede biksen og satte sig hjem i gyngestolenJeg må erkende at jeg synes at båndoptagere generelt er fascinerende og jeg synes at de er stærkt undervurderede lydmæssigt.Der bliver færre og færre der ved hvad en spolemaskine under gunstige omstændigheder leverer rent kvalitetsmæssigt, de har aldrig hørt det og der bliver færre og færre maskiner i drift, og endnu færre der selv optager levende musik på analogt udstyrVenligst"dolph"
Duelund Coherent Audio skrev:Egentligt mystisk at det er dødt helt hen, med den revival som LP'en har fået, skulle man mene, at folk også ville fatte interesse for spolebåndoptagere...
Det er nok en blanding af pris, manglende tilgængelighed, lav brugervenlighed og krav om en smule teknisk indsigt ved optagelse der gør at spolebåndoptageren ingen renaissance har fået.
Jeg har aldrig sluppet pladespiller, spolebåndoptageren eller kassettemaskinen ud af mit grej.
Venlig hilsen
"dolph"
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst