af Analogueman » søn nov 11, 2018 10:24
Kaj, for mit vedkommende har det ikke så meget med formatet at gøre eller at opnå det optimale (som i sig selv er en flygtig, ikke-absolut størrelse, da den meget ofte er præferencedrevet).
Jeg er interesseret i mekanik, og finder glæde ved at reparere visse ting, som måske ellers var dømt skrotningsmodne, så de virker igen.
Og det skal helst være for forholdsvis overkommelige ressourcer.
Vi lever desværre i en kultur, hvor alt for meget bliver skrottet/smidt ud, selvom det med en overkommelig indsats kunne have fortsat med at fungere fuldt ud tilfredsstillende.
Jeg har også renoveret vintage motorcykler (og cykler), selv om de ikke har køreegenskaber som (mere) moderne motorcykler. Til gengæld har de så ofte en anden designæstetik, der i den grad appellerer til min smag.
Det samme kan siges om nævnte Nakamichi. Som jeg forsøger at få frem i min blog-artikel, så er jeg af den opfattelse, at Nakamichi egenhændigt gjorde kassetteformatet til et “seriøst” format i midten af 1970erne ... og så synes jeg, at designet er en fin repræsentant for perioden.
Samlet set er der i min bog tale om et lille stykke hi-fi-historie, som er værd at bevare.
Vivid Audio Giya G4/Reference 3A MM De Capo i/Nottingham Analogue Hyperspace/Pink Triangle PT1/Sota Star Sapphire MKIII/Garrard 401 (projekt)/Alphason Sonata (projekt)/Roksan Xerxes (projekt)/Voyd Valdi (projekt)/Graham Phantom B-44/Oracle/SME 345 Mørch UP-4 og DP-6/Cartridge Man Conductor/BlueNote U-3 (projekt)/Nottingham Analogue Paragon 1 og 3/Roksan Artemiz (projekt)/Alphason HR-100S-MCS (projekt)/Audio Note Io-I/DaVinciAudio Labs Grand Reference Grandezza/Audio Note M5 Phono/Kondo CFz/Rossner & Sohn Canofer S/Sugden Masterclass AA/PurePower 1050/Stax SR-009 + diverse andre Stax-modeller og -drivere/Woo Audio GES/Keith Monks RCM (i dobbeltudgaven)/Nogle tusinde lp’er