miju.
"Så i bund og grund aner vi ikke hvornår noget lyder rigtigt og eller neutralt."
vi ved vel hvordan instrumenter skal lyde ? samt hvordan stemmer er, vi ved hvoran dynamik er, i hvert fald på vores ynglings musik, disse ting er en stor hjælp til at bedømme hvor tæt vi er på målet..
samt selvfølgelig målinger
Live21 skrev:vi ved vel hvordan instrumenter skal lyde ?
Live21 skrev:vilmann, en hi hat feks, så stor forskel er der ikke på dem, (og jo ved godt der er forskellige men hvis vi siger samme størelse osv)
og alligevel er der ik mange anlæg der får dem til at lyde korrekt.. lyder sku næsten som et barn der banker med en plastik ske
,hvis tracy cahapman lyder som en kvinde er der sikkert os noget galt, langt de fleste anlæg vil spille især blæse instrumenter (os dine omtalte sax´s) så langt fra virkeligheden at man ikke er i tvivl om at dette er en dårlig kopi.
HIGH FIDELITY skrev:Alt farver jo --- i forhold til favoritten.Ja hvis man har en favotit, jeg har ikke en favorit alle plader er min favorit.
Har man den ballance i sit anlæg som man har tilstræbt og kæmpet for -- og så prøver et andet kabel eller lign. --- ja så farver det jo, i forhold til "favoritten" som man har kæmpet for og synes er neutralt i ens egne ører.Den balance du snakker om hvordan høre du og hvornår vd du den er der ?
Du mener dit anlæg er neutralt --- Jeg mener mit er neutralt --- og jeg er sikker på at de lyder meget forskelligt.NEj mit anlæg er ikke neutralt men det kan spille forskelle så det mest farvende er det ikke.
Så er det ikke længere et spørgsmål om "farver" men hvad der er neutralt.Her nærmer du dig noget omkring smag men det er en anden diskution jeg mener nemlig ikke man skal blande sin personlige smag ind i musikken.
Men farvning er jo en ændring i forhold til det man selv synes er optimaltHvad syntes du er optimalt ? og hvordan høre du når det er tilstede, det er det jeg gerne vil vide jeg ved det nemlig ikke ?
Hilsen Jonas Bojer
Live21 skrev:synes der er en grim tendens til at især bund skal boostes på højttalere, meget ofte med basrefleks, ik altid men meget ofte.Ja jeg er enig med dig at for meget bas farver og det høres endda tydeligt det komemr på alle plader man spiller.
faktisk er det alle aspekter af hvordan et anlæg skal lyde man skal igennem for at svare på det spørgsmål, gør det meget kort, da der alligevel er ligeså mange meninger om det som der er medlemmer, for er jo den holdning at alt spiller korrekt deværre :DJa men det er en leverandør holdning og de har overbevist størstepart af HIFI brugere specielt gennem 70'erne og 80'erne ;o). HUSK "kildekritik" hvem får mest udaf at sige at HIFI er en smagssag ? nemlig leverandøre og sælgere for så kan alt skrammel kan jo sælges, dette er efter min mening det bedste salgstrik gennem tiden.
det skal jo være så tæt som muligt på virkeligheden. noget er bedre end andet, intet er helt som det skal være. dette gælder for dynamik, bund, soundstage osv. burde alle ku blive enige om, hvis de har været til en live koncert
så er der hvordan det skal lyde når det er korrekt. personligt går jeg meget efter at highhat og blæsere skal lyde naturligt, og ikke som noget der kommer fra et plastik instrument, ik meget der kan spille de to ting korrekt.. meget kan få det til at lyde pænt og poleret.. noget med fet transistore har jeg aldrig hørt kunne spille de to ting korrektTror godt man kan have specielle ting man lytter efter men hvordan høre du så og hvornår ved du at en blæser ikke er farvet ?
Kim Olsen skrev:anlægget farver vel i forhold til referencen?Ja alle anlæg farver det er min holdning men så er det jo med at finde det anlæg som farver mindst ;O)
ellers er der vel udelukkelsesmetoden og "jeg har været der".
udelukkelsesmetoden er når en bestemt ting lyder ens på mange forskellige anlæg, men skiller sig ud på et enkelt. eks. en stemme der lige pludseligt er hevet fire oktaver op.Kan godt lide den med "ENS" vil du så sige at det "komponent" som lyder ens på mange forskellige anlæg er det som farver mest ? ligesom man altid kan høre når der f.eks. NO kabler på anlægget ?
"jeg har været der", er hvis man har oplevet kunstneren live, ved hvordan den guitar skal lyde (eks metal, og ikke nylon), eller er vant til at spille trommer, og derfor ved at den pågældende gengivelse intet har med en hihat at gører.Enig gå til live det er fedt. Har lige været til middelalder dage hvor en orkester spillede på trommer og en violin tingest man drejer på samt andre mere primitive instrumenter men dam det lød godt og timet ;O)
det er i mine øjne ikke et spørgsmål om noget lyder godt, det er et spørgsmål om hvad det lyder godt i forhold til.
Hilsen Jonas Bojer
vilmann skrev:Live21 skrev:vi ved vel hvordan instrumenter skal lyde ?
Gør vi det?
/vilmann
Jonas Bojer skrev:Tror godt man kan have specielle ting man lytter efter men hvordan høre du så og hvornår ved du at en blæser ikke er farvet ?
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster