Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hør det farver

Rumkorrektion, akustik, jitter, ren strøm m.m.

Hør det farver

Indlægaf Jonas Bojer » ons jul 19, 2006 21:17

Nu har jeg igen læst nogle tråde med folk der siger dit og dat farver.
 
1) Hvordan kan i høre at anlægget farver ?
 
2) Hvordan kan i høre hvilke komponenter der farver ?
 
3) HvornÃ¥r kan i sige...... nu farver det ?
 
NÃ¥r jeg lytter og høre et anlæg bÃ¥de kan spille melodi i de dybe toner og højt toner sÃ¥ kan det ikke farve sÃ¥ meget men kan det kun spille melodi i de høje toner sÃ¥ er det mÃ¥ske et tegn pÃ¥ at en eller andet i kæden "farver" til den "lyse" side. Men er det sÃ¥ pladen der er "lys" dette kan jo hurtigt testes ved at smide en "mørk" plade pÃ¥ eller aller bedst benytte et nummer som starter mørkt og slutter lyst.
 
Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Thomas DIY » ons jul 19, 2006 21:29

Alt farver jo --- i forhold til favoritten.

Har man den ballance i sit anlæg som man har tilstræbt og kæmpet for -- og så prøver et andet kabel eller lign. --- ja så farver det jo, i forhold til "favoritten" som man har kæmpet for og synes er neutralt i ens egne ører.

Du mener dit anlæg er neutralt --- Jeg mener mit er neutralt --- og jeg er sikker på at de lyder meget forskelligt.

Så er det ikke længere et spørgsmål om "farver" men hvad der er neutralt.

Men farvning er jo en ændring i forhold til det man selv synes er optimalt
Thomas DIY
Profil Lukket
 
Indlæg: 481
Tilmeldt: lør jan 07, 2006 02:55

Indlægaf Live24 » ons jul 19, 2006 21:41

synes der er en grim tendens til at især bund skal boostes på højttalere, meget ofte med basrefleks, ik altid men meget ofte.

faktisk er det alle aspekter af hvordan et anlæg skal lyde man skal igennem for at svare pÃ¥ det spørgsmÃ¥l, gør det meget kort, da der alligevel er ligesÃ¥ mange meninger om det som der er medlemmer, for er jo den holdning at alt spiller korrekt deværre :D

det skal jo være så tæt som muligt på virkeligheden. noget er bedre end andet, intet er helt som det skal være. dette gælder for dynamik, bund, soundstage osv. burde alle ku blive enige om, hvis de har været til en live koncert


så er der hvordan det skal lyde når det er korrekt. personligt går jeg meget efter at highhat og blæsere skal lyde naturligt, og ikke som noget der kommer fra et plastik instrument, ik meget der kan spille de to ting korrekt.. meget kan få det til at lyde pænt og poleret.. noget med fet transistore har jeg aldrig hørt kunne spille de to ting korrekt
Live24
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 392
Tilmeldt: søn okt 30, 2005 15:10

Indlægaf Kim Olsen » ons jul 19, 2006 21:49

anlægget farver vel i forhold til referencen?

ellers er der vel udelukkelsesmetoden og "jeg har været der".

udelukkelsesmetoden er når en bestemt ting lyder ens på mange forskellige anlæg, men skiller sig ud på et enkelt. eks. en stemme der lige pludseligt er hevet fire oktaver op.

"jeg har været der", er hvis man har oplevet kunstneren live, ved hvordan den guitar skal lyde (eks metal, og ikke nylon), eller er vant til at spille trommer, og derfor ved at den pågældende gengivelse intet har med en hihat at gører.

det er i mine øjne ikke et spørgsmål om noget lyder godt, det er et spørgsmål om hvad det lyder godt i forhold til.
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Indlægaf Dr-Tricket » tors jul 20, 2006 13:17

Personligt synes jeg ikke det har særlig stor værdi om et anlæg "farver" lyden. for hvis et sÃ¥ kaldt neutralt anlæg lyder dÃ¥rligt, i mine øre, og et anlæg der farver lyder godt, sÃ¥ køber jeg sku' det der lyder godt. Jeg kan forstÃ¥ at man i studier ønsker at have noget grej som er næsten helt neutralt, men jeg har ikke noget studie  :P . Jeg mener dermed ikke at det er lige godt, for et anlæg kan jo farve helt ekstremt meget, og det kan jeg heller ikke lide, sÃ¥ jeg mener alt i alt det er en fin balance man skal arbejde med, dels skal anlæget ikke farve helt vildt, og dels skal det heller ikke blive kedeligt, som jeg mener at eks. B&W kan være.
Dr-Tricket
Medlem
 
Indlæg: 93
Tilmeldt: lør dec 17, 2005 16:08
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf miju » tors jul 20, 2006 16:28

Hvis man, når man lytter, ikke rigtig bemærker noget enkelt frekvens afsnit, i forhold til et andet, og at der ikke er nogen betoninger af nogen art, men en fornæmmelse af at alt er i BALANCE.

Så vil jeg sige at en hvis neutralitet er opnået.

MEN! hvad absoæut neutralitet ER? og hvornår denne er opnået ved jeg ikke, eller vil nødig udtale mig med 100% sikkerhed om.

FOR! det kommer jo an på i forhold til hvad?

Udgår vi fra hvad der er på mediet der afspilles, kræver det jo faktisk at vi VED hvordan dette SKAL lyde eller rettere er tiltænkt at lyde.

Og det kan være lidt af et problem, da de jo faktisk kun ved det i studiet hvor det blev mastret og endelig mixet færdigt. (og det så endda kun på netop DET udstyr lyttet på DER!)

Så i bund og grund aner vi ikke hvornår noget lyder rigtigt og eller neutralt.

Vi kan forholde os til hvornår det i vores øre lyder afbalanceret og rigtigt, samt at div. instrumenter og stemmer fornæmmes "rigtige" (men det er og bliver en meget subjektiv bedømmelse)

Videnskablig og teknisk set, har vi målinger og lavest forvrængning og tab. mm. at kikke på hvad angår udstyrte, og for højtalerne har vi frekvensgangen (der er det mest visuelle og tydelige og non subjektive der faktisk er at have med at gøre, jo mere liniær jo størst tilnærmelse neutralitet)

MEN! disse mÃ¥linger og data siger langt fra alt!.. og kan kun bruges i begrænset omfang, der er faktisk KUN for højtalernes vedkommende frekvens og fase liniaritet der relativ sikkert viser om der farves mere eller mindre og i hvilken retning, for alt andet udstyr sÃ¥ siger brøkdele af % tab og forvrængning ikke meget om lyden mm. (har hørt udstyr med 0,0005% forvrængning spille mere "rigtigt" end noget med 0,0003%...  sÃ¥ dette flueknæpperi mÃ¥linger siger utroligt lidt IRL. og er kun en indikator pÃ¥ hvad der teoretiske og teknisk er "bedst"

Så neutralitet i grejet er et stærkt subjektivt begræb.

Derfor vil jeg mene at det jeg sage først, med at når man ikke rigtig bemærker noget stikke frem eller lades tilbage, eller nogen fokuceringer / betoninger i lyden og det hele på en måde virker i balance, så er man der hend af..

MEN! igen.. det afhænger meget af ørene der lytter (den enkeltes opfattelse) og er ganske subjektivt..

Men som sagt lyt... finder du at lyden virker i balance og der ikke er noget der fanger dit øre, altsÃ¥ nogen parametre eller frekvensafsnit der gør opmærksom pÃ¥ sig selv, enten ved at være fremtrædende eller manglende..  og nÃ¥r det hele bare VIRKER! rigtigt.. sÃ¥ vil jeg mene at DU! har opnÃ¥et (opfattet) noget man kan kalde nautralitet..

Så er det her udover helt andet spørgsmål om man så kan lide dette eller ej? eller om man faktisk opfatter en farvning (fokucering eller betoning et og andet sted) som værende mest "rigtigt" eller bare bedst lydende??

Igen meget subjektivt!...

mvh.
m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf Live24 » tors jul 20, 2006 16:36

miju.

"Så i bund og grund aner vi ikke hvornår noget lyder rigtigt og eller neutralt."

vi ved vel hvordan instrumenter skal lyde ? samt hvordan stemmer er, vi ved hvoran dynamik er, i hvert fald på vores ynglings musik, disse ting er en stor hjælp til at bedømme hvor tæt vi er på målet..

samt selvfølgelig målinger

Live24
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 392
Tilmeldt: søn okt 30, 2005 15:10

Indlægaf vilmann » tors jul 20, 2006 16:54

Live21 skrev:

vi ved vel hvordan instrumenter skal lyde ?



Gør vi det?

Jo, vi kan genkende et instrument når vi hører det.
Men hvordan ved du om det du hører er "rigtigt"? Selvom du fx. har genkendt at det er en tenorsaxofon du hører.

Bed to forskellige saxofonister om at spille en simpel melodi på den samme saxofon. Det lyder næppe ens.
Tag én saxofonist. Giv ham først en Selmer-sax, derefter en Conn. Nu lyder det overhovedet ikke ens.

Der er næppe nogen der er i tvivl om at begge dele er en tenorsax - men alligevel er der en verden til forskel.

Kan man genkende den forskel gennem anlægget, uden at have en reference ved hånden?
PÃ¥ et hvilket som helst instrument?

Jeg tror ikke der er ret mange der kan.

/vilmann
vilmann
 

Indlægaf Live24 » tors jul 20, 2006 17:32

vilmann, en hi hat feks, så stor forskel er der ikke på dem, (og jo ved godt der er forskellige men hvis vi siger samme størelse osv) og alligevel er der ik mange anlæg der får dem til at lyde korrekt.. lyder sku næsten som et barn der banker med en plastik ske

,hvis tracy cahapman lyder som en kvinde er der sikkert os noget galt, langt de fleste anlæg vil spille især blæse instrumenter (os dine omtalte sax´s) så langt fra virkeligheden at man ikke er i tvivl om at dette er en dårlig kopi.

vi har alle nogle ting som vi siger, sådan skal dette lyde, eneste man kan er at få de ting på plads og håbe resten følger med
 
vi ved hvordan det lyder nÃ¥r der bliver banket pÃ¥ en tromme.. dette har i høj grad noget med højtalerens dynamiske formÃ¥en at gøre. SA feks kan ikke gengive det naturtro, mange basrefleks systemer lyder oppustede og os disse fejler her
Live24
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 392
Tilmeldt: søn okt 30, 2005 15:10

Indlægaf vilmann » tors jul 20, 2006 17:44

Live21 skrev:vilmann, en hi hat feks, så stor forskel er der ikke på dem, (og jo ved godt der er forskellige men hvis vi siger samme størelse osv)


Jeg mener nu der er ret stor forskel. Men når vi hører dem tror vi at de er ens, medmindre vi har en anden type (og en meget dygtig trommeslager til at styre stikkerne) at sammenligne med.


og alligevel er der ik mange anlæg der får dem til at lyde korrekt.. lyder sku næsten som et barn der banker med en plastik ske

,hvis tracy cahapman lyder som en kvinde er der sikkert os noget galt, langt de fleste anlæg vil spille især blæse instrumenter (os dine omtalte sax´s) så langt fra virkeligheden at man ikke er i tvivl om at dette er en dårlig kopi.


Det er jeg langt hen ad vejen enig i.

vilmann
 

Indlægaf Jonas Bojer » søn jul 23, 2006 17:57

HIGH FIDELITY skrev:Alt farver jo --- i forhold til favoritten.

Ja hvis man har en favotit, jeg har ikke en favorit alle plader er min favorit.

Har man den ballance i sit anlæg som man har tilstræbt og kæmpet for -- og så prøver et andet kabel eller lign. --- ja så farver det jo, i forhold til "favoritten" som man har kæmpet for og synes er neutralt i ens egne ører.

Den balance du snakker om hvordan høre du og hvornår vd du den er der ?

Du mener dit anlæg er neutralt --- Jeg mener mit er neutralt --- og jeg er sikker på at de lyder meget forskelligt.

NEj mit anlæg er ikke neutralt men det kan spille forskelle så det mest farvende er det ikke.


Så er det ikke længere et spørgsmål om "farver" men hvad der er neutralt.

Her nærmer du dig noget omkring smag men det er en anden diskution jeg mener nemlig ikke man skal blande sin personlige smag ind i musikken.

Men farvning er jo en ændring i forhold til det man selv synes er optimalt

Hvad syntes du er optimalt ? og hvordan høre du nÃ¥r det er tilstede, det er det jeg gerne vil vide jeg ved det nemlig ikke ?

Hilsen Jonas Bojer

Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Jonas Bojer » søn jul 23, 2006 18:03

Live21 skrev:synes der er en grim tendens til at især bund skal boostes på højttalere, meget ofte med basrefleks, ik altid men meget ofte.

Ja jeg er enig med dig at for meget bas farver og det høres endda tydeligt det komemr på alle plader man spiller.

faktisk er det alle aspekter af hvordan et anlæg skal lyde man skal igennem for at svare pÃ¥ det spørgsmÃ¥l, gør det meget kort, da der alligevel er ligesÃ¥ mange meninger om det som der er medlemmer, for er jo den holdning at alt spiller korrekt deværre :D

Ja men det er en leverandør holdning og de har overbevist størstepart af HIFI brugere specielt gennem 70'erne og 80'erne ;o). HUSK "kildekritik" hvem fÃ¥r mest udaf at sige at HIFI er en smagssag ? nemlig leverandøre og sælgere for sÃ¥ kan alt skrammel kan jo sælges, dette er efter min mening det bedste salgstrik gennem tiden.


det skal jo være så tæt som muligt på virkeligheden. noget er bedre end andet, intet er helt som det skal være. dette gælder for dynamik, bund, soundstage osv. burde alle ku blive enige om, hvis de har været til en live koncert


så er der hvordan det skal lyde når det er korrekt. personligt går jeg meget efter at highhat og blæsere skal lyde naturligt, og ikke som noget der kommer fra et plastik instrument, ik meget der kan spille de to ting korrekt.. meget kan få det til at lyde pænt og poleret.. noget med fet transistore har jeg aldrig hørt kunne spille de to ting korrekt

Tror godt man kan have specielle ting man lytter efter men hvordan høre du så og hvornår ved du at en blæser ikke er farvet ?

 
Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Jonas Bojer » søn jul 23, 2006 18:07

Kim Olsen skrev:anlægget farver vel i forhold til referencen?

Ja alle anlæg farver det er min holdning men så er det jo med at finde det anlæg som farver mindst ;O)

ellers er der vel udelukkelsesmetoden og "jeg har været der".

udelukkelsesmetoden er når en bestemt ting lyder ens på mange forskellige anlæg, men skiller sig ud på et enkelt. eks. en stemme der lige pludseligt er hevet fire oktaver op.

Kan godt lide den med "ENS" vil du sÃ¥ sige at det "komponent" som lyder ens pÃ¥ mange forskellige anlæg er det som farver mest ? ligesom man altid kan høre nÃ¥r der f.eks. NO kabler pÃ¥ anlægget ?

"jeg har været der", er hvis man har oplevet kunstneren live, ved hvordan den guitar skal lyde (eks metal, og ikke nylon), eller er vant til at spille trommer, og derfor ved at den pågældende gengivelse intet har med en hihat at gører.

Enig gå til live det er fedt. Har lige været til middelalder dage hvor en orkester spillede på trommer og en violin tingest man drejer på samt andre mere primitive instrumenter men dam det lød godt og timet ;O)

det er i mine øjne ikke et spørgsmål om noget lyder godt, det er et spørgsmål om hvad det lyder godt i forhold til.

Hilsen Jonas Bojer

Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Jonas Bojer » søn jul 23, 2006 18:09

vilmann skrev:
Live21 skrev:

vi ved vel hvordan instrumenter skal lyde ?



Gør vi det?

/vilmann
 
Og endnu værre hvad hvis INSTRUMENTET allerede er farvet i studiet og derfor allerede på pladen hvordan skal anlægget så reagere ?det vil jeg gerne vide jeres mening om ?????
 
Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Live24 » man jul 24, 2006 00:38

Jonas Bojer skrev:

Tror godt man kan have specielle ting man lytter efter men hvordan høre du så og hvornår ved du at en blæser ikke er farvet ?

 
de ting jeg leder efter i en forstærker (er min oplevelse at det er dem der er bestemmende for hvor virkelighedstro man kan komme) er at de ikke fÃ¥r feks blæsere til at lyde glatte og polerede, den fejl synes jeg stort set alle har, ik kun blæsere men af en eller anden grund er det dem jeg bedst kan høre det pÃ¥. ligeledes er definationen af detaljer utrolig vigtig for mg, bla hi hat der skal svingningerne ku høres, ik kun selve slaget, det samme gør sig gældende for trommer/bund feks hvis vi tager et tordenskrald (for at gøre det simpelt) er det min oplevelse at næsten ingen forstærkere vil kunne gengive det korrekt. skraldet vil de fleste fÃ¥ nogenlunde, men opbygningen til det (rumlen) vil de færreste kunne gengive..
 
dvs der er en udpræget mangel pÃ¥ indformationer, samt alt for mange er for behagelige/udglattende og dette er ikke pga kildematerialet.
 
det er bare forstærkeren, så kommer der speakere der ofte ligger til og trækker fra i stor stil, dynamisk underdimensionerede osv.
 
 
 
Live24
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 392
Tilmeldt: søn okt 30, 2005 15:10


Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.