af miju » ons aug 23, 2006 07:56
En objektiv (eller relativ objektiv) gengivelse der er baseret på nonsubjektive faktore, fremkommer kun af det udstyr der måler bedst.
Højtalere skal være liniære i frekvensgang og fase.
udstyr skal være så tabs og forvrængningsfrit som muligt.
Kun det udstyr der lever op til disse krav kan siges at tilnærme sig objektivitet.
Den MINDSTE! afvigelse fra NUL forvrængning og Nul tab samt på frekvenskurver og i tid / fase forhold vil tilføre farvning, der er en afvigelse fra det objektive.
Det objektive findes op cd, skiven eller vinyl pladen, det er DEN MUSIK der er optaget.
Denne skal gengives 100% som den nu ligger på dette medie og intet andet, hverken mere eller mindre.
Det er objektiv hifi!... og en non subjektiv gengivelse.
Vi ved også at alt grej der er brugt under optagelsen af musikken påvirker hvad der nu ER på mediet, det vil sige at samme krav gælder hele vejen til studiet og helt ud til microfonerne der skal opfange lyden.
Frekvens & fase / tid liniaritet, nul forvrængning og intet tab!!.. samt en del fler faktore og parametre for mangfoldige til at alle tage med her.
Alt der ikke lever op til disse krav hidhøre i en og anden grad under det subjektive, det værende optage udstyr såvel som afspille (reproduktions) udstyr.
Vi ved alle at intet gør dette.
Dog kan man tilstræbe en så stor tilnærmelse og derfor så lidt subjektivitet som nu muligt.
Det gøres ved at optimere før omtalte faktore samt mange flere.
I den nonsubjektive og objektive vedren kan alt eller skal alt kunne vejes og måles og har en videnskablig og matamatisk forklaring.
Alt der ikke kan beregnes, måles og vejes samt bevises er subjektivt!..
En del forsøger på at lave udstyr hvor der er taget højde for dette i udpreget grad, men med mere eller mindre held.
(Personligt finder jeg dog at noget af det bedste og mest rigtige og musikalske udstyr hidhøre her under, men lang fra alt!)
Hvordan kan det være at der blandt det mest korrekt og optimalt målende udstyr der SKULLE! tilnærme sig det objektive og nonsubjektive mest muligt, alligevel findes noget der ikke lyder godt, troværdigt og ovebevisende og her ved musikalsk?
Hvilke faktore spiller ind her!
Hvilke OBJEKTIVE! faktore spiller ind?
Hvad NONSUBJEKTIVT spiller ind og gør noget grej og nogle optagelser mere "rigtige" og troværdige (musikalske) end andre?
Jeg selv har en klar holdning, de videnskablige facts og parametre skal være på plads og optimeret... MEN! her efter træder der desverre subjektivitet ind og det kommer man ikke uden om, her er det sidste måle indstrument ørene og de er subjektive.. de har det sidst at sige.. dog skal både disse og det nonsubjektive harmonere i en helhed.. herved opnås efter mine erfaringer de bedste resulteter.. (subjektiviteten skal holdes i stramme tøjler! og have sine rammer / grænser.. men undgås kan det ikke.
mvh.
m.