Peter - AR skrev:OK, jeg er næsten klar over hvad næste spørgsmål er, så derfor kan jeg ligeså godt svare nu.
--
I dag optages næsten alt musik på en computer, også f.eks. Diana Krall eller Per Nielsen.
det er desværre ret tydligt at høre på ¨cd , f.eks den nye med Per Nielsen, mage til kønsløs lyd skal man lede længe efter
Man har analoge mikrofoner, hvis signal tilføres en AD converter.
Derefter har man signalet i det digitale domane. Det digitale signal skal behandles omhyggeligt. Det har man forsøgt i mange år, og derfor er der udtaget et par standarder. Eks. er AES kommet frem med en standard, som ikke er tabsfri, men er sidenhen blevet mange gange overhalet af Apple (fra computer industrien).
De fleste steder bruges både AD og DA, og det værste er man sender de digitale informationer fra AD-converteren til computeren via AES standard. Det sker en del steder endnu.
AES er i realiteten de samme bits, som man har på SPDIF, blot andet signal niveau, dvs. envejs-kommunikation:
1) Der findes digitalt AES single-ended, hvilket er 1Vrms SPDIF på TTL niveau.
2) SÃ¥ er der de samme digitale AES informationer, som er balanceret.
3) Sidst, samme informationer, som er moduleret på en anden måde ved højere frekvens og faseskift.
For alle AES standarder gælder det, at de bruger det vi kender fra SPDIF, hvormed en tabt bit forsøges genskabt ved hjælp af fejlkorrektion, og DET KAN MAN IKKE, idet der ikke er retransmission.
I de studier, hvor man KUN bruger f.eks. FireWire sikres kvaliteten til at være tabsfri fra mikrofonernes AD-convertere til harddisk, da der aldrig kan forekomme tab af bits, idet der er retransmission over FireWire kabler.
--
I de indspilninger, som høres at mangle dynamik, det findes der naturligvis en årsag til: Typisk er der brugt AD-convertere, samt software, der flader dynamikken ud. Dette høres tydlig i det eksempel du hentyder til, der er ingen dynamik, men "flat all over".
--
HELDIGVIS bruges der næsten kun data-filer i lyd-studier, altså det vi kender fra CD-ROM, eller computer programmer.
--
PS: Fatter ikke det er så svært for AES at indse div. ulemper, da de er et "hav" af mennesker, som BURDE sikre os bedre lyd.
Peter - AR skrev:...
Vedr. den gamle LP, så tror jeg kun den eksistere i år 2005 af nostalgiske og forretningsmæssige årsager, det er i hvert fald ikke på grund af lyden.
Bedre lyd end fra f.eks. CD, SACD eller LP kan man i dag kun få fra en relativ hurtig computer med en relativ hurtig harddisk.
Aldrig i livet skal mine analog skiver rippes ind via rippesoftware...føjOG hvis man er til LP, så kan man jo bare rippe dem til PC'en via optage funtion og derefter fjerne ridser i lak-pladen - med software.
Nå så dem der lytter til vinyl er nostalgikere
Hvis man vender den på hovedet kunne jeg med ligeså stor ret påstå at dem de hopper med på det nyeste - f.eks. musik fra en PC - er teknikforblændede personer som absolut skal have den nyeste nye teknologi at kunne vise frem.
Det mener jeg selvfølgelig _ikke_ og det kan godt være der er nostalgi indblandet i vinylen, men der er altså også den gode lyd. Ellers er der vel ikke økonomi i at lave de såkaldte audiofile vinyl-tryk, som der kommer rigtig mange af for øjeblikket.
I bedste fald er dette blot sludder..i værste fald manglende kendskab til referencepladespilleres sande formåen.Jeg tror det sidsteOG så kommer gamle nostalgi nørder, der SÆLGER de gamle LPer, fordi de tror de har opdaget noget nyt, som er bedre. Det har de endnu ikke, fordi det man får fra en lak eller akryl LP plade, det er farvelade musik i "bedste" format, hvor alt information er FARVET.
Aldrig i livet skal mine analog skiver rippes ind via rippesoftware...føj
aarrrg..det mener du ikkesd skrev:Dengang man gik fra LP til CD oplevede vi et "kvantespring" i kvalitetsforbedring, både lydmæssigt og betjeningsmæssigt. Helt ærligt, de allerfleste LP-er og pladespillere lød da rædselsfuldt, sammenlignet med CD!
I dag er der ikke et hjem eller en bil der ikke har mindst en CD-spiller. Der kommer ikke et nyt medie, hvis det ikke er bedre end CD på en sådan måde, at main-stream forbrugeren tydelig kan høre og se det. Selv på et super-anlæg er det de færreste, der kan høre forskel på CD, DVD-audio og SACD, jeg kan i hvert fald ikke selv. SACD og DVD-audio er jo også stendød af samme årsag.
Jeg tror, at CD vil eksistere mange år endnu som det medie, man køber musik på til at tage med. Efterhånden vil man i tiltagende grad overgå til at købe musik på anden måde, f.eks. på nettet eller telefonen. Der kommer dog ikke i overskuelig fremtid en direkte afløser for CD, på samme måde som CD afløste LP!
Peter - AR skrev:Hej ZakaNå så dem der lytter til vinyl er nostalgikere
JA.
det er den mest absurde indbildning, jeg længe har mødt.Peter - AR skrev:Hej Mr. Antisilver,Aldrig i livet skal mine analog skiver rippes ind via rippesoftware...føj
Ok, men så må du nøjes med det du har.
Du skulle nu en dag sætte dig lidt ind i tingene og så vil du finde af der faktisk KAN skabes bedre lyd fra den PC du sidder overfor, end det du kan købe på vinyl eller SACD.
Vedr. den gamle LP, så tror jeg kun den eksisterer i år 2005 af nostalgiske og forretningsmæssige årsager, det er i hvert fald ikke på grund af lyden.
Bedre lyd end fra f.eks. CD, SACD eller LP kan man i dag kun få fra en relativ hurtig computer med en relativ hurtig harddisk.
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster