Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Aktiv Vs. passiv deling

Rumkorrektion, akustik, jitter, ren strøm m.m.

Indlægaf Smelly » søn apr 29, 2007 13:18

Find5fejl skrev:Det "alm." aktive delefilter

Når du siger alm. aktive delefiltre, tænker du så på den aller billigste slags, som bruges i PA-udstyr?

arsenix skrev:Problemet er jo at det aktive filter skal være lige så skræddersyet til den aktuelle opgave som det passive, standardfiltre dur ganske enkelt ikke, hverken passivt eller aktivt. Det aktive skal med andre ord gøre det samme som det passive, de skal være filtermæssigt identiske.

Når du siger, at begge slags filtre skal skræddersys til opgaven, mener du da så også, at de skal laves efter samme mål? Jeg tænker eksempelvis på, at man vel aldrig helt kan opnå den ideelle stejlhed i passive filtre - i hvert fald ikke uden at indsætte for mange unønskede komponenter i signalvejen.

Boman skrev:Muligvis, det afhænger af hvordan det er udført.
 
Det afhænger vel alene af DAC'ens kvalitet?
 
Boman skrev:For at opnå den bedst mulige lydkvalitet har jeg kasseret CDspillen, og vha EAC (Exact Audio Copy) rippet mine CD'er til en harddisk.

Fra harddisken sendes musikken til en Squeezebox 3 (SB3).
Fra SB3 via SPDIF interface til en Alexis AI4 (en professionel digital formatomformer).
Fra Alexis AI4 via ADAT interface (professionel optisk digital multikanal interface) til RME 9636 digitalt lydkort i korrektionspc'en.
 
Tak for beskrivelsen 
 
Giver det ekstra led, som Squeezebox'en er, ikke en masse unødvendig og ekstra jitter samt andet signaldegeneration? Tænker særligt på signalets overførsel mellem enhederne. Det undre mig specielt også, at du har den optiske signalkonvertering i kæden. Formoder det er fordi SB3'eren står meget lang fra computeren?
Du kunne jo lave hele systemet, så det kørte fra computeren, men Squeezebox'en er måske taget med som betjeningsmæssigt WAF-onde?
 
Boman skrev:I korrektionspc'en beregner Brutefir de 6 korrigerede signaler, der via lydkorten og ADAT sendes tilbage til Alexis AI4, der opdeler i 3 stereosignaler og via AES/EBU interface sendes til de tre digitale forstærkere (et styk TACT 2150 og to styk Lyngdorf TDA2200+).
 
Er der nogen begrænsninger på hvor mange korrigerede signaler, som kan beregnes?
 
Boman skrev:Bortset fra acourate korrigere man kun amplituden, og ignorerer fasen.
 
Vil det sige, at acourate er det eneste aktive digitale delefilter, som korrigerer fasen?
Brugeravatar
Smelly
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: søn dec 17, 2006 20:45

Indlægaf Boman » søn apr 29, 2007 19:59

Boman skrev:For at opnå den bedst mulige lydkvalitet har jeg kasseret CDspillen, og vha EAC (Exact Audio Copy) rippet mine CD'er til en harddisk.

Fra harddisken sendes musikken til en Squeezebox 3 (SB3).
Fra SB3 via SPDIF interface til en Alexis AI4 (en professionel digital formatomformer).
Fra Alexis AI4 via ADAT interface (professionel optisk digital multikanal interface) til RME 9636 digitalt lydkort i korrektionspc'en.
 
Tak for beskrivelsen 
 
Giver det ekstra led, som Squeezebox'en er, ikke en masse unødvendig og ekstra jitter samt andet signaldegeneration? Tænker særligt på signalets overførsel mellem enhederne. Det undre mig specielt også, at du har den optiske signalkonvertering i kæden. Formoder det er fordi SB3'eren står meget lang fra computeren?
Du kunne jo lave hele systemet, så det kørte fra computeren, men Squeezebox'en er måske taget med som betjeningsmæssigt WAF-onde?

SB3 giver - efter min mening - ikke jitter, idet signalet fra den går til lydkortet, hvor det bliver til almindelige data igen. Det er først i de digitale forstærkere at jitter kan bliver et problem.

Det er kun hvis de rigtige bits ikke når helskinnet frem til lydkortet, at der sker en forringelse af signalet.


Jeg kan vha af en USB-memorystick spille musik direkte til Brutefir, altså uden de første konverteringer (SPDIF, AES/EBU, ADAT).

Jeg synes det lyder lidt bedre en SB3, men jeg er ikke 100% sikker.

Jeg ville meget gerne kunne  filerne direkte, uden SB3, men så det ikke nemt at vælge hvilken musik man ønsker at høre.
 
Den optiske transmission mellem Alexis AI4 vha ADAT er nødvendig, da lydkortet har disse ind/udgange. Jeg tror ikke det forringer kvaliteten, da denne interface anvendes overalt i studiemiljøet, og det kun er korrekte bits det handler om, jitter er uinteressant.

Boman skrev:I korrektionspc'en beregner Brutefir de 6 korrigerede signaler, der via lydkorten og ADAT sendes tilbage til Alexis AI4, der opdeler i 3 stereosignaler og via AES/EBU interface sendes til de tre digitale forstærkere (et styk TACT 2150 og to styk Lyngdorf TDA2200+).
 
Er der nogen begrænsninger på hvor mange korrigerede signaler, som kan beregnes?
 
Det er der nok, men med en hurtig pc kan man sagtens beregner de nødvendige filer til et surroundsystem.


Boman skrev:Bortset fra acourate korrigere man kun amplituden, og ignorerer fasen.
 
Vil det sige, at acourate er det eneste aktive digitale delefilter, som korrigerer fasen?
[/quote]

Ja.

Og du vil blive forbavset, hvis du hører det, På grund af den manglende udtværing i tiden - tidsforvrængning - kan man høre utroligt mange detajler, som man ikke vidste var indspillet på cd'en.

Venlig hilsen

Boman
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 331
Tilmeldt: fre apr 27, 2007 10:23
Geografisk sted: Virum

Indlægaf Jonas Bojer » søn apr 29, 2007 20:25

Find5fejl skrev:Jonas

Hvis nu du et kort øjeblik skal prøve at være lidt klogere og smartere end du ser ud, kan du så ikke lige forklare mig hvad det er du hører, når du siger at kun aktivt filter duer når man først har hørt det ?

Prøv at se om du kan lave en sætning mht hvad det er du hører, uden man skal læse enkeltord som FARVNING, MUSIK eller GÅSEHUD.

Altså kun hvis du evner det, er det det sædvanlige pis og lort der kommer ud af din mund, så bare spring dette indlæg over.
 
Det er da enkelt har jeg ikke skrevet det en gang før til dig ? Jeg høre mere musik ;O) ligesom hvis man rammer en koncert hvor musikeren har en god dag og spiller i topklasse. Passivt set i sammenligning med aktiv er som om musikeren er trætte og slatne og ikke yder det bedste de kan.
 
Summa sumarum med Aktivt drift er det som om muskeren yder en bedre indsats. 
 
Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Find5fejl » søn apr 29, 2007 20:30

Gentager lige, men selvfølgelig for sent

Altså kun hvis du evner det, er det det sædvanlige pis og lort der kommer ud af din mund, så bare spring dette indlæg over.
Find5fejl
Profil Lukket
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: tirs apr 24, 2007 17:51

Indlægaf Jonas Bojer » søn apr 29, 2007 20:43

Find5fejl skrev:Gentager lige, men selvfølgelig for sent

Altså kun hvis du evner det, er det det sædvanlige pis og lort der kommer ud af din mund, så bare spring dette indlæg over.
 
Jeg forstår ikke dig helt, må man ikke evaulere anlæg på samme måde man evaulere en koncert ? Jeg lytter musikken for musikkens skyld og hvis jeg tester 2 anlæg vil jeg altid vælge det anlæg hvor jeg kan høre at musikeren yder den bedste indsats.
 
Prøv at gå lidt til koncerter så forstår du hvad jeg mener ;O)
 
Et gratis råd til dig husk dagen bliver ikke kortere af du er muggen ;O)
 
Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Find5fejl » søn apr 29, 2007 21:06

Nej men den bliver uhyggelig lang, hver gang du er online - loool

Jeg er ikke muggen, trænger bare MEGET til at høre nogle ordentlige og brugbare argumenter fra dig.

Men lad os springe den over.
Find5fejl
Profil Lukket
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: tirs apr 24, 2007 17:51

Indlægaf arsenix » søn apr 29, 2007 23:17

Smelly skrev:

Find5fejl skrev:Det "alm." aktive delefilter

Når du siger alm. aktive delefiltre, tænker du så på den aller billigste slags, som bruges i PA-udstyr?

arsenix skrev:Problemet er jo at det aktive filter skal være lige så skræddersyet til den aktuelle opgave som det passive, standardfiltre dur ganske enkelt ikke, hverken passivt eller aktivt. Det aktive skal med andre ord gøre det samme som det passive, de skal være filtermæssigt identiske.

Når du siger, at begge slags filtre skal skræddersys til opgaven, mener du da så også, at de skal laves efter samme mål? Jeg tænker eksempelvis på, at man vel aldrig helt kan opnå den ideelle stejlhed i passive filtre - i hvert fald ikke uden at indsætte for mange unønskede komponenter i signalvejen.

Boman skrev:Muligvis, det afhænger af hvordan det er udført.
 
Det afhænger vel alene af DAC'ens kvalitet?
 
Boman skrev:For at opnå den bedst mulige lydkvalitet har jeg kasseret CDspillen, og vha EAC (Exact Audio Copy) rippet mine CD'er til en harddisk.

Fra harddisken sendes musikken til en Squeezebox 3 (SB3).
Fra SB3 via SPDIF interface til en Alexis AI4 (en professionel digital formatomformer).
Fra Alexis AI4 via ADAT interface (professionel optisk digital multikanal interface) til RME 9636 digitalt lydkort i korrektionspc'en.
 
Tak for beskrivelsen 
 
Giver det ekstra led, som Squeezebox'en er, ikke en masse unødvendig og ekstra jitter samt andet signaldegeneration? Tænker særligt på signalets overførsel mellem enhederne. Det undre mig specielt også, at du har den optiske signalkonvertering i kæden. Formoder det er fordi SB3'eren står meget lang fra computeren?
Du kunne jo lave hele systemet, så det kørte fra computeren, men Squeezebox'en er måske taget med som betjeningsmæssigt WAF-onde?
 
Boman skrev:I korrektionspc'en beregner Brutefir de 6 korrigerede signaler, der via lydkorten og ADAT sendes tilbage til Alexis AI4, der opdeler i 3 stereosignaler og via AES/EBU interface sendes til de tre digitale forstærkere (et styk TACT 2150 og to styk Lyngdorf TDA2200+).
 
Er der nogen begrænsninger på hvor mange korrigerede signaler, som kan beregnes?
 
Boman skrev:Bortset fra acourate korrigere man kun amplituden, og ignorerer fasen.
 
Vil det sige, at acourate er det eneste aktive digitale delefilter, som korrigerer fasen?

Til Smelly

Hvad er den ideelle stejlhed ?

Det er den afrulning der er nødvendig for at få 2, 3 eller 4 enheder til at summere korrekt i hele filterets arbejdsområde. Det enhederne gør skal de gøre samtidigt, i takt eller i fase om du vil, hvilket kræver at de enkelte enheders akustiske faseforløb er sammenfaldendel. Hvis vi samtidigt forlanger at de enkelte afrulninger skal være kritisk dæmpet/uden ringning så ender vi med nogle særlige kendetegn for de enkelte systemer. 2 vejs = 2.orden, 3vejs = 4.orden og 4 vejs = 6 orden og et samlet fasedrej på 180, 360 henholdsvis 540 grader. Fasedrejet er uundgåeligt og øvelsen er så at få forløbet til at være så jævnt som fysisk muligt. Det gælder for passive som for aktive systemer, det er de vikår analoge systemer er underlagt. Ingen af de komponenter der er nødvendige for at opnå dette er overflødige men selvfølgelig vil enheder der er født med en meget bred og jævn frekvensgang kunne realiseres med et minimum af filterstumper i forhold til enheder der kræver flere korrektioner på grund af opbrydninger, uheldige resonanser m.v.

Hvordan de omtalte kurver bør/kan forløbe kan du se eksempler på her http://tkhifi.homepage.dk/due3vejs/duesynkronsimu3vejs.html og http://tkhifi.homepage.dk/due4vejs/duesynkronsimu4.html

Hvad der endnu står hen i det uvisse er om det fasedrej der er vist i de 2 eksempler har nogen negativ indflydelse på den resulterende lyd eller mere præcist, om vi kan høre fasedrejet hvis det er tilstrækkeligt jævnt forløbende og hvis vi kan, i hvilket omfang og på hvilken måde. 

Digtalt skulle det muligt at dreje fasen "på plads" (fasedrej 0) uden at påvirke amplituden eller samtidigheden mellem enhederne

Jeg glæder mig faktisk til en dag at kunne høre resultatet af ovenstående på et system hvor intet er overladt til tilfældigheder, en kæde uden svage led

mvh

 

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf Smelly » man apr 30, 2007 01:53

Boman skrev:SB3 giver - efter min mening - ikke jitter, idet signalet fra den går til lydkortet, hvor det bliver til almindelige data igen. Det er først i de digitale forstærkere at jitter kan bliver et problem.

Det var nu ikke så meget SB3'eren som coax-forbindelsen mellem denne og lydkortet, som jeg tænkte på, kunne være en jitterkilde.

Boman skrev:Det er kun hvis de rigtige bits ikke når helskinnet frem til lydkortet, at der sker en forringelse af signalet.
 
Man kan være helt sikker på et tab i datastrømmen, når man anvender en signaloverførselsmetode som SPDIF. Hvis du vil have garanti for at bitsene er de samme, skal man bruge en bi-direktionel asynkron forsendelsesmetode, hvor hver eneste bit bliver tjekket for at se om det svarer til det der blev afsendt.
 
Boman skrev:Jeg kan vha af en USB-memorystick spille musik direkte til Brutefir, altså uden de første konverteringer (SPDIF, AES/EBU, ADAT).

Jeg synes det lyder lidt bedre en SB3, men jeg er ikke 100% sikker.
 
Det burde i hvert fald lyde bedre. USB er jo netop en bi-direktionel asynkron protokol, omend én af de dårligere af slagsen (men laaangt bedre end den spdif til optisk og tilbage igen jonglørkunst. Undskyld udtrykket).
 
Boman skrev:Jeg ville meget gerne kunne filerne direkte, uden SB3, men så det ikke nemt at vælge hvilken musik man ønsker at høre.
 
Du kunne vel bare tilslutte en skærm direkte til computeren og hente musikfilerne direkte fra intern harddisk. Der findes mange flotte afspillerprogrammer, som kan afvikles i fullscreen, hvor man kan se cover-art osv. og med en IR-modtager kan du fjernbetjene det hele.
Herudover burde du droppe den optiske konvertering og smide lydkortet direkte til effektforstærkerene.
 
Boman skrev:Den optiske transmission mellem Alexis AI4 vha ADAT er nødvendig, da lydkortet har disse ind/udgange. Jeg tror ikke det forringer kvaliteten, da denne interface anvendes overalt i studiemiljøet, og det kun er korrekte bits det handler om, jitter er uinteressant.
 
En konvertering af elektriske- til optisk-signal vil altid betyde et betydeligt datatab og den dobbelte konvertering indebærer mere end dobbelt så meget tab af data. I studiemiljøer benyttes standarden vel kun, hvor elektrisk sende metode, pga. distancen, er umulig.

Har du evt. prøvet med et lydkort, som du kunne forbinde direkte til dine forstærkere?
 
Boman skrev:Det er der nok, men med en hurtig pc kan man sagtens beregner de nødvendige filer til et surroundsystem.
 
Men hvordan vil man få noget sådan til at fungere i praksis?  Det forudsætter jo et lydkort med et betydelig antal udgange eller at man benytter flere lydkort og hvorledes dirigerer man softwaremæssigt de korrekte kanaler til rigtige udgange?
 
arsenix skrev:

Hvad er den ideelle stejlhed ?

Det er den afrulning der er nødvendig for at få 2, 3 eller 4 enheder til at summere korrekt i hele filterets arbejdsområde. Det enhederne gør skal de gøre samtidigt, i takt eller i fase om du vil, hvilket kræver at de enkelte enheders akustiske faseforløb er sammenfaldendel. Hvis vi samtidigt forlanger at de enkelte afrulninger skal være kritisk dæmpet/uden ringning så ender vi med nogle særlige kendetegn for de enkelte systemer. 2 vejs = 2.orden, 3vejs = 4.orden og 4 vejs = 6 orden og et samlet fasedrej på 180, 360 henholdsvis 540 grader. Fasedrejet er uundgåeligt og øvelsen er så at få forløbet til at være så jævnt som fysisk muligt. Det gælder for passive som for aktive systemer, det er de vikår analoge systemer er underlagt. Ingen af de komponenter der er nødvendige for at opnå dette er overflødige men selvfølgelig vil enheder der er født med en meget bred og jævn frekvensgang kunne realiseres med et minimum af filterstumper i forhold til enheder der kræver flere korrektioner på grund af opbrydninger, uheldige resonanser m.v.

Den ideelle stejlhed er vel så høj så mulig (nu tænker jeg ikke på fasen), men ved et passivt filter på ex. 24 dB/okt. forudsætter det jo hele ekstra 2 spoler i serie med bassen.  Derudover er alle komponenter i et filter, som de reaktive komponenter de er,  vel uønskede i signal-vejen.  

Du gør vel også ulempen ved passive filtre yderst tydeligt (og for så vidt også for analoge aktive delefiltre). Justering at korrekt faseforløb mellem de enkelte enheder, er så godt som umulig. 
 
arsenix skrev:Hvad der endnu står hen i det uvisse er om det fasedrej der er vist i de 2 eksempler har nogen negativ indflydelse på den resulterende lyd eller mere præcist, om vi kan høre fasedrejet hvis det er tilstrækkeligt jævnt forløbende og hvis vi kan, i hvilket omfang og på hvilken måde. 

Digtalt skulle det muligt at dreje fasen "på plads" (fasedrej 0) uden at påvirke amplituden eller samtidigheden mellem enhederne

Jeg glæder mig faktisk til en dag at kunne høre resultatet af ovenstående på et system hvor intet er overladt til tilfældigheder, en kæde uden svage led

Hvis du selv har eller kender til en med et sådan system, uden svage led, så er der vel intet til hinder for, at du smider en computer med et hæderligt lydkort og det rigtige software til?

Brugeravatar
Smelly
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: søn dec 17, 2006 20:45

Indlægaf Janils » man apr 30, 2007 06:40

Et lineært fasedrej hen over frekvensområdet kan ikke høres. Det uanset hvor stort det er ... inden for rimelige grænser. I vores lille audioklub A2 var der en som gjorde forsøget. Vha. af en PC fik han drejet fasen flere 1.000 grader hen over frekvensforløbet. Via en omskifter kunne vi så (med hovedtelefoner på) lytte til det direkte uden fasedrej og så skifte op gennem de forskellige forløb op til de mange 1000 grader. Han optog også de forskellige indstillinger på en CD. Der var ingen forskel. Samme blev også forsøgt via højttalere - igen ingen forskel. Vi prøvede også CD'en hjemme ... igen ingen forskel.

Først når man kommer så langt op at der er tale om en egentlig forsinkelse sker der noget.

De få 100 grader der er tale om i normale filterkonfigruationer er ikke hørbare.

MEN ... for der er et men. Lige så snart man vender fasen undervejs, så fasedrejet ikke er linieært .... SÅ er det hørbart.
Mvh.
Jan Nielsen - http://www.pladespilleren.dk
Analog lyd, masser af pickupper, DIY højttalere, dipoler og gerne en god single malt, mens man nyder musikken.
Brugeravatar
Janils
Supermedlem
 
Indlæg: 1953
Tilmeldt: man okt 24, 2005 22:10
Geografisk sted: København

Indlægaf Karsten Sømand » man apr 30, 2007 08:13

Janils skrev:Vha. af en PC fik han drejet fasen flere 1.000 grader hen over frekvensforløbet. Via en omskifter kunne vi så (med hovedtelefoner på) lytte til det direkte uden fasedrej og så skifte op gennem de forskellige forløb op til de mange 1000 grader. MEN ... for der er et men. Lige så snart man vender fasen undervejs, så fasedrejet ikke er linieært .... SÅ er det hørbart.
 
Halløj,
 
Hvordan ser kurven ud for et faseforløb på "flere tusinde grader" i et almindeligt koordinatsystem mellem 20 - 20 kHz? 
 
vh
 
Karsten
“I Play the way I do because it allows me to come up with the sickest sounds possible. That´s the point now isn´t it?” Jeff Beck.
Brugeravatar
Karsten Sømand
Seniormedlem
 
Indlæg: 909
Tilmeldt: tors nov 10, 2005 20:28
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf Boman » man apr 30, 2007 08:28

Janils skrev:Et lineært fasedrej hen over frekvensområdet kan ikke høres. Det uanset hvor stort det er ... inden for rimelige grænser. I vores lille audioklub A2 var der en som gjorde forsøget. Vha. af en PC fik han drejet fasen flere 1.000 grader hen over frekvensforløbet. Via en omskifter kunne vi så (med hovedtelefoner på) lytte til det direkte uden fasedrej og så skifte op gennem de forskellige forløb op til de mange 1000 grader. Han optog også de forskellige indstillinger på en CD. Der var ingen forskel. Samme blev også forsøgt via højttalere - igen ingen forskel. Vi prøvede også CD'en hjemme ... igen ingen forskel.

Først når man kommer så langt op at der er tale om en egentlig forsinkelse sker der noget.

De få 100 grader der er tale om i normale filterkonfigruationer er ikke hørbare.

MEN ... for der er et men. Lige så snart man vender fasen undervejs, så fasedrejet ikke er linieært .... SÅ er det hørbart.


Jeg tror ikke du/I har ret.

For det
første laver I forsøget på et ikke faselineært system. Dvs I har et
system med et givet fasedrej, og derfra laver I jævne fasedrej, som I
ikke kan høre. Men fasen er ikke på noget tidspunkt korrekt.

For
det andet kan jeg med acourate generere både fasekorrigerede filer og
minimum fase filer, og når man lytter til dem kan man tydeligt høre
forskel.

Når fasen er korrigeret får man en fantastisk opløsning
og naturtrohed, især ved ved akustiske instrumenter, hvor man kan høre
deres fantastiske klang.

Men når man skifter til minimum fase
filer bliver lyden reduceret til "almindelig" højttalerlyd, ganske som
man kan høre det på andre High End systemer.


Boman
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 331
Tilmeldt: fre apr 27, 2007 10:23
Geografisk sted: Virum

Indlægaf Boman » man apr 30, 2007 09:05

Smelly skrev:

Boman skrev:SB3 giver - efter min mening - ikke jitter, idet signalet fra den går til lydkortet, hvor det bliver til almindelige data igen. Det er først i de digitale forstærkere at jitter kan bliver et problem.

Det var nu ikke så meget SB3'eren som coax-forbindelsen mellem denne og lydkortet, som jeg tænkte på, kunne være en jitterkilde.

Jeg er klar over, at SB3 giver bidrag til jitter, men men kan min forbindelse til Alexis AI4, SPDIF > kabel > transformer > kabel > AES/EBU også give jitter?

Men hvis alle bits bliver læst korrekt af lydkortet, hvor vi er tilbage på filniveau, er jitter uden betydning.    

Boman skrev:Det er kun hvis de rigtige bits ikke når helskinnet frem til lydkortet, at der sker en forringelse af signalet.
 
Man kan være helt sikker på et tab i datastrømmen, når man anvender en signaloverførselsmetode som SPDIF. Hvis du vil have garanti for at bitsene er de samme, skal man bruge en bi-direktionel asynkron forsendelsesmetode, hvor hver eneste bit bliver tjekket for at se om det svarer til det der blev afsendt.

Vi er enige om at SPDIF er en dårlig interfacestandard, hvor man ikke er sikker på at de rigtige bits når frem.
 
Boman skrev:Jeg kan vha af en USB-memorystick spille musik direkte til Brutefir, altså uden de første konverteringer (SPDIF, AES/EBU, ADAT).

Jeg synes det lyder lidt bedre en SB3, men jeg er ikke 100% sikker.
 
Det burde i hvert fald lyde bedre. USB er jo netop en bi-direktionel asynkron protokol, omend én af de dårligere af slagsen (men laaangt bedre end den spdif til optisk og tilbage igen jonglørkunst. Undskyld udtrykket).
 
Ja, det burde lyde bedre. Men hvis de rigtige bits når frem gennem gennem SPDIF osv er der ingen forskel.

Boman skrev:Jeg ville meget gerne kunne filerne direkte, uden SB3, men så det ikke nemt at vælge hvilken musik man ønsker at høre.
 
Du kunne vel bare tilslutte en skærm direkte til computeren og hente musikfilerne direkte fra intern harddisk. Der findes mange flotte afspillerprogrammer, som kan afvikles i fullscreen, hvor man kan se cover-art osv. og med en IR-modtager kan du fjernbetjene det hele.
Herudover burde du droppe den optiske konvertering og smide lydkortet direkte til effektforstærkerene.
 
Jeg ville overordentlig gerne kunne spille filerne direkte, men da Brutefir og dermed korrektionspc'en er Linuxbaseret, er det tilsyneladene ikke nemt.

Hvis der er nogle læsere af dette, som kan hjælpe med et Linuxafspilningsprogram, må de meget gerne kontakte mig.

Boman skrev:Den optiske transmission mellem Alexis AI4 vha ADAT er nødvendig, da lydkortet har disse ind/udgange. Jeg tror ikke det forringer kvaliteten, da denne interface anvendes overalt i studiemiljøet, og det kun er korrekte bits det handler om, jitter er uinteressant.
 
En konvertering af elektriske- til optisk-signal vil altid betyde et betydeligt datatab og den dobbelte konvertering indebærer mere end dobbelt så meget tab af data. I studiemiljøer benyttes standarden vel kun, hvor elektrisk sende metode, pga. distancen, er umulig.

Er du sikker på at der sker et betydeligt datatab?

Hvis det er rigtigt, hvordan kan man så bruger det i studiemiløer og til datatransmission?


Har du evt. prøvet med et lydkort, som du kunne forbinde direkte til dine forstærkere?

Nej. Jeg kender ikke et sådant kort.

Boman skrev:Det er der nok, men med en hurtig pc kan man sagtens beregner de nødvendige filer til et surroundsystem.
 
Men hvordan vil man få noget sådan til at fungere i praksis?  Det forudsætter jo et lydkort med et betydelig antal udgange eller at man benytter flere lydkort og hvorledes dirigerer man softwaremæssigt de korrekte kanaler til rigtige udgange?
 
Jeg ved kun at ADAT-udgangen på lydkortet kan rumme flere kanaler, og Alexis AI4 kan opdele til flere forstærkere.

Prøv at spørge på

http://tech.groups.yahoo.com/group/acourate/

Der er sikkert nogle der kan besvare dit spørgsmål.

Boman
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 331
Tilmeldt: fre apr 27, 2007 10:23
Geografisk sted: Virum

Indlægaf Janils » man apr 30, 2007 09:46

Karsten Sømand skrev:
Hvordan ser kurven ud for et faseforløb på "flere tusinde grader" i et almindeligt koordinatsystem mellem 20 - 20 kHz? 
 
vh
 
Karsten

Det ligner en masse savtakker! .. ret mange faktisk.

Mvh.
Jan Nielsen - http://www.pladespilleren.dk
Analog lyd, masser af pickupper, DIY højttalere, dipoler og gerne en god single malt, mens man nyder musikken.
Brugeravatar
Janils
Supermedlem
 
Indlæg: 1953
Tilmeldt: man okt 24, 2005 22:10
Geografisk sted: København

Indlægaf Karsten Sømand » man apr 30, 2007 10:19

Janils skrev:
Karsten Sømand skrev:
Hvordan ser kurven ud for et faseforløb på "flere tusinde grader" i et almindeligt koordinatsystem mellem 20 - 20 kHz? 
 
vh
 
Karsten

Det ligner en masse savtakker! .. ret mange faktisk.

Mente jeg nok - det gør også at jeg ikke umiddelbart kan forstå, at I ikke har kunnet høre forskel (?). Måske ligger noget af forklaringen gemt i at selve systemet, som I har lyttet på, ikke har været faselineært, som Boman beskrev.

Venlig hilsen

Karsten

“I Play the way I do because it allows me to come up with the sickest sounds possible. That´s the point now isn´t it?” Jeff Beck.
Brugeravatar
Karsten Sømand
Seniormedlem
 
Indlæg: 909
Tilmeldt: tors nov 10, 2005 20:28
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf Janils » man apr 30, 2007 10:55

Karsten Sømand skrev:

Mente jeg nok - det gør også at jeg ikke umiddelbart kan forstå, at I ikke har kunnet høre forskel (?). Måske ligger noget af forklaringen gemt i at selve systemet, som I har lyttet på, ikke har været faselineært, som Boman beskrev.

Venlig hilsen

Karsten

 
Tja, det undrede så absolut også os?
 
Men spørgsmålet er om der ligger fejl i systemet, for hvordan kan man få noget der er bedre end kildematarialet. Her en CD'er kopieret digitalt og derefter kørt igennem Sound Forge (mener jeg det var) for at dreje fasen de mange gange.
 
Nej, jeg mener stadig ikke at der er nogen grund til at gøre så meget ud af et lineært fasedrej .. samme konklusion kom Duelund også nåede frem til.
 
Kunne dog være spændende at lægge et øre til det der "perfekte" system   ... Har endnu ikke oplevet noget PC-baseret jeg kunne leve med i længden.
 
 
Reelt set er der vel ikke nogen digitale systemer som er minimum fase. Der vil jo altid være et lavpasfilter til at fjerne samplefrekvensen.
Mvh.
Jan Nielsen - http://www.pladespilleren.dk
Analog lyd, masser af pickupper, DIY højttalere, dipoler og gerne en god single malt, mens man nyder musikken.
Brugeravatar
Janils
Supermedlem
 
Indlæg: 1953
Tilmeldt: man okt 24, 2005 22:10
Geografisk sted: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Forummet

Dit seneste kb!? (1833) Lyngdorf TDAI 2170 og 2200 (18) Hifi freaks under tvangs... (16) DIY Synergy horn (280) Witthoff's stereo. (35) Buchardts vennetrd (139) Genesis gendannet (6) Undersgelse af pickup (4) Pickup (12) Michael Bundesen (0) TDK hjtaler kabel !... (14) Sger god 2w modstand (686) Amphion (12) Inden Pensionen (23) Cat 6, Cat 7, eller Cat 8 ? (16)

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.