Janils skrev:Kan det lade sig gøre?
Winther skrev: Når nu Odb ikke er lig med ingen lyd, hvad er så det "absolutte nulpunkt" for lyd?
Nul er nul, men da dB er en relativ skala, er det absolutte nulpunkt "minus uendeligt" (kan ikke lige finde et lambda-tegn på mit tastatur...) Forestil dig at du starter med tallet 1, og dividerer med to en hel masse gange. Uanset hvor lille et tal du kommer ned på, kan du altid dividere én gang mere. Der findes altså et nulpunkt for lyd, men der findes intet nulpunkt på dB skalaen.
Winther skrev:
Stod der noget om hvorfor der skulle være så stille i rummet?
Det bliver formentligt brugt til lydmålinger af forskellig art. Det er typisk lignende rum som (større) højttalerfabrikanter bruger til at måle f.eks. frekvenskurver på højttalerne i. I den forbindelse er det en ganske væsentlig oplysning at et lyddødt rum er et meget dårligt rum til hifi-brug, målet er ikke at dæmpe så meget som muligt. Det vil lyde forkert. Som Lydcentrum siger, så er øret/hjernen vant til at have en vis baggrundsstøj, rumklang osv, hvis man fjerner det helt bliver det ubehageligt at være der, og derfor er musikken ikke indspillet til at skulle gengives i et lyddødt rum.
Lydcentrum skrev:Angående stilhed, så ville jeg gerne have haft målt Cantons rum... Nogle dage før mig, havde der været nogle derinde på rundvisning, og der var en der mistede balancen, og lavede en deformning på gulvarealet. Derinde var det egentlig ubehageligt at være, og armene kommer op af sig selv, for det føles som om man bliver sat ud at gå på line. Øret får ingen lyd kastet tilbage, så balance nerven kommer på overarbejde. Som Kim Larsen sang "det svimler for mig"....
The threshold for human hearing is placed at 0 dB, so this room has an absence of sound "so profound that a person standing in the room for more than a few minutes would begin to hear his or her own ear making noise as their brain struggled to understand what was happening." (from the article by Matt McKinney) There is no sense of space, because reverberation has been removed. The article mentions that John Cage was inspired by an experience in Harvard's anechoic chamber to compose 4'33". Sitting in the chamber, Cage could still hear sounds, caused by his own nerves (high pitch) and circulation system (low pitch). The owner of Orfield Labs suggests that the higher pitched sound is caused by the brain causing the ear drum to buzz, called an auto-emissive sound.
The room is constructed with 1 foot thick concrete walls. Inside these walls, a smaller room floats on springs. This smaller room has fiberglass acoustic tiles 3.3 feet thick. The result is a reduction of 150 dB from the outside world to the chamber.
Lydcentrum skrev:Ja, eller sagt på gammeldags facon, en fordobling af lydstyrken er 3 db, og i teorien kræves der 4 gange så stor effekt for at opnå dette. I praksis er det nærmere 10 gange så stor effekt.
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst