Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

LVG - Ren strøm

Rumkorrektion, akustik, jitter, ren strøm m.m.

Indlægaf TheDuke » lør jan 12, 2008 22:19

Så aufpuff du løj også da du sagde du ikke havde gjort det siden midtfirserne.. ligesom med de sanken transistorer..
Brugeravatar
TheDuke
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 318
Tilmeldt: man okt 31, 2005 16:30

Indlægaf von Auspuff » lør jan 12, 2008 22:19

Thomas Sillesen skrev:
von Auspuff skrev:
Thomas Sillesen skrev:

Min ene datter har gået til violin på Vestjysk Musikkonservatorie, og i deres koncertsal hører man nu ganske meget over 2Khz også på de bagerste rækker. Men jeg vil da godt høre om det er en helt unik koncertsal, og alle andre sale i landet ingen energi har over 2Khz på bagerste række...

du går måske rund med en spektrumanalyzer i lommen da .

Nope, men jeg kan nu godt lytte en smule.. så fortæl nu bare hvilke sale der ingen energi har over 2Khz på sidste række ?

Det har intet med salen at gøre, men med instrumenterne.
En violins grundtoneområde stopper under 4KHz, det meste spilles naturligvis langt lavere. Så der er ikke meget indhold over de spillede grundtoner på afstand.
Det er først når man nærmer sig instrumentet, at man for alvor hører harpiksen og strengenes overtoner. De ligger rigtig mange dB lavere end selve resonansen fra kassen.

Faktisk er vi osse her inde pÃ¥ lidt af grunden til, at en diskantenhed er sÃ¥ meget mindre end bas/mellemtoneenheder. Hvis du prøver at hve stikkene ud fra diskanten og sÃ¥ senere basmodulet og kigger lidt pÃ¥ delefrekvensen. SÃ¥ fÃ¥r du en idé om, hvor energien er placeret o det er sÃ¥ fra 1. parket i salen eller endnu nærmere.
Placerer du mikrofonen 30-40 rækker længere bagude får du næppe brug for diskantenhederne i dine HT, hvilket der så godt nok er endnu flere årsager til.

von Auspuff
Seniormedlem
 
Indlæg: 682
Tilmeldt: tirs sep 04, 2007 14:42
Geografisk sted: Grøndland og omegn

Indlægaf Thomas Sillesen » lør jan 12, 2008 22:26

Von Aufpuff> sÃ¥ du gjorde det altsÃ¥ i midtfirserne uden at synes det var relevant at sige i trÃ¥den pÃ¥ hifi4all, og selvom du pÃ¥ hifi4all syntes det havde en god effekt, har du sÃ¥ valgt her pÃ¥ siden at konkludere at du ikke havde gjort det siden midthalvfemserne, og ikke vil gøre det mere.  

Ja undskyld hvis man bliver forvirret som læser  :lol:


Det er fint du taler om instrumenter, men du skrev:


von Auspuff skrev:Når du sidder som publikum i en koncertsal og lytter til symfonisk musik, så vil der på de bagerste rækker kun sjældent forekomme ret megen energi over blot 2KHz.



Så sig nu bare hvilke koncerttale til symfonisk musik der er tale om, for jeg har aldrig oplevet det, og jeg har nu været til en del koncerter efterhånden.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf fan of the man » lør jan 12, 2008 23:58

Sweet Jesuz,  sikken en trÃ¥d :shock:  Sæt dog noget musik pÃ¥ isenkrammet!!
Have gun - will travel:   http://www.hgwt.com/aim_at.mp3

Mvh
JS
Brugeravatar
fan of the man
Seniormedlem
 
Indlæg: 931
Tilmeldt: man jan 02, 2006 08:11
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf arsenix » søn jan 13, 2008 12:10

fan of the man skrev:Sweet Jesuz, sikken en tråd :shock: Sæt dog noget musik på isenkrammet!!

Det er muligt at potten trænger til en afkoksning, men det ændrer ikke ved at den højeste tone fra en violin er under 4kHz ligesom overtonerne ligger under grundtonen i energiniveau. Læg dertil at frekvenser over 1,5kHz dæmpes som funktion af afstanden. Ved 20kHz andrager dæmpningen ca. 0,6dB pr. løbende meter.

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf von Auspuff » søn jan 13, 2008 12:47

@arsenix!

Der er såmænd rigtig mange, der tror at et bækkens grundtone er i nærheden af 10KHz, hvor det rigtige svar er under 1KHz alt efter størrelse.

At der så alligevel er mange gode grunde til at have et bredt frekvensomfang, der både går langt under høregrønsen og min. en faktor 3 over høregrænsen, er en anden sag.

Den må tages en anden god gang.
von Auspuff
Seniormedlem
 
Indlæg: 682
Tilmeldt: tirs sep 04, 2007 14:42
Geografisk sted: Grøndland og omegn

Indlægaf Thomas Sillesen » søn jan 13, 2008 13:02


von Auspuff skrev:
Når du sidder som publikum i en koncertsal og lytter til symfonisk musik, så vil der på de bagerste rækker kun sjældent forekomme ret megen energi over blot 2KHz.

Samtidig viste du tidligere denne spektrum for en violin, der viser kraftigste niveau er over 2Khz, og at der faktisk er ganske betragtelig energi over 2Khz:

von Auspuff skrev:

Du kan se et spektrum her for en violin her:

Spectra measured at different times in the vibrato cycle 

 
Men du mangler altså stadig at dokumentere at der nærmest ingen energi er over 2KHz på bagerste række i en koncertsal.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf von Auspuff » søn jan 13, 2008 13:56

Thomas Sillesen skrev:


von Auspuff skrev:
Når du sidder som publikum i en koncertsal og lytter til symfonisk musik, så vil der på de bagerste rækker kun sjældent forekomme ret megen energi over blot 2KHz.

Samtidig viste du tidligere denne spektrum for en violin, der viser kraftigste niveau er over 2Khz, og at der faktisk er ganske betragtelig energi over 2Khz:

von Auspuff skrev:

Du kan se et spektrum her for en violin her:

Spectra measured at different times in the vibrato cycle 

 
Men du mangler altså stadig at dokumentere at der nærmest ingen energi er over 2KHz på bagerste række i en koncertsal.

Nu har du altså lige nøjagtigt selv vedlagt et spektrum for en tone fra en violin med en grundsvingning omkring 2,2 KHz
Nærmeste sidebånd opefter er næsten 18dB nede og over 4KHz forsvinder energien jævnt. Ligepræcist det er det jeg har sagt.
18 dB er meget svagt i forhold til grundtonen og på afstand er det endnu mere udpræget. Hertil er der ikke mange noder til violin, der ligger over 2KHz i det meste musik.
Salen har som sådan ikke indflydelse på netop disse ting. Salen skal mere skaffe efterklang ved de rette frekveser og i de rette mængder, hertil konstrueres, så lydbilledet er så homogent som muligt alle vegne.
 
Men ellers skal jeg da gentage mig:
Langt den overvejende energi i akustisk klassisk musik ligger mellem 100Hz og nogle få KHz. Herefter er energiindholdet stærkt faldende, mest gældende for de høje.frekvenser. Og det ses også tydeligt af kurven for violinen, at ved 6KHz er der 36 dB forskel på grundsvingning ved de 2,2KHz ved 8,8 KHz svarer det til en filtrering over 2 oktaver på 18dB/okt. Det er et meget lavt energiniveau.
von Auspuff
Seniormedlem
 
Indlæg: 682
Tilmeldt: tirs sep 04, 2007 14:42
Geografisk sted: Grøndland og omegn

Indlægaf Thomas Sillesen » søn jan 13, 2008 14:08

von Auspuff skrev:
Nu har du altså lige nøjagtigt selv vedlagt et spektrum for en tone fra en violin med en grundsvingning omkring 2,2 KHz
Nærmeste sidebånd opefter er næsten 18dB nede og over 4KHz forsvinder energien jævnt. Ligepræcist det er det jeg har sagt.
18 dB er meget svagt i forhold til grundtonen og på afstand er det endnu mere udpræget. Hertil er der ikke mange noder til violin, der ligger over 2KHz i det meste musik.
Salen har som sådan ikke indflydelse på netop disse ting. Salen skal mere skaffe efterklang ved de rette frekveser og i de rette mængder, hertil konstrueres, så lydbilledet er så homogent som muligt alle vegne.
 
Men ellers skal jeg da gentage mig:
Langt den overvejende energi i akustisk klassisk musik ligger mellem 100Hz og nogle få KHz. Herefter er energiindholdet stærkt faldende, mest gældende for de høje.frekvenser. Og det ses også tydeligt af kurven for violinen, at ved 6KHz er der 36 dB forskel på grundsvingning ved de 2,2KHz ved 8,8 KHz svarer det til en filtrering over 2 oktaver på 18dB/okt. Det er et meget lavt energiniveau.

 

Du taler som sædvanligt udenom, istedet for at svare. Jeg er udemærket klar over energi fordelingen i musikken. Men du har skrevet at der nærmest ingen energi er over blot 2Khz på bagerste række i en koncertsal.

von Auspuff skrev:
Når du sidder som publikum i en koncertsal og lytter til symfonisk musik, så vil der på de bagerste rækker kun sjældent forekomme ret megen energi over blot 2KHz.

Det spektrum du selv havde brugt tidligere, (og som jeg citerede) viste at kraftigste niveau var ved 2,2 Khz. Du mangler derfor at dokumentere at disse 2,2Khz nærmest er forsvundet når man sidder på bagerste række...

PS. Iøvrigt var det da totalt griner du vedlægger et link til en artikel der IKKE omhandler energi vs afstand, så hvad var den dybere mening med at vedlægge det ?
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf von Auspuff » søn jan 13, 2008 16:32

Thomas Sillesen skrev:
von Auspuff skrev:"von Auspuff"]
Når du sidder som publikum i en koncertsal og lytter til symfonisk musik, så vil der på de bagerste rækker kun sjældent forekomme ret megen energi over blot 2KHz.

Det citat du læser her ovenfor er stadigvæk korrekt.
Det er vist kun dig der har fået noget om udslukning blandet ind i det.
Det er jo først og fremmest en betingelse, at den musik der spilles også er i noderne.

I øvrigt begyndte det her med Hr. Olsens 18KHz bidende violiner.

Thomas Sillesen skrev:

Det spektrum du selv havde brugt tidligere, (og som jeg citerede) viste at kraftigste niveau var ved 2,2 Khz. Du mangler derfor at dokumentere at disse 2,2Khz nærmest er forsvundet når man sidder på bagerste række...

PS. Iøvrigt var det da totalt griner du vedlægger et link til en artikel der IKKE omhandler energi vs afstand, så hvad var den dybere mening med at vedlægge det ?

Spektret var en anslået node i steady state.
mÃ¥ske et d 2 oktaver over kammertonen.
Der skal jo så skrives musik, hvor den forekommer ofte, førend at du sidder og lytter til den hele tiden.
Jeg beklager, men jeg kender ikke megen musik der hænger deroppe ret meget.
Og det er det jeg har skrevet om, men det er vel for meget forlangt at det skulle blive forstået sådan.
Desuden er det en nærfeltsmåling. Instrumentet har langt større indhold af højfrekvent lyd i nærfelt end det har i fjernfelt. Så spektret vil være meget mere dæmpet end det viste i en koncertsituation.

Nu var der faktisk i mit link en supergod beskrivelse af, hvad der gælder for koncertsale og specielt hvilke frekvenser lyden fra instrumenterne ligger på og omkring.
Det kan for de fleste være interessant, måske endda rigtig meget for dem der hører en masse energi ved en masse frekvenser, der ikke er der.
Det er i hvert tilfælde trist at blive bidt i øret ved 18KHz af en uskyldig violin.

von Auspuff
Seniormedlem
 
Indlæg: 682
Tilmeldt: tirs sep 04, 2007 14:42
Geografisk sted: Grøndland og omegn

Indlægaf Thomas Sillesen » søn jan 13, 2008 17:07

von Auspuff skrev:
Salen har som sådan ikke indflydelse på netop disse ting. Salen skal mere skaffe efterklang ved de rette frekveser og i de rette mængder, hertil konstrueres, så lydbilledet er så homogent som muligt alle vegne.

von Auspuff skrev:
Når du sidder som publikum i en koncertsal og lytter til symfonisk musik, så vil der på de bagerste rækker kun sjældent forekomme ret megen energi over blot 2KHz.

Den ene gang er det så salen (man sidder bagerst og der sker intet over 2Khz), den anden gang har salen så ikke indflydelse på disse ting.

Det link du fremlagde, viser hovedsageligt blot at det afgørende er at få en ensartet efterklangstid op gennem hele frekvensområdet, og har derfor ikke rigtigt indflydelse på hvorfor alt over 2Khz pludseligt forsvinder på de bagerste pladser.

Iøvrigt indeholder alle instrumenter masser af overtoner over 2khz, og disse er væsentlige for at kunne definere hvilket instrument man overhovedet hører på.

Det spektre du viste før, viste da ogsÃ¥ med al tydelighed at der er masser af energi over 2Khz. Kraftigste tone var ved 2,2Khz, og energi er som bekendt summen af signalet, og der er nok næsten mest over 2Khz i det spektre du viste.

Istedet for at tale uden om med info om instrumenter og musik der ikke indeholder lyde over 2Khz (hvad nok nærmest al musik ellers har). Så er det relevante, som du stadig mangler at besvare:
 
Hvordan forsvinder energien over 2Khz pÃ¥ vejen til de bagerste rækker  ??
 
Det ligger eksplicit i din sætning, at det må være tilstede tidligere, når du skriver det er på de bagerste rækker det ikke er, så glem alt om at sige det ikke var til stede i starten.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf von Auspuff » søn jan 13, 2008 17:24

Thomas Sillesen skrev:

von Auspuff skrev:
Salen har som sådan ikke indflydelse på netop disse ting. Salen skal mere skaffe efterklang ved de rette frekveser og i de rette mængder, hertil konstrueres, så lydbilledet er så homogent som muligt alle vegne.

von Auspuff skrev:
Når du sidder som publikum i en koncertsal og lytter til symfonisk musik, så vil der på de bagerste rækker kun sjældent forekomme ret megen energi over blot 2KHz.

Den ene gang er det så salen (man sidder bagerst og der sker intet over 2Khz), den anden gang har salen så ikke indflydelse på disse ting.

Det link du fremlagde, viser hovedsageligt blot at det afgørende er at få en ensartet efterklangstid op gennem hele frekvensområdet, og har derfor ikke rigtigt indflydelse på hvorfor alt over 2Khz pludseligt forsvinder på de bagerste pladser.

Iøvrigt indeholder alle instrumenter masser af overtoner over 2khz, og disse er væsentlige for at kunne definere hvilket instrument man overhovedet hører på.

Det spektre du viste før, viste da ogsÃ¥ med al tydelighed at der er masser af energi over 2Khz. Kraftigste tone var ved 2,2Khz, og energi er som bekendt summen af signalet, og der er nok næsten mest over 2Khz i det spektre du viste.

Istedet for at tale uden om med info om instrumenter og musik der ikke indeholder lyde over 2Khz (hvad nok nærmest al musik ellers har). Så er det relevante, som du stadig mangler at besvare:
 
Hvordan forsvinder energien over 2Khz pÃ¥ vejen til de bagerste rækker  ??
 
Det ligger eksplicit i din sætning, at det må være tilstede tidligere, når du skriver det er på de bagerste rækker det ikke er, så glem alt om at sige det ikke var til stede i starten.

Nu har jeg lige forsøgt at køre det op med fed skrift.

Hvor stÃ¥r det at energien forsvinder over 2 KHz pÃ¥ de bageste rækker???
 
Der står faktisk noget andet.
Og meningen er klokkeklar, der er stadig ikke megen energi på afstand af et symfoniorkester ved høje frekvenser. Hvilket også er grunden til, at når man foretager optagelser af den slags, så gør man det i nærfelt lige ovenover dirigenten i stedet for på de bagerste pladser. Man hæver endda mikrofonen op i luften, så der er frit akustisk udsyn til alle instrumenter.
 
Men selv i nærfelt er der ikke megen energi fra strøgne akustiske instrumenter ved høje frekvenser. Det viser spectrumanalysen jo lige præcist.
Det er vist noget du bliver nødt til at vænne dig til.
Kun attacket fra enkelte slagtøj, picolo fløjte og den slags har primær energi deroppe.
von Auspuff
Seniormedlem
 
Indlæg: 682
Tilmeldt: tirs sep 04, 2007 14:42
Geografisk sted: Grøndland og omegn

Indlægaf Thomas Sillesen » søn jan 13, 2008 17:30

Du skriver: pÃ¥ de bagerste rækker kun sjældent forekomme ret megen energi over blot 2KHz.

Så denne energi må altså være tilstede tidligere, ellers er der vel ingen grund til at nævne det er på de bagerste rækker den ikke forekommer ?

Jeg er udemærket klar over at man ikke optager klassisk musik på de bagerste rækker, så hvorfor nævne det ? der er jo ingen tvivl om at lyden er bedst længere fremme, men du taler altså om at energien nærmest er væk over 2Khz på de bagerste rækker... uden iøvrigt at dokumentere hvorfor ?!?!?

Iøvrigt viste den spektrum analyse du bragte, at der er mere energi over 2Khz end under. Så hvordan du kan sige: Men selv i nærfelt er der ikke megen energi fra strøgne akustiske instrumenter ved høje frekvenser. Det viser spectrumanalysen jo lige præcist. må stå hen i det uvisse..
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Thomas Bagge » søn jan 13, 2008 17:50

Denne debat fører ikke videre  og er blevet ganske meget offtopic, sÃ¥ jeg lukker den.

MVH
Thomas Bagge
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 481
Tilmeldt: lør nov 05, 2005 08:10

Foregående

Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.