Thomas Sillesen skrev:von Auspuff skrev:Thomas Sillesen skrev:
Min ene datter har gået til violin på Vestjysk Musikkonservatorie, og i deres koncertsal hører man nu ganske meget over 2Khz også på de bagerste rækker. Men jeg vil da godt høre om det er en helt unik koncertsal, og alle andre sale i landet ingen energi har over 2Khz på bagerste række...
du går måske rund med en spektrumanalyzer i lommen da .Nope, men jeg kan nu godt lytte en smule.. så fortæl nu bare hvilke sale der ingen energi har over 2Khz på sidste række ?
Det har intet med salen at gøre, men med instrumenterne.
En violins grundtoneområde stopper under 4KHz, det meste spilles naturligvis langt lavere. Så der er ikke meget indhold over de spillede grundtoner på afstand.
Det er først når man nærmer sig instrumentet, at man for alvor hører harpiksen og strengenes overtoner. De ligger rigtig mange dB lavere end selve resonansen fra kassen.
Faktisk er vi osse her inde på lidt af grunden til, at en diskantenhed er så meget mindre end bas/mellemtoneenheder. Hvis du prøver at hve stikkene ud fra diskanten og så senere basmodulet og kigger lidt på delefrekvensen. Så får du en idé om, hvor energien er placeret o det er så fra 1. parket i salen eller endnu nærmere.
Placerer du mikrofonen 30-40 rækker længere bagude får du næppe brug for diskantenhederne i dine HT, hvilket der så godt nok er endnu flere årsager til.
von Auspuff skrev:Når du sidder som publikum i en koncertsal og lytter til symfonisk musik, så vil der på de bagerste rækker kun sjældent forekomme ret megen energi over blot 2KHz.
fan of the man skrev:Sweet Jesuz, sikken en tråd Sæt dog noget musik på isenkrammet!!
Det er muligt at potten trænger til en afkoksning, men det ændrer ikke ved at den højeste tone fra en violin er under 4kHz ligesom overtonerne ligger under grundtonen i energiniveau. Læg dertil at frekvenser over 1,5kHz dæmpes som funktion af afstanden. Ved 20kHz andrager dæmpningen ca. 0,6dB pr. løbende meter.
von Auspuff skrev:
Når du sidder som publikum i en koncertsal og lytter til symfonisk musik, så vil der på de bagerste rækker kun sjældent forekomme ret megen energi over blot 2KHz.
Samtidig viste du tidligere denne spektrum for en violin, der viser kraftigste niveau er over 2Khz, og at der faktisk er ganske betragtelig energi over 2Khz:
von Auspuff skrev:Du kan se et spektrum her for en violin her:
Thomas Sillesen skrev:
von Auspuff skrev:
Når du sidder som publikum i en koncertsal og lytter til symfonisk musik, så vil der på de bagerste rækker kun sjældent forekomme ret megen energi over blot 2KHz.Samtidig viste du tidligere denne spektrum for en violin, der viser kraftigste niveau er over 2Khz, og at der faktisk er ganske betragtelig energi over 2Khz:
von Auspuff skrev:Du kan se et spektrum her for en violin her:
Men du mangler altså stadig at dokumentere at der nærmest ingen energi er over 2KHz på bagerste række i en koncertsal.
von Auspuff skrev:
Nu har du altså lige nøjagtigt selv vedlagt et spektrum for en tone fra en violin med en grundsvingning omkring 2,2 KHz
Nærmeste sidebånd opefter er næsten 18dB nede og over 4KHz forsvinder energien jævnt. Ligepræcist det er det jeg har sagt.
18 dB er meget svagt i forhold til grundtonen og på afstand er det endnu mere udpræget. Hertil er der ikke mange noder til violin, der ligger over 2KHz i det meste musik.Salen har som sådan ikke indflydelse på netop disse ting. Salen skal mere skaffe efterklang ved de rette frekveser og i de rette mængder, hertil konstrueres, så lydbilledet er så homogent som muligt alle vegne.Man kan læse mere om koncertsale her. http://roskilde-university.com/upload/application/pdf/f51d6748/JanVoetmann.pdfMen ellers skal jeg da gentage mig:
Langt den overvejende energi i akustisk klassisk musik ligger mellem 100Hz og nogle få KHz. Herefter er energiindholdet stærkt faldende, mest gældende for de høje.frekvenser. Og det ses også tydeligt af kurven for violinen, at ved 6KHz er der 36 dB forskel på grundsvingning ved de 2,2KHz ved 8,8 KHz svarer det til en filtrering over 2 oktaver på 18dB/okt. Det er et meget lavt energiniveau.
Du taler som sædvanligt udenom, istedet for at svare. Jeg er udemærket klar over energi fordelingen i musikken. Men du har skrevet at der nærmest ingen energi er over blot 2Khz på bagerste række i en koncertsal.
von Auspuff skrev:
Når du sidder som publikum i en koncertsal og lytter til symfonisk musik, så vil der på de bagerste rækker kun sjældent forekomme ret megen energi over blot 2KHz.
Det spektrum du selv havde brugt tidligere, (og som jeg citerede) viste at kraftigste niveau var ved 2,2 Khz. Du mangler derfor at dokumentere at disse 2,2Khz nærmest er forsvundet når man sidder på bagerste række...
Thomas Sillesen skrev:von Auspuff skrev:"von Auspuff"]
Når du sidder som publikum i en koncertsal og lytter til symfonisk musik, så vil der på de bagerste rækker kun sjældent forekomme ret megen energi over blot 2KHz.Det citat du læser her ovenfor er stadigvæk korrekt.
Det er vist kun dig der har fået noget om udslukning blandet ind i det.
Det er jo først og fremmest en betingelse, at den musik der spilles også er i noderne.
I øvrigt begyndte det her med Hr. Olsens 18KHz bidende violiner.Thomas Sillesen skrev:Det spektrum du selv havde brugt tidligere, (og som jeg citerede) viste at kraftigste niveau var ved 2,2 Khz. Du mangler derfor at dokumentere at disse 2,2Khz nærmest er forsvundet når man sidder på bagerste række...
PS. Iøvrigt var det da totalt griner du vedlægger et link til en artikel der IKKE omhandler energi vs afstand, så hvad var den dybere mening med at vedlægge det ?
Spektret var en anslået node i steady state.
måske et d 2 oktaver over kammertonen.
Der skal jo så skrives musik, hvor den forekommer ofte, førend at du sidder og lytter til den hele tiden.
Jeg beklager, men jeg kender ikke megen musik der hænger deroppe ret meget.
Og det er det jeg har skrevet om, men det er vel for meget forlangt at det skulle blive forstået sådan.
Desuden er det en nærfeltsmåling. Instrumentet har langt større indhold af højfrekvent lyd i nærfelt end det har i fjernfelt. Så spektret vil være meget mere dæmpet end det viste i en koncertsituation.
Nu var der faktisk i mit link en supergod beskrivelse af, hvad der gælder for koncertsale og specielt hvilke frekvenser lyden fra instrumenterne ligger på og omkring.
Det kan for de fleste være interessant, måske endda rigtig meget for dem der hører en masse energi ved en masse frekvenser, der ikke er der.
Det er i hvert tilfælde trist at blive bidt i øret ved 18KHz af en uskyldig violin.
von Auspuff skrev:
Salen har som sådan ikke indflydelse på netop disse ting. Salen skal mere skaffe efterklang ved de rette frekveser og i de rette mængder, hertil konstrueres, så lydbilledet er så homogent som muligt alle vegne.
von Auspuff skrev:
Når du sidder som publikum i en koncertsal og lytter til symfonisk musik, så vil der på de bagerste rækker kun sjældent forekomme ret megen energi over blot 2KHz.
Den ene gang er det så salen (man sidder bagerst og der sker intet over 2Khz), den anden gang har salen så ikke indflydelse på disse ting.
Det link du fremlagde, viser hovedsageligt blot at det afgørende er at få en ensartet efterklangstid op gennem hele frekvensområdet, og har derfor ikke rigtigt indflydelse på hvorfor alt over 2Khz pludseligt forsvinder på de bagerste pladser.
Iøvrigt indeholder alle instrumenter masser af overtoner over 2khz, og disse er væsentlige for at kunne definere hvilket instrument man overhovedet hører på.
Det spektre du viste før, viste da også med al tydelighed at der er masser af energi over 2Khz. Kraftigste tone var ved 2,2Khz, og energi er som bekendt summen af signalet, og der er nok næsten mest over 2Khz i det spektre du viste.
Thomas Sillesen skrev:von Auspuff skrev:
Salen har som sådan ikke indflydelse på netop disse ting. Salen skal mere skaffe efterklang ved de rette frekveser og i de rette mængder, hertil konstrueres, så lydbilledet er så homogent som muligt alle vegne.von Auspuff skrev:
Når du sidder som publikum i en koncertsal og lytter til symfonisk musik, så vil der på de bagerste rækker kun sjældent forekomme ret megen energi over blot 2KHz.Den ene gang er det så salen (man sidder bagerst og der sker intet over 2Khz), den anden gang har salen så ikke indflydelse på disse ting.
Det link du fremlagde, viser hovedsageligt blot at det afgørende er at få en ensartet efterklangstid op gennem hele frekvensområdet, og har derfor ikke rigtigt indflydelse på hvorfor alt over 2Khz pludseligt forsvinder på de bagerste pladser.
Iøvrigt indeholder alle instrumenter masser af overtoner over 2khz, og disse er væsentlige for at kunne definere hvilket instrument man overhovedet hører på.
Det spektre du viste før, viste da også med al tydelighed at der er masser af energi over 2Khz. Kraftigste tone var ved 2,2Khz, og energi er som bekendt summen af signalet, og der er nok næsten mest over 2Khz i det spektre du viste.
Istedet for at tale uden om med info om instrumenter og musik der ikke indeholder lyde over 2Khz (hvad nok nærmest al musik ellers har). Så er det relevante, som du stadig mangler at besvare:Hvordan forsvinder energien over 2Khz på vejen til de bagerste rækker ??Det ligger eksplicit i din sætning, at det må være tilstede tidligere, når du skriver det er på de bagerste rækker det ikke er, så glem alt om at sige det ikke var til stede i starten.
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst