Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Equalizer- Er det en forbedring?

Rumkorrektion, akustik, jitter, ren strøm m.m.

Equalizer- Er det en forbedring?

Indlægaf Bulgarien » søn mar 23, 2008 00:54

Har læst rundt omkring på nettet om equalizere, men der findes ikke megen info på dansk

Emnet er tilsyneladende meget lidt belyst, og det som findes skrevet omkring emnet bygger ret sikkert pÃ¥ en del fordomme og antagelse,  omend der sikkert er nogen der har erfaringer med disse,  ogsÃ¥ selvom det vist ikke er moderne at bruge en equalizer mere

 HvornÃ¥r vil man f.eks have gavn af en equalizer og under hvilke forhold? Er der forskel pÃ¥ equalizere?  Hvilke er bedst? 


Herunder et lille udsnit af de mange påstande der findes om eqalizere, men hvad er egentlig fup og hvad er fakta?

1) Ens anlæg bør gengive musik nøjagtigt som den er indspillet, uden at det skulle være nødvendigt at indstille alle mulige områder i lyden.

2) En equalizer til privat brug ganske unødvendig, eller sÃ¥dan burde det ihvertfalde være.

3) Prøv at lave en frekvensmåling på dine højttalere i dit lytterum. Du vil få et chok. Trods god afstand fra vægge osv. vil du med garanti have variationer og resonanser på op til +-10dB eller måske mere.

4) Du vil opdage at en equalizer er den bedste opgradering til dit anlæg nogensinde.

5) Med en equalizer får så meget mere hul igennem og naturlig lyd at man ikke fatter det.

6) Alle tonekontroller gør noget forfærdeligt med fasen, det giver i heldigste fald en udtværring af lyden, så lad være med at bruge dem.

7) En equalizer er noget man kun finder i "Brians" bil og gerne med så mange blinkende dippedutter på som muligt





Senest rettet af Bulgarien man apr 07, 2008 17:25, rettet i alt 1 gang.
B&O Icepower - alt andet er spild af energi...    - lader dig styre................ - fordi friheden er vigtigst...  Information.dk - den mindst ringe avis...
Brugeravatar
Bulgarien
Supermedlem
 
Indlæg: 1102
Tilmeldt: søn okt 15, 2006 20:50

Indlægaf Raskolnikov » søn mar 23, 2008 01:19

Min holdning er at analoge equlizer er skidt, da man som jeg har forstået det forvrænger signalet.

En digital EQ skulle i teorien ikke gøre dette.
Hands off the compression button music industry!
SÃ¥dan poster man billeder:
http://nerds.dk/?page=viewtopic&mode=reply&t=4420
Bourne trilogien
http://www.hifi-musik.dk/?page=visartikel&id=208
Brugeravatar
Raskolnikov
Supermedlem
 
Indlæg: 6734
Tilmeldt: tirs jan 03, 2006 15:19
Geografisk sted: Nope

Indlægaf Kim Olsen » søn mar 23, 2008 01:29

overordnet set bør en EQ ændre bruges til at kompensere for de niveauforskelle dit rum skaber, og dermed sørge for at du "kun" hører egenlyden af ht samt resten af anlægget.


1) Det gør det ikke i dit rum medmindre det er 100% optimalt dæmpet

2) Det er den desværre ikke medmindre forholdende i 1) er opfyldt

3) Præcis, og her komme en EQ ind

4) Jeg kan forstå hvad du mener, men jeg mener at man bør behandle sygdommen, rumproblemer, i stedet for at behandle bivirkningerne (bruge eq)

5) det kommer stærkt an på hvad EQ man bruger... på samme måde som alle andre dele af anlægget, kan det være en god eller skidt ting, der er ikke meget der er sort/hvidt når det kommer til EQ

6) vi er grundlæggende enige, men mon ikke det kan gøres digitalt uden at smadre fasen?

7) nej, tværtimod. det er et af de sidste ting man benytter når man ellers har tweaket rummet så meget man kan.


Jeg har hovedsageligt leget med elektronik EQ, både plugins til andre programmer, og selvstændige EQ programmer, generelt med et godt resultat.

Jeg har en analog EQ liggende med.... mange muligheder. men jeg har aldrig rigtigt fået taget mig sammen til at afprøve om det kunne hjælpe, jeg har i stedet valgt at optimere rummet mest muligt. men da jeg skla flytte inden for overskuelig fremtid, så bliver der rigelig tid til at lege med det indtil et nyt lytterum er indrettet og optimeret.
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Indlægaf Nrik » søn mar 23, 2008 01:38

Der er ikke i sig selv decideret forvrænging. Der er selvfølgelig ekstra kredsløb i signalvejen, men de har jo altsÃ¥ ogsÃ¥ en funktion.

Den eneste ulempe man ikke kommer udenom er fasedrejning, som der ofte diskuteres om det overhovedet er hørbart. Iøvrigt har alle højttalere i forvejen voldsom fasedrejning. Og hvis man så til gengæld kan 'dippe' de grimme peaks af sin frekvensgang, så er en smule ekstra fasedrejning vel ingen katastrofe.

Det næste er så er at der langt mellem deciderede hifi-equalisere, hvor der er brugt gode audio-file komponenter. Den eneste jeg har læst om er Cello Audiopalette som er fuldstændig umulig at komme i nærheden af.
Der findes dog nogle professionelle typer, hvis man kan leve med XLR stik.

De nye digitale room corrections som Tact og Copland (...lavede Accuphase ikke også en engang?) må da også være den rette type af apparat for equalizing i dag, selvom analog freaks ikke altid fristes af en ekstra AD/DA konvertering.
Nrik
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 482
Tilmeldt: tors dec 01, 2005 23:29
Geografisk sted: København S

Re: Equalizer- hvad er fup eller fakta

Indlægaf Otto J » søn mar 23, 2008 10:48

Bulgarien skrev:
HvornÃ¥r vil man f.eks have gavn af en equalizer og under hvilke forhold?
 
Det kan vel i virkeligheden siges ret simpelt: Når fordelene ved at have en equalizer, mere end opvejer ulemperne, så har du gavn af den. Om den gør dét, kan man næppe generalisere om, det vil være ret afhængigt af det enkelte system. Personligt er jeg fortaler for at løse problemet frem for at maskere symptomerne.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf niklasthedolphin » søn mar 23, 2008 13:30

Min holdning til equalizere er at det er en editeringsmulighed mellem master og downmix i en musikproduktion.

Ønsker man at ændre på frekvenslineariteten i ens eget lytterum, efter at der gjort hvad muligt er m.h.t. indretning og placering af anlæg samt højttalere, bør man så vidt muligt bevare lydkæden analog og derfor benytte analoge equalizere af høj kvalitet.

"dolph"
Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Indlægaf Nrik » søn mar 23, 2008 15:53

To equalize or not: a sound philosophy
http://www.stereophile.com/solidpreamps/692cello/

Desuden, kan der jo være behov for at tilpasse sit system til sit rum, selv efter at man har omplaceret højttalere og andre elementer i det uendelige.

Den 'lyd' som produceren ville ramme, bliver jo selvfølgelig ikke gengivet korrekt i et rum med kraftige resonanser eller reflektioner.
Nrik
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 482
Tilmeldt: tors dec 01, 2005 23:29
Geografisk sted: København S

Indlægaf von Auspuff » søn mar 23, 2008 19:02

Nu er der jo også forskel på equalizere.
En analig EQ med smalle reguleringsbånd vil altid lave en hulens ballade mht. fase.

Jeg har aldrig kunnet overhøre, når sådan et bæst kobles ind i signalvejen. Den blotte tilstedeværelse mener jeg ødelægger mere end man har mulighed for at vinde med den. Med mindre det rum man spiller i er komplet umuligt.

Lidt det samme er min opfattelse af rumkorrektion i digitaldomænet.
Det egner sig bedst i de situationer, hvor rummet grundlæggende udgør et stort problem for lyden. I andre tilfælde finder jeg den slags apparaters tilstedeværelse for endnu et problem.

Set ud fra et lydmæssigt problem finder jeg det som den bedre idé at angribe problemet der hvor det faktisk er. Ofte skal der mindre til, end man regner med, såfremt man holder fingrene væk fra basområdet.

Men da den gængse indretningsstil i DK er desværre ikke er specielt egnet til lytterum, skal rumkorrektion nok blive et kæmpehit, når prisen kommer lidt ned.
Alternativt synes jeg den bedtse idé er , at man køber et lidt større hus, så man kan indrette et rum til musik.
von Auspuff
Seniormedlem
 
Indlæg: 682
Tilmeldt: tirs sep 04, 2007 14:42
Geografisk sted: Grøndland og omegn

Indlægaf Bulgarien » man apr 07, 2008 16:34

Kristian Andersen  http://home19.inet.tele.dk/kran er en af dem som har forstand pÃ¥ Eq, og som rent faktisk er istand  til at  udnytte  det enorme potentiale der ligger i en digital equalizer, og som derfor mener at en equalizer er en forbedring  
 
Han har begÃ¥et en velskrevet  artiklen, hvor han gennengÃ¥r det vigtigste omkring nok den mest velbeskrevet eqalizeren til almindeligt hifi brug, nemlig  Behringer DSP8024, hvilket jeg ikke kan takke ham nok for , thi det er ikke helt nemt at  finde rundt i de begreber som beskrives, og det er den model som jeg pt. arbejder med.
 
Dansk brugsanvisning kan findes her http://www.behringer.com/DSP8024/?lang=ENG
 
Her er hans indledning til artiklen , og hvis man så ønsker at læse den mere tekniske gennemgang kan man finde den her:
 
 
 

 
 
Siden jeg begyndte at beskæftige mig lidt mere seriøst med HI-FI, er det gået op for mig at det ikke er normalt at der på bedre HI-FI udstyr er nogen form for tonekontroller eller equalizere.

Da jeg fik min Audiolab 8000S kunne jeg konstatere at det var muligt at indskyde en equalizer eller lyd processor mellem pre-out og power-in bøsningerne, og jeg forsøgte da også at undersøge hvilke muligheder der var.

Efter at være blevet "belært" af mere erfarne HI-FI freaks (tonekontroller eller equalizere er direkte skadelige, det er kun noget der er på billigt konsumer udstyr - på "rigtigt" HI-FI eller "high-end" udstyr er det ikke nødvendigt), - opgav jeg delvist tanken om at benytte en equalizer til seriøs lytning. Men tanken lå stadig i baghovedet, måske på grund af dårlige akustiske forhold, måske fordi mine højttalere er kritiske med hensyn til placering - ihvert fald savnede jeg en form for korrektions enhed.

Første gang jeg hørte omtale af en digital rumkorrektions enhed, var en omtale af SigTech http://www.realspace.com/SigTech/ i en nyhedsgruppe. Det var så vidt jeg kunne se dels en meget kostbar affære og dels et system som skulle installeres af SigTech´s egne teknikere, ikke just egnet for en eksperimenterende amatør som mig.

Senere hørte jeg om andre rum korrektions systemer bl.a. TACT RCS 2.0 http://www.tactaudio.com , men alle var de i en prisklasse udenfor min rækkevidde. Jeg fulgte et stykke tid med i udviklingen af en billigere løsning Perpetual Technologies P1A. I starten virkede det lovende, jeg kunne godt lide konceptet - men efterhånden så det ud som om de ikke rigtigt kom nogen vegne med udviklingen, og de har vist ikke endnu præsenteret det endelige produkt.

Jeg fald også over Behringer Ultra Curve DSP 8000 - en forgænger for DSP 8024, men jeg var ikke sikker på om den nu opførte sig som forventet, jeg havde heller ikke hørt om andre der benyttede den til HI-FI så det blev ikke til noget med at prøve den. Til gengæld besluttede jeg, efter en debat i nyhedsgruppen dk.teknik.lyd at give DSP 8024 en chance.

DSP 8024 er ikke et rum korrektions system, den kan f.eks. ikke korrigere i tids domænet, så det er ikke rimeligt at sammenligne den med et rum korrektions system som f.eks. TACT. Til gengæld er den i en fornuftig prisklasse (ca. 6000,00 fuldt udbygget med digitalt AES/EBU interface og målemikrofon ECM-8000). DSP 8024 er en digital equalizer og RTA (Real Time Analyzer) med bl.a. en Auto-Q funktion som kan indstille den grafiske equalizer automatisk til at kompensere for højttalere og lytterum. Der er også 6 parametriske filtre - 3 pr. kanal som er beregnet til FBD (Feed Back Destroyer), men de kan indstilles til faste parametre og dermed benyttes som notch filtre.

DSP 8024 er ikke helt ligetil at bruge - for at få det fulde udbytte af den skal man sætte sig ordentligt ind i brugen. Jeg begyndte at nedskrive forskellige ting bl.a. en menu oversigt for at få et overblik, det er nu efterhånden blevet til denne beskrivelse.

Med DSP 8024 får man efter min mening . . .

En digital equalizer der kan bruges til at korrigere højttalere og i en vis udstrækning rum-akustik. Ganske vist arbejder den kun i frekvens domæne, og den kan således ikke betragtes som en ægte rum korrektions enhed på linie med TACT RCS eller lignende, men den kan efter min bedste overbevisning forbedre gengivelsen i de fleste tilfælde.

En digital equalizer der kan bruges som en avanceret tone kontrol. Man kan opbygge et register med forskellige klang-karakterer. Hvis man benytter PC- tilslutning kan man opbygge en database med forskellige kurver, både efter personlig smag og kurver der egner sig til party gengivelse samt tekniske kurver (Fletcher - Munson m.m.).

Et måle instrument (RTA - funktionen), der bl.a. kan afsløre fejl eller uheldige akustiske forhold (flere målinger med forskellig mikrofon placering) og i det hele taget give et billede af frekvens karakteristikken for afspille kæden.

For at få det fulde udbytte af Behringer Ultra Curve Pro DSP 8024, kræves en vis forståelse af teknikken, og man skal regne med at bruge noget tid på at sætte sig ind i betjeningen

Senest rettet af Bulgarien man apr 07, 2008 18:01, rettet i alt 3 gange.
B&O Icepower - alt andet er spild af energi...    - lader dig styre................ - fordi friheden er vigtigst...  Information.dk - den mindst ringe avis...
Brugeravatar
Bulgarien
Supermedlem
 
Indlæg: 1102
Tilmeldt: søn okt 15, 2006 20:50

Indlægaf Bulgarien » man apr 07, 2008 16:43

Audiophile fra Norge  http://www.audiophile.no  har beskrevet hi-fi eualizeren Behringer DSP 8024 i følgende artikel  http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=140
 
 
 
Behringer 8024 Ultracurve - billlig romkorreksjon!

Her får du profesjonell romkorreksjon for en billig penge!

Sjølv om det kjem avløysar for 8024 i desse dagar, er likevel dette eit fantastisk reiskap for å justere frekvensgangen i lytterommet ditt.


BEHRINGER DSP 8024
Når det gjeld lydkvalitet, er det vel få ting som har like stor innverknad som rommet vi har anlegget i. Det måtte i så fall vere kvaliteten på innspelingane dine. Høgtalarane er også udiskutabelt sterkt medverkande når det gjeld å bestemme kva lytteresultatet vert.

Behringer DSP 8024 er ein sak som kan avhjelpe mykje av problema med desse faktorane. DSP står for "digital signal prosessor", og i dette tilfellet snakkar vi om ein krysning mellom Digital equalizer, måleverktøy, og DAC (digital/analog konvertar).

 Ein sak som heilt klart vil vekke sterke kjensler. For motstandaren vil 8024 vere eit ekstra ledd i signalkjelda, som endrar signalet vekk frÃ¥ det opprinnelege - og dermed det korrekte?

For tilhengjaren er dette ein boks som kan trylle gråstein-opptak til gull (eller den motsette vegen), glatte frekvensgangen og få håplause rom til å late som dei har god akustikk.

Det har vore mykje debatt om denne greia i diskusjonsforumet vårt. Vi har også fått signal om at varelageret er i ferd med å tømmast. Det er gått lang tid sidan vi tok til å teste dette produktet. Alt for lang tid. Vi kan skulde på mykje, det verste er eigentleg at potensialet til dette produktet er så alt for omfattande….

VERSJON 1.3 - FOR HEILE POTENSIALET 
Programmet til denne saken ligg inne i eit "tusenbein" - ein eprom. Dette er ei minnebrikke, som må lagast i ein "eprombrennar".

Då eg fekk min 8024, kom "startsida" og synte programversjon 1.2. Trond har funne ut at denne versjonen ikkje fungerer skikkeleg, så eg har bede importøren om å skaffe meg ein med versjon1.3.

 Diverre har ikkje denne dukka opp, men Trond har laga meg ein kopi av sin.(Norsk Musikk-distribusjon har nyleg flytta, og ikkje funne att epromane sine…) SÃ¥ no har eg programversjon 1.3 i staden for 1.2.

(Min bemærkning) E-prom Version 1.3  kan købes her til ca 60 kr! Jeg fik min leveret pÃ¥ 7 dage, og det tog  kun et øjeblik at skifte den ud.

http://mysite.verizon.net/resoamqr/swellsoundelectronics/id55.html

 

 Men eg har ikkje fÃ¥tt ordna MIDI-koblingar, heller ikkje lasta ned den programvaren som finnest pÃ¥ nettet. Stort sett har eg avgrensa meg til Ã¥ bruke boksen som han er. Men kanskje det er fleire som kjem til Ã¥ gjere netopp det? SÃ¥ her kjem artikkel 1.

ARVE BRUKAR 8024 
Eg har no brukt Behringer 8024 som DAC med to ulike CD-spelarar. Ingen av desse har såkalla AES/EBU-utgang eller digital XLR-kontakt, så eg har brukt ein overgangsplugg og ein svært kort kabel (ca 30 cm) frå van den HUL (ikkje digital)

 FrÃ¥ begge desse spelarane har eg hatt kontroll-kobling gjennom dei ubalanserte analoge utgangane til samanlikning med lyden nÃ¥r 8024 brukast som DAC.

Eg brukte Vincent preamp med digitalinngang, då eg kunne bruke XLR-kontaktar mellom 8024 og denne. Ut frå denne gjekk signalet ubalansert til delefilter og effektforsterkarar. Eg har fått åtvaringar om dette oppsettet, fordi det digitale signalet visstnok skulle vere for svakt frå vanlege digitalutgangar. Men eg har ikkje merka noko spesielt i den samanheng, og konkluderer med at ein vanleg phonokontakt er ok for digitalsignalet.

Etter at tilkoblinga var gjort, måtte eg inn og leite meg fram til rett meny for digital inngang, og då eg fekk til dette, var lyden upåklageleg. Med heilt flat equalizer og masterkontrollen på - 6dB for å kompensere det balanserte signalet, meinte eg å registrere ørlite endring i lydbilete/fokus på både Vincent og Rotel.

 Men skilnaden var sÃ¥ liten at eg ikkje er sikker pÃ¥ om det vart verre eller betre. Eg kunne ikkje høyre vrenging av noko slag, tap eller mistilhøve pÃ¥ frekvensfløyane. Det einaste eg klart høyrte til skilnad var ein tendens til varmare klang, noko som sjølvsagt ogsÃ¥ kunne skuldast at signalet vart sendt gjennom to ekstra kabelstrekk.

Når eg tok til å leike meg med equalizeren, vart det tydeleg kor lite som eigentleg skal til for å endre klangkarakteristikkar totalt, særleg i området frå 80 Hz opp til ca 500 Hz. Ei endring på lusne 0,5 dB ein stad eller to skulle knapt vere merkbart. Men gjer dette, og du får fokus på andre ting i lyden, anna lydbilete, varmare/hardare lyd eller andre ganske dramatiske utslag.

Prøver du å kompensere frekvensfløyane, må du vere varsam. Om du føler behov for å legge 8 - 9 dB på ekstra, må du vere klar over at signalet innan dei aktuelle frekvensane vert svært 3 gonger forsterka, og du må fylgjeleg dempe mastervolumet i pakt med dette (kanskje ikkje like mykje, men det er ikkje langt unna)

Då eg gjorde utprøvingane, hadde eg programversjon1.2. Denne versjonen let ikkje "måledelen" snakke saman med equalizaren automatisk. Eg måtte altså: 1) gjere målingane, og skrive ned nivået på alle 31 frekvensavsnitta 2) kompensere for alle avvik med equalizeren. 3) Måle ein gong til, og justere etterpå. Dette tok svært lang tid.

Eg er også i stuss over kor interessante målingane var, då eg brukte dei innebygde white noise og pink noise -generatorane. TACT sin forforsterkar har ikkje berre betre oppløysing enn 8024, men visstnok også ei langt meir avansert måleprosedyre.

Trond har tilgang på meir og betre utstyr, og det skal finnest programvare du kan laste ned frå Internett, slik at du ved hjelp av ein MIDI-tilkobling kan få utført mykje betre målingar.

Etter å ha styra nokre dagar med å få ei glatt frekvenskurve, var det ein ting eg merka meg. Eg måtte dempe masternivået om lag like mykje som eg hadde skrudd opp sterkaste frekvensavsnitt, for å vere heilt sikker på å unngå forvrenging. Dette gjorde at eg fekk eit totalt sett svakare nivå enn utan 8024. Men eg tykte dette var for dårleg, så eg auka masternivået ein del.

Etter nokre veker der eg prøvde å vere sakleg og strukturert, gjekk eg lei, og stilte frekvensgangen etter hjartet og mi overdrivne sjølvtillit! Det var langt meir gøy.

Eg la ei utprega varm, rørliknande og musikalsk kurve på, og fekk betre lyd ut av ein del kjedelege innspelingar. Spesielt var det kjekt å lytte til gamle popopptak frå 60 og 70-talet. Beatles, Creedence, Deep Purple, Motown-opptak og anna med ikkje alltid imponerande miks, vart no langt, langt kjekkare å lytte til.

Om du ikkje overdriv det du held på med (tommelregel: skru aldri meir enn 6 dB nokon veg), kan du faktisk auke den musikalske opplevinga radikalt. Eg rett og slett følte meg fram, og lagra dei ulike karakteristikkane (du kan lagre mange ulike oppsett).

Eg brukte også 8024 analogt inn-analogt ut. Dette fungerte slett ikkje dårleg.

Resultatet var rimeleg støyfritt, men ved samanlikning med oppsettet der 8024 stod som ein DAC, forsvann noko av oppløysinga. Lyden vart ørlite meir grumsete. Ved bruk av meir "normale" høgtalarar (PA-sjølvbygg) enn mine elektrostatar, var dette likevel ikkje særleg problematisk.

Så om du ikkje har høve til å arbeide digitalt, kan du likevel ha glede av denne saken. Men dryg ikkje for lenge med å få tak i ein CD-spelar med digital utgang…

DSP 8024 frå Behringer er det produktet eg har vore bort i dei siste åra med størst potensiale innan godlyd.

 Har du bruk for noko som fargar lyden slik du vil, kan du her i ganske stor grad legge "fargestikk" pÃ¥ opptak som er grÃ¥ og kjedelege.

Du får også ein svært god DAC for desse pengane, og du har ein equalizer med 31 bands oppløysing som kan brukast i eit knipetak.

 Det einaste problemet med denne boksen, er at potensialet pÃ¥ Ã¥ gjere mÃ¥lingar og ha ei sakleg analyse av rommet ditt er større enn det boksen slik han er i seg sjølv, kan klare.

Samstundes som du kjøper denne, må du altså skaffe deg ein (bærbar) PC med MIDI inn-/utgang, og laste ned måleprogram frå Internett. Om dette kjem nok resten av redaksjonen til å skrive meir…

Eg føler meg rimeleg trygg på at skavankar i lytterommet og kanskje også dårleg høgtalarplassering i stor grad kan kompenserast.

 NÃ¥r ein berre har saklege mÃ¥lingar Ã¥ gÃ¥ etter….. Kjøp DSP 8024 no, før prisen stig att. 3995 kroner kan neppe investerast betre i eit eksisterande stereooppsett.

OM FIRMAET BEHRINGER 
Dette er eit tysk firma som har vore innretta mot den semi-profesjonelle musikarmarknaden, musikarar som ikkje har råd til å kjøpe dei aller kvassaste mikrofonane frå Shure eller gitarforsterkarane frå Marshall og Fender.

Tydelegvis har dei mange lavkost-underleverandørar, for det er kjent i musikarkrinsar at du kan få ein Behringer songmikrofon for 300 kr - 1/7 av prisen på tilsvarande produkt, støysvake miksebord for eit par tusen og fleire digitale signalprosessorar til nesten leiketøyprisar.

 Norsk musikk som har agenturet av Behringer fortel at desse produkta vert prisharmoniserte over Europa, slik at det ikkje lenger skal vere bryderiet verd Ã¥ importere frÃ¥ andre land.

 Digitale produkt har stupt i pris heile tida, og det ser ut som mange spennande produkt vert økonomisk oppnÃ¥elege for dei fleste, nÃ¥r berre det ikkje lenger mÃ¥ betalast for utviklingskostnadane.

INTENSJONANE BAK DESIGNET AV DSP 8024 


Denne equalizaren kan brukast på fleire måtar.

 Opprinneleg er han nok tenkt Ã¥ brukast i PA-system for Ã¥ rette pÃ¥ akustisk tvilsame konsertlokale.

Det er eit balansert produkt med utelukkande stereojack- og XLR-kontakter.

 SÃ¥ primærbruken var nok mellom miksebord og effektforsterkarar, og har du XLR-kontakter kan du bruke 8024 slik - analog inn og analog ut.

 Monterer du derimot det medfylgjande tilleggskortet AES8024, med digital inn- og utgang har du høve til rein digital signalbehandling.

Då treng du ei digital signalkjelde (t.d. ein digitalutgang på CD-spelaren din), og helst ein DAC etterpå. Då konverterer ikkje 8024 lyden din, og alt skjer digitalt mellom CD-spelar og DAC.

Men det er ei tredje løysing: du kan sende det digitale signalet inn, men tappe lyden frå analogutgangen. Du brukar då den innebygde DACen i DSP 8024.

 Dersom du ikkje har ein heilt vanvittig sjølvtillit, bør du ogsÃ¥ bruke ein mÃ¥lemikrofon med kulekarakteristikk.

Desse kan du få frå Bruel & Kjær for ein 7 - 8000, men Behringer leverer sin ECM 8000 i pakken til under 4000 kr. Denne plasserast i øyrehøgd ved godstolen, koblast til mikrofoninngangen, og deretter kan du justere frekvensgongen.

 

Senest rettet af Bulgarien man apr 07, 2008 17:28, rettet i alt 1 gang.
B&O Icepower - alt andet er spild af energi...    - lader dig styre................ - fordi friheden er vigtigst...  Information.dk - den mindst ringe avis...
Brugeravatar
Bulgarien
Supermedlem
 
Indlæg: 1102
Tilmeldt: søn okt 15, 2006 20:50

Indlægaf Raskolnikov » man apr 07, 2008 16:54

Det lyder da interessant at man kan få Rum Korrektion til 8 k...Jeg er bare ikke stadig sikker på at Rum Korrektion altid er af det gode, men det er en anden disk.
Hands off the compression button music industry!
SÃ¥dan poster man billeder:
http://nerds.dk/?page=viewtopic&mode=reply&t=4420
Bourne trilogien
http://www.hifi-musik.dk/?page=visartikel&id=208
Brugeravatar
Raskolnikov
Supermedlem
 
Indlæg: 6734
Tilmeldt: tirs jan 03, 2006 15:19
Geografisk sted: Nope

Indlægaf Bulgarien » man apr 07, 2008 16:58

Div brugerameldelser af 8024 med tildeling af karaktere (på engelsk)
 
 
Og endnu en glimrende hi-fi  anmeldelse ( pÃ¥ engelsk)
 
Senest rettet af Bulgarien man apr 07, 2008 17:20, rettet i alt 1 gang.
B&O Icepower - alt andet er spild af energi...    - lader dig styre................ - fordi friheden er vigtigst...  Information.dk - den mindst ringe avis...
Brugeravatar
Bulgarien
Supermedlem
 
Indlæg: 1102
Tilmeldt: søn okt 15, 2006 20:50

Indlægaf Bulgarien » man apr 07, 2008 17:14

Da Behringer DSP8024 har nogle år på bagen, er den desværre lidt svær at finde som ny på nettet, omend en søgning viser at den kan købes flere steder til omkring 250 dollar, (ca 1000 kr ),- omtrent hvad den også kan købes til som brugt i Danmark, læg dertil ca 500 kroner til en målemikrofon.
 
Behringer DSP8024 har heldigvis fÃ¥et en afløser  nemlig Behringer DEQ 2496 , men den har jeg desværre ingen viden om, men den burde vel være lige sÃ¥ velegnet til hi-fi brug, omend mÃ¥ske bedre?
 
Nyprisen  pÃ¥ nedenstÃ¥ende afløser DEQ2496 er idag er pÃ¥ ca 2300 kr.,- dertil kommer mÃ¥lemikronfon til 500 kr.
 
 
I linket finder man en omfattende dansk brugsanvisning til alle Behringers produkter
 
Til hifi brug bør man nok i første omgang kun  beskæftige sig med den den fuldautomatisk equalizer mÃ¥ling , og derefter  evt finjustere  mÃ¥lingen efter smag. Der kan lagres op til 100 forskellige indstillinger, alle naturligvis med udgangspunkt i det oprindelige mÃ¥leresultat, sÃ¥ nÃ¥r f.eks de lidt ældre  skiver kommer pÃ¥, kan fÃ¥ det løft som musikken i virkeligheden  fortjener
 
Dette er efterfølgeren til 8024..
 
Læs hifi test her.
 


 
Senest rettet af Bulgarien man apr 07, 2008 19:25, rettet i alt 5 gange.
B&O Icepower - alt andet er spild af energi...    - lader dig styre................ - fordi friheden er vigtigst...  Information.dk - den mindst ringe avis...
Brugeravatar
Bulgarien
Supermedlem
 
Indlæg: 1102
Tilmeldt: søn okt 15, 2006 20:50

Indlægaf Mogens Kamp » man apr 07, 2008 17:32

at tilføre/tilføje forvrængning, som EQ gør burde sige enhver, at dette bør undgås.Helt undgås.
Mogens Kamp
Supermedlem
 
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 01:02

Indlægaf Bulgarien » man apr 07, 2008 18:40

Det afhænger da helt klart af, hvad man egentlig ønsker skal nå ørerne...
 
 Jeg vil havde vellyd  der er sÃ¥ tro mod det oprindelig signal som muligt , og da lytterummet er en meget  væsentlig faktor for at det rent faktisk sker, er det nødvendigt at tilpasse signalet til rummets akustik. Selv musikstudierder er jo normalt er optimalt indrettet, er nødt til at benytte eq. for at finjustere rummets akustik.
 
Jeg kan forstÃ¥ at du gerne vil havde et helt ubehandlet signal,  der drøner frem og tilbage rundt i lytterummet  og rammer vægge og møbler m.m,  og som derfor nÃ¥r at blive væsentligt ændret inden det nÃ¥r dit øre. Jeg acceptere din  holdning, men forstÃ¥r den ikke, men sÃ¥dan er vi sÃ¥ forskellige.
 
Der er sikkert ingen tvivl om at nogle ganske fÃ¥,  nemlig dem med optimalt indrettede lytterum, vil  have minimalt gavn af eq, men flertallet  af brugerne af de lytterum som jeg har set, vil uden tvivl juble over at frekvenskurvens op og nedture bliver kraftigt dæmpet, inden det nÃ¥r ørerne ,sÃ¥ at musikken lyder som det var tiltænkt..
 
Der er fordelen naturligvis mange gange støre end de teoristiske  ulemper der mÃ¥tte være ved eq.
 
Prøv f.eks. at se danske hi-fi brugernes fotos af deres set-up og fortæl mig  hvor  mange  optimalt dæmpede rum der i virkeligheden findes, (Hvis du iøvrigt  finder nogle fotos af optimale lytterum mÃ¥ du gerne linke dertil , sÃ¥ jeg kan se hvad du mener med optimal)
 
 Hos alle andre entusiaster  vil eller anden form for eq. gøre underværker, og sÃ¥ er det jo ganske heldigt at  avancerede digitale eq. med indbygget spektrum analyse og med optil  31 bÃ¥nd justering  mm.idag  kan købes til menneskepenge.
 
En ældre 7 bÃ¥nds eq. e.l.  fra før computeralderen er jeg  enig i bestemt ikke er den optimale løsning, og en sÃ¥dan vil jeg nok ikke anbefale til hi-fi entusiasten, men det er jo heller ikke det som kan anskaffes i dette Herrens Ã¥r 2008.
B&O Icepower - alt andet er spild af energi...    - lader dig styre................ - fordi friheden er vigtigst...  Information.dk - den mindst ringe avis...
Brugeravatar
Bulgarien
Supermedlem
 
Indlæg: 1102
Tilmeldt: søn okt 15, 2006 20:50

Næste

Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.