Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Rumkorrektion

Rumkorrektion, akustik, jitter, ren strøm m.m.

Indlægaf Boye » lør maj 22, 2010 11:07

lydarne skrev:... så hvorfor ikke også afskaffe den anden komponent som idag er nærmest overflødig, nemlig forforstærkeren.
...
 
Så vidt jeg har forstået - og her må Boman rette mig hvis jeg tager fejl - så er der digitalt signal også efter filtrering og korrektion. Disse to digitale stereosignaler sendes så i hver sin TDA 2200 der således ikke fungerer som forforstærkere da de "blot konverterer PCM til PWM.
 
Volumenkontrollen i fortærkeren er realiseret ved at justere spændingen på PWM signalet og griber således ikke ind i det oprindelige signals bitdybde.
 
Alternativet til disse forstærkere skulle derfor være 2 stereo d/a-konvertere + effektforstærkere.
Boye
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 408
Tilmeldt: tirs dec 06, 2005 09:45

Indlægaf lydarne » lør maj 22, 2010 11:13

enand skrev: Eller som lydarne spørger -dropper dem? Jeg forstår det nok ikke...</DIV><DIV> </DIV><DIV>Mvh.</DIV>

Øhh... det har jeg nu ikke sagt, jeg har forstået at Boman beholder signalet digitalt, hele vejen, et af hans principper måske, og Tact kan jo netop modtage et digitalt signal og behandle det og lave det til et analogt signal på udgangen ved brug af et filter (powerdac), det kan en traditionel forstærker ikke, så det er vil derfor det er som det er, men Boman må heller selv svarer.
Jeg skulle bare lige samle lidt op for mig selv.
lydarne
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons mar 24, 2010 10:40
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Boman » lør maj 22, 2010 11:15

enand skrev:
 
Jeg vil bestemt ikke anfægte din ekspertise. Det der undrer mig er blot, at du er oppe i to rimeligt dyre og avancerede, integrerede forstærkere, som blot henstår som videreformidlere og lydstyrkeregulering af signalerne. En anden måde at spørge på kunne være, hvorfor du ikke bruger nogle meget mindre avancerede og mere dedikerede enheder til at videreformidle, når al korrektion alligevel allerede er foretaget. Eller som lydarne spørger -dropper dem? Jeg forstår det nok ikke...
 
Mvh.


Da jeg startede med denne løsning for ca. 5 år siden var der ingen alternativer.

Men er der det nu?

Kan du anbefale to digitale forstærkere, i mindst samme kvalitetsklasse, til færre penge?

Jo - det kan virke dyrt - og det er det også i min verden, men når jeg ser priser på andre hifi-komponenter, er det nærmest billigt, 150.000 for en cd-afspiller, 140.000 kr for eet kabel, 550.000 for et par højttalere osv. Når mit anlæg samtidigt spiller bedre, er det nærmest en foræring.
Boman
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 331
Tilmeldt: fre apr 27, 2007 10:23
Geografisk sted: Virum

Indlægaf enand » lør maj 22, 2010 11:28

Boman skrev:

Kan du anbefale to digitale forstærkere, i mindst samme kvalitetsklasse, til færre penge?

Overhovedet ikke - jeg føler mig i det hele taget ikke kvalificeret til at anbefale nogen noget som helst. Jeg spurgte bare til, hvad du havde ud af dine valg, fordi jeg ikke forstod dem (tak, boye).

Og du må undskylde, jeg fik rodet økonomi ind i det - jeg kan godt se, man kunne vedtage at bygge en bro fra Frederikshavn til Hundested og så lade være. Besparelsen kunne man så bygge en ny lillebæltsbro for - den vil være fundet til de penge.

Mvh.  

 

enand
Nyt medlem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: søn sep 21, 2008 16:01

Indlægaf P.H. » lør maj 22, 2010 19:49

Har hørt en lille fugl synge om at "Holm Acoustics" skulle arbejde på en noget mere avanceret form for rumkorrektion end den der kendes fra Lyngdorf. Nogen der ved noget mere om dette?
Sony SCD XA333ES/Swoboda Superupgrade+
Ripstreamer XL, SSD/Modif. SoundDefined
Emm Labs Dac2X
BAT VK52SE
BAT VK255SE
Buchardt s400, Dynaudio 6
NLE, Swoboda, Acoustic Revive
Sugden Headmaster (Det hedder den! Det er ikke noget sjofelt)
Grado GS1000
P.H.
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: søn feb 19, 2006 22:11
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Karsten Sømand » søn maj 23, 2010 03:42

P.H. skrev:Har hørt en lille fugl synge om at "Holm Acoustics" skulle arbejde på en noget mere avanceret form for rumkorrektion end den der kendes fra Lyngdorf. Nogen der ved noget mere om dette?

Jeg ved ikke om det "kun" er rumkorrektion de arbejder på. Folkene hos Holm er dygtige, flittige og meget lydhøre overfor andre folks idéer og erfaringer fandt jeg ud af ifm. DIY-mikrofonprojektet. Thomas Holm oplyste, at man har mange ideer til forbedringer og ændringer af deres produkter, men han kunne (naturligvis) ikke komme nærmere ind på hvad der specifikt var tale om.

Hvis de kan få en mere avanceret form for rumkorrektion til at virke efter hensigten, så virker det ret sandsynligt, at de kommer med en ny/opgraderet udgave. Men, jeg skal dog haste med at oplyse, at jeg ikke ved det 100 %.

Venlig hilsen

Karsten 

Senest rettet af Karsten Sømand søn maj 23, 2010 15:38, rettet i alt 1 gang.
“I Play the way I do because it allows me to come up with the sickest sounds possible. That´s the point now isn´t it?” Jeff Beck.
Brugeravatar
Karsten Sømand
Seniormedlem
 
Indlæg: 909
Tilmeldt: tors nov 10, 2005 20:28
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf Boman » søn maj 23, 2010 15:07

Jeg kan kun udtale mig positivt om Holm Acoustics.

Lyden er det tætteste på min Acourate løsning, jeg nogensinde har hørt, er meget brugervenligt, og i pæne kasser. Hvis man ønsker en "færdig" løsning, kan jeg ikke se de har nogen konkurrenter.

Acourate er mere "gør det selv", men er mere fleksibel, muliggør faselineære digitale delefiltre og er billigere.
Boman
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 331
Tilmeldt: fre apr 27, 2007 10:23
Geografisk sted: Virum

Indlægaf HOLM Acoustics » man maj 24, 2010 11:49

Hej Boman et al.

Tak for komplimenter.

Jeg vil lige indskyde at vi altid kører med faselineære delefiltre. Så der ligger forskellen til Acourate ikke. Derimod behandler vi vores målinger på en lidt anden måde i forhold til midlinger og gatinger. Softwaren kan nu køre med 3 forskellige målemetoder: gating med blødt vindue; god gammeldags 1/N oktav midling og som på acourate 1/N oktav komplex midling. Der er nok lidt psykoakustiske teorier der kan bruges i forhold til at forbedre måle fortolkningerne?

Vi kigger løbende på mulige forbedringer og disse bliver automatisk og gratis stillet til rådighed for vore kunder så snart de er testet og frigivet.
Den væsentlige forskel på Lyngdorf og HOLM implementationen er at man som bruger kan nørde en del mere med parametre og efterfølgende kan måle hvad der egenligt er ændret på.

m.v.h. Thomas
HOLM Acoustics
Branchemedlem
 
Indlæg: 53
Tilmeldt: ons nov 14, 2007 16:33
Geografisk sted: København

Indlægaf sshd » søn aug 29, 2010 23:59

Spændende tråd - håber jeg kan genoplive den...

Jeg har benyttet digital rumkorrektion i lidt over et år. Mere specifikt har jeg benyttet Audiolense i flere udgaver med forskellige akkustiske opstillinger, forskellige højttalere og forstærkere.

Det er ikke mindre end et mirakel for lyden og jeg kunne ikke drømme om at høre musik eller se film uden.

Glem alt om at det rene uberørte signal skulle være bedst. Det bliver aligevel tværet ud af det passive delefilter og farvet ekstremt af lytterummet. Det vigtigste må være hvordan det lyder når lyden når øret.

Audiolense er et kommercielt program, som kan måle, gate/filtrere og generere fir filtre, som så sættes ind i dsp-kæden for ens afspiller (computer) med et convoltion plug-in. Man skal selv definere en targetkurve for ønsket frekvensresponskurve, hvilket gør det temmelig kryptisk at komme igang med. Jeg er dog ved at skrive en guide, som bliver offentliggjort i september, som måske kan hjælpe nogen på vej.

Jeg er på ingen måde ekspert inden for hverken akustik, rumkorrektion eller lign. Jeg har dog arbejdet måbevist om gjort nogle observationer, som jeg gerne vil dele.

A: Det er ret så vigtigt at benytte en kalibreret målemikrofon. Den ikke-kalibrerede mikrofon (og forstærker), som var af pa kvalitetet, gav et resultat, som hjalp lidt i bassen, men rodede for meget rundt med resten af lydbilledet.
Den kalibrerede mikrofon giver et lang bedre resultat - selv med den første simple targetkurve man laver.

B: Der er utrolig meget at hente i en ordentlig måling vs. en mere lemfældig. Lydniveauet skal være tilstrækkeligt højt for at mætte rummet akustisk. Ellers bliver får man et resultat som kun kan korrigere ved lavt lydnivea.

C: Korrektionen er specielt effektivt i basområdet. Mit +20dB ved 48 Hz, som skyldes det 7.2 meter rum, er det rene barnemad at korrigere. Intet behov for basfælder. Korrektionen åbner virkelig op i basområdet, hvor de fleste frekvenser tidligere blev overdøvet af 48 Hz peaket. Man skal skrue højere op for at få samme lydtryk.

D: Korrektion bør udføres meget begrænset over 5-7 kHz. Umiddelbart lyder det en anelse bedre med minimal korrektion end uden. Jeg har dog ikke udført tilstrækkelig mange tests for at konkludere noget som helst. Partiel korrektion kræver XO udgaven af Audiolense.

E: Audiolense XO kan korrigere group delay. Det er muligt at funktionen ikke virker korrekt, for der er minimal forskel med og uden.

F: Hvis højttalerne har bagudvendte diskanter skal disse slås fra. Rumkorrektionen anser lyden fra disse som værende uønsket støj/reflektioner og prøver forgæves at korrigere. Kan giver nogle spændende effekter på elektronisk effekt men lyder ellers forfærdeligt.

G: Jeg må erklære mig delvis uenig i Lydcentrums udtalelse af rumkorrektion ikke kan korrigere efterklang. Efterklangen var afsindig lang i mit nybyggede lytterum. Det var ubehageligt at føre en normal samtale og "klappetesten" (som er ubrugelig til påvisning af god efterklang) lød forfærdelig. Med korrektion var det imidlertid muligt at høre musik i sweet spot. Ikke perfekt men på ingen måde dårligt.
Lavede en 10 målinger hvor der blev eksperimenteret med diffusorer og dæmpende materiale (desværre skum, men okay til lytteleg) placeret på strategiske steder. Derefter måling og korrektion. Audiolense formåede at kompensere for alle akustiske forandringerne og levere stort set den samme lyd (i sweet spot).
Opsatte så 3,6 kvm Rockfon på sidevægge og det hjalp betydeligt på efterklangen og man kan nu føre en normal samtale uden at blive irriteret. Lyden i sweet spot er stort set uændret, men kraftig forbedring når man bevæger sig lidt til siderne.
Det intersante er, at det stort set er ligemeget hvor de placeres: Hængene højt på væggene eller i førsteordens sidereflektioner - korrektionen retter ind.
Naturligvis må optimal akustik være at forestrække, men man kan virkelig komme langt uden.

H: Rumkorrektion får gode optagelser til at lyde bedre og afslører virkelig de dårlige. Det er med lidt vemod, at man må konstantere at noget af ens musik bare ikke lyder så godt mere. Dette skyldes de i C nævnte effekter: Ingen baspukkel som tværer hele lydbilledet ud og et generelt højere lydnivea.

I: Samme effekter kan også afsløre svaghedder i designet af ens højttalere. Uden denne udtværing lød diskanten på mine nyerhvervede brugte højttalere bare elendigt. Alt for hård og metallisk ved normalt lytteniveau. Kunne kompensere delvist ved at ændre targetkurve, men ikke tilfredsstillende. Diskanten skulle udskiftes og højttalerne blev aktive - mere om det en anden gang.  

Bohmans fremgangsmåde med Accourate lyder bestemt spændende og er noget jeg måske vil kigge på senere. Men uden at kende alle de tekniske udtryk vil jeg tro at Audiolense kan noget Accourate ikke kan. For den må korrigere i både frekvens og tidsdomænet for at opnå de beskrevne effekter. Det giver sig f.eks. til kende hvis man indsætter en equalizer efter korrektionen vs. at implementere samme eq i targetkurven - lyder vidt forskelligt (sidsnævnte lyder voldsomt bedre). Det er dog et område jeg ikke ved særlig meget om.
sshd
Seniormedlem
 
Indlæg: 605
Tilmeldt: tirs sep 05, 2006 16:00

Indlægaf mhansen » man sep 06, 2010 20:42

Godt indlæg sshd

Kan du fortælle lidt om hvordan setup'et er sat sammen. Hvilket lydkort, dac bruger du. Er det direkte fra lydkort ned til forstærkerene osv.
 
Jeg har nemlig selv har en løsning som denne i tankerne.
 
Senest rettet af mhansen man sep 06, 2010 20:56, rettet i alt 1 gang.
mhansen
Medlem
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: man sep 10, 2007 19:38

Indlægaf Boman » man sep 06, 2010 20:51

sshd skrev:
Bohmans fremgangsmåde med Accourate lyder bestemt spændende og er noget jeg måske vil kigge på senere. Men uden at kende alle de tekniske udtryk vil jeg tro at Audiolense kan noget Accourate ikke kan. For den må korrigere i både frekvens og tidsdomænet for at opnå de beskrevne effekter. Det giver sig f.eks. til kende hvis man indsætter en equalizer efter korrektionen vs. at implementere samme eq i targetkurven - lyder vidt forskelligt (sidsnævnte lyder voldsomt bedre). Det er dog et område jeg ikke ved særlig meget om.


Efter min opfattelse er Audiolense en efterligning/kopi af Acourate.

Acourate er det mest gennemtænkte og avancerede.

Selvfølgelig korrigerer Acourate både amplitude og fase (hvis man ønsker det), men den stærkeste faktor er de mange forskellige typer faselineære delefiltre.


Boman
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 331
Tilmeldt: fre apr 27, 2007 10:23
Geografisk sted: Virum

Indlægaf sshd » tirs sep 21, 2010 19:07

mhansen skrev:Kan du fortælle lidt om hvordan setup'et er sat sammen. Hvilket lydkort, dac bruger du. Er det direkte fra lydkort ned til forstærkerene osv.


Beklager mit sene svar, men jeg skulle lige skrive guiden færdig.

Jeg benytter en meget kraftig computer, nemlig en Intel Q6600, Quad Core 2.4 GHz under Windows 7. Den kraftige computer er primært nødvendig til film i hd, selvom digital rumkorrektion også kræver en del ressourcer.

Jeg benytter Audiotrak Prodigy HD2 toslink til en Musical Fidelity V-DAC. Jeg sætter stor pris på den galvaniske adskillelse af computer og stereoanlæg.

På stereo-siden har jeg et aktivt setup: dbx Driverack PA+ xover, Rotel RC-1090 preamp, Rotel RB-1090 effekt til bas og 2x Rotel R-1070 til diskant/mellemtone. Højttalerne er et par Snell CV modificeret til at være aktive og isat ny diskant. Næste skridt er at bruge computeren som xover istedet for dbx'en.

Guiden kan findes på: http://hd-htpc.dk/
sshd
Seniormedlem
 
Indlæg: 605
Tilmeldt: tirs sep 05, 2006 16:00

Indlægaf sshd » tirs sep 21, 2010 19:15

Boman skrev:Efter min opfattelse er Audiolense en efterligning/kopi af Acourate.

Acourate er det mest gennemtænkte og avancerede.

Selvfølgelig korrigerer Acourate både amplitude og fase (hvis man ønsker det), men den stærkeste faktor er de mange forskellige typer faselineære delefiltre.


Jeg ved ikke nok om emnet til at kunne modbevise dette udsagn.

Faktisk forstår jeg ikke rigtigt dit indlæg. Lyder som on snakker om faselineære delefilter og aktive setups. Digital rumkorrektion fungerer også uden et aktivt setup.
sshd
Seniormedlem
 
Indlæg: 605
Tilmeldt: tirs sep 05, 2006 16:00

Indlægaf Boman » lør okt 02, 2010 18:56

sshd skrev:Faktisk forstår jeg ikke rigtigt dit indlæg. Lyder som on snakker om faselineære delefilter og aktive setups. Digital rumkorrektion fungerer også uden et aktivt setup.
 
På hifi4all har jeg skrevet en "Indsigtsartikel" om den måde jeg gør det på. Se "Digital DIY korrektion af højtalere" 
Boman
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 331
Tilmeldt: fre apr 27, 2007 10:23
Geografisk sted: Virum

Indlægaf sd » søn okt 03, 2010 22:28

Spændende tråd! Jeg er enig i, at TacT 2.2xp ikke altid er en fordel med korrektion, til gengæld har TacT'en nogle kanon DA konvertere, de lyder bare godt.
Er der virkelig ikke nogen her i forum, der ved, hvad der rent teknisk foregår under låget på en Lyngdorf room perfect??
bas er en god ting...
Brugeravatar
sd
Nyt medlem
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn okt 30, 2005 10:46

ForegåendeNæste

Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.