Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Rumkorrektion

Rumkorrektion, akustik, jitter, ren strøm m.m.

Rumkorrektion

Indlægaf SonusFaber » tors maj 20, 2010 11:55

Jeg er i udgangspunktet skeptisk indstillet overfor rumkorrektion, da jeg naturligvis går ind for at manipulere så lidt som muligt med det oprindelige signal. Her på Forum finder man da også mange indlæg, der samlet set tegner et billede af, at man bør holde sig fra eller være varsom med rumkorrektion. Jeg faldt imidlertid over denne anmeldelse af Lyngdorfs RP-1:

http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=101

RP-1'eren skulle tilsyneladende kunne tilegne sig de anvendte højttaleres afstemning fra producentens side og herefter korrigere for rummets negative indflydelse (se Lyngdorfs hjemmeside).

Hvordan det er muligt, kunne jeg dog godt tænke mig at vide, ligesom det kunne være interessant at vide, hvorvidt det rent faktisk virker. Ed Momkus (fra Dagogo) lader umiddelbart til at være overbevist...

SÃ¥ giv lyd hvis nogen har erfaring med RP-1'eren eller bud pÃ¥, dels om skidtet virker, dels om det er muligt, at enheden skulle kunne bibeholde højttalernes afstemning fra producentens side  :)
SonusFaber
Medlem
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: lør jan 02, 2010 18:06

Indlægaf Chr. R. » tors maj 20, 2010 15:25

Hej

Jeg er som udgangspunkt, også klar tilhænger af "det rene signal". Nu har jeg jo set hvor dit anlæg står, og jeg tvivler på du er åben overfor et lytterum med akustik plader på alle flader, så derfor burde du undersøge om det er muligt mindst et rumkorrektions med hjem.

Dog ville jeg anbefale dig at få installeret en ordentlig strømforsyning, og ikke mindst få placeret højtalerne korrekt, og først derpå begynde at overveje hvilke muligheder der herefter kunne være interessant for dig.
M.v.h.
Christian
Brugeravatar
Chr. R.
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 1056
Tilmeldt: søn jan 11, 2009 14:48
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf enand » tors maj 20, 2010 17:05

Hej SonusFaber

Nu giver det ikke så meget mening at snakke om at bevare et eller andet "rent signal" - hvad er dét og hvor skulle det komme fra? Du bruger vel delefilter, og det er da ikke at manipulere med signalet at lægge et tæppe på gulvet, er det? - Der er vel også en grund til, at "signalet" lyder forskelligt i forskellige rum...i hvilket er det rent?

Det Lyngdorf siger, de gør, i modsætning til, så vidt jeg ved alle andre former for rumkorrektion, er at de arbejder med akustikken og (lyd)energien i rummet i stedet for at prøve at rette på/undertrykke noget. Og det virker - det skal jeg jo sige, al den stund jeg har en sda2175 og en dpa-1... Men jeg har altså lavet nogle målinger i sweetspot med og uden rumkorrektion (som desværre er blevet slettet, men jeg skal gerne lave nogle nye ved lejlighed). Uden ligner frekvensgangen Himalaya, med ligner den Fyn, bl.a med en langt svagere afrulning af bassen. Dermed mener de, at de kommer nærmere på, hvordan højttalerne er tænkt at lyde - og så bliver det i givet fald vel ikke renere.

Mvh.

Mvh.
enand
Nyt medlem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: søn sep 21, 2008 16:01

Indlægaf SonusFaber » tors maj 20, 2010 18:02

@ Christian: Jeg arbejder pt. ihærdigt med placeringen af højttalerne, og jeg skal helt sikkert have nogle gardiner og flere billeder op  :)

@enand: Jeg er helt enig i din observation om, at sondringen om et "rent signal" langt hen ad vejen ikke er særlig meningsfuld. Det jeg sigter efter er blot, om RP-1'eren skulle være i stand til at bibeholde den afstemning eller "voicing" en producent måtte vælge at give et givet sæt højttalere.

Jeg synes dine resultater lyder lovende, sÃ¥ mÃ¥ske skulle jeg prøve at lÃ¥ne en RP-1  :)
SonusFaber
Medlem
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: lør jan 02, 2010 18:06

Indlægaf enand » tors maj 20, 2010 18:18

@SonusFaber
Ja, jeg tror det er det med at ændre "voicing" du nok har fået lidt galt i halsen - efter min opfattelse af sagen. For at vade i det gør rumkorrektionen ikke noget ved højttalerlyden; som jeg ser målingerne er den bare skrap til at indarbejde nogle af de ting, man ellers prøver at klare med tæpper, billeder, bastraps, you name it...og det er dét, der gør det til et andet system end andre former for rumkorrektion.

Men jeg skylder så også at sige, at jeg ikke helt har fattet, hvad der står om det på Lyngdorfs hjemmeside - jeg har endda læst det flere gange. Jeg har også talt med en meget venlig mand hos dem (i en anden forbindelse, men nu jeg havde proppen ae..af'e?). Han kunne heller ikke forklare mig det. Så det ville faktisk være fedt, hvis nogen der har forstået det mere tilbundsgående, troppede op her.

Og ja, hvis du har mulighed for at låne én, så gør det dog... og fortæl, fortæl.

Mvh.
enand
Nyt medlem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: søn sep 21, 2008 16:01

Indlægaf Kim Olsen » tors maj 20, 2010 18:25

Hejsa

Lyngdorfs system virker, men det kan ikke lave mirakler, Det kan hjælpe pÃ¥ nogle unoder, men det kan ikke fÃ¥ et kubisk alt reflekterende rum til at lyde som et akkustisk optimeret lytterum. Som med det meste andet, sÃ¥ handler det i min verden om at optimerer rummet, fÃ¥ mÃ¥lt, og sÃ¥ derefter justerer med eks. en eq eller andet. Hvis den akkustiske fase er helt ved siden af fra start eller der er kæmpe dale/bjerge  rent frekvensmæssigt, sÃ¥ bliver det korrigerede resultat sjældent særligt godt. Med samme begrundelse er jeg heller ikke meget for "omni" lyden hvor de forskellige korrektions producenter forsøger at lave hele rummet til en stor sweetspot.
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Indlægaf Boman » tors maj 20, 2010 20:15

Jeg bruger "digital korrektion" vha Acourate.

Jeg kalder det ikke for rumkorrektion, da det er begrænset hvor meget man kan/skal korrigere for rummet, men man kan korrigere en lang række andre fejl.

Ved hjælp af faselineære digitale delefiltre kan man lave korrekt delay mellem enhederne, og det rykker. Det betyde at der er langt mindre "udtværing" i tidsdomænet, lyden er klarere, mere distinkt, renere og instrumenterne lyder mere ægte.

Hvis du kommer til Virum, vil jeg gerne give en demonstration og uddybe de mange fordele det giver.
Boman
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 331
Tilmeldt: fre apr 27, 2007 10:23
Geografisk sted: Virum

Indlægaf Kim Olsen » tors maj 20, 2010 20:29

meget få dsp/rumkorrektion systemer regulerer rent faktisk i tidsdomænet, jeg har en konspirationsteori om at det er derfor at man kun sjældent møder folk der har kunnet bruge rumkorrektion med meget positive resultater.

Måske du hurtigt kunne løbe Acourate igennem?
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Indlægaf enand » tors maj 20, 2010 20:49

@Kim

Undskyld mig, men er du overhovedet interesseret i at finde ud af noget om det her? Måske du hurtigt kunne løbe igennem, hvad det er, du ved?

Mvh.
enand
Nyt medlem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: søn sep 21, 2008 16:01

Indlægaf Kim Olsen » tors maj 20, 2010 20:57

Jeg ved intet om acourate udover hvad man kan google, men er interesseret i at finde ud af om det kunne være noget der rent faktisk virker, og er til at bruge.
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Indlægaf Chr. R. » tors maj 20, 2010 21:08

Kim Olsen skrev:Jeg ved intet om acourate udover hvad man kan google, men er interesseret i at finde ud af om det kunne være noget der rent faktisk virker, og er til at bruge.


Om du er næppe den eneste der gerne vil have mere information om emnet
M.v.h.
Christian
Brugeravatar
Chr. R.
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 1056
Tilmeldt: søn jan 11, 2009 14:48
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Boman » tors maj 20, 2010 21:11

Det er ikke nemt at beskrive Acourate kort, men jeg prøver alligevel.

Det er et program, der kan måle højttalerne, og beregne korrektionsfiler.

Korrektionsfilerne kan benyttes til flere forskellige "rumkorrektionssystemer" (se acourate.com).

Jeg benytter det ultimative, en linuxbaseret korrektionspc med et RME digitalt lydkort, derfra via toslink til en Alesis AI4, der opdeler signalet til et antal stereosignaler, i mit tilfælde to styk, som går til hver sin digitale forstærker (Lyngdorf TDA2200+), derfra til woofer og hovedhøjttaler (jeg "kører" to-vejs).

Acourate kan også beskrives som en akustisk værktøjskasse. der er ingen grænser for, på hvilken måde man kan manipulere med signalet.

Man kan dog også benytte de indbyggede macroer, så er det noget nemmere af lave korrektionsfilerne.

Bortset for muligheden for faselineære delefiltre, der - som de eneste - muliggør korrekt delay mellem højttalerenhederne, kan man korrigere både amplitude og fase, og - det mest geniale - er funktionen FDW (Frequency Dependent Window). Den muliggør at man selv kan bestemme hvor meget man ønsker at korrigere for rummet, om man kun vil korriger den først ankomne lyd, eller en større eller mindre del af rummet.

Jeg vælger at lave rumkorrektion ved de allerlaveste frekvenser, og kun korrigere den direkte lyd ved højere frekvenser.
Boman
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 331
Tilmeldt: fre apr 27, 2007 10:23
Geografisk sted: Virum

Indlægaf enand » fre maj 21, 2010 06:49

Hej Boman

Jeg er ikke helt med. Uploader du filtrene til forstærkerne, eller bruger du kun dem som effektforstærkere (hvorfor så ikke sda2175?)?

Ved nogen nærmere om, hvad Lyngdorf gør. I og med at de tager udgangspunkt i rumakustikken, sender de jo kun testsignaler ud fra én højttaler.

Mvh.
enand
Nyt medlem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: søn sep 21, 2008 16:01

Indlægaf Boman » fre maj 21, 2010 09:52

enand skrev:Hej Boman

Jeg er ikke helt med. Uploader du filtrene til forstærkerne, eller bruger du kun dem som effektforstærkere (hvorfor så ikke sda2175?)?

Ved nogen nærmere om, hvad Lyngdorf gør. I og med at de tager udgangspunkt i rumakustikken, sender de jo kun testsignaler ud fra én højttaler.

Mvh.
 
Al korrektion foregår i den linuxbaserede korrektionspc. Forstærkerne bliver kun brugt som forstærkere. Signalet bliver først analog umiddelbart før højttalerkablerne.
 
Man kunne godt forestille sig at benytte et lydkort med analoge udgange og analoge forstærkere (eller SDA2175), men så bliver det lidt vanskeligere at regulere lydstyrken.
Boman
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 331
Tilmeldt: fre apr 27, 2007 10:23
Geografisk sted: Virum

Indlægaf SonusFaber » fre maj 21, 2010 13:07

Nu har jeg lige fået lovning på, at jeg kan låne en RP-1 i næste weekend. Så bliver det interessant at høre, hvad den kan :wink:

I mellemtiden er jeg ikke blevet så meget klogere på, hvordan den helt præcist virker, selvom jeg har pløjet alt materialet igennem på Lyngdorfs hjemmeside :roll:

Det jeg søger forklaring på er særligt følgende passage i Lyngdorfs detaljerede beskrivelse af RoomPerfect: "The speaker designer obviously had an idea of how he wanted his loudspeaker to sound when he was designing the speaker - it has an identity we want to preserve, no matter in which room or how the speaker is placed. This is what RoomPerfectTM is all about."

Måske er det et dumt spørgsmål, men givet at RoomPerfect skulle kunne bevare højttalernes oprindelige voicing, hvordan skelner maskinen i så fald mellem eksempelvis output fra en basrefleksport på højttalerens bagside og refleksionen fra væggen bag højttaleren, og hvordan er den i stand til at beregne, hvordan højttalerproducenten har tiltænkt, at højttaleren skal lyde i et rimeligt optimalt rum (altså ikke i et anekkoisk rum)?
SonusFaber
Medlem
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: lør jan 02, 2010 18:06

Næste

Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.