Otto J skrev:<div>Eksempelvis: Når du har folk på besøg, demonstrerer du så at du har et anlæg der lyder godt, eller laver du en A/B demo med og uden lineære filtre? Hvis du ikke gør dét, så ved folk jo ikke om du har god lyd på grund af dine filtre, eller om du har god lyd fordi du har dæmpet den bagudrettede lyd fra dine dipoler.</div>
Spencer skrev:Mange vil nok opleve deres højttalere spille bedre, med 2½ meter til bagvæggen.
Ja, men det jeg laver er noget ganske anderledes.
Ellers er der noget her, som måske kan bruges.
Jeg bruger andre løsinger end RoomPerfect, men det glæder mig at se, at de også anvender dipol, men desværre kun til mellemtonen
Boman skrev:Nej, jeg benytter almindelige populær musik, som alle kender. Beatles, Elvis Presley, Kim Larsen, Shi-bi-dua, mm.
Så er let at høre, at det er detaljer i musikken, man ikke kan høre i andre anlæg - pga tidsforvrængning.
Det kan godt kræve lidt tilvænning, at lyden er så ren, det er helt uvant i starten.
Boman skrev:Otto J skrev:<div>Eksempelvis: Når du har folk på besøg, demonstrerer du så at du har et anlæg der lyder godt, eller laver du en A/B demo med og uden lineære filtre? Hvis du ikke gør dét, så ved folk jo ikke om du har god lyd på grund af dine filtre, eller om du har god lyd fordi du har dæmpet den bagudrettede lyd fra dine dipoler.</div>
Nej, jeg benytter almindelige populær musik, som alle kender. Beatles, Elvis Presley, Kim Larsen, Shi-bi-dua, mm.
Så er let at høre, at det er detaljer i musikken, man ikke kan høre i andre anlæg - pga tidsforvrængning.
Det kan godt kræve lidt tilvænning, at lyden er så ren, det er helt uvant i starten.
.
Nilau skrev:Boman skrev:Otto J skrev:<div>Eksempelvis: Når du har folk på besøg, demonstrerer du så at du har et anlæg der lyder godt, eller laver du en A/B demo med og uden lineære filtre? Hvis du ikke gør dét, så ved folk jo ikke om du har god lyd på grund af dine filtre, eller om du har god lyd fordi du har dæmpet den bagudrettede lyd fra dine dipoler.</div>
Nej, jeg benytter almindelige populær musik, som alle kender. Beatles, Elvis Presley, Kim Larsen, Shi-bi-dua, mm.
Så er let at høre, at det er detaljer i musikken, man ikke kan høre i andre anlæg - pga tidsforvrængning.
Det kan godt kræve lidt tilvænning, at lyden er så ren, det er helt uvant i starten.
.
Nu bruger du vel ikke 'digitale' forstærkere som, for det lettere utrænede øre, kan give en fornemmelse af såkaldte detaljer, som ikke eksisterer i virkeligheden...?
Mvh.
Niels
Boman skrev:
Nej, jeg benytter almindelige populær musik, som alle kender. Beatles, Elvis Presley, Kim Larsen, Shi-bi-dua, mm.
Så er let at høre, at det er detaljer i musikken, man ikke kan høre i andre anlæg - pga tidsforvrængning.
Otto J skrev:<div> </div><div>Nu kan en A/B demo jo godt laves med kendt musik. Og bortset fra dét, hvem siger så at alle kender Shu-bi-dua? Jeg har ikke hørt et nummer med dem på et brugbart anlæg siden, ja, aldrig. Så jeg kender selvfølgelig Shu-bi-dua, men jeg har ingen anelse om hvordan det lyder på andre anlæg. Jeg mener stadig at selv hvis vi antager at folk får en aha-oplevelse, og dit anlæg lyder bedre end noget andet de har hørt, så ved folk ikke om det er lige præcist de lineære filtre der gør det, eller fordi de bare aldrig har været i et optimalt rum før. Jeg er meget overrasket over at du giver indtryk af at være ret videnskabs-orienteret, men så samtidig beder folk om at bedømme resultatet af dine anstrengelser på en måde hvor der indgår en masse ukendte variabler. Nu nævnte jeg dæmpningen af den bagudrettede lyd, det var bare et eksempel. Måske har folk aldrig hørt et sæt ESL63 med en god subwoofer før. Måske har folk aldrig hørt et sæt ESL63 i det hele taget før. Hvordan skal de så kunne vurdere hvor meget af den gode lyd der skyldes lige præcist filtrene?</div>Boman skrev:Nej, jeg benytter almindelige populær musik, som alle kender. Beatles, Elvis Presley, Kim Larsen, Shi-bi-dua, mm.
Så er let at høre, at det er detaljer i musikken, man ikke kan høre i andre anlæg - pga tidsforvrængning.
Boman skrev:
Det er ikke kun filtrene der giver den gode lyd, men når jeg nævner dem hele tiden, er det fordi, de er grundlaget for den gode lyd, jeg har opnået.
Som jeg har skrevet før, uden faselineære delefiltre kan man kun opnå "almindelig højttalerlyd", ikke den mere naturlige lyd, jeg har opnået.
Som jeg har skrevet i mine artikler, gør jeg også en del andre tiltag for mindske tidsforvrængningen.
Nilau skrev:Boman skrev:Otto J skrev:<div>Eksempelvis: Når du har folk på besøg, demonstrerer du så at du har et anlæg der lyder godt, eller laver du en A/B demo med og uden lineære filtre? Hvis du ikke gør dét, så ved folk jo ikke om du har god lyd på grund af dine filtre, eller om du har god lyd fordi du har dæmpet den bagudrettede lyd fra dine dipoler.</div>
Nej, jeg benytter almindelige populær musik, som alle kender. Beatles, Elvis Presley, Kim Larsen, Shi-bi-dua, mm.
Så er let at høre, at det er detaljer i musikken, man ikke kan høre i andre anlæg - pga tidsforvrængning.
Det kan godt kræve lidt tilvænning, at lyden er så ren, det er helt uvant i starten.
.
Nu bruger du vel ikke 'digitale' forstærkere som, for det lettere utrænede øre, kan give en fornemmelse af såkaldte detaljer, som ikke eksisterer i virkeligheden...?
Mvh.
Niels
Forstå mig ret, Boman - jeg forsøger ikke at stille dig i miskredit, men hvis du har ret, må dit princip kunne tåle lidt mere grundig efterprøvning end en "ih hvor det lyder fantastisk her hos dig" demonstration, med en masse ukendte variabler.
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster