Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hvad er musikalsk udstyr?

Rumkorrektion, akustik, jitter, ren strøm m.m.

Hvad er musikalsk udstyr?

Indlægaf miju » man okt 31, 2005 10:00

Jeg støder ofte på bemærkningen om at udstyr der er meget neutralt og korekt ikke er musikalsk??

Mærkelig indstilling at korekt gengivelse ikke egner sig til musik!???

Hvis det der ER! på skiverne er musikalsk? så er det mest korekt gengivende udstyr også det mest musikalske!.. alt andet er smag & bahag! og grej der sovser alt til i et tykt lag fernis!...  

Dog er der de der bedst kan lide at se verden gennem farvede glas i brillerne, dette er en ren smags sag.. og det har jo ikke noget med hvordan virkligheden er og ser ud at gøre, det er subjektivt, smag & behag.. det er en ærlig sag hvis man har det sådan.. ( så længe man dog ikke bilder sig selv eller andre ind at sådan ER det og SKAL det være!..)

Jeg må sige at jeg er ved at falde i søvn af kedsommelighed over næsten samtlige de anlæg jeg her hørt der farver lyden og er såkaldt mere musikalske end korekte!.... anlæg der ikke formår at slippe ALT! igennem! krystal klart og tydeligt samt i så optimal balance som nu muligt..

Eks. en Bladelius Gondul kan få mig op af sofaen og få mig til at spidse øre! fange min interesse! vække min nygerrighed hvad angår musikken der bliver formidlet!.. men eks. en Audionote DAC eller en Holfi cd. jeg hørte, lader mig helt uimponeret og virker kedelig..

Meget eks. rør grej , og "Engelsk" klingende (varmt klingende) udstyr er som sovemedecin!..  kedeligt.. det virker som Valium!

Det er som at kikke ud på naturen gennem slørede eller materede glas, endda farvede glas! eller som at se gennem tonede briller... det er ikke virkligheden som den er og bør ses med de "rå" øjne!...  det er ikke de rigtige og naturlige farver...

Hvad der rykker for mig og fanger min interesse og giver MIG! luftguitar og fodsatmp! (forat bruge nogle af de "floskler") og i mine øre giver den fedeste musik oplevelse.. er den rene, klare, ufarvede reproduktion, ikke en formidling farvet i forhold til hvad der vitterligt ER på mediet.

Og for her at lige nævne noget forskelligt udstyr der falder ind under disse kreterier, startende med det dyreste og mest ultimative!..

Er eks. :  MarkLevinson, Krell,  JeffRowland & Bledelius.  

Dette er toppen af "kransekagen"!..

Samt i den lidt "billigere" ende : Hedengangene Audiolab, Denon, Densen, Cambridge, Primare, TacT, LcAudio's amp's, eAR og Bertrams The Beast & Ghost.

Også værd at nævne som godt gedigent og vellydende udstyr og noget som ikke spore helt af i forhold til en tilnærmelse det mere nøkterne i gengivelse, (men alligevel dog sætter lige rigeligt fingeraftryk på ) er : ElectroCompaniet, DynamicPressision, Gryphon, Treshold, BOW, Burmester og Classe, Linn Klimax serie'n.

Ærefuld og respektful omtale bør faktisk Dali Gravety og Detal også her have! ik helt så korekt som eks. ML. eller Krell og lidt præget af de år dette har på "bagen" men ikke desto mindre!..

De MEST!! korekte er jo dog  Krell og Marklevinson tæt forfulgt af  Bladelius.

Og for højtalere : AudioData, B&W, PeakConsult, Wilson Benech ACT2, Response,  Mårten & Von Schweikert.

Værd at nævne er også her nogle der ikke "falder" helt igennem!..(men dog alligevel farver en smule mere end de "burde")

Nogle få Dali modeller, eks Dali Megaline også få Audiovector modeller, Montana, enkelte ProAc modeller og MartinLogan.

Skulle jeg vælge blev det mellem B&W 801N (D) eller Dali Megaline

Kabler : Taralabs, Furukawa, Bertram og Nordost


Skal jeg fremhæve KABLET!! uber alles!!!  = Taralabs : The One. (muligvis eller også de nye The Zero)

Tæt fulgt på en sikker andenplads og med en god bred margin ned til nr. 3 og resten : Furukawa.

Nr. 3 er Bertram!..  og her under er der igen lys år ned til de andre og alle resten!..

Det meste andet er faktisk ganske uinterasant og for meget farvelade! ( med forbehold for de jeg ik har hørt endnu!)

Alt noget der godt nok lyder forskelligt og lyder og er mere rigtigt end andet, men alligevel alt sammen godt! og interasant!.. og kvalitativt helt i top og på linie!!

Næsten alt dette kan sammensættes på en måde der fanger MIN! interesse.. og kommer til at nærme sig den mere nøkterne og korekte formidling.

Alt der lyder hend af det her omtalte vil sikkert også under de rette forhold falde i min smag!.. RESTEN ER GANSKR UINTERASANT!

For mig er den korekte ufarvede gengivelse det mest musikalske og interasante samt medrivende!..

For hvis det der er på mediet er musikalsk er denne gengivelse så klart så musikalsk som den SKAL! være.. og hverken mere eller mindre..

Det andet er en sove pude!.. GAAAB! eller det er kunstig tillæg (loudness)

Det er jo selvfølgelig så bare min mening!..    opfattelse & smag mm.) på samme måde som jeg ønsker mine briller med så klare glas som muligt, og så tæt på det optimale syn som muligt, samt så rene glas som muligt... ( helst er jeg til kontaktlinser!!!!! )

Skulle jeg frit vælge udstyr ville valget blive :

Bladelius Gondul cd.

TacT RCS 2,2x AAA Pre. amp. ( There is no other!!.... medmindre man har en lille mill. til at optimere lytterum!?.. mindst!!)

MarkLevinson ML33H monotrin ( 4 stk.) ( eller måske Krell Class A 700cx. 2 stk.)

Og hvad angår højtalere? ( var man tvunget til at købe færdigt!??): Dali Megaline eller B&W 801N.(D)  B&W nok de mest korrekte, men Megaline de mest imponerende, og dog ikke helt forkerte hvad angår korrekt formidling.

Ellers DIY: BGR3,5-12. med ScanSpeak 7100 diskanter, Audiotech 18H C-Quence mid, 15" Audiotech flex.

Kabler : Taralabs The One. ( både signal og højtaler) eller The Zero?

Det er mit ultimative bud på det mest korekte og samtidig mest musikalske setup!!...  og meget langt fra det der så kaldte happy hifi! ( Naim, Linn, Rega mm.) men rigtig hifi i ordets egentlige betydning og mening..  

Mere realistisk ville et fremtidigt bud være :

Bladelius Freja cd.

TacT RCS 2,2x AAA pre. amp.

2 Stk. LcAudio Brokoblede Kl.A ZapZolute 50W ( 200W. bridge) til top. (de jeg har nu så ingen ændringer her!)

ZapZolute Kl.A effekttrin er nok de bedste og mest rigtig spillende forstærkere på den mere økonomiske side af eks et par Krell 300cx eller ML33H... der er i mine øre INGEN! konkurance overhoved til den pris disse koster ( og dette endda som færdig samlede fra LcAudio, bygger man selv er det latterligt billigt og helt ude af propotioner med ydelsen!) der er ganske enkelt INGEN effekttrin der formår at spille op til disse under 50 - 60000 kr. ( og i mange tilfølde meget mere!)

2 Stk. eAR1001 mono trin til bas. (her er disse ICE trin uovertruffende! INGEN! jeg gentager INGEN! alm. forstærkere kan mønstre et sådant græb i tingene til under hvad en Krell 700cx koster!)

Kabler : De jeg har nu!!

NICE!.

Det er yderst nøgternt, og "rigtigt" samtidig med hamrende musikalsk! da det kommer lækkert tæt på hvordan det skal være uden for meget fnidder og "fernis" right to the bone!!..  SÅDAN!.. ( og så er det økonomisk realistisk i forhold til først omtalte konstalation med Gondul Og Krell eller ML.)

Jeg må sige en ting og ifølge min smag og opfattelse, så hvad angår forstærkere så "falder" jeg ALTID! tilbage på Marklevinson effekttrin! jeg kan i perioder blive bataget og forført af andre fine effekttrin, men når alt kommer til alt! så vender jeg alttid tilbage til ML. som det mest korekte og bedst lydende og ikke mindst MEST MUSIKALSKE! (dog har jeg lagt øre til nogle Krell trin der udfordre dem kraftigt!!)

Hvad angår cd. maskiner?? well her sker der så meget, at nogen fast reference er svær! pt. er det dog Bladelius! der gør det som det bare SKAL! gøres!..

Pre. amp?? tjaaa... som før sagt! TacT RCS 2,2x AAA trods den ikke koster en "skid" i forhold til det selskab jeg her omgived denne med! så er der ikke rigtig andre der gør det!.. igen! med mindre man har en ekstra formue (foruden til hvad sådant udstyr koster) at lave det optimale lytterum!..  dette har få selv ekstrem highend indehavere!.. ( hvilket jo igrunden er lidt dumt! da man ALDRIG! får det udbytte af det man reelt betaler så dyrt for i et ikke 100% optimeret lytterum..)  her kan med TacT springe over hvor "gæret" er lavest! og skyde en relativ billig genvej til en optimal gengivelse..

TacT har også tillige en sjofel god converter!... så den har faktisk bare ALT, room corection, elektronisk delefilter, pre.amp. masser af indstillinger mm.   den er ikke til at komme uden om..

Hvad angår det lidt mere prisbillige og realistiske? så vender jeg også altid her tilbage til følgende.. uanset hvad jeg så prøver at lytte på!..

Så her beholder jeg min gode gamle modeficerede Denon DCD3560 cd.

En TacT RCS 2,2x AAA pre amp. kan afløse min Sidewinder2

Og LcAudio ZapZolute effekttrin. ( der dog har fået alvorlig konkurance af Bertrams The Beast og eAR1001 effekttrin og kunne hos mig godt når økonomien tillader det blive afløserne for Zap'perne hvis de lige forbedres en lille smule endnu.....så Zap reinene forbliver!)

Taralabs kabler. (Decade)

Og det er DET! jeg allerede har selv nu pt. og som er ganske tæt på min "realistisk" økonomiske referance indenfor udstyr..

Så kan enhver se hvad der skal til før JEG! finder noget musikalsk og rigtigt! samt ikke mindst med 90% af alt musik jeg nu ynder at nye og lytte nærmere til behageligt!......

Man kan sige : SE HVAD JEG HAR OG SE HVAD JEG! FINDER DER SKAL TIL FOR AT FÅ EN TILNÆRMELSE NOGET KOREKT GENGIVET OG MUSIKALSK!..

Og her er ikke meget "fernis" og "brun sovs"... renhed, klarhed, åbenhed, detaljering og opløsning, dynamik samt frem for alt BALANCE! er nøgleord for mig!.. og dette lever alt dette her omtalt op til..

Men det er jo så igen bare MIN! mening ( for hvad den så må være værd!??)

Nu ved man jo så hvor  jeg "står" og hvad jeg står for i lyd...

LAD DEBATTEN BEGYNDE!!

mvh.
Senest rettet af miju man okt 31, 2005 19:20, rettet i alt 10 gange.
m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf powda » man okt 31, 2005 10:55

Hej miju.

Lige præcist når der snakkes om musikalitet, så er det min erfaring, at folk bruger udtrykket om lige præcist den lydreference som de foretrækker, uanset hvordan denne så måtte være.

De fleste kan vel blive enige om, at noget udstyr lyder for lyst, for skarpt, for mudret eller for overanalytisk, men når det kommer til hvad man synes lyder 'musikalsk', så er tendensen, at mange foretager en subjektiv vurdering, og erstatter 'det spiller godt nok godt' med 'det er godt nok musikalsk'.

Din oplevelse er, at jo mindre farvet udstyr du bruger, jo mere musikalsk synes du det er. Det handler i virkeligheden om et korrekthedskriterie. Hvad du finder musikalsk er vel et udspring af, hvilke krav til udstyret der skal være opfyldt, for at du får det meste ud af musikken. Der er sikkert mange der ville kede sig ihjel under dine kriterier og omvendt. Og det er jo netop det herlige ved denne interesse, at der i mange tilfælde ikke er et endeligt facit på nogen bundlinie. Det endelige mål må vel være, at få så god en oplevelse ud af musikken som muligt - er du selv tilfreds, er alt godt, og det uanset hvordan du bruger udtrykket, at noget er 'musikalsk'.
powda
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: søn okt 16, 2005 14:07

Indlægaf SES. » man okt 31, 2005 11:25

Hej Bornholm!
Jeg tror at du vil kede dig hos mig, og at jeg ville kede mig hos dig.
;D
Dog skulle du bare sætte en god skive på så skulle jeg nok distrakhere fra den kølige sandhed og lytte til musikken. Og jeg tror du vil have samme evne hvis du kom forbi mig.

Jeg har levet (godt) med et ML sæt i en del år. Før ML kan jeg huske mine efterreaktioner på mine ”upgrades” (hvorfor beholdt jeg ikke mit gamle). Da ML kom til glemte jeg alt x anlæggene. Jeg kender ML ret godt – og det er ikke så dårligt og kedeligt som mange synes. Alligevel er ML nu (næsten) ude, og jeg har aldrig savnet det. Jeg kan sagtens huske de eminent gode ting, farve, klang, dybde –

Jeg har været i lyttelære i nogle år, og efter meeegeet laaaannnge overvejelser er der sket en langsommelig ændring i grejet – jeg har taget mig masser af tid.  

Facit er at jeg ikke længere tænker på grej mere – jeg kan spille alle mine yndlingsplader fra 1920 til dato. Mit mål er nået – så jeg kunne egenlig godt droppe ud af hifi forums, mine køb af hifi blade er også reduceret 80%.

Men med dine mange års erfaring er det fin læsning, at diskutere dine valg er ikke nemt – det er jo dine valg. Men hvis du ikke nyder dem som du egentlig synes du burde, så kom forbi :P
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf Kim Olsen » man okt 31, 2005 18:27

For mig er det udstyr, der ikke nødvendigvis er korrekt gengivende, men formå at gengive drive og livsglæde så det nærmer sig at tårerne triller.

sjovt nok har jeg fundet at samme forstærkere ofte hæver noget kraftigt i den øverstebas/nederste mellmetone.

et eksempel på en transistor der gør dette er Belles Soloist 5, og endda noget af hk's integrerede-

ellers synes jeg at en del rørgrej også besidder dette fænomen, måske det er et komponentvalg vi finder tilføjer musikalieten?


min personlige favorit hybrid mellem musikalst/korrekt gengivende forstærker er en Crown DC300A, der på forundelig vis i mine ører, formår at gengive det bedste fra begge side.
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Indlægaf Jonas Bojer » man okt 31, 2005 21:56

Kim Olsen skrev:
ellers synes jeg at en del rørgrej også besidder dette fænomen, måske det er et komponentvalg vi finder tilføjer musikalieten?




Den lader vi lige stå

Jeg er her MEGET uenig for hvis du har ret hvad betyder det så ? Jo det ville betyde at jeg kunne stille op med guitar og vokal og spille og synge som det hæse æsel jeg nu er ;P
Bagefter kunne vi spille min musik gennem dette anlæg du påstår "tilføjer" musikalitet ja vi kunne spille det gennem dette anæg 10000 gange for tilsidst ville jeg spille mere musikalsk på guitar end Mark Nofler og synge bedre end Sissel. Dette ved alle ikke passer.
Min påstand er at et anlæg kun kan miste musikalitet og det kan let bevises ved at spiller en plade gennem 1000 anlæg for tilsludt lyder det helt ringe.

SLUT prut nu ved alle at et anlæg KUN kan miste musikken.

Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Jonas Bojer » man okt 31, 2005 22:01

Får mig er musikalitet mange ting.

1) Hvor let er det for mig at komme ind i musikken
2) Hvor let er det for mig at forudse hvad der sker på pladen i næste anslag og node.
3) Hvordan spiller gruppem samme rytmisk.
4) Hjælper musikerne hinanden og hvordan spiller de sammen.
5) Lyder det til at de yder en god indsats.
6) Hvor meget giver musikeren af sig selv, dette er meget let at føle til live men også foran anlægget hvis man blot lytter til musiken.
7) giver den samlede musik en god oplevelse, rejser hårene sig ?
8 -  Nu rykker en bluse plade vi snakkes.

Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf FLEX » man okt 31, 2005 23:11

Musikalitet handler for undertegnede bl.a. om at rykke live-fornemmelsen hjem i stuen.
At musikken opleves og nydes med mange af vore sanser. At det ikke kun er ørerne, der lyttes med, men at det bliver en intens følelsesmæssig oplevelse.
Muiskken skal indeholde, nerve og sjæl og bringe en i en tilstand hvor den gør en nærværende på selve lytteoplevelsen. Som P.J. Harvey udtalte i sin tid til Gaffa's udsendte: "Min musik er ikke skrevet for at man skal sidde og snakke imens".
Med venlig hilsen
Rune "FLEX" Skov
FLEX AUDIO
Brugeravatar
FLEX
Branchemedlem
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: søn okt 30, 2005 19:35
Geografisk sted: Odense

Indlægaf Kim Olsen » man okt 31, 2005 23:12

Jonas Bojer skrev:Får mig er musikalitet mange ting.

1) Hvor let er det for mig at komme ind i musikken
2) Hvor let er det for mig at forudse hvad der sker på pladen i næste anslag og node.
3) Hvordan spiller gruppem samme rytmisk.
4) Hjælper musikerne hinanden og hvordan spiller de sammen.
5) Lyder det til at de yder en god indsats.
6) Hvor meget giver musikeren af sig selv, dette er meget let at føle til live men også foran anlægget hvis man blot lytter til musiken.
7) giver den samlede musik en god oplevelse, rejser hårene sig ?


det er min påstand at det der er ting der foregår inde i dit hoved, ligesom en ca 40% af al anden signalbehandling din hjerne foretager sig.

kan det ikke måles må vi nøjes med at diskuterer det filosofisk, får alt andet er subjektivt i min verden. tilføjer forstærkeren noget, farver den eller ruller hurtigere af, ja så kan det måles... og er genstand for en objektiv vurdering
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Indlægaf SES. » tirs nov 01, 2005 13:17

Alle vil påstå at de har anlæg for at kunne høre musik. Det tror jeg ikke helt på – modsat er en vanvittig mand som mig nok heller ikke noget man bruge som bevis. Manley startes kl. 05.30 og har nemt en arbejdstid til kl. 22.00, jeg er desværre nødt til at jobbe. Men når da nemt 4-6 timers musik hver dag, wifi når meget mere. En herlig weekend går gerne med musik, specielt de kommende måneder.  

De behov jeg har for anlæg er næppe de samme som ham der kun når 1 plade om dagen eller måske kun lidt i weekenden.  

Jeg har hele tiden behov eller lyst til at lære ny musik at kende, og vender hele tiden tilbage til stof jeg ikke kan forstå at jeg ikke kan forstå (ups). Så her er det musikken der ankommer i en lind strøm. Det er ikke nye højttalere hver måned, for at høre om Money for Nothing ikke kan gengives en tak bedre. (Eller var det Nothing for Money? :D )

Jeg er dog ikke puritaner med anlæg, jeg er nem at friste, lidt meget svær at overbevise, og en lang beslutningstid. Det anlæg vi er ved at have næsten færdigt – er for os og vore behov et rigtigt efterlønner musik anlæg. Når jeg skriver jeg  -er det en fejl - det er vi og wifi har de bedste ører, og hun går efter de dyre Fi ting.

Anlægget er valgt udfra hvad det gør bedre og meget bedre end det vi hidtil har haft, men også valgt langsommeligt for det bliver også sidste alvorlige forsøg. Inden så længe bliver pengene mindre og så skal musik biblioteket og anlægget være klar bedst muligt.  

Hvorvidt jeg kan betegne det som happy fi eller musikalsk fi eller bare godt fi, ved jeg såmænd ikke. Jeg synes det er det sidste. Takket være Kibri bliver det også tunet og finjusteret så de enkelte elementer arbejder optimalt sammen. Der kommer lidt nye kabler og sågar en plademåtte – wifi vil nok skåne sin gamle kat - så ingen lædermus. De (musene) ville også få en spids oplevelse på toppen af obelisk.

En ekstra tonearm med mono pu, skal der være plads til inden længe. Der er scoret en række kongemonoer på det seneste.

Måske vil den skønne Porno Sophie *) en skønne dag danse bukserne af ML, hun frister gør hun. Det blir sikkert MC mono og MM stereo så kan Lady Steel få brug for alle sine talenter.

Men den store hifi slingre vals er ved at klinge af, heldigvis kniber vi os selv i armen og synes vi er meget privilegerede – vi er happy med vort hifi.

Nottingham Spacedeck og ML390S skaber signalerne. Manley Steelhead er riaa og snart preamp og Manley Snapper er de rå børster. Fletcher kabler (WWW på vej ind). Ubalanceret drift da balanceret er direkte umusikalsk.
    
*) Phonosophie.
mvh. SES.
To listen is an effort, and just to hear is no merit. A duck hears also. Igor Stravinsky
Vi har alle lært at skjule vore fordomme, og vi viser ikke vore forkerte meninger. PO Enquist 1976.
Brugeravatar
SES.
Supermedlem
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 06:58
Geografisk sted: Midtfyn

Indlægaf E45 » tirs nov 01, 2005 14:36

Jamen Jonas, her må jeg klart give dig 100% ret. Alt hvad du skriver i begge dine indlæg er rigtigt. Din liste med 10 punkter, eller var der kun 9?, er bare lige i øjet.

SÅ er det bare; hvor finder jeg et anlæg der kan det?

Jeg har ledt og ledt, hørt og købt - og solgt igen og købt. Nogle gange kom jeg tættere på idealet som er din liste, men tænkte at hvis jeg lige købte den og den, SÅ var Nivana der. Men, af og til går det lige omvendt med nye indkøb.

Det værste der skete var, at jeg en overgang begyndte at synes det jeg var endt med var godt i hifi-termer. Det vil sige at det kunne spille perspektiv, detaljerigdom, homogent, lienært indenfor en rimelig skala, sort baggrund, o.s.v. Jeg havde simpelthen glemt hvad jeg gik efter og istedet blev jeg nødt til at sætte pris på det jeg havde/var endt op med.
Kender I det?

Men jeg spille (sgu) mindre musik end da jeg havde et musikanlæg ( et ældre Linn anlæg) og det var altid de samme 5-10 "Superindspilninger". Ja, jeg var endt lige der hvor King siger man ikke skal ende; lyt til musik, ikke indspilninger!
Så jeg og andre HIFI-folk sad og lyttede til guitarstremges udklingninger, anslag på tromme, hvilke bækkender spilles der på nu, musikernes placering i rummet og så frygteligt meget videre.
Det værste højdepunkt, kan jeg se nu i bagklogskabens klare lys, var med et sæt Unison Research integreret forstærker og Cd ( begge med rør) og et sæt Sonus Faber Signum.
Jeg ledte og ledte, men jeg kunne ikke blive glad for det, bare glad, jeg var hele tiden ude og prøve en masse forskellige GIGS, som diverse afkoblinger, sand, blygummi og hvad ved jeg, men det hjalp ikke en pind. Det kunne ikke spille musik.

Jeg solgte hele dynen og startede forfra. Så efter hvilke firmaer der sælger sig på at lave "musikalske" produkter - altså dem som ikke kun snakker perspektiv og alt det der.
Lyttede mig frem og nu er jeg tæt på, men ikke 100% i mål.

Hvad er konklusionen? Verden er ikke rund og den er ikke flad, den er oval. Jeg vil ikke leve med Linns flade ideal ( fu.. perspektiv) og heller ikke de andres ( fu.. musikken) men kombinere dem efter min smag.

Og indtil videre har jeg ikke trådt ved siden af - endnu!
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Jonas Bojer » tirs nov 01, 2005 20:01

Kim Olsen skrev:
det er min påstand at det der er ting der foregår inde i dit hoved, ligesom en ca 40% af al anden signalbehandling din hjerne foretager sig.

kan det ikke måles må vi nøjes med at diskuterer det filosofisk, får alt andet er subjektivt i min verden. tilføjer forstærkeren noget, farver den eller ruller hurtigere af, ja så kan det måles... og er genstand for en objektiv vurdering


Her er jeg slet ikke enige. Hvis musikalitet KUN er subjektiv hvordan giver man så karaktere på musikkonservatoriet?

Alle kan høre hvem der spiller bedst guitar mig eller Marknofler hertil er vi enige. Men selv små kvalitets forskelle i musikalitet kan man høres på et anlæg uden det bliver subjektivt. Det handler blot om at lytte TIL MUSIKKEN. Jeg har testet en del på det sidste og til alle test kunne de tilhørende høre hvad jeg mente når man snakker musikalitet men om de mener det er det rigtige at gå efter er så en anden historie(nogle vil bare have sort baggrund på alt musikken)

Jeg mener der er større subjektivitet i at diskutere mængden af Bass eller perspektiv få vi må erkende at INGEN kender til hvad der er på pladen. diskutere.

Endelig en der fatter det   8)  vi lytter med hjernen  ;D  det er bla. derfor vi har forskellige smag af hvad musik typer vi kan lide. Jeg er til det meste musik, men mit humør bestemmer altid hvad musik der kommer i anlægget. Det starter ofte stille så jeg kan slappe af efter arbejde og senere typisk har jeg noget totalt vildt musik på. Jeg bliver ladet op musik er næring til min hjerne der normalt bliver stresset og pint af ingeniørarbejde.
Stress faktoren er faktisk noget sjovt ved musikken for dårlig musikanlæg tvingere hjernen til at korrigere hele tiden som en emhætter der bliver slukket og man tænker pyhhhh sikken en ro.

Jeg har 2 hjerne regler

1) Jo mindre din hjerne skal stressearbejde for at korrigere for anlægget jo bedre er anlægget.

2) Jo mere din hjerne skal stressearbejde for at korrigere for anlægget jo dårligere er anlægget.

Dette betyder ofte at man på gode musikalske anlæg kan sidde og læse på samme tid med man lytter, uden man bliver træt eller forvirret eller forstyrret da hjernen kan optage musikken UDEN at korrigere.

Den musikalske indlevelse bliver stor og man kan let forstå musikken og faktisk forudse hvad ny node eller strofe der kommer selv på plader man ikke har hørt før.

jeg har 2 regler om den musikalske forståelse

1) Jo lettere du kan forudse næste node eller tone / strofe på musikken jo bedre er anlægget

2) Jo sværre det er at forudse næste node eller tone / strofe på musikken  jo ringere er Anlægget

Hvis du finder det svært med de sidst 2 nævnte regler så prøv med noget meget simpelt musik med et enkelt instrument, når du har øvet dette kan du gå videre til noget musik med flere instrumenter. Prøv eventuelt at nynne med mens du lytter dette kan hjælpe mig i svare musikstykker eller når 2 meget ens anlæg testes.

Hilsen Jonas
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf miju » tirs nov 01, 2005 20:28

Jonas Bojer skrev:
Den musikalske indlevelse bliver stor og man kan let forstå musikken og faktisk forudse hvad ny node eller strofe der kommer selv på plader man ikke har hørt før.

Jo lettere du kan forudse næste node eller tone / strofe på musikken jo bedre er anlægget


Hilsen Jonas

  
He he...!  det formår jeg sgu på en Clockradio!...  :O  ;D  ;)   :S   :D  

mvh.
m.
miju
Seniormedlem
 
Indlæg: 863
Tilmeldt: man okt 24, 2005 19:41

Indlægaf Kim Olsen » tirs nov 01, 2005 20:35

min pointe var lidt at musikalsk udstyr er en subjektiv størrelse der ikke kan diskuteres på noget der minder om et videnskabeligt plan. kan det ikke måles/bevises er der ikke meget tilbage at snakke om udover superlativer.

hvordan der gives karakterer skal jeg da lige spørge om næste gang jeg kigger forbi, men jeg er ret overbevist om at de bruger meget ikke-hifi metoder.
Brugeravatar
Kim Olsen
Administrator
 
Indlæg: 2576
Tilmeldt: ons okt 19, 2005 19:17
Geografisk sted: The man cave

Indlægaf Jonas Bojer » tirs nov 01, 2005 22:05

miju skrev:
Jonas Bojer skrev:
Den musikalske indlevelse bliver stor og man kan let forstå musikken og faktisk forudse hvad ny node eller strofe der kommer selv på plader man ikke har hørt før.

Jo lettere du kan forudse næste node eller tone / strofe på musikken jo bedre er anlægget


Hilsen Jonas

  
He he...!  det formår jeg sgu på en Clockradio!...  :O  ;D  ;)   :S   :D  

mvh.


Lige så LET som på dit anlæg ? for hvis JA så spar dine penge og nøjes med din Clockradioen.
Så ser jeg ingen grund til at høre dit anlæg næstegang jeg er på øen  :D jeg har allerede en Clockradio  :P

Hilsen Jonas
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf E45 » ons nov 02, 2005 08:31

Jonas, hør lige her; når du som et menneske, en person fortager en vurdering, er den altid subjektiv. Hvorfor? Fordi du er et subjekt selv.

Vi mennesker kan ikke, hvorend vi gerne vil, være objektive. Det er en umulighed og der er skrevet mange afhandlinger m.v. om dette emne, og faktum står idag: VI er ikke objektive.

Jeg ser på et æble. Æblet er et objekt, det er der, det kan bevises. Man kan tage fotos af det, man kan måle og veje det. Alt dette på det objektive plan.
I det øjeblik jeg, som subjekt, foretager en observering af æblet, begynder det subjektive at spille ind. Jeg tager f.eks helt naturligt stilling til om jeg kan lide æblet, får jeg lyst til at spise det? Ser det godt ud? Smager det godt? Ligner det æbler jeg (typisk) kan lide? Eller er der fejl på det - som målingen ikke viste?

Se, alt hvad jeg foretager mig, når jeg ser på noget, uanset hvad objektet er, så VURDERER jeg emnet. Og ligeså snart man er inde på at vurdere noget, så er man subjektiv. Slut, prut.

KiM Olsen har derfor ret, når han siger vi kan diskutere subjektivt opfattede ting( lyde, smag, smuk, grim, etc) på et filosofisk plan. Hvis vi vil finde ud af om en forstærker ruller af måler vi på den, det er en objektivitet.

Vi er med andre ord henvist til at tale om skygger af virkeligheden, for virkeligheden er ikke tilgængelig for os. Nå r du i dit indlæg beskriver dine lette regler om hvad din hjerne kan og ikke kan, så må du ikke tro at hjernen er objektiv -og at hjertet er subjektivt. Forstå i den ene afdeling og føling i den anden. Sådan er det ikke. Subjektivitet, det vil sig sanseoplevelse, sker i hjernen, lyder anlægget godt eller skidt, tror jeg på hvad Ivor Tiefenbaum siger, det er hjernen der afgør det. På en subjektiv basis; hvad kan jeg LIDE?

Brug en halv aften på at læse visse kapitler i "Mærk verden" af Tor Nørretranbdres, hvor han redegør for de videnskabelige (!) beviser for det jeg lige har skrevet om subjektivitet/objektivitet. Og hvis det ikke er nok for dig, skal jeg med glæde sende dig yderligere materiale.

Det ER ment som en hjælp til at komme videre i visse af de diskussioner som kører i hifikredse på 15. år eller mere?
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Århus

Næste

Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.