Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Det digitale mareridt ødelægger sanserne

Rumkorrektion, akustik, jitter, ren strøm m.m.

Indlægaf Mogens Kamp » tors nov 03, 2005 20:58

Zorglub skrev:
mr.antisilver skrev:Der er tale om en udpræget neggativ måde at lytte til musik på i Cd mediet og andre digitale kilder.Nuvel, det er blevet bedret en kende, men pointen er fremdeles, at Cd mediet aldrig kommer op på et seriøst niveau.


Måde i form af at det er digitalt lagret? altså set i forhold til det begrænsede dynamikområde?
se..jeg gÃ¥r ikke synderlig op i teknikken som sÃ¥dan, ej heller mÃ¥den materialer lagres pÃ¥.Jeg er musiknyder, der altid alene bedømmer pÃ¥ slutlyden og det er her det alarmerende er kommet ind : der har aldrig været en eneste Cd maskine, der har flyttet mig nogensteder hen.Det, der kommer nærmest et mirakel pÃ¥ Cd er den i Danmark upÃ¥agtede Orelle cd 100, der vel kostede sølle 4.000 kr. Det er den suverænt bedste Cd lyd, jeg har til dato.Alle andre sÃ¥benævnte velrenomere kunne pakke helt sammen. Men den flyttede mig ikke ind i koncertsalen.Hvad den derimod gjorde og gør var/er :  afspillede musik med ægthed og sjæl.Prisen var at den var for mellemtonedomineret, men hold da op.... den satte nogle ting pÃ¥ plads.Jeg betragter denne maskine som det ypperste, der kan opnÃ¥es igennem dette medie. Den vil aldrig blive slÃ¥et.
Mogens Kamp
Supermedlem
 
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 01:02

Indlægaf Bulgroz » tors nov 03, 2005 21:33

mr.antisilver skrev:
Zorglub skrev:
mr.antisilver skrev:Der er tale om en udpræget neggativ måde at lytte til musik på i Cd mediet og andre digitale kilder.Nuvel, det er blevet bedret en kende, men pointen er fremdeles, at Cd mediet aldrig kommer op på et seriøst niveau.


Måde i form af at det er digitalt lagret? altså set i forhold til det begrænsede dynamikområde?
se..jeg gÃ¥r ikke synderlig op i teknikken som sÃ¥dan, ej heller mÃ¥den materialer lagres pÃ¥.Jeg er musiknyder, der altid alene bedømmer pÃ¥ slutlyden og det er her det alarmerende er kommet ind : der har aldrig været en eneste Cd maskine, der har flyttet mig nogensteder hen.Det, der kommer nærmest et mirakel pÃ¥ Cd er den i Danmark upÃ¥agtede Orelle cd 100, der vel kostede sølle 4.000 kr. Det er den suverænt bedste Cd lyd, jeg har til dato.Alle andre sÃ¥benævnte velrenomere kunne pakke helt sammen. Men den flyttede mig ikke ind i koncertsalen.Hvad den derimod gjorde og gør var/er :  afspillede musik med ægthed og sjæl.Prisen var at den var for mellemtonedomineret, men hold da op.... den satte nogle ting pÃ¥ plads.Jeg betragter denne maskine som det ypperste, der kan opnÃ¥es igennem dette medie. Den vil aldrig blive slÃ¥et.


Så den negative måde er fordi du syntes det lyder dårligt? det må jo være noget med teknik når du angiver at det er digitale signalkilder. Hvori ligger det negative?
____________________________________
I like my hifi black like my men
Brugeravatar
Bulgroz
Seniormedlem
 
Indlæg: 731
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 21:57

Indlægaf Mogens Kamp » tors nov 03, 2005 23:01

Zorglub skrev:
mr.antisilver skrev:
Zorglub skrev:
mr.antisilver skrev:Der er tale om en udpræget neggativ måde at lytte til musik på i Cd mediet og andre digitale kilder.Nuvel, det er blevet bedret en kende, men pointen er fremdeles, at Cd mediet aldrig kommer op på et seriøst niveau.


Måde i form af at det er digitalt lagret? altså set i forhold til det begrænsede dynamikområde?
se..jeg gÃ¥r ikke synderlig op i teknikken som sÃ¥dan, ej heller mÃ¥den materialer lagres pÃ¥.Jeg er musiknyder, der altid alene bedømmer pÃ¥ slutlyden og det er her det alarmerende er kommet ind : der har aldrig været en eneste Cd maskine, der har flyttet mig nogensteder hen.Det, der kommer nærmest et mirakel pÃ¥ Cd er den i Danmark upÃ¥agtede Orelle cd 100, der vel kostede sølle 4.000 kr. Det er den suverænt bedste Cd lyd, jeg har til dato.Alle andre sÃ¥benævnte velrenomere kunne pakke helt sammen. Men den flyttede mig ikke ind i koncertsalen.Hvad den derimod gjorde og gør var/er :  afspillede musik med ægthed og sjæl.Prisen var at den var for mellemtonedomineret, men hold da op.... den satte nogle ting pÃ¥ plads.Jeg betragter denne maskine som det ypperste, der kan opnÃ¥es igennem dette medie. Den vil aldrig blive slÃ¥et.


Så den negative måde er fordi du syntes det lyder dårligt? det må jo være noget med teknik når du angiver at det er digitale signalkilder. Hvori ligger det negative?
Selvsagt er det slutlyden, der sigtes til, når talen går på katastrofen i den lydformidling dette mediet formår.Det er soleklart.Det bunder naturligvis i det tekniske, primært formatet og dac'en.Det er,jf. mine tidligere indlæg andetsteds jo desværre sådan, at disse ringe lydmæssige karakteristika særlig er farlige for de yngre, der er under psykologiske og neurologisk udvikling og dermed dannelse af deres indre øres præferencer.For os andre er det mere et spørgsmål om, at vi ikke i dette medie får mulighed for transport til koncertsale fra vore lyttepositioner og det er ubetinget et problem af dimensioner
Mogens Kamp
Supermedlem
 
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 01:02

Indlægaf Janils » tors nov 03, 2005 23:37

mr.antisilver skrev:Det, der kommer nærmest et mirakel på Cd er den i Danmark upåagtede Orelle cd 100, der vel kostede sølle 4.000 kr. Det er den suverænt bedste Cd lyd, jeg har til dato. Jeg betragter denne maskine som det ypperste, der kan opnåes igennem dette medie. Den vil aldrig blive slået.[/i]


Kender ikke denne maskine, men blev nysgerrig....

Engelske HiFi News skrev i marts 97 "Clean and tidy on electronic music. Not so good with acoustic material."

På en tysk side blev den omtalt som et rigtigt godt løbeværk, hvor man blot havde inkluderet en konverter for en ordens skyld (indtil man fik råd til en god en af slagsen).

Fandt så en test her:
http://202.186.86.35/audio/story.asp?fi ... 7/04orelle

Lyder jo umiddelbart positivt, men bestemt ikke som hverken high-end eller "verdens bedste".

Mht. til Forsell kablet, sÃ¥ var jeg den stolte ejer af dette "kobber bremserør" med flotte WBT-stik. Jeg solgte vidunderet pÃ¥ en auktion for 250,00 kr. og synes helt afgjort at jeg fik en fin pris for det! Med andre ord, ikke lige et kabel efter min smag. Jeg har faktisk flere sølvkabler som lyder langt bedre  :D

Jeg må beundre dig din ihærdighed, dit fine pointsystem og din konsekvente "modsathed". Bortset fra din positive omtale af Rohmann pick-up'en så tror jeg vi er mildt sagt uenige om hvad hifi går ud på.

Men hvis ellers vi sÃ¥ kan være enige om at være uenige, sÃ¥ har vi da ogsÃ¥ opnÃ¥et noget  ;)

Nu vil jeg gå tilbage til pladespilleren og høre noget musik!
Mvh.
Jan Nielsen - http://www.pladespilleren.dk
Analog lyd, masser af pickupper, DIY højttalere, dipoler og gerne en god single malt, mens man nyder musikken.
Brugeravatar
Janils
Supermedlem
 
Indlæg: 1953
Tilmeldt: man okt 24, 2005 22:10
Geografisk sted: København

Indlægaf Mogens Kamp » tors nov 03, 2005 23:49

Janils skrev:
mr.antisilver skrev:Det, der kommer nærmest et mirakel på Cd er den i Danmark upåagtede Orelle cd 100, der vel kostede sølle 4.000 kr. Det er den suverænt bedste Cd lyd, jeg har til dato. Jeg betragter denne maskine som det ypperste, der kan opnåes igennem dette medie. Den vil aldrig blive slået.[/i]


Kender ikke denne maskine, men blev nysgerrig....

Engelske HiFi News skrev i marts 97 "Clean and tidy on electronic music. Not so good with acoustic material."

På en tysk side blev den omtalt som et rigtigt godt løbeværk, hvor man blot havde inkluderet en konverter for en ordens skyld (indtil man fik råd til en god en af slagsen).

Fandt så en test her:
http://202.186.86.35/audio/story.asp?fi ... 7/04orelle

Lyder jo umiddelbart positivt, men bestemt ikke som hverken high-end eller "verdens bedste".

Mht. til Forsell kablet, sÃ¥ var jeg den stolte ejer af dette "kobber bremserør" med flotte WBT-stik. Jeg solgte vidunderet pÃ¥ en auktion for 250,00 kr. og synes helt afgjort at jeg fik en fin pris for det! Med andre ord, ikke lige et kabel efter min smag. Jeg har faktisk flere sølvkabler som lyder langt bedre  :D

Jeg må beundre dig din ihærdighed, dit fine pointsystem og din konsekvente "modsathed". Bortset fra din positive omtale af Rohmann pick-up'en så tror jeg vi er mildt sagt uenige om hvad hifi går ud på.

Men hvis ellers vi sÃ¥ kan være enige om at være uenige, sÃ¥ har vi da ogsÃ¥ opnÃ¥et noget  ;)

Nu vil jeg gå tilbage til pladespilleren og høre noget musik!
Orellemaskinen er kult i rusland. Og der var også test, der understøttede mine lytteindtryk.
Mogens Kamp
Supermedlem
 
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 01:02

Indlægaf Mogens Kamp » tors nov 03, 2005 23:52

mr.antisilver skrev:
Janils skrev:
mr.antisilver skrev:Det, der kommer nærmest et mirakel på Cd er den i Danmark upåagtede Orelle cd 100, der vel kostede sølle 4.000 kr. Det er den suverænt bedste Cd lyd, jeg har til dato. Jeg betragter denne maskine som det ypperste, der kan opnåes igennem dette medie. Den vil aldrig blive slået.[/i]


Kender ikke denne maskine, men blev nysgerrig....

Engelske HiFi News skrev i marts 97 "Clean and tidy on electronic music. Not so good with acoustic material."

På en tysk side blev den omtalt som et rigtigt godt løbeværk, hvor man blot havde inkluderet en konverter for en ordens skyld (indtil man fik råd til en god en af slagsen).

Fandt så en test her:
http://202.186.86.35/audio/story.asp?fi ... 7/04orelle

Lyder jo umiddelbart positivt, men bestemt ikke som hverken high-end eller "verdens bedste".

Mht. til Forsell kablet, sÃ¥ var jeg den stolte ejer af dette "kobber bremserør" med flotte WBT-stik. Jeg solgte vidunderet pÃ¥ en auktion for 250,00 kr. og synes helt afgjort at jeg fik en fin pris for det! Med andre ord, ikke lige et kabel efter min smag. Jeg har faktisk flere sølvkabler som lyder langt bedre  :D

Jeg må beundre dig din ihærdighed, dit fine pointsystem og din konsekvente "modsathed". Bortset fra din positive omtale af Rohmann pick-up'en så tror jeg vi er mildt sagt uenige om hvad hifi går ud på.

Men hvis ellers vi sÃ¥ kan være enige om at være uenige, sÃ¥ har vi da ogsÃ¥ opnÃ¥et noget  ;)

Nu vil jeg gå tilbage til pladespilleren og høre noget musik!
Orellemaskinen er kult i rusland. Og der var også test, der understøttede mine lytteindtryk.
Mener ikke at jeg har vurderet Rohmanen særligt højt, når prisen indberegnes.
Mogens Kamp
Supermedlem
 
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 01:02

Indlægaf Peter - AR » tors nov 03, 2005 23:53

Sølv har en 7% bedre lederevne end noget andet materiale af metal. Det er et faktum. Det "sjove" er også, at de høres SÅ TYDELIGT og klart.

Vel at bemærke: Sølv skal spilles til, således krystallerne i sølvet får tid til at vende sig rigtigt i forhold til elektronstrømmen.

SÅ KAN NOGLE GRINE, men jeg er overbevist. For blot to måneder siden havde jeg besøg af en ingeniør fra European Space Agency (Holland), der i øjeblikket er igang med at bevise hvordan sølv-krystaller opfører sig i vægtløs tilstand. Han viste også godt hvordan krystallerne i sølv vender sig, når de tilføres strøm. Som sagt, så arbejder han med udstyr til en satellite, der skal bevise hvordan netop sølv opfører sig i vægtløs tilstand.

Fra videnskab til ørene: Med ægte finsølv i signalvejen kommer der simpelthen SÅ meget mere hul igennem til musikken, det kan jeg høre.

En anden ting er så hvordan sølvet behandles. Min erfaring siger det helst skal være "så blød som tyggegummi" for således hurtigt at tilvende sig omgivelserne. Nedfrysning virker modsat på sølv, og er godt for kobber.

Så vidt jeg er orienteret, så udglødede Duelund hans kabler ved 450 graders celcius i 3 døgn (iflg. oplysninger, vides ikke om det er sand at han også gjorde det). Det vil virke. Fladpresset finsølv kan lyde hissigt i starten, imens urørt finsølv kun tager en brøkdel at spille til.

Så kort og godt: Ind med sølv i signalvejen alle de steder, som der findes.
Med venlig hilsen,
Peter - AR
____________________________________

Powered by Linux:

www.ARhifi.com & www.Acoustic-Reality.com
Brugeravatar
Peter - AR
Branchemedlem
 
Indlæg: 490
Tilmeldt: lør okt 29, 2005 19:02
Geografisk sted: Holstebro

Indlægaf Mogens Kamp » tors nov 03, 2005 23:59

Peter - AR skrev:Sølv har en 7% bedre lederevne end noget andet materiale af metal. Det er et faktum. Det "sjove" er også, at de høres SÅ TYDELIGT og klart.

Vel at bemærke: Sølv skal spilles til, således krystallerne i sølvet får tid til at vende sig rigtigt i forhold til elektronstrømmen.

SÅ KAN NOGLE GRINE, men jeg er overbevist. For blot to måneder siden havde jeg besøg af en ingeniør fra European Space Agency (Holland), der i øjeblikket er igang med at bevise hvordan sølv-krystaller opfører sig i vægtløs tilstand. Han viste også godt hvordan krystallerne i sølv vender sig, når de tilføres strøm. Som sagt, så arbejder han med udstyr til en satellite, der skal bevise hvordan netop sølv opfører sig i vægtløs tilstand.

Fra videnskab til ørene: Med ægte finsølv i signalvejen kommer der simpelthen SÅ meget mere hul igennem til musikken, det kan jeg høre.

En anden ting er så hvordan sølvet behandles. Min erfaring siger det helst skal være "så blød som tyggegummi" for således hurtigt at tilvende sig omgivelserne. Nedfrysning virker modsat på sølv, og er godt for kobber.

Så vidt jeg er orienteret, så udglødede Duelund hans kabler ved 450 graders celcius i 3 døgn (iflg. oplysninger, vides ikke om det er sand at han også gjorde det). Det vil virke. Fladpresset finsølv kan lyde hissigt i starten, imens urørt finsølv kun tager en brøkdel at spille til.

Så kort og godt: Ind med sølv i signalvejen alle de steder, som der findes.
Vil henvise den debat til en anden tråd, jeg tidligere idag oprettede. Der kan du fortsætte din misforståelse omkring sølv.
Mogens Kamp
Supermedlem
 
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 01:02

Indlægaf Janils » fre nov 04, 2005 00:08

Jeg må basalt give Peter ret, selv om der da findes rigtigt gode kabler med kobber.

På et tidspunkt blindlyttede jeg på 2 sæt kabler fra en kabelproducent (de var pakket ind, så jeg ikke kunne se hvad der var i). Det ene kabel var en bedre detaljeformidler og lukkede op ind til lydbilledet på en langt mere naturlig måde.

Efterfølgende viste det sig, at den eneste forskel på de 2 kabler var sølvtråd og kobbertråd - begge af god kvalitet. Jeg havde klart foretrukket sølvkablet.

Det kan så tilføjes at producentent helt droppede at lave kabler i kobber!

PS:  Jeg spiller med med bÃ¥de kobber og sølvkabler nu, men glem ikke, at geometri, isolering og mange andre ting ogsÃ¥ spiller ind pÃ¥ den resulterende lyd.

Til Hr. "Antisølv" - jeg læser ikke russiske hifi-blade og heller ikke russiske hjemmesider - mÃ¥ske derfor jeg ikke kender verdens bedste CD-afspiller?  ;)
Mvh.
Jan Nielsen - http://www.pladespilleren.dk
Analog lyd, masser af pickupper, DIY højttalere, dipoler og gerne en god single malt, mens man nyder musikken.
Brugeravatar
Janils
Supermedlem
 
Indlæg: 1953
Tilmeldt: man okt 24, 2005 22:10
Geografisk sted: København

Indlægaf Peter - AR » fre nov 04, 2005 00:10

Hvilken tråd, Mr. antisilver?
Med venlig hilsen,
Peter - AR
____________________________________

Powered by Linux:

www.ARhifi.com & www.Acoustic-Reality.com
Brugeravatar
Peter - AR
Branchemedlem
 
Indlæg: 490
Tilmeldt: lør okt 29, 2005 19:02
Geografisk sted: Holstebro

Indlægaf Peter - AR » fre nov 04, 2005 00:31

JN skrev:
PS: Jeg spiller med med både kobber og sølvkabler nu, men glem ikke, at geometri, isolering og mange andre ting også spiller ind på den resulterende lyd.


Geometri af kabler betyder helt ufattelig meget og kan tydelig HØRES:

1) Signal kabler: Som alle nok er klar over, så kan et skærmet kabel betyde ALT for et system med meget følsomme højttalere, imens uskræmede kabler netop kan give den "luft" i musikken, med højttalere, der ikke har en ret stor følsomhed. Her kommer sølv igen ind i billedet, med mere "hul igennem".

2) Højttaler kabler: PÃ¥ forstærkere, som er PWM-moduleret, sÃ¥ betyder EMC/EMI ud- og indstrÃ¥ling en hel del. Derfor er det en (kæmpe) fordel med twistet eller skærmet kabler til  forstærkere, der benytter sig af PWM metoden.

(Blot min erfaring. Der findes mange andre.)
Med venlig hilsen,
Peter - AR
____________________________________

Powered by Linux:

www.ARhifi.com & www.Acoustic-Reality.com
Brugeravatar
Peter - AR
Branchemedlem
 
Indlæg: 490
Tilmeldt: lør okt 29, 2005 19:02
Geografisk sted: Holstebro

Indlægaf tub61 » fre nov 04, 2005 03:50

Jeg syntes stadigvæk at CD mediet er en god ting , og jeg har mange indspilninger der lyder knald godt pÃ¥ mit anlæg - det er dejligt støjfrit og sÃ¥ skal man ikke vende CD´erne hele tiden.     Jeg er blevet et meget mere posetivt menneske, de sidste 25 Ã¥r, siden CD´en blev mig bekendt.
Bare det at kunne have en Sony bærbar mini CD spiller i 1982 med ud på langfart med nogle fine og faktisk godt spillende små højttalere til , var en helt åbenbaring for mig.
CD mediet har givet mig nogle uforglemmelige og dejlige oplevelser, jeg på ingen måde ville have været foruden.

Bevares LP´en er da Stadigvæk OK og jeg hører da ogsÃ¥ mine gamle plader endnu ( hvis jeg da ellers kan fÃ¥ min PU til at virke ), og det vil jeg ikke være foruden.  Men den skratten og evig plade venden syntes jeg ikke er romantisk - desværre -,  sÃ¥ CD , se det er gud
tub61
Medlem
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man okt 24, 2005 17:44

Indlægaf Mogens Kamp » fre nov 04, 2005 10:55

Peter - AR skrev:JN skrev:
PS: Jeg spiller med med både kobber og sølvkabler nu, men glem ikke, at geometri, isolering og mange andre ting også spiller ind på den resulterende lyd.


Geometri af kabler betyder helt ufattelig meget og kan tydelig HØRES:

1) Signal kabler: Som alle nok er klar over, så kan et skærmet kabel betyde ALT for et system med meget følsomme højttalere, imens uskræmede kabler netop kan give den "luft" i musikken, med højttalere, der ikke har en ret stor følsomhed. Her kommer sølv igen ind i billedet, med mere "hul igennem".

2) Højttaler kabler: PÃ¥ forstærkere, som er PWM-moduleret, sÃ¥ betyder EMC/EMI ud- og indstrÃ¥ling en hel del. Derfor er det en (kæmpe) fordel med twistet eller skærmet kabler til  forstærkere, der benytter sig af PWM metoden.

(Blot min erfaring. Der findes mange andre.)
der er ikke ægte hul igennem på sølvkabler, når klangfarven og gengivelse af den ultimative timbre sættes som parametre. Derimod er det indlysende at sølvkabler kommer ind i billedet ved Cd afspilning som dæmpning af alle de ulykker, der præsenteres. Analoglyd og dermed reference(korrekt lyd) tager sig bedst ud med de bedste kobberbaserede kabler
Mogens Kamp
Supermedlem
 
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 01:02

Indlægaf Mogens Kamp » fre nov 04, 2005 11:00

Det er iøvrigt en udpræget misforståelse, at det samlede system skal spille overromantiserende. Nogle ser ud til at mene, at analog lyd angivelig skulle spille sådan. Det kan jeg afkrafte.Dersom et analogt spillende system skulle tendere den romantisk fremstilling af musikken, skyldes det ikke at analogmediet pr. def. opfører sig således.
Mogens Kamp
Supermedlem
 
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 01:02

Indlægaf Mogens Kamp » fre nov 04, 2005 11:14

Mange har efterlyst hvori fejlene ytrer sig ved CD lyd.
Det, der har været problemet fra den ganske begyndelse har været den komprimerede oftest skingre hårde sjælløse og ganske uægte klingende lyd. Det er overalt tonalt set, der er komperssion i lydbilledet. Klart nok...nogle Cd afspillere kan man holde ud at lytte på som baggrundsmusik..men skruer man op til realistisk lydtryk...afsløres det prompte, at der her er tale om kunstig reproduktion, der slet ikke kan nære illusionen om at blive transporteret ind i diverse koncertsale.
Jeg kunne blive ved og jeg bliver ved med løbende at beskrive dette triste fænomen, der desværre er blevet hvermandsje.
Mogens Kamp
Supermedlem
 
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 01:02

ForegåendeNæste

Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.