3DX skrev:dette er bare en tankenår vi nu ved at øret (vores opfattelse) har nogen begrænsninger i hvad vi kan opfatte. kunne man så forstille sig at man kunne komprimere musiken så den lød bedre fordi anlæget og vi skulle håndtere færre informationer?hvis vi hører en kraftig tone ved 1000Hz. så kan ikke opfatte en lav tone ved 900 Hz. kunne man så lave en lyd opfattende forbedrings komprimering, der gjorde arbejdet lettere for anlæg og lytter, ved at fjerne denne ?en "komprimering" ikke for at spare plads, men for at gøre det spilledre lettere at håndtere.
Hvad skulle formålet være hvis vi ser bort fra clockradioer og bilstereo ? Selv Lp'er kan skæres uden kompression hvis vi ser bort fra den systembetingede frekvensmæssige afskæring nedefter
Jeg lytter til levende akustisk musik om ikke dagligt så ugenligt og indspillet ukomprimeret musik dagligt. Den eneste begrænsning er lydtrykket, men den begrænsning er jo tilstede uanset om indspilningen er komprimeret eller ej.
Til gengæld udebliver fænomenet lytttræthed når materiealet ikke har været udsat for komprimering og andre destruktive manipulationer
Arsenix
3DX skrev:dette er bare en tankenår vi nu ved at øret (vores opfattelse) har nogen begrænsninger i hvad vi kan opfatte. kunne man så forstille sig at man kunne komprimere musiken så den lød bedre fordi anlæget og vi skulle håndtere færre informationer?hvis vi hører en kraftig tone ved 1000Hz. så kan ikke opfatte en lav tone ved 900 Hz. kunne man så lave en lyd opfattende forbedrings komprimering, der gjorde arbejdet lettere for anlæg og lytter, ved at fjerne denne ?en "komprimering" ikke for at spare plads, men for at gøre det spilledre lettere at håndtere.
Japer skrev: Lidt ligesom Bojer der ikke kunne forstår hvordan man kun fjerner stortrommen på en tact.
Det var blot et lille skævt eksempel. Men pointen er når man farver så går det udover alle detaljer.
Hilsen Jonas Bojer
Jonas Bojer skrev:3DX skrev:dette er bare en tankenår vi nu ved at øret (vores opfattelse) har nogen begrænsninger i hvad vi kan opfatte. kunne man så forstille sig at man kunne komprimere musiken så den lød bedre fordi anlæget og vi skulle håndtere færre informationer?hvis vi hører en kraftig tone ved 1000Hz. så kan ikke opfatte en lav tone ved 900 Hz. kunne man så lave en lyd opfattende forbedrings komprimering, der gjorde arbejdet lettere for anlæg og lytter, ved at fjerne denne ?en "komprimering" ikke for at spare plads, men for at gøre det spilledre lettere at håndtere.De mere komprimerede plader jeg har kan godt lyttes men det er lidt ligesom musikken ikke kommer så meget frem som på de gode mere direkte plader. Men lytte god musik fra en komprimeret plade en dårlig musik fra en ukromprimeret lade.Min erfaring er jo flere og jo renere informationer man høre jo mindre korriktions arbejde skal hjernen lave. Jeg slapper altså bedre af foran anlægget en foran bilsteroet og jeg tror det skyldes at bilstereoen undlader en masse og derfor skal hjernen arbede på højtryk for at korrigere. Lige som når emhetten slukkes pyha man slapper af, for hjernen skal ikke fjerne alt den støj og man nu snakke mere uforstyret.Blot mine tanker.Hilsen Jonas Bojer
det kan sgu godt være det er rigtigt emhætten, man hører den ikke, før den slukkes...
min tanke var bare, at hvis vi ved vi ikke kan hører det, så er der vel ingen grund til at spille det.
hvis der er 60 dB forskel på to toner, så kan vi ikke hører den svage. det er jo noget fysisk. hvad hvis vi så ikke spillede den svage. ville anlæget og eller os. så ikke lettere kunne hører/behandel den kraftige ?
3DX skrev:du skal se det som en mulig forbedring.
jo mindre vi og anlæget skal behandle, jo mere kan vi opfatte det vi kan opfatte.
det er bare en tanke, ikke en reklame for MP3 eller noget i den stil.
lidt ligesom at hvis vi ikke kan opfatte en forbedring, er der ingen grund til at lave den.
Jeg er en arg modstander af musikdestruktion og har ikke problemer med at opfatte og bearbejde hvad musikerne byder på.
Den tanke du her kaster op kan iøvrig købes i enhver pladebiks og det er den direkte modsætning til det der er/var hensigten med begrebet "høj troværdighed"
Arsenix
Hasselhof skrev:
Det er et kendt fænomen at jo lavere dynamikken er jo nemmere er det at høre detalier. Da øret ikke skal tracke så høje og stejle slopes, resultatet er at de højeste og laveste høres mest og det imellem mindre.
hmm lyder ynderligt, jeg har f.eks. forskellige plader med guitarspil og den plade jeg finder mest dynamisk er også den jeg syntes der er flest "detaljer" på. Netop med denne plade sagde en i Pladebrancen det er den mest dynamiske og dejaljerede guitar han nogen sinde har hørt da han lyttede hjemme.
Men måske det du snakker om er i selve produktionen af pladen det gælder ?
Hilsen Jonas Bojer
Jonas Bojer skrev:Hasselhof skrev:
Det er et kendt fænomen at jo lavere dynamikken er jo nemmere er det at høre detalier. Da øret ikke skal tracke så høje og stejle slopes, resultatet er at de højeste og laveste høres mest og det imellem mindre.hmm lyder ynderligt, jeg har f.eks. forskellige plader med guitarspil og den plade jeg finder mest dynamisk er også den jeg syntes der er flest "detaljer" på. Netop med denne plade sagde en i Pladebrancen det er den mest dynamiske og dejaljerede guitar han nogen sinde har hørt da han lyttede hjemme.
Men måske det du snakker om er i selve produktionen af pladen det gælder ?
Hilsen Jonas Bojer
Hasselhof skrev:Meget skræmmende at et branchemedlem kan forslå sådan noget
Det er et kendt fænomen at jo lavere dynamikken er jo nemmere er det at høre detalier. Da øret ikke skal tracke så høje og stejle slopes, resultatet er at de højeste og laveste høres mest og det imellem mindre.
Ved mastering i studiet tilføjes kompression og andre artifacts indtil det ønskede artistiske mål er nået.
Så at tilføje kompression efter masteringen for at gøre det "lettere" at lytte til virker en smule absurd.
At det rent faktisk gøres i stor stil er så en anden sag. Mange hifi amps komprimere selektivt i visse frekvensbånd for bla at fremhæve detalier. Hvilket er fusk og ikke ønskbart i mine øre, men det sælger utvivlsomt. Når den smarte sælger står og demonsterer "hør min forstærker spiller flere detalier"
Har selv oplevet det et par gange til træf hvor jeg har haft en Crown Studio Reference med. : "ja crownen har bedre styr på bassen og lyder uanstrengt ved høje niveauer, men hifi ampen spiller jo flere detalier og er mere musikalsk" Så tilføjer vi en anelse kompression i mellemtonen : " det var mystisk, nu lyder den ligeså detalieret og musikalsk"
Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster