Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Digitallyd, sansning og musiknydelse.

Rumkorrektion, akustik, jitter, ren strøm m.m.

Indlægaf niklasthedolphin » tirs sep 19, 2006 12:49

sshd skrev:Jeg har måske ikke formuleret mig tydeligt nok.

Der skal ikke tages 20 kopier af originalen, derimod en kopi af en kopi af en kopi af en kopi af en kopi etc. Hermed opnår man 20x forringelse ved en kopi. På et cassettebånd bliver lydkvaliteten ulidelig efter 20 generationer.

Hvis det ikke er hørbart, så tager jeg hatten af for et overlegent medie og vil gå på loftet og finde min gamle Sonyspolemaskine frem...
 
Hvem kunne finde på at gøre det?
 
Hvis du gjorde det samme, uanset hvilket optagemedie der er tale om, ville det samme jo ske.
 
Hvis du skærer en LP og bruger den som matrice og skærer en ny og bruger den som matrice etc. etc. ville det samme gøre sig gældende.
 
Det samme med CD, blot kan man der tilføje at alene digitaliseringen smadrer fra starten lyden, så det er muligt at forringelsen fra 1. til 20. opleves som mindre markant end ved de andre medier.
 
Lad du bare sonyen ligge deroppe. Den er ok men heller ikke mere.
 
"dolph"
Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Indlægaf R.P. » tirs sep 19, 2006 13:11

Arsenix

Medlem af en lille eksklusiv forening der jævnligt optager levende musik på spole,dat eller cdr

[/quote]
Jeg kunne så egentlig godt tænke mig at høre, hvilken optager du/i synes er bedst, af ren nysgerighed, eller om det er efter forholdene de forskellige medier gør sig bedst?
vinyl  rør og Jbl, så kan det jo ik blive meget bedre!
Brugeravatar
R.P.
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 469
Tilmeldt: fre nov 11, 2005 21:19
Geografisk sted: sjælland

Indlægaf fan of the man » tirs sep 19, 2006 13:36

Købte for nogle år siden en billig phillips cd recorder for at kunne gemme lidt fra radio og lp, lyd kvaliteten er faktisk ganske god på de audio cder den kan brænde.
Have gun - will travel:   http://www.hgwt.com/aim_at.mp3

Mvh
JS
Brugeravatar
fan of the man
Seniormedlem
 
Indlæg: 931
Tilmeldt: man jan 02, 2006 08:11
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf sshd » tirs sep 19, 2006 14:18

niklasthedolphin skrev:
Hvis du skærer en LP og bruger den som matrice og skærer en ny og bruger den som matrice etc. etc. ville det samme gøre sig gældende.
 
Det samme med CD, blot kan man der tilføje at alene digitaliseringen smadrer fra starten lyden, så det er muligt at forringelsen fra 1. til 20. opleves som mindre markant end ved de andre medier.


Nej, den 20. generation CD kopi er bitidentisk med den første.


sshd
Seniormedlem
 
Indlæg: 605
Tilmeldt: tirs sep 05, 2006 16:00

Indlægaf niklasthedolphin » tirs sep 19, 2006 15:14

sshd skrev:
niklasthedolphin skrev:
Hvis du skærer en LP og bruger den som matrice og skærer en ny og bruger den som matrice etc. etc. ville det samme gøre sig gældende.
 
Det samme med CD, blot kan man der tilføje at alene digitaliseringen smadrer fra starten lyden, så det er muligt at forringelsen fra 1. til 20. opleves som mindre markant end ved de andre medier.


Nej, den 20. generation CD kopi er bitidentisk med den første.


 
Det kommer så i høj grad an på hvordan du laver kopierne.
Hvilken software er indblandet, hvilken hardware og hvilken hastighed sker det ved.
Hvilke optioner i styringen af læse process og hvilke optioner i styringen af brændingsprocessen vælges der.
Alt muligt har indflydelse på om kontroldata tilsidesættes eller ej.
 
Men Summa summarum: CD lyden er allerede smadret i digitaliseringsprocessen.
 
Med analoge kan man lede fra Herodes til Pilatus efter kopieringsmaskiner og medier som har så lille et tab og farvning som muligt.
 
Så hvis du lykkes i det sidste så er det digitale medie fortrængt forever som standard eller reference.
 
"dolph"
Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Indlægaf sshd » tirs sep 19, 2006 15:33

niklasthedolphin skrev:
Men Summa summarum: CD lyden er allerede smadret i digitaliseringsprocessen.


Det er i orden at have holdninger.

Men rent faktisk er analog>digital konvertering en ganske triviel ting, som man har kunne gøre uden problemer i mange år. Langt sværere er det, at reproducere et analogt signal det digitale. Bruger man en CD-afspiller eller lign. single-speed optisk læser skal man lægge en masse fejllæsninger oveni.
sshd
Seniormedlem
 
Indlæg: 605
Tilmeldt: tirs sep 05, 2006 16:00

Indlægaf arsenix » tirs sep 19, 2006 18:50

R.P. skrev:

Arsenix

Medlem af en lille eksklusiv forening der jævnligt optager levende musik på spole,dat eller cdr

Jeg kunne så egentlig godt tænke mig at høre, hvilken optager du/i synes er bedst, af ren nysgerighed, eller om det er efter forholdene de forskellige medier gør sig bedst?

[/quote]

Nummer ét er og bliver det analoge bånd hvis maskineriet er i topform og der køres 38cm/sec. Det skal dog passes, der skal skiftes bånd hver halve time eller for hvert nummer.

Dat'en kan passe sig selv i 2 timer men maskineriet er upålideligt

CD recorderen er praktisk og billig. Om man skal bruge 2,5 elller 7 skiver er bedøvende underordnet. God som opbakning og kan optage synkront via Dat'en (eller omvendt)

Det analoge udstyr er det mindst diskrete men en Nagra HD recorder er frygtelig dyr når vi råder over alt det andet, og det er jo kun en hobby.

Brugskopier er på praktiske cd'er 

Arsenix

 

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf niklasthedolphin » tirs sep 19, 2006 19:52

arsenix skrev:
R.P. skrev:
arsenix skrev:

Arsenix

Medlem af en lille eksklusiv forening der jævnligt optager levende musik på spole,dat eller cdr

Jeg kunne så egentlig godt tænke mig at høre, hvilken optager du/i synes er bedst, af ren nysgerighed, eller om det er efter forholdene de forskellige medier gør sig bedst?

Nummer ét er og bliver det analoge bånd hvis maskineriet er i topform og der køres 38cm/sec. Det skal dog passes, der skal skiftes bånd hver halve time eller for hvert nummer.

Dat'en kan passe sig selv i 2 timer men maskineriet er upålideligt

CD recorderen er praktisk og billig. Om man skal bruge 2,5 elller 7 skiver er bedøvende underordnet. God som opbakning og kan optage synkront via Dat'en (eller omvendt)

Det analoge udstyr er det mindst diskrete men en Nagra HD recorder er frygtelig dyr når vi råder over alt det andet, og det er jo kun en hobby.

Brugskopier er på praktiske cd'er 

Arsenix

 

 
Nu er det først og fremmest ikke så usædvanligt at folk, som interesserer sig for musik og reproduktion af lyd, laver optagelser i marken eller live eller hvad man nu ybder at kalde det.
 
Så jeg anser det nu ikke nogen lille og eksklusiv klub.
 
Men sjovt det er det.
 
Det element der handler om udstyret er i topform behøver vi ikke drøfte. Det er implicit i udgangspunktet hvis man skal lave gode optagelser.
 
Jeg mener også at analog spolemaskiner ikke kan væltes af pinden og, ja, de er indiskrete og ikke brugervenlige men for fanden hvor er det en fornøjelse at arbejde med sådan noget ypperligt finmekanik.
Ved 15'' pr. sec. / 38 cm pr. sekund er det op til 45 minutter pr. bånd.
Det er ligegyldigt for kvaliteten med bredden af bånd fordi 1/4'' har to spor og for hver fordobling af bredden fordobles antallet af lydspor.
 
Den analoge spolebåndoptager er den der benyttes når det er håndplukkede lydteknikkere der skal lave en LP i særlig høj kvalitet med 2-mikrofonsteknik, skåret på tung vinyl og prissat derefter.
 
Søg efter f.eks. 180g eller 200 g vinyl på internettet og læs kommentarerne om teknikken bag og det vil blive eftervist.
Ofte knyttes både kommentarer om musikere, repetoire og teknik til sådanne særlige udvalgte optagelser.
 
Jeg har fravalgt DAT primært p.g.a. den mekaniske opbygning.
 
Den moderne HD recorder kommer både i brugervenlige løsninger og i komplicerede studiemixer løsninger.
Lydkvaliteten kan sagtens hamle op med de generelle forbrugerkrav.
 
Det er de løsninger der er den kommercielle nutid og måske også fremtid....................omend jeg tror at forbrugernes styring  mod konformitet og konsum vil få producerne til at nedprioritere lydkvaliteten.
 
En Nagra HD er diskret og praktisk men p.g.a. det digitale format laver den ikke samme gode optagelse som den gode mastermaskine Nagra T eller T4 som den også hed i nogle udgaver.
Mere tilgængeligt i samme klasse er Stellavox og Lyrec og Studer kan næsten følge med i det selskab.
 
Samtlige af disse løsninger kan fås i udgaver som kan arbejde med tidskoder/synkronisering hvis der er behov for det ved f.eks arbejde med lydspor til film etc.
 
"dolph"
Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Indlægaf arsenix » tirs sep 19, 2006 21:04

niklasthedolphin skrev:
arsenix skrev:
R.P. skrev:
arsenix skrev:

Arsenix

Medlem af en lille eksklusiv forening der jævnligt optager levende musik på spole,dat eller cdr

Jeg kunne så egentlig godt tænke mig at høre, hvilken optager du/i synes er bedst, af ren nysgerighed, eller om det er efter forholdene de forskellige medier gør sig bedst?

Nummer ét er og bliver det analoge bånd hvis maskineriet er i topform og der køres 38cm/sec. Det skal dog passes, der skal skiftes bånd hver halve time eller for hvert nummer.

Dat'en kan passe sig selv i 2 timer men maskineriet er upålideligt

CD recorderen er praktisk og billig. Om man skal bruge 2,5 elller 7 skiver er bedøvende underordnet. God som opbakning og kan optage synkront via Dat'en (eller omvendt)

Det analoge udstyr er det mindst diskrete men en Nagra HD recorder er frygtelig dyr når vi råder over alt det andet, og det er jo kun en hobby.

Brugskopier er på praktiske cd'er 

Arsenix

 

 
Nu er det først og fremmest ikke så usædvanligt at folk, som interesserer sig for musik og reproduktion af lyd, laver optagelser i marken eller live eller hvad man nu ybder at kalde det.
 
Så jeg anser det nu ikke nogen lille og eksklusiv klub.
 
Men sjovt det er det.
 
Det element der handler om udstyret er i topform behøver vi ikke drøfte. Det er implicit i udgangspunktet hvis man skal lave gode optagelser.
 
Jeg mener også at analog spolemaskiner ikke kan væltes af pinden og, ja, de er indiskrete og ikke brugervenlige men for fanden hvor er det en fornøjelse at arbejde med sådan noget ypperligt finmekanik.
Ved 15'' pr. sec. / 38 cm pr. sekund er det op til 45 minutter pr. bånd.
Det er ligegyldigt for kvaliteten med bredden af bånd fordi 1/4'' har to spor og for hver fordobling af bredden fordobles antallet af lydspor.
 
Den analoge spolebåndoptager er den der benyttes når det er håndplukkede lydteknikkere der skal lave en LP i særlig høj kvalitet med 2-mikrofonsteknik, skåret på tung vinyl og prissat derefter.
 
Søg efter f.eks. 180g eller 200 g vinyl på internettet og læs kommentarerne om teknikken bag og det vil blive eftervist.
Ofte knyttes både kommentarer om musikere, repetoire og teknik til sådanne særlige udvalgte optagelser.
 
Jeg har fravalgt DAT primært p.g.a. den mekaniske opbygning.
 
Den moderne HD recorder kommer både i brugervenlige løsninger og i komplicerede studiemixer løsninger.
Lydkvaliteten kan sagtens hamle op med de generelle forbrugerkrav.
 
Det er de løsninger der er den kommercielle nutid og måske også fremtid....................omend jeg tror at forbrugernes styring  mod konformitet og konsum vil få producerne til at nedprioritere lydkvaliteten.
 
En Nagra HD er diskret og praktisk men p.g.a. det digitale format laver den ikke samme gode optagelse som den gode mastermaskine Nagra T eller T4 som den også hed i nogle udgaver.
Mere tilgængeligt i samme klasse er Stellavox og Lyrec og Studer kan næsten følge med i det selskab.
 
Samtlige af disse løsninger kan fås i udgaver som kan arbejde med tidskoder/synkronisering hvis der er behov for det ved f.eks arbejde med lydspor til film etc.
 
"dolph"

½ halv time ved 38cm 10½ spoler, standardplay er det gangbare båndformat. Maskinerne er Nagra IV og Stellavox Master model 8, begge med udrigger. De indbygge mikrofonforstærkere bruges som de er.

Digitalmaskinerne fødes fra en skræddersyet 3 kanal mikser og 3 specialfremstillede mikrofoner, der er kun det samme sæt.

Det er hvad vi har (gider slæbe på) og det er absolut ikke spor morsomt at være maskinbestyrer. Nummer ét er at der skal trykkes "start" og så passer det sig selv til vi skal hjem. Hvor bizart det end kan lyde så er musikken langt vigtigere end materiellet

I følge vores bedre halvdele er vi en eksklusiv lille klub. 

Arsenix

  

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf niklasthedolphin » tirs sep 19, 2006 22:14

arsenix skrev:
niklasthedolphin skrev:
arsenix skrev:
R.P. skrev:
arsenix skrev:

Arsenix

Medlem af en lille eksklusiv forening der jævnligt optager levende musik på spole,dat eller cdr

Jeg kunne så egentlig godt tænke mig at høre, hvilken optager du/i synes er bedst, af ren nysgerighed, eller om det er efter forholdene de forskellige medier gør sig bedst?

Nummer ét er og bliver det analoge bånd hvis maskineriet er i topform og der køres 38cm/sec. Det skal dog passes, der skal skiftes bånd hver halve time eller for hvert nummer.

Dat'en kan passe sig selv i 2 timer men maskineriet er upålideligt

CD recorderen er praktisk og billig. Om man skal bruge 2,5 elller 7 skiver er bedøvende underordnet. God som opbakning og kan optage synkront via Dat'en (eller omvendt)

Det analoge udstyr er det mindst diskrete men en Nagra HD recorder er frygtelig dyr når vi råder over alt det andet, og det er jo kun en hobby.

Brugskopier er på praktiske cd'er 

Arsenix

 

 
Nu er det først og fremmest ikke så usædvanligt at folk, som interesserer sig for musik og reproduktion af lyd, laver optagelser i marken eller live eller hvad man nu ybder at kalde det.
 
Så jeg anser det nu ikke nogen lille og eksklusiv klub.
 
Men sjovt det er det.
 
Det element der handler om udstyret er i topform behøver vi ikke drøfte. Det er implicit i udgangspunktet hvis man skal lave gode optagelser.
 
Jeg mener også at analog spolemaskiner ikke kan væltes af pinden og, ja, de er indiskrete og ikke brugervenlige men for fanden hvor er det en fornøjelse at arbejde med sådan noget ypperligt finmekanik.
Ved 15'' pr. sec. / 38 cm pr. sekund er det op til 45 minutter pr. bånd.
Det er ligegyldigt for kvaliteten med bredden af bånd fordi 1/4'' har to spor og for hver fordobling af bredden fordobles antallet af lydspor.
 
Den analoge spolebåndoptager er den der benyttes når det er håndplukkede lydteknikkere der skal lave en LP i særlig høj kvalitet med 2-mikrofonsteknik, skåret på tung vinyl og prissat derefter.
 
Søg efter f.eks. 180g eller 200 g vinyl på internettet og læs kommentarerne om teknikken bag og det vil blive eftervist.
Ofte knyttes både kommentarer om musikere, repetoire og teknik til sådanne særlige udvalgte optagelser.
 
Jeg har fravalgt DAT primært p.g.a. den mekaniske opbygning.
 
Den moderne HD recorder kommer både i brugervenlige løsninger og i komplicerede studiemixer løsninger.
Lydkvaliteten kan sagtens hamle op med de generelle forbrugerkrav.
 
Det er de løsninger der er den kommercielle nutid og måske også fremtid....................omend jeg tror at forbrugernes styring  mod konformitet og konsum vil få producerne til at nedprioritere lydkvaliteten.
 
En Nagra HD er diskret og praktisk men p.g.a. det digitale format laver den ikke samme gode optagelse som den gode mastermaskine Nagra T eller T4 som den også hed i nogle udgaver.
Mere tilgængeligt i samme klasse er Stellavox og Lyrec og Studer kan næsten følge med i det selskab.
 
Samtlige af disse løsninger kan fås i udgaver som kan arbejde med tidskoder/synkronisering hvis der er behov for det ved f.eks arbejde med lydspor til film etc.
 
"dolph"

½ halv time ved 38cm 10½ spoler, standardplay er det gangbare båndformat. Maskinerne er Nagra IV og Stellavox Master model 8, begge med udrigger. De indbygge mikrofonforstærkere bruges som de er.

Digitalmaskinerne fødes fra en skræddersyet 3 kanal mikser og 3 specialfremstillede mikrofoner, der er kun det samme sæt.

Det er hvad vi har (gider slæbe på) og det er absolut ikke spor morsomt at være maskinbestyrer. Nummer ét er at der skal trykkes "start" og så passer det sig selv til vi skal hjem. Hvor bizart det end kan lyde så er musikken langt vigtigere end materiellet

I følge vores bedre halvdele er vi en eksklusiv lille klub. 

Arsenix

  

 
Du får det næsten til at lyde som om at du ikke bryder dig om det.
 
De udriggermaskiner har jeg aldrig været vild med.
De er ment til reportager og bruges anderledes med spoler der får dem til at se temmelig overbelastede ud.
 
Jeg laver aldrig mere optagelser for pengenes skyld og jeg gør det kun hvis jeg har 100% indflydelse på sceneopsætning og scenelyd.
Det gør at det kun er minimalistiske arrangementer jeg gør det i og det har jeg det helt fint med. Her er lyden noget nemmere at få god eller bedre end god.
 
Jeg bruger signalstyrkemixet men ellers urørt signal (scenelyden er tunet op og rumakustiken ordnet hvis det er i et rum) til Lyrec Frida, Roland Boss 1200 og seperate rørforforstærkere til mikrofonerne.
 
Jeg bruger 3600 fod bånd. Derfor de 45/48 minutter.
 
Ifølge mine venner, "kollegaer" og mine erfaringer er der mange om buddet men meget få der kan gøre det godt.
 
"dolph"
Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Indlægaf arsenix » tirs sep 19, 2006 22:51

niklasthedolphin skrev:
arsenix skrev:
niklasthedolphin skrev:
arsenix skrev:
R.P. skrev:
arsenix skrev:

Arsenix

Medlem af en lille eksklusiv forening der jævnligt optager levende musik på spole,dat eller cdr

Jeg kunne så egentlig godt tænke mig at høre, hvilken optager du/i synes er bedst, af ren nysgerighed, eller om det er efter forholdene de forskellige medier gør sig bedst?

Nummer ét er og bliver det analoge bånd hvis maskineriet er i topform og der køres 38cm/sec. Det skal dog passes, der skal skiftes bånd hver halve time eller for hvert nummer.

Dat'en kan passe sig selv i 2 timer men maskineriet er upålideligt

CD recorderen er praktisk og billig. Om man skal bruge 2,5 elller 7 skiver er bedøvende underordnet. God som opbakning og kan optage synkront via Dat'en (eller omvendt)

Det analoge udstyr er det mindst diskrete men en Nagra HD recorder er frygtelig dyr når vi råder over alt det andet, og det er jo kun en hobby.

Brugskopier er på praktiske cd'er 

Arsenix

 

 
Nu er det først og fremmest ikke så usædvanligt at folk, som interesserer sig for musik og reproduktion af lyd, laver optagelser i marken eller live eller hvad man nu ybder at kalde det.
 
Så jeg anser det nu ikke nogen lille og eksklusiv klub.
 
Men sjovt det er det.
 
Det element der handler om udstyret er i topform behøver vi ikke drøfte. Det er implicit i udgangspunktet hvis man skal lave gode optagelser.
 
Jeg mener også at analog spolemaskiner ikke kan væltes af pinden og, ja, de er indiskrete og ikke brugervenlige men for fanden hvor er det en fornøjelse at arbejde med sådan noget ypperligt finmekanik.
Ved 15'' pr. sec. / 38 cm pr. sekund er det op til 45 minutter pr. bånd.
Det er ligegyldigt for kvaliteten med bredden af bånd fordi 1/4'' har to spor og for hver fordobling af bredden fordobles antallet af lydspor.
 
Den analoge spolebåndoptager er den der benyttes når det er håndplukkede lydteknikkere der skal lave en LP i særlig høj kvalitet med 2-mikrofonsteknik, skåret på tung vinyl og prissat derefter.
 
Søg efter f.eks. 180g eller 200 g vinyl på internettet og læs kommentarerne om teknikken bag og det vil blive eftervist.
Ofte knyttes både kommentarer om musikere, repetoire og teknik til sådanne særlige udvalgte optagelser.
 
Jeg har fravalgt DAT primært p.g.a. den mekaniske opbygning.
 
Den moderne HD recorder kommer både i brugervenlige løsninger og i komplicerede studiemixer løsninger.
Lydkvaliteten kan sagtens hamle op med de generelle forbrugerkrav.
 
Det er de løsninger der er den kommercielle nutid og måske også fremtid....................omend jeg tror at forbrugernes styring  mod konformitet og konsum vil få producerne til at nedprioritere lydkvaliteten.
 
En Nagra HD er diskret og praktisk men p.g.a. det digitale format laver den ikke samme gode optagelse som den gode mastermaskine Nagra T eller T4 som den også hed i nogle udgaver.
Mere tilgængeligt i samme klasse er Stellavox og Lyrec og Studer kan næsten følge med i det selskab.
 
Samtlige af disse løsninger kan fås i udgaver som kan arbejde med tidskoder/synkronisering hvis der er behov for det ved f.eks arbejde med lydspor til film etc.
 
"dolph"

½ halv time ved 38cm 10½ spoler, standardplay er det gangbare båndformat. Maskinerne er Nagra IV og Stellavox Master model 8, begge med udrigger. De indbygge mikrofonforstærkere bruges som de er.

Digitalmaskinerne fødes fra en skræddersyet 3 kanal mikser og 3 specialfremstillede mikrofoner, der er kun det samme sæt.

Det er hvad vi har (gider slæbe på) og det er absolut ikke spor morsomt at være maskinbestyrer. Nummer ét er at der skal trykkes "start" og så passer det sig selv til vi skal hjem. Hvor bizart det end kan lyde så er musikken langt vigtigere end materiellet

I følge vores bedre halvdele er vi en eksklusiv lille klub. 

Arsenix

  

 
Du får det næsten til at lyde som om at du ikke bryder dig om det.
 
De udriggermaskiner har jeg aldrig været vild med.
De er ment til reportager og bruges anderledes med spoler der får dem til at se temmelig overbelastede ud.
 
Jeg laver aldrig mere optagelser for pengenes skyld og jeg gør det kun hvis jeg har 100% indflydelse på sceneopsætning og scenelyd.
Det gør at det kun er minimalistiske arrangementer jeg gør det i og det har jeg det helt fint med. Her er lyden noget nemmere at få god eller bedre end god.
 
Jeg bruger signalstyrkemixet men ellers urørt signal (scenelyden er tunet op og rumakustiken ordnet hvis det er i et rum) til Lyrec Frida, Roland Boss 1200 og seperate rørforforstærkere til mikrofonerne.
 
Jeg bruger 3600 fod bånd. Derfor de 45/48 minutter.
 
Ifølge mine venner, "kollegaer" og mine erfaringer er der mange om buddet men meget få der kan gøre det godt.
 
"dolph"

[/quote

Udriggerne fungerer fint,  men iøvrigt behøver du ikke fortælle 3 gamle hunde hvad ende snuden sidder i

Vi er helt på egen hånd, uden for konkurrence, men ualmindeligt gode. Musikerne spiller som de plejer, så skal vi nok få herlighederne i kassen

Arsenix

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf niklasthedolphin » tirs sep 19, 2006 23:06

arsenix skrev:
niklasthedolphin skrev:
arsenix skrev:
niklasthedolphin skrev:
arsenix skrev:
R.P. skrev:
arsenix skrev:

Arsenix

Medlem af en lille eksklusiv forening der jævnligt optager levende musik på spole,dat eller cdr

Jeg kunne så egentlig godt tænke mig at høre, hvilken optager du/i synes er bedst, af ren nysgerighed, eller om det er efter forholdene de forskellige medier gør sig bedst?

Nummer ét er og bliver det analoge bånd hvis maskineriet er i topform og der køres 38cm/sec. Det skal dog passes, der skal skiftes bånd hver halve time eller for hvert nummer.

Dat'en kan passe sig selv i 2 timer men maskineriet er upålideligt

CD recorderen er praktisk og billig. Om man skal bruge 2,5 elller 7 skiver er bedøvende underordnet. God som opbakning og kan optage synkront via Dat'en (eller omvendt)

Det analoge udstyr er det mindst diskrete men en Nagra HD recorder er frygtelig dyr når vi råder over alt det andet, og det er jo kun en hobby.

Brugskopier er på praktiske cd'er 

Arsenix

 

 
Nu er det først og fremmest ikke så usædvanligt at folk, som interesserer sig for musik og reproduktion af lyd, laver optagelser i marken eller live eller hvad man nu ybder at kalde det.
 
Så jeg anser det nu ikke nogen lille og eksklusiv klub.
 
Men sjovt det er det.
 
Det element der handler om udstyret er i topform behøver vi ikke drøfte. Det er implicit i udgangspunktet hvis man skal lave gode optagelser.
 
Jeg mener også at analog spolemaskiner ikke kan væltes af pinden og, ja, de er indiskrete og ikke brugervenlige men for fanden hvor er det en fornøjelse at arbejde med sådan noget ypperligt finmekanik.
Ved 15'' pr. sec. / 38 cm pr. sekund er det op til 45 minutter pr. bånd.
Det er ligegyldigt for kvaliteten med bredden af bånd fordi 1/4'' har to spor og for hver fordobling af bredden fordobles antallet af lydspor.
 
Den analoge spolebåndoptager er den der benyttes når det er håndplukkede lydteknikkere der skal lave en LP i særlig høj kvalitet med 2-mikrofonsteknik, skåret på tung vinyl og prissat derefter.
 
Søg efter f.eks. 180g eller 200 g vinyl på internettet og læs kommentarerne om teknikken bag og det vil blive eftervist.
Ofte knyttes både kommentarer om musikere, repetoire og teknik til sådanne særlige udvalgte optagelser.
 
Jeg har fravalgt DAT primært p.g.a. den mekaniske opbygning.
 
Den moderne HD recorder kommer både i brugervenlige løsninger og i komplicerede studiemixer løsninger.
Lydkvaliteten kan sagtens hamle op med de generelle forbrugerkrav.
 
Det er de løsninger der er den kommercielle nutid og måske også fremtid....................omend jeg tror at forbrugernes styring  mod konformitet og konsum vil få producerne til at nedprioritere lydkvaliteten.
 
En Nagra HD er diskret og praktisk men p.g.a. det digitale format laver den ikke samme gode optagelse som den gode mastermaskine Nagra T eller T4 som den også hed i nogle udgaver.
Mere tilgængeligt i samme klasse er Stellavox og Lyrec og Studer kan næsten følge med i det selskab.
 
Samtlige af disse løsninger kan fås i udgaver som kan arbejde med tidskoder/synkronisering hvis der er behov for det ved f.eks arbejde med lydspor til film etc.
 
"dolph"

½ halv time ved 38cm 10½ spoler, standardplay er det gangbare båndformat. Maskinerne er Nagra IV og Stellavox Master model 8, begge med udrigger. De indbygge mikrofonforstærkere bruges som de er.

Digitalmaskinerne fødes fra en skræddersyet 3 kanal mikser og 3 specialfremstillede mikrofoner, der er kun det samme sæt.

Det er hvad vi har (gider slæbe på) og det er absolut ikke spor morsomt at være maskinbestyrer. Nummer ét er at der skal trykkes "start" og så passer det sig selv til vi skal hjem. Hvor bizart det end kan lyde så er musikken langt vigtigere end materiellet

I følge vores bedre halvdele er vi en eksklusiv lille klub. 

Arsenix

  

 
Du får det næsten til at lyde som om at du ikke bryder dig om det.
 
De udriggermaskiner har jeg aldrig været vild med.
De er ment til reportager og bruges anderledes med spoler der får dem til at se temmelig overbelastede ud.
 
Jeg laver aldrig mere optagelser for pengenes skyld og jeg gør det kun hvis jeg har 100% indflydelse på sceneopsætning og scenelyd.
Det gør at det kun er minimalistiske arrangementer jeg gør det i og det har jeg det helt fint med. Her er lyden noget nemmere at få god eller bedre end god.
 
Jeg bruger signalstyrkemixet men ellers urørt signal (scenelyden er tunet op og rumakustiken ordnet hvis det er i et rum) til Lyrec Frida, Roland Boss 1200 og seperate rørforforstærkere til mikrofonerne.
 
Jeg bruger 3600 fod bånd. Derfor de 45/48 minutter.
 
Ifølge mine venner, "kollegaer" og mine erfaringer er der mange om buddet men meget få der kan gøre det godt.
 
"dolph"

[/quote

Udriggerne fungerer fint,  men iøvrigt behøver du ikke fortælle 3 gamle hunde hvad ende snuden sidder i

Vi er helt på egen hånd, uden for konkurrence, men ualmindeligt gode. Musikerne spiller som de plejer, så skal vi nok få herlighederne i kassen

Arsenix

 
3 gamle hunde?
Ølhunde?
 
Hvilken snude? Ølhundesnuden?
 
Udriggere bruger man kun når...........................hehehehehe...... ........ja..................hvis man er på gå-ben til "showet"...............:-)
Er kørekortet klippet i stykker eller er det alderen der trykker?
 
Jamen det lyder jo som om at det er Jeres musik man jagter når man er på markedet for superoptagelser på vinyl.
 
Så fortæl mig hvad står I bag af berømte eller berygtede optagelser?
 
Det er store ord at sige om sig selv at man er ualmindelig god.
Men ok................. ingen smalle steder der.
 
Bob-bobbelop
 
"dolph"
Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Indlægaf arsenix » tirs sep 19, 2006 23:16

niklasthedolphin skrev:
arsenix skrev:
niklasthedolphin skrev:
arsenix skrev:
niklasthedolphin skrev:
arsenix skrev:
R.P. skrev:
arsenix skrev:

Arsenix

Medlem af en lille eksklusiv forening der jævnligt optager levende musik på spole,dat eller cdr

Jeg kunne så egentlig godt tænke mig at høre, hvilken optager du/i synes er bedst, af ren nysgerighed, eller om det er efter forholdene de forskellige medier gør sig bedst?

Nummer ét er og bliver det analoge bånd hvis maskineriet er i topform og der køres 38cm/sec. Det skal dog passes, der skal skiftes bånd hver halve time eller for hvert nummer.

Dat'en kan passe sig selv i 2 timer men maskineriet er upålideligt

CD recorderen er praktisk og billig. Om man skal bruge 2,5 elller 7 skiver er bedøvende underordnet. God som opbakning og kan optage synkront via Dat'en (eller omvendt)

Det analoge udstyr er det mindst diskrete men en Nagra HD recorder er frygtelig dyr når vi råder over alt det andet, og det er jo kun en hobby.

Brugskopier er på praktiske cd'er 

Arsenix

 

 
Nu er det først og fremmest ikke så usædvanligt at folk, som interesserer sig for musik og reproduktion af lyd, laver optagelser i marken eller live eller hvad man nu ybder at kalde det.
 
Så jeg anser det nu ikke nogen lille og eksklusiv klub.
 
Men sjovt det er det.
 
Det element der handler om udstyret er i topform behøver vi ikke drøfte. Det er implicit i udgangspunktet hvis man skal lave gode optagelser.
 
Jeg mener også at analog spolemaskiner ikke kan væltes af pinden og, ja, de er indiskrete og ikke brugervenlige men for fanden hvor er det en fornøjelse at arbejde med sådan noget ypperligt finmekanik.
Ved 15'' pr. sec. / 38 cm pr. sekund er det op til 45 minutter pr. bånd.
Det er ligegyldigt for kvaliteten med bredden af bånd fordi 1/4'' har to spor og for hver fordobling af bredden fordobles antallet af lydspor.
 
Den analoge spolebåndoptager er den der benyttes når det er håndplukkede lydteknikkere der skal lave en LP i særlig høj kvalitet med 2-mikrofonsteknik, skåret på tung vinyl og prissat derefter.
 
Søg efter f.eks. 180g eller 200 g vinyl på internettet og læs kommentarerne om teknikken bag og det vil blive eftervist.
Ofte knyttes både kommentarer om musikere, repetoire og teknik til sådanne særlige udvalgte optagelser.
 
Jeg har fravalgt DAT primært p.g.a. den mekaniske opbygning.
 
Den moderne HD recorder kommer både i brugervenlige løsninger og i komplicerede studiemixer løsninger.
Lydkvaliteten kan sagtens hamle op med de generelle forbrugerkrav.
 
Det er de løsninger der er den kommercielle nutid og måske også fremtid....................omend jeg tror at forbrugernes styring  mod konformitet og konsum vil få producerne til at nedprioritere lydkvaliteten.
 
En Nagra HD er diskret og praktisk men p.g.a. det digitale format laver den ikke samme gode optagelse som den gode mastermaskine Nagra T eller T4 som den også hed i nogle udgaver.
Mere tilgængeligt i samme klasse er Stellavox og Lyrec og Studer kan næsten følge med i det selskab.
 
Samtlige af disse løsninger kan fås i udgaver som kan arbejde med tidskoder/synkronisering hvis der er behov for det ved f.eks arbejde med lydspor til film etc.
 
"dolph"

½ halv time ved 38cm 10½ spoler, standardplay er det gangbare båndformat. Maskinerne er Nagra IV og Stellavox Master model 8, begge med udrigger. De indbygge mikrofonforstærkere bruges som de er.

Digitalmaskinerne fødes fra en skræddersyet 3 kanal mikser og 3 specialfremstillede mikrofoner, der er kun det samme sæt.

Det er hvad vi har (gider slæbe på) og det er absolut ikke spor morsomt at være maskinbestyrer. Nummer ét er at der skal trykkes "start" og så passer det sig selv til vi skal hjem. Hvor bizart det end kan lyde så er musikken langt vigtigere end materiellet

I følge vores bedre halvdele er vi en eksklusiv lille klub. 

Arsenix

  

 
Du får det næsten til at lyde som om at du ikke bryder dig om det.
 
De udriggermaskiner har jeg aldrig været vild med.
De er ment til reportager og bruges anderledes med spoler der får dem til at se temmelig overbelastede ud.
 
Jeg laver aldrig mere optagelser for pengenes skyld og jeg gør det kun hvis jeg har 100% indflydelse på sceneopsætning og scenelyd.
Det gør at det kun er minimalistiske arrangementer jeg gør det i og det har jeg det helt fint med. Her er lyden noget nemmere at få god eller bedre end god.
 
Jeg bruger signalstyrkemixet men ellers urørt signal (scenelyden er tunet op og rumakustiken ordnet hvis det er i et rum) til Lyrec Frida, Roland Boss 1200 og seperate rørforforstærkere til mikrofonerne.
 
Jeg bruger 3600 fod bånd. Derfor de 45/48 minutter.
 
Ifølge mine venner, "kollegaer" og mine erfaringer er der mange om buddet men meget få der kan gøre det godt.
 
"dolph"

[/quote

Udriggerne fungerer fint,  men iøvrigt behøver du ikke fortælle 3 gamle hunde hvad ende snuden sidder i

Vi er helt på egen hånd, uden for konkurrence, men ualmindeligt gode. Musikerne spiller som de plejer, så skal vi nok få herlighederne i kassen

Arsenix

 
3 gamle hunde?
Ølhunde?
 
Hvilken snude? Ølhundesnuden?
 
Udriggere bruger man kun når...........................hehehehehe...... ........ja..................hvis man er på gå-ben til "showet"...............:-)
Er kørekortet klippet i stykker eller er det alderen der trykker?
 
Jamen det lyder jo som om at det er Jeres musik man jagter når man er på markedet for superoptagelser på vinyl.
 
Så fortæl mig hvad står I bag af berømte eller berygtede optagelser?
 
Det er store ord at sige om sig selv at man er ualmindelig god.
Men ok................. ingen smalle steder der.
 
Bob-bobbelop
 
"dolph"

Skrev jeg ikke tidligere at det var en hobby ?

Og  be-bob om jeg må bede

Arsenix

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Indlægaf fan of the man » ons sep 20, 2006 00:10

Be-bob-alula om jeg må be  8)
Have gun - will travel:   http://www.hgwt.com/aim_at.mp3

Mvh
JS
Brugeravatar
fan of the man
Seniormedlem
 
Indlæg: 931
Tilmeldt: man jan 02, 2006 08:11
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Karsten Sømand » ons sep 20, 2006 09:00

Delfinen skrev:
 
Jamen det lyder jo som om at det er Jeres musik man jagter når man er på markedet for superoptagelser på vinyl.
 
Jeg er "kommet for skade" ved nogle få lejligheder at lægge øren til Arsenix & Co´s optagelser. Det er da sandsynligt, at det kan gøres bedre, men vi er her på et niveau, hvor jeg vil postulere, at flertallet af musikelskere sagtens vil kunne leve med det - og mere til endda.
 
Hvis man kan lide atmosfæren, ambience og den type musik, som er at finde på "Jazz at the Pawnshop", optaget på det lille skumle værtshus Stampen i den gamle del af Stockholm i 1976, så vil man sandsynligvis også blive meget begejstret for de optagelser som Arsenix har været med til at optage.
 
Tør jeg være fræk at antyde, at disse amatøroptagelser ligger på niveau med før nævnte plade, eller derover  
 
Venlig hilsen
 
Karsten
“I Play the way I do because it allows me to come up with the sickest sounds possible. That´s the point now isn´t it?” Jeff Beck.
Brugeravatar
Karsten Sømand
Seniormedlem
 
Indlæg: 909
Tilmeldt: tors nov 10, 2005 20:28
Geografisk sted: Sjælland

ForegåendeNæste

Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.