Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Diffusere eller absorber?

Rumkorrektion, akustik, jitter, ren strøm m.m.

Re: Diffusere eller absorber?

Indlægaf Sven Palvig » søn sep 29, 2013 21:17

Min erfaring er, at det er bedst hos mig med diffusere ved første reflekspunkt på sidevæg. Jeg har gjort forsøg med Troldtex, som er en absorbent og som gav en stor forbedring. Men diffusere viste sig at være endnu bedre. Jeg har opsat diffusere af mærket Hofa, som er tyske. De er rigtig flotte og ser bare godt ud i dæmpet belysning.
Troldtex kan/skal have Rockwool eller andet bagved.
Ved frontvæggen foretrækker jeg absorbenter og ikke diffusere. De virkede ikke hos mig.
Jeg har dæmpet loftet med Rockfon plader. Kik efter Rockfon Sonar i 4 cm. tykkelse.
Det bedste er at få fat på en akustiker.
Du kan også købe en stak diffusere og absorbenter og så prøve dig frem. De påvirker hinanden.
Det er rigtig godt, med diffusere bagved lyttepladsen, hvis der er lidt afstand.
Sven Palvig
Nyt medlem
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: ons dec 07, 2005 17:32
Geografisk sted: Hillerød

Re: Diffusere eller absorber?

Indlægaf Finlytteren » man sep 30, 2013 15:15

sshd skrev:
Finlytteren skrev:Lidt ekko kan være godt - i modsætning til efterklang, som virker ødelæggende på bl.a. perspektivet. Et fuldt dæmpet rum kan være kedeligt at lytte til, så jeg mener at lidt ekko ofte er at foretrække.


Undskyld, men denne sætning giver overhovedet ikke mening.
Der er og skal være efterklang i lytterum.

Når lyd dannes fra en lydkilde spreder lydbølger sig i alle retninger hvis muligt. Jo længere lyden skal vandre igennem luften jo mere energi (lydstyrke) mister den. Hver gang en lydbølge reflektes på en hård overflade mister den energi tilsvarende hvor meget energi den hårde overflade er i stand til at optage.

Laver du en enkelt lyd i dit lytterum hører du først den direkte lyd med højest styrke. Herefter hører du den korteste reflektion, typisk fra gulvet eller sidevæggene. Du bliver ved med at høre lyden reflekteret lyd i en rum tid - lyd som har været reflekteret 2, 3, ... gange og når dit øre med lavere styrke.

Det er hjernens opgave at opfatte alle disse reflektioner som værende en og samme lyd og det gør den særdeles godt i almindelige lytterum.

Yderligere har hjernen til formål at bestemme hvorfra den direkte lyd kom fra. Det gør den ved at slå alle reflektioner som ankommer inden for de første 10ms sammen og bruger denne information til at bestemme retning. Det er derfor eksperterne anbefaler at absorbere ved førstereflektionerne, så man kan få lidt retningsbestemmelse i lydbilledet.

Selvom både 1., 2. og 3. reflektionerne er dæmpet vil man kunne retningsbestemme lydbilledet.

Det er netop for at minimere de korte efterklangstider, at man ser eksperter anbefale at man dæmper i førstereflektionen og flere anbefaler også at man dæmper 2. og 3. reflektionerne.

Vi er helt enige i at hjernen formår at skelne mellem efterklang og ekko. Og i at det ligger omkring 30-50 ms (ca. 45). Når lyden er omkring 50 ms "gammel" så har den vandret 15-20 meter i rummet og har reflekteret mange gange, hvor niveauet falder for hver reflektion, som du også er inde på. Lyd som er endnu ældre, har selvfølgelig reflekteret endnu mere og er aftaget så meget i niveau, at det ikke er generende for gengivelsen fra højttalerne.

Når efterklang som er "ældre" end 45 ms betegnes som ekko, skal det jo ikke forstås som et traditionelt ekko i en stor betonhal eller ved en kløft, hvor ekkoet kommer omtrent samtidigt frem, da ekkoet er skabt af en enkelt eller ganske få reflektionspunkter. Og ekkoet i et lytterum er heller ikke hverken halve eller hele sekunder forsinket og samtidig er det som sagt dæmpet i niveau pga. "alle" reflektionerne. I et lytterum vil der ikke være ret meget niveau på ekkoet, når det først er 100 eller 200 ms gammelt. Og udover at det er aftaget så meget i niveau, at det ikke er generende for gengivelsen, har "ekko" den fordel at det ikke slører perspektivet ligesom de korte efterklangstider gør. Og slutteligt er ekkoet reflekteret mange forskellige steder, så det ikke kommer samtidigt, men "spredt".

sshd skrev:Hvis man har et hårdt rum, og det kan bare være hårdt for visse frekvenser, så vil lyden reflekteres frem og tilbage i meget lang tid. Hvis det er mere end 30-50 ms så opfatter hjernen de sene reflektioner som værende en ny lyd og man hører et ekko.

SÃ¥ nej, du vil ingenlunde have et ekko i dit lytterum, men meget gerne en korrekt efterklangstid.

En korrekt efterklangstid må i hvert fald ikke være for kort, for så sløres perspektivet for meget. Netop derfor er førstereflektionerne vigtigst at bearbejde. Men det går jeg ud fra at vi er enige i...
Rigtigt HiFi skal ikke måles i Watt... Det skal måles på Richterskalaen!
Brugeravatar
Finlytteren
Supermedlem
 
Indlæg: 1073
Tilmeldt: tirs nov 27, 2012 16:16
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Diffusere eller absorber?

Indlægaf sshd » ons okt 02, 2013 12:33

@Finlytteren: Jeg magter simpelt hen ikke at påpege og forklare alle de fejl i dit ovenstående indlæg. Du har tydeligvis ikke forstået teorien. Prøv at læse de første kapitler i en teoribog.
sshd
Seniormedlem
 
Indlæg: 605
Tilmeldt: tirs sep 05, 2006 16:00

Re: Diffusere eller absorber?

Indlægaf Finlytteren » ons okt 02, 2013 13:24

Teorien kan måske være forskellig alt efter hvad man læser ?!?

Hvis man læser denne artikel fra Voetmann akustik, så anbefales efterkalngstider langt over grænsen mellem efterklang og ekko (0,03-0,05 sek).

"For et lokale op til 20-30 personer eller for et øvelokale bør efterklangstiden være omkring 0,4-0,5 sekunder; for et lokale til 100 personer omkring 0,6 sekunder; og for en aula eller en festsal til 300 personer bør efterklangstiden være ca. 0,8 sekunder."

*Sakset herfra:
http://www.akustikjav.dk/Akustik-i-musiklokaler

Her anbefales altså efkerklangstider på hele 400-500 ms for et lytterum beregnet for op til 20-30 personer. Altså omtrent det tidobbelte af grænsen mellem efterklang og ekko.
Rigtigt HiFi skal ikke måles i Watt... Det skal måles på Richterskalaen!
Brugeravatar
Finlytteren
Supermedlem
 
Indlæg: 1073
Tilmeldt: tirs nov 27, 2012 16:16
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Diffusere eller absorber?

Indlægaf lydjens » ons okt 02, 2013 19:36

Jeg mener ikke hi-fi er helt sammenligneligt med musik øvelokaler osv. Her er det mange objekter som spiller og for at  vi skal befinde os godt, og det ogsÃ¥ skal lyde godt, skal der være noget klang i rummet .

Ved hi-fi skal der ikke skabes rumklang osv da den er allerede normalt er til stede, enten ægte eller kunstig i liveoptagelsen med de mange objekter/instrumenter.

Det drejer sig nu kun om ved gengivelsen at få lyden fra de nu kun to objekter (højtalerne) frem til vores ører så upåvirket af rummet som muligt.
Er signalet nøjagtigt nok så skaber hjernen selv den oprindelige begivenhed helt automatisk, placerer objekter og gengiver optagerummets klang i 3D firkanten bag og omkring højtalerne.

Så en dead-end / live-end er efter min mening løsningen, dead-end fordi anlægget såvidt muligt kun skal afleverer det som kommer fra selve højtaleren.

Live-end fordi det er ubehageligt og unaturligt at side i et nærmest lyddødt rum, dog bør man dæmpe bag ens lytteposition hvis man sider tæt op ad en væg. ellers mener jeg at live-end området bare skal være så man føler sig godt tilpas.

Det sværeste at styrer direkte mod  Ã¸rerne er absolut bas, bas  kryber rundt om alting, jeg har selv forsøgt at lave en simuleret uendelig baffel for at forhindre reflekteret bas fra dead-end omrÃ¥det i at nÃ¥r mine ører, og for at forhindre at bassen "skulper" frem og tilbage rummet.


Jo mere nøjagtigt signalet er fra højtaler og elektronik jo mindre rumproplemmer har man og jo nøjagtige kan det oprindelige perspektiv og optage rummest klang gengives.
Med et rigtig godt anlæg og korrekt højtaleropstilling og uden basreflex er der i en normal stue som er god at tale i normalt slet ikke brug for akustiske tiltag overhovedet.

Men en dead-end /live-end kan forbedre nøjagtigheden i den direkte lyd som når vores ører først, den lyd vores hjerne danner illusionen efter.
Senest rettet af lydjens søn okt 20, 2013 16:32, rettet i alt 1 gang.
lydjens
Medlem
 
Indlæg: 55
Tilmeldt: fre aug 30, 2013 15:48

Re: Diffusere eller absorber?

Indlægaf Sven Palvig » søn okt 20, 2013 16:22

Min erfaring er, at når man opsætter diffusere på væggen på siden af højtalerne, oplever jeg meget mere plads rundt om højtalerne. Der opstår mere lyd til højre for højre højtaler f.eks.
Hvis man bruger absorbenter, fjerner man lyd fra rummet. Hvis man bruger diffusere reducerer man lyden meget lidt, men den bliver fordelt i tid og er så ikke mere et problem.
Hvis alle første refleksioner fjernes er rummet lyddødt.
Jeg har selv været af den skole, der sagde en død ende hvor højtaleren står og en levende hvor man sidder.
Jeg mener lige nu, at rummet imellem højtalerne skal dæmpes. Her har jeg ikke kunne få en forbedring med de diffusere jeg bruger. Men måske er der andre der vil kunne gøre det.
Refleksionen giver en SBIR som kan fjernes ved at placere højtalerne opad væggen med de negative effekter for lyden det giver. Men kraftig dæmpning af forvæg, der også fjerner refleksionen fra forvæggen fjerner det problem. Man kan så sætte højtalerne længere væk fra væggen og opnå bedre dybde perspektiv og ikke få SBIR refleksionen.
Men sidevæggene giver en stor forbedring med brug af diffusere.
Akustiken betyder meget for den samlede lyd.
Sven Palvig
Nyt medlem
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: ons dec 07, 2005 17:32
Geografisk sted: Hillerød

Foregående

Tilbage til Teknologi, Teknik & Teori


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.