oakland4ever skrev:Han har ret på visse punkter, men jeg vil da aldrig have "live" lyd derhjemme.
"Live" musik er PA lyd, og lyder for det meste rædselsfuldt
Og lydtrykket er vist også højere end jeg bryder mig om (i min stue).
Men som med så mange andre ting, så er musik smag, og oplevelser forskelligt, og heldigvis for det
Men det Poul siger om valget af kabler.. Tjaaaa det er ikke altid de kabler som er dyrest, som lyder bedst... Men at han ikke lægger mere betydning på kabler, er jo igen en smags sag.. Jeg ved af erfaring, at kabler BETYDER en del..
Og så god weekend, til alle jer Nørder derude
Når jeg tænker live-lyd er det med ikke-forstærket akustisk instrumentering for øje/øre, og lur mig om ikke Pauls setups har en fordel her i generel henseende. Med et PA-anlæg der ikke overstyrer/forvrænger eller på anden måde er presset over evne, og med gode lydteknikere der forstår hvad de har med at gøre, da synes jeg elektronisk forstærket live-lyd (eller biograflyd, for den sags skyld) kan være en ganske forjættende oplevelse. To forskellige ting (re: forstærket vs. ikke-forstærket), klart, og jeg foretrækker typisk førstnævnte - også fordi de eneste parametre at forholde sig til her er totaloplevelsen af instrumentets egenlyd samt den akustik det udspiller sig i, hvad gør referencen entydig i forhold til mine egne ører i hvert fald (så er det lige hvordan man bedst muligt "frem-erindrer" live-indtrykkene, og holder dem op imod lyden fra sit anlæg, eller omvendt).
Jeg mener kabler gør en forskel, men det er nok graden af forskel der skiller en del vande, og hvorvidt det er værd at (penge-)forfølge de forskelle der er. Sammenhængen mellem hvad der end vurderes som en kvalitativ markør for et kabels lyd og dets pris virker på mig også ret vilkårlig, for ikke at tale om kontekst-afhængigheden i de setups de indgår i, men marketingsfolk (eller udviklere der har dét gen i sig) vil meget gerne, at de to aspekter er dejligt ligefrem proportionale (og ude af kontekst). Jeg har længe indirekte forfulgt et princip om et mere eller mindre defineret pris-loft på kabler; f.eks. har jeg aldrig spenderet mere end lidt over kr. 3.000,- på et komplet sæt kabler (Mundorf's Silver/Gold 1,5mm, dengang sølvprisen endnu ikke havde taget sin himmelflugt, samt Kado's signalkabel), en pris Paul sikkert ville gå i bro over, men hifi-relativt set nok en begrænset udgift når anlæggets totalpris sniger sig over kr. 100.000,- Mine DIY strømkabler har nok alt i alt kostet mig max. kr. 200,- og jeg synes de spiller aldeles prima i forhold til præ-fabrikerede og langt dyrere varianter.
Anyways, noget der også virker helt væsentligt og rigtigt ved Pouls div. anlæg, er, at de sikkert borger for en meget ubesværet gengivelse - et aspekt der er stort overset som noget (tone-)angivende for en lyd der emulerer "ægte" (i.e.: ikke-forstærket) livelyd.