HES skrev:jeg ser ikke bort fra konvertering, da vi jo ikke kan høre digitalt før det bliver konverteret. Det er en del af det digitale. Derfor er digital heller ikke uden mulighed for fejl.
Jeg henledte til hirez for at pege på at digital ikke lyder ens uanset.
Hirez i forhold til afspilning har absolut ingen relevans overhovedet. Det dynamikområde 16 bit giver er rigeligt højt til, at man normalt ikke udnytter det ved afspilning. Hvis støjgulvet i ens lytterum er på 30 dB (en almindelig stue vil som regel have højere baggrundsstøj), så giver 92 dB (16 bit) jo tilstrækkelig dynamik til et lydtryk på 122 dB, dvs over smertegrænsen. Vi kan vel alle blive enige om, at det er nok. 44 kHz sampling er også fuldt tilstrækkeligt ved afspilning medmindre man kan høre toner over 22 kHz.
Der hvor hirez giver mening (og der det kommer fra) er i indspilning. For at få tilstrækkelig med dynamisk headroom til at man kan være sikker på ikke at ramme klipning ved indspilning og have nok justeringsmulighed i mix osv. så er det hele meget lettere med højere bitdybde (opløsning).
I forhald til samplerate, så har det at gøre med et fænomen, der hedder aliasing. Hvis man sampler et signal, der har frekvensindhold højere end halvdelen af samplerate taler man om " undersampling". Den information, der bliver undersamplet, bliver konverteret ned til lave frekvenser som et "aliassignal", der jo fordi det er ved lave frekvenser er særdeles hørbart. Derfor er man nødt til at foretage en ANALOG lavpasfiltrering af sit signal inden sampling. Hvis man gerne vil have information op til 20 kHz og sampler ved 44 kHz, så skal det analoge filter være så stejlt at det ingen dæmpning har ved 20 kHz, men til gengæld har 96 dB (16 bit) eller 144 dB (24 bit) ved 22 kHz. Det er ikke praktisk realiserbart, og hvis man prøver ødelægger man fasen helt ned i mellemtonen. Derfor er det hele meget lettere hvis man sampler ved 48 kHz eller højere da man så kan anvende et meget blidere analog filter før samplingen.
Derfor har studierne altid arbejdet ved højere sampingsfrekvenser. Og HIFI branchen har været hurtig til at spinde guld på, at almindelige mennesker ikke kender baggrunden, og let kan foranlediges til at tro, at "når de bruger det i studierne, må det være bedre".