Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Skift selv kondensatorer

Generel DIY-debat & andet, som du ikke kan finde en anden DIY-kategori til.

Skift selv kondensatorer

Indlægaf Bulgarien » tors mar 17, 2011 19:41

FÃ¥ bedre kondensatore i dit delefilter!


Denne artikel  har jeg tidligere skrevet  i et andet forum,  men da det netop er blevet oplyst, at den
og mange andre nyttige artikler vil blive slettet i har jeg naturligvis valgt at flytte indlægget over på Nerds.dk, så vigtig information ikke går tabt for eftertiden. og ellers håbe på at nogen vil være i stand til at bidrage med nyttig information omkring kondensator emnet, det synes jeg at det fortjener..


Uploaded with ImageShack.us


Artiklen fortæller - på en forhåbentlig pædagogisk måde, om den meget vigtige komponent,-
kondensatoren i delefilteret, uden at blive alt for teknisk. Jeg har  ingen informationer om, hvordan man beregner komponenternes størrelser o.l.   Her gÃ¥r jeg alene ud fra det eksisterende filter i din højttaler, og hvilke muligheder man har for at  give delefiltret nyt liv pÃ¥ en enkel og hvis man vil ,- ogsÃ¥ billig mÃ¥de


Baggrund

Dette indlæg, der egentlig først var på et par linier, skulle oprindeligt kun henvende sig til ejere af
Penta højtalere, der ønskede at skifte /forbedre kondensatoren idelefiltret, på grund af den høje alder (de første Penta er allerede 20 år gamle) men det gik hurtigt op for mig, at Penta højtaleren ikke skiller sig ud fra andre gode højttalere,- mange gode højttalere er ved at være gamle og de trænger også til nyt liv!


Jeg fandt hurtigt ud af, at kondensatoren i delefiltret nok det mest oversete i Hi-Fi sammenhæng,
- det er langt nemmere at bruge sine penge på kabler og spikes, og hvad man ellers kan finde på, selvom delefiltret har langt den største betydning for sit anlægs formået, så de få linier blev
hurtigt til en lille artikel, eller vejledning om man vil.


Hifi entusiaster bruger ofte tusindvis af kroner pÃ¥ ganske fÃ¥ meter højttalerkabel, men overser fuldstændigt, at der inde i højttalerens delefiltrer sidder spoler spundet af noget tilfældig kobbertrÃ¥d pÃ¥ mÃ¥ske af 50 meters længe, som lyden ogsÃ¥ skal  igennem, foruden den ledning, der ogsÃ¥ sidder inde i højttaleren!

Dette skal ikke ses som en kritik af dyre kabler som bestemt ændrer lyden til det bedre, men blot en konstatering af, at delefiltrets kvalitet, af de fleste, er fuldstændigt overset.


Et delefilter burde faktisk være placeret i et smukt seperat kabinet, med en fin glas rude, sÃ¥ man kunne  nyde de mange fine komponenter, hvor de liflige tone efter en lang og  kompliceret proces, endeligt fordeles til hver enkelt højttaler enhed. (SÃ¥ er det iøvrigt ogsÃ¥ lettere at skifte komponenter, nÃ¥r man har lyst.

Kondensatoren i delefiltret er det allersidste, og et af de vigtigste led i hele signal kæden.
Kvaliteten og opbygningen af selve kondensatoren, dens egenforvrængning  og andre egenskaber, har enorm betydning for det perfekte lydsignal, som dit øvrige anlæg formentlig allerede levere!


Der er derfor  ekstremt vigtigt, at kondensatoren er 100 % iorden og i en god kvalitet, da det ellers meget hurtigt vil kunne høres i rum/dybde/bredde/stereoperspektivet, -alt det, som er vigtigt for vores opfattelse af  god lyd, og hvis det bringes er iorden, kan det gøre lyden der kommer fra dine højttalere, til High-End istedet for Hi-Fi...

Kun en kondensator ældes med tiden (modsat spoler og modstande, der ogsÃ¥ sidder i et delefilter) og de er rent lydmæssigt, nøje bundet op til dens øjeblikkelige tilstand, der er under konstant forandring, alene pga af kondensatoren særlige egenskab og opbygning (det er en aktiv komponent, der grovt sagt virker som et opladeligt batteri  og
batterier ved vi, holder ikke evigt!) Alt i en tråd !


Der efterlyses  altid konstruktive erfaringer omkring  kondensatoren i et delefilter fra alle vores medlemmer og det medvirker du  bedst ved at bringe

* det vigtigste fra tidligere indlæg, der har været bragt om emnet, men som måske er glemt og derfor har stor risiko for at blive SLETTET

* klip fra gode artikler, man har kendskab til.

* uddybende fotos og tegninger.


* dine egne fotos og tegninger,- så forståelsen bliver større.

* hjælpsomme råd og gode kommentarer.


* dybe links (direkte til det aktuelle emne) o.s.v. .

* bedre pædagogiske sproglige
formuleringer.(gøre det nemmere at forstå)


Mange opgiver desværre inden de er startet, fordi det er så forbandet svært at finde rundt i alle de
informationer der er om emnet, da disse informationer er spredt tilfældigt på nettet og i div. indlæg.


Med med alles hjælp, kan det faktisk  blive ganske enkelt og ligetil at gÃ¥ til, og det er forhÃ¥bentligsamtidig en inspiration for andre, om at lave  tilsvarende artikler, ligeledes om et emne der optager dig.

Bemærk venligst, at Penta højtaleren delefilter kun er brugt som et eksempel i  artiklen og  forslag, link, billeder, ideer o.s.v.

En god start!

Inden du starter pÃ¥ projektet, er der een vigtig ting som du skal være opmærksom pÃ¥. UndgÃ¥ at lave ridser og skrammer i dine højtaleren.  Læg højtalerene pÃ¥ nogle tæpper/dyner e.l. , sÃ¥ sker der ikke noget med overfladen. Bedst er det at lægge højtaleren pÃ¥ et bord, sÃ¥ er det meget nemmere at komme til at arbejde.



(Kun for ejere af Penta højtaleren)


For at få adgang til delefiltret , så skal du fjerne foden(og forstærkeren hvis du har et par BeoLab)

Foden (og forstærkeren) holdes fast af 5 lange  gevindstænger, monteret med møtrikker. I nogle tilfælde sidder møtrikkerne lidt fast, men sÃ¥ kan gevindstangen kan skrues af.,- resultatet bliver
det samme, du fÃ¥r adgang til selve bunden af  højtaleren.



 


Der sidder der et sort plasticlåg, hvor der sidderet sæt højttaler terminaler (og hvis du har et par
BeoLab sidder der også et DIN stik som giver lysdisplayet signal.) Låget skrues af og du har herefter fuld adgang til delefiltrene.


Den gamle udtjente bundforstærker er her kasseret, til fordel for en seperat og moderne ICEpowerforstærker. Jeg har valgt at lade den gamle forstærker blive siddede, da den vejer 7 kg, og  derfor giver den høje slanke højttaler stabilitet .

Bemærk hvordan det nye højttalerkabel er  trukket, - det er nødvendigt at skære 2 steder (markeret med rødt) for at fÃ¥ kablet trukket pænt frem til højttaler terminalerne. Ved brug af et Bi-Wiring kabel (4 ledere) monterer du blot et ekstra sæt terminaler mere.(beskrevet i teksten) Alternativt monterere (lodder) du ledningerne direkte pÃ¥ de 2 delefiltre.(anbefales)


Delefilter


I det valgte  eksempel som altsÃ¥ er fra en B&O Penta højttaler,   er der faktisk 2 stk. og de sidder  begge i en slidske, sÃ¥ de er lige til at trække ud og arbejde videre pÃ¥. Det ene filter tager sig af de 4 basenheder og den eneste diskantenhed, og det andet filter tager sig af de 4 mellemtone enheder

Man kan se hvordan, ledningerne gÃ¥r til de enkelte enheder, og der er endda farverkodning angivet pÃ¥ diagrammet.Symbolerne pÃ¥ diagrammet er standard symboler for de  enkelte komponenter, og som en ekstra hjælp er der ogsÃ¥ angivet bogstaver, der betegner komponenterne.


L er kobberspolerne (undertrykker diskant).

C er kondesatorerne (undertrykker bas)


R er modstande (bestemmer bl.a hvor højt den enkelte enhed skal spille)



Bas og diskant komponenterne pÃ¥  dette delefilter fra Penta højttaleren er monteret pÃ¥ samme print

Herunder ses  hvordan filtrene  ser ud i virkeligheden. Bliv endelig ikke forskrækket... det er faktisk
ligesÃ¥ nemt som at lege med  LEGO klodser og sÃ¥ er oveni købet meget sjovere!



I dette relativt store og flot konstrueret filtre sidder der ikke mindre end 14 kondensatorer, (de
små blå og gule komponenter) som man,- alderen taget i betragtning skal starte med at skifte.


Tips

Man kan f.eks  fjerne de smÃ¥ hunstik pÃ¥ ledningerne, og lodde ledningerne direkte pÃ¥ de smÃ¥han-printben, eller man kan udskifte stikkene til forgyldte termineringer, bÃ¥de pÃ¥ printpladen og ledningerne, eller bedst,- lodde ledningen direkte i printet. (anbefales)

Som man også kan se, er der dog enkelte muligheder for at modificere filtret yderligere, så
højtaleren  kan komme til at lyde endnu bedre!, - rigtige lodninger og nye ledninger vil helt sikkert stramme lyden ganske kraftigt op.


Læg mærke til, at komponenterne er limet med noget gummi af en art, for at de skal sidde stabilt -det er nemt at fjerne og  kan erstattes af f.eks lidt lim eller silikone.



Langt de fleste højttalers delefiltre, har heldigvis ikke så mange komponenter, så de er blot endnu
nemmere at  overskue og ændre pÃ¥.


Dette almindelige to-vejs delefilter har f.eks. kun 3 kondensatorer på printet.

Billedet illustrere meget godt, hvordan det dyre  højtalerkablets signal vej afbrydes af delefiltret, og man kan levende forstille sig, hvordan lyden efterfølgende vil blive pÃ¥virket af dÃ¥rlige og gamle komponenter i filtret.


Hvad er en kondensator?

En kondensator sammenlignes med et opladeligt batteri - en kondensator
oplades og aflades blot på et øjeblik,og indeholder kun en forsvindende
brøkdel af den elektriske energi, der kan være i et
normalt batteri af samme størrelse.

Lidt om den tekniske side af kondensatoren. Figuren herunder viser, hvordan en kondensator principielt er opbygget:



To elektrisk ledende  plader;


* (1) er anbragt parallelt og ganske tæt på hinanden, dog adskilt af et såkaldt dielektrikum.


* (2), som består af et vakuum eller et lag af et elektrisk isolerende stof. (plasticfolie f.eks)

* (3) Kondensatoren har to tilledninger, som er forbundet til hver sin elektrisk ledende plade.


Rent praktisk er dette arrangement bygget eller støbt ind i en "indpakning" af plast, aluminium eller keramik, så blot de to tilledninger "stikker ud" af komponenten.


Den elektriske kapacitet for en given kondensator bestemmes af tre faktorer:

* Arealet af de to ledende plader; jo større areal, desto større elektrisk kapacitet.


* Afstanden mellem de ledende plader; jo mindre afstand, desto større elektrisk kapacitet.

    * En egenskab kaldet dielektricitetskonstanten, og som angiver det vakuum eller isolerende
stof, der adskiller de ledende plader.


For at begrænse materialeforbruget, søger fabrikanter af kondensatorer bl.a. at gøre afstanden mellem de ledende plader mindst mulig, men et meget tyndt isolerende lag mellem pladerne sætter en grænse for hvor store elektriskespændinger (potentialforskelle) der kanvære mellem de to plader.

Overskrides denne grænse, enten pga af alder eller overbelastning, ioniseres det ellers isolerende materiale, og der opstÃ¥r en kortslutning mellem  de to plader; en "genvej" som den oplagrede elektriske energi straks benytter til at udligne ladningsforskellen. Derved udvikles varme, som kan "sammensvejse" de to ledende plader sÃ¥ der opstÃ¥r en permanent kortslutning i komponenten,


Undervejs i denne proces vil man opleve, at kondensatoren gradvist vil ændre sine oprindelige påtrykte værdier.

En defekt kondensator,- måling


Billedet viser en mÃ¥ling af en gammel og defekt 2,2 uF  kondensator (grøn kurve hvor de oprindelige  2,2 uF er mÃ¥lt til ikke mindre end 55 nF!) i direkte sammenligning med en  tilsvarende ny 2,2 uF . Det er tydeligt for enhver, at der er et enormt  tab!

En defekt kondesator,- åbnet


Billedet viser den gamle 2,2 uF kondensator, hvor kappen er fjernet, så man
se den i åbnet tilstand.


Denne kondensator består af oprullet plastfolie hvor der oprindeligt har været et metal lag. Dette er væk (fordampet, brændt, flydt (?) og der er kun noget metal tilbage i enderne, det kan skyldes metaltrådende som er placeret i enderne og derfor virker som køleribbe, eller muligvis er alt metal ved en kemisk reaktion flydt ud i enderne.


Konklusionen er i hvert tfald, at kondensatorer er uhyre vigtige for det samlede lydbillede, og at de vil ændre sig med tiden, modsat andre passive komponenter som modstande og spoler, der også sidder i et delefilter.

Tænk over, hvordan dine kondensatore måske ser ud indvendig, og hvor ligegyldigt det er med et lækkert anlæg og gode kabler, hvis den perfekte lyd som det frembringer, alligevel til allersidst, skal passere igennem en sådan kondensator!

Læs evt mere her
http://www.amplifier.cd/Technische_Berichte/defekter_Folienkondensator/failed_foilcapacitor.htm


Kondensatorer i filtrene , til en B&O Penta (alle versioner ), hedder følgende:

Mellemtone filtret

C1: 22 uF 10% 35 V

C2: 8,2 uF 10% 35 V

C3: 82 uF 15% 35 V

C4: 3,3 uF 10% 100 V

C5: 10 uF 10% 35 V

C6: 680 nF 10% 6 V - svarer til en 0,68 uF

C7: 680 nF 10% 63 V - svarer til en 0,68 uFC8: 22 uF 10% 35 V

Bas og diskantffilter

C1: 68 uF 10% 35 V

C2: 220 uF 20% 35 V

C3: 47 uF 10 % 35 V

C4: 2,2 uF 10% 100 V diskant)C5: 3,9 uF 10% 100 V (diskant)

C6: 680 nF 10% 63 V - svarer til en 0,68 uF (diskant)


Tips!

* nF udtales nanno-farrad og uF udtales micro- farrad. (nF er en måleenhed mindre end uF, ligesom millimeter (mm) er en måleenhed mindre end centimeter (cm).

680 nF kan altså omregnes til 0,68 uF, men er i virkeligheden det samme).


*   V betyder Volt (eller spænding) og angiver hvor stor spænding, komponenten minimum skal kunne tÃ¥le.- større værdier end angivet er altsÃ¥ OK, men aldrig mindre. 

*    % angiver hvor stor en tolerence værdien pÃ¥ komponenten  maksimalt mÃ¥ have,- tolerencen mÃ¥ altsÃ¥ ikke være større end angivet, men gerne mindre.

 C1, C2  osv, henviser til placeringen pÃ¥ delefiltret, hvor de samme betegnelser  burde stÃ¥r skrevet pÃ¥ selve printet, ved hver kondensator.

*V betyder Volt (eller spænding) og angiver hvor stor spænding, komponenten minimum skal kunne tåle.- større værdier end angivet er altså OK, menaldrig mindre.

Du vælger selv kvaliteten af din kondensator !

Men du bør som minimum vælge kondensatorer af typen MKP og MKT (kan monteres uden hensyn til plus og minus) og de er specielt velegnet, hvor lyden er meget vigtig (f.eks i et delefilter eller forstærker i High End kvalitet. De meget prisbillige bipolare og elektrolyt kondensatorere (med plus og minus markeret), bør du altid undgå til delefilter/lydbrug, - de er i stedet særligt velegnet andre i f.eks i div. Elektronik og el-værkstøj, transformere o.l.

Ikke desto mindre bruges de ofte i "billige" højtaleres delefiltre, ikke fordi de er gode, men fordi de er billige!

NÃ¥r du finder ud af prisen pÃ¥ en enkelt kvalitets kondensatorer, ved du ogsÃ¥ vide hvorfor  vellydende High End højtalere altid er meget dyrere i indkøb, end standard højtalere, selvom de umiddelbart kan se se ens ud, og selvom enhederne der er brugt, er nøjagtig de samme!

Her hænger pris, kontra delefiltrets kvalitet og filtrets konstruktion, i forhold til en given højttaler enhed, meget nøje sammen!

Mange fremstiller rigtigt gode Hi-Fi kondensatorer, og hvilket som fremstiller de bedste er umuligt at sige. "jensen" anbefales ofte, men er dyre, men kan altså være pengene værd, men andre fremstiller heldigvis andre kondensatorere til en noget lavere pris.

Herunder et udvalg af anerkendte fabrikater.


       Intertechnik Audyn CAP from Intertechnik,     Mundorf    Mundorf      J E N S E N


                             http://www.lautsprechershop.de/english/index_hifi.htm 






Kondensatorer findes i mange forskellige prisklasser og kvaliteter (tolerence og forvrængning og egenlyd m.m) men det anbefales helt klart at købe  kendte mærker, hvor lydkvaliteten er anerkendt  i HiFi sammenhæng, fremfor at bruge penge pÃ¥ mere eller mindre tilfældige mærker, som pÃ¥stÃ¥s at være bÃ¥de bedre og billigere end de kendte.

Du kan også undersøge om kondensatoren benyttes af de etablerede højtalerproducenter eller om de er godt anmeldt i forbindelse med lyttetest

OvenstÃ¥ende kvalitetsmærker benyttes alle ihøjtalere i de  høje prisklasse , og efter en nærmere analyse,er jeg kommet frem til at mereudgiften til køb af mærkevarer er relativ lille, særligt nÃ¥r den forventede levetid og kvalitetsforbedringen tages i betragtning.

Om du sÃ¥ skal betale 10 eller 20 % procent ekstra,betyder sÃ¥ledes ikke ret meget  pÃ¥ lang sigt, men du fÃ¥r til gengæld visheden om at det ikke kan fremstilles bedre til pengene og i Hi-Fi sammenhænge er det som bekendt ofte de sidste smÃ¥ marginaler der skiller det eminente anlæg fra ordinære!, og det gælder i særdelshed inden for kondensatorer!

Arbejdet med at skifte kondensatorerne er jo også det samme, hvad enten du vælger den billigere og lidt tvivlsomme model eller den anerkendte fabrikat, hvor du trods alt har en rimelig garanti for, at komponenten giver det forventede løft i din højtalers ydeevne.

Det er okay, at blande de forskellige mærker og kvaliteter af kondensatorer, i delefilteret,

 MEN

Det eneste jeg anbefaler i den forbindelse, er blot at du benytter det samme fabrikant i samme kredsløb, f.eks kun jensen (af forskellige kvaliteter) til bas og f.eks. Mundorf (af forskellige kvaliteter til diskant) Dette, fordi det måske kan være tvivlsomt, hvordan de enkelte fabrikanters mærker arbejder (lyder) sammen.

TIPS

En god regel er at bruge de fleste penge (bedste kvalitet) på kondensatorerne til diskant og
mellemtone, og primært dem, som sidder i serie.


Disse modtager et relativt svagt signal, og derfor vildÃ¥rlige komponeneter, forvrængning og negative egenskaber, som lyden  skal passere igennem, meget hurtigt kunne høres  i rum/dybde/bredde/stereoperspektivet, alt det som er vigtigt for vores opfattelse af af god lyd!

BasomrÃ¥det  stiller slet ikke de samme krav, da  basenheden  modtager et kraftigt og meget
begrænset frekvensomrÃ¥del, og som derfor slet ikke (eller ihvertfald  meget begrænset) har nogen betydning for de ovenstÃ¥ende egenskaber.


Vigtigt

Kondensatorer behøver af naturlige årsager en vis tilspilningstid, før de lyder optimalt.


Kondensatorens indre dele er "levende" og er aktive hele tiden og der skal enkelte dele skal lige finde hinanden og falde til ro, og det er helt normalt, at det kan tage 60-100 timer, (ifølge jensen cap) før det er sket. Det er også forklaringen på r at et anlæg der har været slukket først begynder at lyde " rigtigt" efter et døgns tid

Husk at lave en tegning, med ledningernes placering og farve på delefiltret, inden du fjerner filtret og ledninger. Tag evt. mange billeder med dit digitalkamera,så bliver du aldrig i tvivl om noget senere.

TIPS!

Hvis du har et par almindelige standard højtalere stÃ¥ende, kan du starte med at forbedre dem. De har mange gange kun 1 eller 2 kondensatore monteret og de er i nogle tilfælde ikke engang monteret pÃ¥ et print, men loddet direkte pÃ¥ ledningen, og sÃ¥ er de  endnu nemmere at skifte... (Værdien er altid skrevet pÃ¥ selve kondensatoren, sÃ¥ du behøver heller ikke et diagram).


Du fÃ¥r en væsentlig lydforbedring for ganske fÃ¥ penge, og det mener jeg generelt at alle højttalere har fortjent, ogsÃ¥ selvom det ikke er High End højtalere i den dyre klasse, og sÃ¥ har du jo allerede lidt erfaring, nÃ¥r dumed  begejstring kaster dig over  din kostbare  favorit højtalere

Læsertips - lidt om modstande


En venlig brugere fortæller mig  at ogsÃ¥ modstande med fordel kan skiftes i delefilteret ,- fra "cement" eller "keramik" typen til "ikke induktive" typer.  Man skal blot være opmærksom pÃ¥ den forøgede varmeafgivelse, en køleplade e.l lignede bør benyttes,sÃ¥ de ikke overbelastes.Brugeren gør samtidigt opmærksom pÃ¥, at ogsÃ¥ her, skal den bedste kvalitet bruges, hvor modstanden er placeret i serie.

Billedet  herunder viser et delefilter fra en lidt dyrere DALI højttaler(!)) Det viser  ganske tydeligt, at "gør det selv opgaven"  ikke er voldsom stor, hvad enten vi taler om udskiftning af kondensatorer eller modstande.


Læs iøvrigt High Fidelitys spændende test af disse modstande her. Der udtales bl.a."Jeg kan kun anbefale alle og enhver, der er indehavere af højttalere med porcelænsmodstande i delefiltret, at gøre dette forsøg. Sjældent har en tweak givet mig så megen glæde, for så lidt penge."
Til artikel   http://home.worldonline.dk/isl24678/migselv/modstand.htm

Disse vellydende, termisk stabile og induktionsfrie modstande, der kun koster lidt mere end enpakke smøger per styk, fås hos såvel Dansk Audio Teknik som Århus Radiolager. Links?...

Lodning

Det vigtigste er at loddekolbens spids skal passe til det du vil lodde!. Loddespidsen bør
have samme størrelse som loddeøen pÃ¥ printet eller som emnets bredde, ellers vil du virkelig fÃ¥ problemer med, at tinnet ikke kan opvarmes nok.Herunder et lille start sæt, til smÃ¥ loddeprojekter, bestÃ¥ende af loddekolbe pÃ¥ 30 watt, (afgiver mÃ¥ske for lidt varme (watt)  ved udskiftning af de interne ledninger særligthvis de er for tykke?)  


Loddekolben, inklusiv tinog tinsuger kan købes meget billigt her

http://www.dioder.dk/produkter.aspx?KategoriID=500&subid =5100


(alternativt har de også også en "rigtig" loddestation, som selvfølgelig er nummer 1


Hvis alt skal udføres efter alle kunstens regler, forslår jeg at benytte loddetin tilsatægte sølv, det giver et lavere smeltepunkt giver en flottere og mere blank lodning og påstås at give bedre lyd ( og det skader ihverfald ikke)


* Sølvloddetin 4%, til High End brug,  kan købes her til ca 100 kr.  http://www.lcaudio.dk/index.php?page=10  


* En lille LODDEGUIDE for begyndere.http://overklokking.no/guides/loddeguide/index.html

og her http://hjemmesider.eucsyd.dk/vt/Downloads/Sprint/Lodning.pdf


* For de profesionelle (og begyndere) er der denne gode  loddeguide.  http://virringbanen.dk/lodning_af_elektronik.pdf#ed_op#/a> ( websiden er desværre lukket ned ,men mÃ¥ske kan du hjælpe til med finde en kopi af pdf filen derude.)



Skift den interne højtttalerledning

Den tÃ¥lmodige, kan pÃ¥ dette tidspunkt fortsætte med at udskifte de indvendige højttaler ledninger, (brug en relativ tynd type, ellers kan du fÃ¥ svært ved at lodde dem!)

NedenstÃ¥ende Supra Rondo kabel kan være godt bud pÃ¥ et sÃ¥dan kabel, men du bestemmer selvfølgelig selv hvad du tror er bedst

Der er i alt fire ledninger i kablet og du skræller bare kablet og lodder de enkelte ledninger enkeltvis på enhederne og delefiltret. (du skal bruge ca. 4-5 meter til 2 højtalere) Brug derefter strips eller tape, så ledningerne ikke rasler rundt i kabinettet,

SUPRA Rondo er et høj-flexibelt højttalerkabel af høj kvalitet, med ledere der er fortinnede (gør det nemt at lodde pÃ¥) og en anelse snoede, for at mindske induktansen og støj.

Kablet koster 55 kr meteren, og har vundet en del test for sine fremragende lydmæssige kvaliteter.


 

England, What Hi-Fi - 5 stjerner, Sept ’02, og  Italien, testrapport Jan ´03 http://www.tnt-audio.com/accessories/sword-rondo_e.html

Bi-Wiring

I forbindelse med Bi- Wiring, er det meningen at bas-kredsløb  og mellemtone/diskant-kredsløb skal holdes adskilt fra hinanden. Det giver muligheden for at benytte forskellige  højttalerkabler alt efter smag og pengepung.

Til bas-delefiltret bør der lægges vægt pÃ¥ pÃ¥ en kabeltype,  som lyder godt i de lave frekvenser,(sub-kabel) men mÃ¥ske elendigt ved høje frekvenser. Det sidste betyder heldigvis ikke noget, da delefiltret  jo kun tillader de dybe toner at komme frem til bas enheden.

 Ved mellemtone/diskant filtret bør du benytte et højtalerkabel, som lyder godt ved de høje frekvenser, men mÃ¥ske dÃ¥rligt  ved dybe toner. Det betyder heller ikke noget, da delefiltret jo kun tillader de de høje toner, at komme frem til mellemtone/diskantenheden.

Ved at kigge pÃ¥ Penta højtalerens diagram, vil man opdage at bas og diskant komponenterne pÃ¥ dette delefilter er monteret pÃ¥ samme print, og det vil derfor ogsÃ¥ forsynes af samme (bas) højttalerkabel. I forbindelse med bi-wiring vil diskantkredsløbet  vil  det derfor fÃ¥ strøm fra baskablet, med en og unødvendig forringelse af diskantens lyd til følge!

Det er derfor nødvendigt, at omlægge diskant  kredsløbet, sÃ¥ledes at det ikke fÃ¥r strøm fra bas højtalerkablet mere, men istedet fra mellemtone/diskant kablet.. Det gøres ved at  afbryde forbindelsen til diskantkredsløbet, og derefter  "luse" over, sÃ¥ den hægtes sammen med indgangen pÃ¥ mellemtone kredsløbet.

 I det følgende taler vi om een udgang pÃ¥ forstærkeren (minus og plus) et delefilter hvor bas og mellemtone/diskant  kredsløbet er adskilt fra hinanden

Da der er 4 ledere i Supra Rondo kablet, er det særligt velegnet som højtalerkabel med Bi Wiring,- 2 seperate  ledninger (plus og minus) til basdelefiltret og 2 seperate ledninger (plus og minus) til diskant delefiltret, og da højttaleren  i eksemplet er opbygget med to rigtige delefiltre er det nærliggende at forsyne filterne seperat, direkte fra forstærkers udgangens højttalerbøsninger, for at  opnÃ¥ den maksimale lydforbedring. (husk dog pÃ¥ at flytte  diskantkredsløbet, til mellemtonen med en "lus" som tidligere beskrevet)Originalt  er de to delefiltre blot forbundet indbyrdes med 2 stumper ledning, Plus pÃ¥ det ene filter, gÃ¥r til plus pÃ¥ det andet filter,- og for minus  gælder det samme,

Disse stumper ledning fjernes,og højtalerkablets 4 ender(2 stk plusser og 2 stk minus) forbindes
direkte til de to  filtres plus og minus indgange, som nu er ledige

 PÃ¥ forstærkeren er der normalt kun en udgang ( med plus og minus) og her mÃ¥ de adskilte ledninger snos sammen til een plus og een minus, men derfra og til delefiltret er de jo totalt  sepeareret, hvilket formodes  at give en væsenlig lydforbedring.

Kablet kan bl.a. købes. her.  



 


 



God fornøjelse med dit
projekt :-)



og...


Husk altid fortælle på
Nerds,dk  hvordan dine forskellige projekter er forløbet, godt eller
dårligt, gerne med masser af billeder, så er du for fremtiden
sikker pÃ¥, at du altid vil kunne finde de oplysninger du og vi andre kan fÃ¥ brug  for
.




Alle billeder er uploadet med det gratis og meget brugervenlige webprogram, Imageshack, der gør
det ufatteligt nemt at at vise et ubegrænset antal billeder i alle
størrelser, enten dine  egne eller fra (google)nettet og sÃ¥
belaster du ikke NERDS.DKs server



Ved fotos fra nettet: (Højreklip pÃ¥ et tilfældigt  billede som du har fundet  fkes via google billede og  kopiere billedeadressen. Sæt det ind i ImageShack  programmet ( lav evt en toolbar med imageshack),  Vælg URL og vælg den billedestørrelse som du ønsker , Tryk upload,   I rubrikken
"forum code"  kopirere du nu det færdige lresultat   og sætter linket ind i din trÃ¥d.



Ved egne eller gemte fotos  vælger du først "Image/video" i Imageshack programmet og du kan
derefter og kopierer indsætte linket til det det foto der ligger pÃ¥ din PC  (mappe eller skrivebord)





 Alt i denne artikel er beskrevet efter bedste evne, og alt hvad du  evt. mÃ¥tte foretage pÃ¥ baggrund af indholdet i artiklen, foregÃ¥r naturligvis  pÃ¥ dit eget ansvar

Senest rettet af Bulgarien fre mar 18, 2011 17:00, rettet i alt 9 gange.
B&O Icepower - alt andet er spild af energi...    - lader dig styre................ - fordi friheden er vigtigst...  Information.dk - den mindst ringe avis...
Brugeravatar
Bulgarien
Supermedlem
 
Indlæg: 1102
Tilmeldt: søn okt 15, 2006 20:50

Indlægaf lydarne » fre mar 18, 2011 13:02

Synes jeg pludselig har fået noget underlig flimmer for øjnene.
lydarne
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons mar 24, 2010 10:40
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Chr. R. » fre mar 18, 2011 14:01

God ide at få hentet de gode indlæg herover. Desværre bliver det lidt omstændigt hvis der er tale om en tråd med mange gode indlæg. Tænke tænke...

lydarne skrev:Synes jeg pludselig har fået noget underlig flimmer for øjnene.


Hjælp
M.v.h.
Christian
Brugeravatar
Chr. R.
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 1056
Tilmeldt: søn jan 11, 2009 14:48
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Bulgarien » fre mar 18, 2011 14:55

Jeg glæder mig altid til til at se hvad i andre bidrager med, da det er den eneste mÃ¥de at vi kan gøre hinanden en smule klogere. Internettet er en blevet til en kilde af uunværdlige oplysninger, men det er vigtigt at forstÃ¥, at de bedste informationerne  kommer fra os selv!

Nerds.dk har aldrig haft problemer med pladsen, og der er masser af emner man kan fat på..Hvis du mener at noget er vigtigt og relevant, enten for dig selv eller andres, så kom endelig frem med det, - også hvis det skulle være informationer som måske ikke er så aktuelt mere, men det kan sikkert være nyttigt og rart at havde adgang til på et senere tidspunkt.

Tænk også på, at der hele tiden kommmer nye brugere til, som først skal til at lære om det, vi andre tager som en selvfølge

Mit indlæg om kondensatorer blev desværre ikke pænt grafisk i starten  da der gik kuk i formateringen. sÃ¥ jeg beklager "de forskellige skrifttyper t" Jeg vil selvfølgelig rense det op snarest og ellers i hÃ¥be pÃ¥ at nogen  vil være i stand til at bidrage med  nyttig information omkring kondensator emnet, for det synes jeg faktisk  at det fortjener..
B&O Icepower - alt andet er spild af energi...    - lader dig styre................ - fordi friheden er vigtigst...  Information.dk - den mindst ringe avis...
Brugeravatar
Bulgarien
Supermedlem
 
Indlæg: 1102
Tilmeldt: søn okt 15, 2006 20:50


Tilbage til Generelt & andet DIY


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.