Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

TapeConnection

Nyheder fra den danske hifi-branche

Div

Indlægaf rainman » søn mar 07, 2010 09:34

Til Thomas
 
Man kan ikke sammenligne madindkøb i Dansk Supermarked og i Tyskland.
Mad er en nødvendighed for alle og der er fødevarer butikker pÃ¥ ethvert gadehjørne af samme grund og derfor er fødevarer handel i tyskland ikke en trussel. Mad tager man med nÃ¥r man alligevel er dernede for at købe sprut og cigaretter.  Desuden ved man nøjagtig hvordan sprut og cigaretter smager og kender det aktuelle label sÃ¥ man køber ikke i blinde.  Hifi er der fÃ¥ butikker  i DK og snart mÃ¥ske næsten ingen og at købe ud i den blÃ¥ luft i feks Tyskalnd via enterknappen pÃ¥ ens P.C kan ikke s ammenlignes med madkøb som man ved hvad er. Du ved hvordan din Morgan rom smager eller mælk for den sags skyld, men Hifi skal der lyttes til og helst lÃ¥nes sÃ¥ man finder ud af om det passer til ens opsæt. SÃ¥ den holder ikke HR. Sillesen.
 
Du skriver også at forhandlerne bare kan vælge nogle mærker hvor der ikke er prisforskel fra land til land, jammen skal det virkelig være grundlaget for valget af produkter. Jeg håber da forhandlerne vælger efter kvalitet og egene preferencer.
Prisforskellen vil alligevel altid være der, da DK har højere momssatser og højere lønomkostninger og højere beskatning osv. Vi kan ikke konkurrer på prisen, så er der kun faglig viden og service tilbage og det er jo yderst trist at kunderne tilsyneladende ikke længere vil betale for det og defor forsvinder den ene butik efter den anden i kombination med den længerevarende krise.
 
Du skriver ogsÃ¥ at forhandlerne bør vælge nærmest kun et mærke til butikken og jeg er helt uenig. For det første bliver den en kedelig og nuinspirerende butik at besøge uanset hvor godt mærket end mÃ¥tte være. Det kan være at mærket har 2 super produkter ud af 10 mulige, hvorfor søren skal butikken sÃ¥ have de 8 andre som mÃ¥ske ikke giver value for money. Ja producenten/distributøren lukrere pÃ¥ dette koncept, men det tjener ikke kunden bedst.   At bilforhandlerne bruger denne metode er ikke selvvalgt, men dikteret fra distributøren, eller bliver de sagt op hvis de ikke følger det udstukne koncept med showroom efter bestemte mønstre og et givet udvalg af biler.  Bilmærker har altsÃ¥ ogsÃ¥ uheldige modeller og hvorfor dog tvinges til at have den aktuelle bil i udstillingen.
 
Hilsen Ole
rainman
Nyt medlem
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: søn nov 06, 2005 16:23

Indlægaf virious » søn mar 07, 2010 11:12

I dag kan man om stort set alle produkter læse anmeldelser, bruger-reviews og specs på nettet og det bliver der i fremtiden kun mere af.

Hvad er det en forhandler kan som man ikke kan læse sig til på nettet?

Jeg tror man som forhandler skal se indad og spørge sig selv "Hvad er min viden værd?". For den samme viden kan findes andet steds - og endda gratis!
virious
Administrator
 
Indlæg: 550
Tilmeldt: tors maj 29, 2008 13:41
Geografisk sted: Odense

Re: Div

Indlægaf Otto J » søn mar 07, 2010 12:12

Helt overordnet: Jeg vil ikke kommentere TC's situation, men pÃ¥ et generelt plan er jeg helt enig med Thomas' indlæg. Det er  i længden sundt for forbrugerne at hifi-branchen bliver "tvunget" til rent faktisk at levere noget for pengene. Jeg synes det er et problem at hifi er blevet degraderet til den "jo dyrere jo bedre" mentalitet der har hersket de senere Ã¥r. Pudsigt nok, sÃ¥ er det dén mentalitet der har skabt problemet med at folk jagter besparelser, nÃ¥r det er prisen der er afgørende for et produkts værdisættelse, sÃ¥ er det jo "bedre" at fÃ¥ et apparat der normalt koster 50.000,- med 30% rabat, end at lede efter dét produkt til 15.000,- der rent faktisk leverer en tilsvarende ydelse men som af samme Ã¥rsag sælges til prisen.

De 100 kroner er mildt sagt rosenrødt. Langt størstedelen af forbrugerne betaler gerne 500,- ekstra for at handle et hifi-produkt i Danmark. Det reelle problem er at 500,- langtfra er nok til at betale dét det koster ekstra at drive en "rigtig" butik frem for en netbutik, og det er da også som regel flere tusinde kroner det drejer sig om. Jeg kan godt forstå at folk så føler at prisforskellen bliver for stor, men som butik må man som Thomas argumenterer for agere efter dét og tilpasse sig, frem for at sætte sig over i hjørnet og tude. Og kan man ikke dét, så må man finde noget andet at lave.

rainman skrev: Hifi er der fÃ¥ butikker  i DK og snart mÃ¥ske næsten ingen

Det er faktisk så forkert som det kan blive. Danmark er fuldstændigt overrendt med hifi-forretninger, og det er i virkeligheden dét der er det største problem. Der er 10 gange så mange hifi-forretninger som der reelt burde være i et sundt marked. Vi går rundt i en naiv tro på at stort set alle hifi-producenter med mere end to ansatte skal være repræsenteret på det danske marked. Det er der simpelthen ikke plads til. Prøv at tage til Hamburg, der med opland er lig med Danmarks befolkning, og tæl hifi-forretninger, og sammenlign så med Danmark.
 
Og der er rigtigt mange produkter som findes i danske butikker, som ikke kan købes i Hamburg - det mÃ¥ folk køre sydpÃ¥ efter (eller nordpÃ¥!). Det store problem er at hvis man er distributør af et high-end produkt i Danmark, og ikke lige skaber et midlertidigt boom af et specifikt mærke ved at dumpe priserne for derefter at begrave mærkets relevans i landet, sÃ¥ har man ikke en chance for at sælge nok i et lille land som Danmark til at bære et agentur. Det siger sig selv, at hvis man som distributør sælger 5-10, nogle gange 1-2 produkter om Ã¥ret fra et givent mærke, sÃ¥ kan man ikke blive effektiv nok til at konkurrere med en tysk distributør der fÃ¥r en palle hjem om ugen.
 
Og her tænker jeg ikke bare pÃ¥ pris, men pÃ¥ service, rÃ¥dgivning og demonstration. En tysk distributør af selv niche-produkter kan ofte specialisere sig i netop dét mærke, og ikke lave andet. Det betyder at han kan være 100% specialiseret i netop dét produkt, og være fuldstændigt inde i alle detaljer. Eller i det mindste have ansatte i firmaet der er specialiseret i netop dét produkt. Bortset fra de helt store mærker, sÃ¥ er stort set alle hifi-produkter i Dannmark repræsenteret af firmaer der har en lang række af forskellige producenter pÃ¥ prislisten, hvilket i sagens natur indebærer at der aldrig bliver den fokus pÃ¥ den enkelte producent, som skal til for at levere den service, rÃ¥dgivning og til dels pris der skal til for at kunderne fÃ¥r en god oplevelse. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at leve af at distribuere ét mærke i et land som Danmark, hvis alle de producenter vi præsenteres for i dag skal være repræsenteret.
 
Derfor synes jeg faktisk ogsÃ¥ det er usundt at vi er blevet præsenteret for det ene nye hifi-mærke efter det andet de senere Ã¥r. De fleste ser det som et tegn pÃ¥ at hifi-markedet blomstrer, fakta er at det nærmere er et tegn pÃ¥ at branchen famler rundt i blinde for at finde dét mærke der lige skal komme ind fra højre og redde hele butikken. Det ville være meget nemmere at indse at 80% af mærkerne, og for sÃ¥ vidt ogsÃ¥ 80% af butikkerne, er inderligt overflødige. Det er ikke fordi jeg ønsker vi alle sammen skal købe det samme, eller at alt andet end Hifi Klubben skal dø, men det ville være sundere for branchen OG bedre for forbrugerne, hvis der blev mere fokusering omkring en kerne af produkter der rent faktisk leverer høj ydelse til rimelige penge.
 
Så kunne det også være det var nemmere at trække nye interesserede til vores alle sammens hobby, så I som hifi-entusiaster ikke behøvede sætte jer over i hjørnet (sammen med forhandlerne) og tude over at ingen interesserer sig for hifi. Det er sgu da klart at ingen gør dét, når det første vi fortæller dem er at de skal investere 15.000,- i et strømkabel fra en producent ingen har hørt om, før de kan få ordentlig lyd. Jeg skal virkelig sidde på hænderne for ikke at nævne mærkenavne her, men der findes nogle producenter der rent faktisk fokuserer på at levere god lyd til en pris hvor alle kan være med, hvis der nu var flere der satsede på dét, og ikke mindst flere forbrugere der troede på at dét overhovedet kan lade sig gøre (hvilket "desværre" ville kræve at folk var i stand til at lytte i stedet for at læse prisskilte), så ville branchen og hobbyen måske have det en del mindre skidt, krise eller ej. Det er som om at det er blevet et sundhedstegn at der strømmer penge i kassen på at sælge latterligt overprissatte produkter uden reelt indhold - det er det ikke, det er en boble der er dømt til at sprænge. Krisen har bare fremskyndet dén proces - heldigvis.
 
Som sagt, ovenstående har ikke det fjerneste med TC at gøre.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf Otto J » søn mar 07, 2010 12:13

virious skrev:I dag kan man om stort set alle produkter læse anmeldelser, bruger-reviews og specs på nettet og det bliver der i fremtiden kun mere af.

Hvad er det en forhandler kan som man ikke kan læse sig til på nettet?
 
Ja for hvem gider dog bruge tid på rent faktisk at LYTTE på noget, når man bare kan læse det hele på nettet?
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf virious » søn mar 07, 2010 12:15

AV Precision skrev:
virious skrev:I dag kan man om stort set alle produkter læse anmeldelser, bruger-reviews og specs på nettet og det bliver der i fremtiden kun mere af.

Hvad er det en forhandler kan som man ikke kan læse sig til på nettet?
 
Ja for hvem gider dog bruge tid på rent faktisk at LYTTE på noget, når man bare kan læse det hele på nettet?


Nu var det myntet på den "viden og service" som forhandlere siger de også skal have penge for og ikke lytteindtryk.
virious
Administrator
 
Indlæg: 550
Tilmeldt: tors maj 29, 2008 13:41
Geografisk sted: Odense

Indlægaf Otto J » søn mar 07, 2010 12:23

virious skrev:

Nu var det myntet på den "viden og service" som forhandlere siger de også skal have penge for og ikke lytteindtryk.
 
Men det suverænt dyreste for forhandleren er at give dig mulighed for at gå ind i forretningen. Jeg er sådan set enig med dig i at viden er noget der er sværere og sværere at skille sig ud på, og jvfr. mit længere indlæg ovenfor, så er det kun sværere når man vil have samtlige mærker på markedet repræsenteret i lille Danmark. Så på det punkt er jeg sådan set fuldstændigt enig, man skal da ikke betale butikkerne for viden og service som de ikke leverer. Når det er sagt, så stammer størstedelen af dén reelt brugbare viden der findes på nettet, fra forhandlere, enten direkte eller indirekte. Uden forhandlere vil dén viden der eksisterer på nettet, være degraderet kraftigt.
 
"service" er alt andet lige ikke noget du kan læse dig til på nettet, medmindre du har en noget anderledes definition af hvad "service" er end jeg har.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf virious » søn mar 07, 2010 12:30

Otto: Enig! Men, at man som forhandler "himler" op om, at viden og service skal koste, så skal det også være gennemskueligt hvad man får for de ekstra kroner og især sætte det i relation til den besparelse man kan opnå ved køb online.
virious
Administrator
 
Indlæg: 550
Tilmeldt: tors maj 29, 2008 13:41
Geografisk sted: Odense

Indlægaf smølf » søn mar 07, 2010 13:13

virious skrev:Otto: Enig! Men, at man som forhandler "himler" op om, at viden og service skal koste, så skal det også være gennemskueligt hvad man får for de ekstra kroner og is.


Især da når det som regel kun drejer sig om " pseudoviden " der udelukkende går på populisme og tekniske detaljer af en betydning der er hjernevaskede ind i skallen på de evt. ofre.
Holyspeakers
smølf
Seniormedlem
 
Indlæg: 599
Tilmeldt: tirs jan 05, 2010 21:16

Indlægaf Thomas Sillesen » søn mar 07, 2010 14:01

Jeg kan kun være enig med Otto, og så vil jeg også nævne, at det her ikke er myntet på TC, men fra min side en generel diskussion om branchen.

Nu taler vi jo i virkeligheden om hvad forbrugerne ønsker, og det er jo let at vurdere, for forbrugere vælger med pengepungen.

Når jeg ser på markedet, er tendensen da klar, butikkerne fokuserer mere og mere på færre og færre mærker, som de til gengæld ved mere og mere om.

Nøjagtigt som vi har set det hos alle andre brancher. Der er altså noget der tyder på at forbrugerne foretrækker at handle hos mærke specialister.

Gamle dages købmænd, der skiftede mærker efter hvad der fik gode tests, er da også hastigt på retur. Personligt begræder jeg det ikke. Ligesom jeg ikke begræder at den lokale bilforhandler, med et et udbud af biler der mindede om en blandet landhandel, hvor han tilfældigvis var overbevist om, at lige netop de biler han havde stående, var de fineste, lige meget hvilket mærke der var tale om, er på hastig retur til fordel for mærkespecialister...

Hifi forretninger med strategien om den blandede landhandel, mÃ¥ da iøvrigt have ufatteligt travlt, nÃ¥r de skal vurdere alle modeller fra de 50 mærker de repræsenterer.. Hvert mærke har mÃ¥ske 20 forskellige modeller, sÃ¥ nÃ¥r de har gennemlyttet alle 1000 produkter, er butikken vist for længe siden lukket, der er da ihvertfald ikke tid til, at der kommer kunder i butikken...

Som alle andre brancher, udvikler hifi branchen sig opgså. Hvad der var succesfuldt for 20 år siden, er det ikke nødvendigvis nu. Allerede for 20 år siden, var det et problem, når de engelske hifi magasiner, viste at priserne var 40% billigere i England. Forskellen er bare at nu behøver man ikke vente en måned, for at bladre det nye nummer af What HiFi igennem for at finde priserne i England. Nu kan man bare google.. og det gør folk !.

Igår var jeg ude og kigge på ny bil, og talte så lidt flådeejerrabat.. som jeg kunne få hvis der var nok biler i firmaet, og sælgeren spørger så hvilket firma jeg har. Det viser sig han også er hifi freak, og snakken går. Han har så lige været nede og se på en IPOD dock til 4300 opkaldt efter en fabrikant af luftskibe. Han havde bedt om rabat, og fået at vide, han end ikke kunne få 100 kr. Så tog han hjem, talte med naboen om det, og sammen gik de ind, for at købe 2 luftskibe, for at få lidt rabat. Igen var svaret nej, hvorefter han sparede 2 gange 1200... ved at webshoppe fra England. Jeg har svært ved at se ham som bad guy, og ville nok gøre det samme selv, hvis jeg var forbruger, og vidste hvad jeg skulle have.

Internettet kommer til at betyde så meget for hvordan vores detailhandel er skruet sammen, og vi har kun set starten.

Slutteligt må man sige at hvor grænsehandel generelt er noget bøvl, man skal bruge sin sparsomme fritid, og køre til Flensborg, så er webshopping i udlandet så meget lettere. Man sidder i ro og mag og googler, og når man finder det man vil have, ja så kører man kortet igennem og får varen leveret til døren. I forhold til det, er køb hos en traditionel forhandler så meget mere besværlig. Man skal komme i hans åbningstider som typisk er når man selv er på arbejde. Man skal opleve ham forsøge at pushe det produkt han tjener mest på, og når man så beslutter sig, har han typisk ikke produktet på lager i ny stand, og man må gå igen, og komme tilbage flere dage efter og selv hente varen...
 
Talk about service..
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Thomas Sillesen » søn mar 07, 2010 14:25

Måske skulle man i virkeligheden sætte den lidt på hovedet, for hvad skulle der til for at stoppe udviklingen ?

a) At priserne sættes op i udlandet ? (fordi vi ikke er lige så effektive som dem..)
b) At forbyde folk at internet shoppe fra udlandet ? (ja, så kan vi jo lige melde os ud af EU og EUs indre marked).
c) Skal det så også forbydes at shoppe hos danske internet butikker der er billigere end normale forhandlere ?
d) Lave "egnsudvikling" eller anden form for statsstøtte til forhandlere der ikke kan klare sig i konkurrencen ?
 
Skal vi så også tilbage til de gode gamle dage, hvor SAS havde monopol på ruterne til England, og man for 4000 kunne få en returbillet..
 
Forhandlere/distributører/fabrikanter er bare nød til at gribe i egen barm, og indse at kan de ikke klare sig i konkurrencen, må de analysere situationen, finde ud af hvad forbrugerne efterspørger, og hvad de som leverandør af hifi ikke gør godt nok, og så fikse de problemer.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Kaj A. » søn mar 07, 2010 14:52

indover skrev:
Kaj A. skrev:
indover skrev:
Bastian skrev:
indover skrev:
Kim Olsen skrev:Hej Ole.

Jeg er desværre bange for at du har rigtigt meget ret, jeg får det næsten fysisk dårligt når jeg hører folk snakke om at de har sparet 100 kroner ved at købe i tyskland på trods af at de har lånt og er blevet kvalificeret rådgivet hos den nærmeste specialforretning.

Ingen tvivl om at forbrugerne selv taber i det lange løb, butikkerne forsvinder, man kan ikke længere låne med hjem, og man kan ikke få rådgvning. Det vil efterlade nogle få overlevere, men det vil desværre også betyde en stor reduktion i det udvalg der er.


Jeg får det også dårligt når der i DK skal tjenes en sølle 100 kr mere

Tænk hvis tingen kostede de sølle 100 kr mindre her så var kunder og forhandlere alle glade.
<DIV> </DIV><DIV>MÃ¥ske skulle du kigge lidt pÃ¥ MOMS satser og diverse andre afgifter, inden du kaster den slags i luften. Hvis en dansk forhandler kan nøjes med at være 100 kr. dyrere pÃ¥ en vare til f.eks 10.000 kr, er det faktisk ganske godt gÃ¥et!</DIV>


Det var ikke mig der nævnte beløbet 100,-
<DIV> </DIV><DIV>Nej, men det var dig der nævnte at du fik det dÃ¥rligt hvis forhandleren skulle tjene 100 kr. mere, og endda uden at sætte tingene ordentligt op mod hinanden.</DIV>


Ja da
Hvad ville du helst.
Tjene 100 kroner mindre på et apparat.
Eller slet ikke sælge da de så køber i tyskland osv.
 
Hvis man vil handle i Tyskland for at spare sølle 100 kr. er man ikke særlig smart. At smide muligheden for supporten hos den lokale dealer frem for at skulle døje med at sende skidtet retur til Tyskland til en relativt høj fragtpris - hvis man vil smide det for latterlige få hundrede kroner er i min verden tomhjernet så det skriger til himlen.
 
Lad mig gætte, du er typen der kunne finde på det for at spare 100 kr?
Musik for musikkens skyld....
Kaj A.
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn okt 30, 2005 02:37

Indlægaf Chr. R. » søn mar 07, 2010 15:03

Thomas Sillesen skrev:Måske skulle man i virkeligheden sætte den lidt på hovedet, for hvad skulle der til for at stoppe udviklingen ?
...


MÃ¥ske at producenterne indser nødvendigheden af, at alle deres forhandlere fÃ¥r tilbudt samme indkøbspriser og muligheder 

Dermed er det kun lokale afgifter samt forhandlernes evt. ønske om højere avance, der kan resultere i en anden prislap. Alternativt at producenten selv pÃ¥tager sig rollen som f.eks. "EU distributør", og derpÃ¥ ansætte forhandlere i de forskellige EU lande. Rabatpakker/storkøb skal tilbydes alle forhandlere, og dermed kunne en dansk forhandler indkøbe og videresælge til andre EU lande. 

For producenterne har vel en interesse i at have en/flere lokale forhandlere? Og sÃ¥ kan forhandlerne fokusere pÃ¥ at konkurrere pÃ¥ leveringstid, fremvisning, garanti, kvalificeret rÃ¥dgivning osv. 
M.v.h.
Christian
Brugeravatar
Chr. R.
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 1056
Tilmeldt: søn jan 11, 2009 14:48
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf indover » søn mar 07, 2010 15:14

Kaj A. skrev:
indover skrev:
Kaj A. skrev:
indover skrev:
Bastian skrev:
indover skrev:
Kim Olsen skrev:Hej Ole.

Jeg er desværre bange for at du har rigtigt meget ret, jeg får det næsten fysisk dårligt når jeg hører folk snakke om at de har sparet 100 kroner ved at købe i tyskland på trods af at de har lånt og er blevet kvalificeret rådgivet hos den nærmeste specialforretning.

Ingen tvivl om at forbrugerne selv taber i det lange løb, butikkerne forsvinder, man kan ikke længere låne med hjem, og man kan ikke få rådgvning. Det vil efterlade nogle få overlevere, men det vil desværre også betyde en stor reduktion i det udvalg der er.


Jeg får det også dårligt når der i DK skal tjenes en sølle 100 kr mere

Tænk hvis tingen kostede de sølle 100 kr mindre her så var kunder og forhandlere alle glade.
<DIV> </DIV><DIV>Måske skulle du kigge lidt på MOMS satser og diverse andre afgifter, inden du kaster den slags i luften. Hvis en dansk forhandler kan nøjes med at være 100 kr. dyrere på en vare til f.eks 10.000 kr, er det faktisk ganske godt gået!</DIV>


Det var ikke mig der nævnte beløbet 100,-
<DIV> </DIV><DIV>Nej, men det var dig der nævnte at du fik det dårligt hvis forhandleren skulle tjene 100 kr. mere, og endda uden at sætte tingene ordentligt op mod hinanden.</DIV>


Ja da
Hvad ville du helst.
Tjene 100 kroner mindre på et apparat.
Eller slet ikke sælge da de så køber i tyskland osv.
<DIV> </DIV><DIV>Hvis man vil handle i Tyskland for at spare sølle 100 kr. er man ikke særlig smart. At smide muligheden for supporten hos den lokale dealer frem for at skulle døje med at sende skidtet retur til Tyskland til en relativt høj fragtpris - hvis man vil smide det for latterlige få hundrede kroner er i min verden tomhjernet så det skriger til himlen.</DIV><DIV> </DIV><DIV>Lad mig gætte, du er typen der kunne finde på det for at spare 100 kr? </DIV>


Nu var det stadig ikke mig der nævnte beløbet 100 kroner og ja det er ret dumt at spare sådanne småpenge med det man faktisk mister ved det.
Tomhjernet er nok det rigtige ord men det var nu stadig ikke mig der nævnte det beløb.
Ja jeg er typen der hellere end gerne sparer 100 kroner men ikke for hver en pris.

Kender man en der er direktør i et firma og kan få forstærkere til lavere pris end den egentlige udsalgspris så gør man vel det?
Og gør man det skal man vel ikke pive over at andre også gerne vil spare lidt penge.

Hvis du handlede et komplet stereoanlæg i en forretning ville du så ikke gerne have kablerne med gratis?
Altså spare lidt?

Det er jo det det hele handler om i den lange ende.
indover
Nyt medlem
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: søn mar 07, 2010 01:04

Re: Div

Indlægaf jensen » søn mar 07, 2010 16:53

AV Precision skrev:

Helt overordnet: Jeg vil ikke kommentere TC's situation, men pÃ¥ et generelt plan er jeg helt enig med Thomas' indlæg. Det er  i længden sundt for forbrugerne at hifi-branchen bliver "tvunget" til rent faktisk at levere noget for pengene. Jeg synes det er et problem at hifi er blevet degraderet til den "jo dyrere jo bedre" mentalitet der har hersket de senere Ã¥r. Pudsigt nok, sÃ¥ er det dén mentalitet der har skabt problemet med at folk jagter besparelser, nÃ¥r det er prisen der er afgørende for et produkts værdisættelse, sÃ¥ er det jo "bedre" at fÃ¥ et apparat der normalt koster 50.000,- med 30% rabat, end at lede efter dét produkt til 15.000,- der rent faktisk leverer en tilsvarende ydelse men som af samme Ã¥rsag sælges til prisen.

De 100 kroner er mildt sagt rosenrødt. Langt størstedelen af forbrugerne betaler gerne 500,- ekstra for at handle et hifi-produkt i Danmark. Det reelle problem er at 500,- langtfra er nok til at betale dét det koster ekstra at drive en "rigtig" butik frem for en netbutik, og det er da også som regel flere tusinde kroner det drejer sig om. Jeg kan godt forstå at folk så føler at prisforskellen bliver for stor, men som butik må man som Thomas argumenterer for agere efter dét og tilpasse sig, frem for at sætte sig over i hjørnet og tude. Og kan man ikke dét, så må man finde noget andet at lave.

rainman skrev: Hifi er der fÃ¥ butikker  i DK og snart mÃ¥ske næsten ingen

 
Og der er rigtigt mange produkter som findes i danske butikker, som ikke kan købes i Hamburg - det mÃ¥ folk køre sydpÃ¥ efter (eller nordpÃ¥!). Det store problem er at hvis man er distributør af et high-end produkt i Danmark, og ikke lige skaber et midlertidigt boom af et specifikt mærke ved at dumpe priserne for derefter at begrave mærkets relevans i landet, sÃ¥ har man ikke en chance for at sælge nok i et lille land som Danmark til at bære et agentur. Det siger sig selv, at hvis man som distributør sælger 5-10, nogle gange 1-2 produkter om Ã¥ret fra et givent mærke, sÃ¥ kan man ikke blive effektiv nok til at konkurrere med en tysk distributør der fÃ¥r en palle hjem om ugen
 
 
 
 

Otto.

Der sælges nu ikke så meget High-end i tyskland som du tro.

Det med at du ikke kan finde sÃ¥ mange forskelige mærker i tyske shops, det har noget med kontrol at gøre, tager du et andet mærke ind, sÃ¥ kan den importør de jobber mest sammen med finde pÃ¥ at hente sine vare, samt de bruger ogsÃ¥ afbetalng metoden, der blive brugt gode mafiametode.

 
hvad nu
jensen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1184
Tilmeldt: tirs okt 18, 2005 20:15

Indlægaf Thomas Sillesen » søn mar 07, 2010 17:40

Chr. R.

Jeg er helt enig med dig i dine betragtninger.

Men vil producenter ikke tilbyde produkter til realistiske priser til danske distributører/forhandlere, forstår jeg simpelthen ikke forhandlerne tager dem ind.

Hvad er ideen i at stå og tilbyde kunderne i forretningen et overprissat produkt ? Det eneste man får ud af det, er at måske 30% webshopper i udlandet, og de resterende 70% der køber ved forhandleren føler sig taget ved numsen, når de finder ud af de kunne have sparet flere tusinde kroner ved lidt webshoppen.
 
Små forskelle derimod, er vel kun normalt, og ikke noget der får de fleste kunder til at fravælge danske forhandlere.
 
Så for mig er det ikke kunden der skal kritiseres, og jeg føler det er ret så unfair at tørre den af på dem.
Senest rettet af Thomas Sillesen søn mar 07, 2010 23:49, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

ForegåendeNæste

Tilbage til Nyheder


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.