pvh1987 skrev:Jeg har faktisk ventet i nogen tid på at få Rega ARIA til låns, som godt kunne være en mulig erstatning for min nuværende Rega Fono MC.
For en del år siden kørte jeg med Rega Exact, som er en MM pickup. Denne brugte jeg både dengang jeg havde en P5 og senere på min P9. Jeg har altid haft problemer med inder-rille forvrængning med Rega Exact og jeg tror jeg har været igennem op til flere Exact'er, inden jeg tog springet og skiftede til en noget mere "finkornet" MC, altså den nuværende Dynavector Karat 17D3. Jeg er nu på min anden Karat 17D3'er og er stadig godt tilfreds med den. Jeg synes det er en ret god pickup - og jeg tror at den ultra-korte nålearm har en del at sige mht. sporingsevne samt transient-respons.
Da jeg skiftede fra MM til MC blev der som beskrevet ovenfor en hel del forbedring i lydkvaliteten på stort set alle punkter - lige med undtagelse af ét punkt: Støjgulvet blev hævet betydeligt. Så på den måde var det også lidt en downgrade at skifte til MC. Siden har jeg været på udkig efter en ny RIAA, men af økonomiske årsager har jeg valgt at udsætte det lidt. Nu håber jeg, at jeg snart kan få fat i en Rega ARIA og så håber jeg, at det lige er det, der skal til.
Ang. Coda-forstærkeren, så købte jeg den, da jeg fik et godt tilbud på en brugt udgave - nærmere præcist den halve pris af en ny. Dvs. 20k i stedet for 40k. Den er næsten i perfekt stand - og det er lyden også, så jeg slog til. Dog er volumenkontrollen lidt irriterende med trykknapper frem for klik-hjul eller hvad man ellers bruger nu om dage. Fjernbetjeningen rækker ikke så langt og støjgulvet kunne godt have været en anelse lavere... men det er småting og ikke noget der irriterer ret meget i det daglige. Lyden er stadig fantastisk - til den varme side, meget sammenhængende og stadig luftig og detaljerig.
Jeg er klart mere til transistorer end rør, selvom jeg synes at rør er smukke og spændende. Jeg er i gang med at læse til svagstrømsingeniør og har lært en del om transistorer dels i undervisningen, men også på egen hånd - da fokus den dag i dag mest ligger på integrerede kredse såsom operationsforstærkere, hvilket undervisningen også har været præget af. Jeg har selv sat mig ind i en del rør-teori og det står klart, at transistoren nok er en mere "perfekt" komponent på rigtig mange punkter. Med rør kan man tilgengæld lave nogle andre tricks, der gør, at man kan få fin lyd ud af forholdsvis få komponenter, som f.eks. at bruge en pentode i ultra-lineær mode og den slags. Så det er da bestemt interessant. Jeg så gerne, at man som svagstrømmer nu om dage også havde rør-undervisning - det er trods alt en komponent der ligger til grund for rigtig mange kredsløb - også dem, der nu om dage typisk bliver lavet med transistorer i stedet. Men så er der jo alt det med vedligeholdelsen og rør der skal skiftes... så indtil videre er jeg nok stadig en transistor-mand - ikke mindst fordi jeg ved, at man også kan lave fantastiske konstruktioner med transistorer - ja, endda også operationsforstærkere, hvis man tænker sig lidt om og vælger med omhu
Engang vil du tænke tilbage på dette og smile ... jeg var ikke "klogere" dengang
du mangler at få din rør åbenbaring ... det tydeligt ... he he
du skal ikke kigge på specifikationer ... du skal bare lytte ...
hilsen rør-drille nissen