Klokkeblomst skrev:For mit vedkommende er der intet at snakke om, for hvis man vil have den optagede rumfornemmelse skal man for alt i verden undgå at det rum man sidder i har nogen påvirkning af lyden.
Og er man en party freak som vil have selv dårlige optagelser til at lyde godt, så skal det rum man sidder i diktere rumfornemmelsen...
Jeg tilhører så den gruppe som vil høre optagelsen,uanset hvor dårlig den så end måtte være...
Leonard Cohen står for nogle fantastisk dårlige optagelser, hvor imod danser med drenge, Michael Falch virkelig kan sætte min stue i svingninger...
elektrolytten skrev:Ingen taler om at spille i et lyddødt rum heller ikke klokkeblomst formoder jeg, Det er bestemt ikke behageligt at opholde sig i et sådant en rum.
Det drejer sig om at den først ankommende lyd er fri for enhver påvirkning fra refleksioner, fra første refleksioner som bl.a. omfatter selve højtalerne , og de lidt senere som omfatter og de nærmeste vægge og gulv og luft, er dette realiseret er vi indrettet sådan at vi reagerer og laver illusionen på forkanten af lyden, på den først ankommende lyd , derfor er bl.a. transienter så vigtige.
På grund af disse forhold og hjernens virkemåde kan vi derfor side i en normal akustik, og kigge på et lyd-vindue som forhåbentligt indeholder alt hvad optagelsen kan give af rum proprationer og perspektiv.
Selve klangen og den absolutte præcision fastlægges hovedsagligt i selve højtaleren og elektronikken , men kan ødelægges af dårlige akustiske forhold. det er et samspil , hvis det optimale skal nås, med elektronik og højtaler som det vigtigste.
Et godt anlæg kan naturligvis spille i en relativ dårlig akustik ,men det vil ikke være optimalt.
Situationen med LEDE tilnærmer sig det det optimale at spille fri luft, og det virker.
LEDE skaber som sagt noget der nærme sig den optimale situation for at stereo kan virke som tilsigtet, stereo som er en illusion som skabes fra et lagret lydbillede. Som klokkeblomst skriver rummet skal ikke bidrage til denne illusion. så simpelt er det.
Jpoulsen skrev:elektrolytten skrev:Ingen taler om at spille i et lyddødt rum heller ikke klokkeblomst formoder jeg, Det er bestemt ikke behageligt at opholde sig i et sådant en rum.
Det drejer sig om at den først ankommende lyd er fri for enhver påvirkning fra refleksioner, fra første refleksioner som bl.a. omfatter selve højtalerne , og de lidt senere som omfatter og de nærmeste vægge og gulv og luft, er dette realiseret er vi indrettet sådan at vi reagerer og laver illusionen på forkanten af lyden, på den først ankommende lyd , derfor er bl.a. transienter så vigtige.
På grund af disse forhold og hjernens virkemåde kan vi derfor side i en normal akustik, og kigge på et lyd-vindue som forhåbentligt indeholder alt hvad optagelsen kan give af rum proprationer og perspektiv.
Selve klangen og den absolutte præcision fastlægges hovedsagligt i selve højtaleren og elektronikken , men kan ødelægges af dårlige akustiske forhold. det er et samspil , hvis det optimale skal nås, med elektronik og højtaler som det vigtigste.
Et godt anlæg kan naturligvis spille i en relativ dårlig akustik ,men det vil ikke være optimalt.
Situationen med LEDE tilnærmer sig det det optimale at spille fri luft, og det virker.
LEDE skaber som sagt noget der nærme sig den optimale situation for at stereo kan virke som tilsigtet, stereo som er en illusion som skabes fra et lagret lydbillede. Som klokkeblomst skriver rummet skal ikke bidrage til denne illusion. så simpelt er det.
Bliver der sørget for alt dette ved live musik eller er det kun når samme musik skal gengives via hifi højttalere ?
elektrolytten skrev:Ingen taler om at spille i et lyddødt rum heller ikke klokkeblomst formoder jeg, Det er bestemt ikke behageligt at opholde sig i et sådant en rum.
Det drejer sig om at den først ankommende lyd er fri for enhver påvirkning fra refleksioner, fra første refleksioner som bl.a. omfatter selve højtalerne , og de lidt senere som omfatter og de nærmeste vægge og gulv og luft, er dette realiseret er vi indrettet sådan at vi reagerer og laver illusionen på forkanten af lyden, på den først ankommende lyd , derfor er bl.a. transienter så vigtige.
På grund af disse forhold og hjernens virkemåde kan vi derfor side i en normal akustik, og kigge på et lyd-vindue som forhåbentligt indeholder alt hvad optagelsen kan give af rum proprationer og perspektiv.
Selve klangen og den absolutte præcision fastlægges hovedsagligt i selve højtaleren og elektronikken , men kan ødelægges af dårlige akustiske forhold. det er et samspil , hvis det optimale skal nås, med elektronik og højtaler som det vigtigste.
Et godt anlæg kan naturligvis spille i en relativ dårlig akustik ,men det vil ikke være optimalt.
Situationen med LEDE tilnærmer sig det det optimale at spille fri luft, og det virker.
LEDE skaber som sagt noget der nærme sig den optimale situation for at stereo kan virke som tilsigtet, stereo som er en illusion som skabes fra et lagret lydbillede. Som klokkeblomst skriver rummet skal ikke bidrage til denne illusion. så simpelt er det.
Klokkeblomst skrev:Nej jeg er ikke interesseret i at leve i et totalt lyddødt rum, men heller ikke som i en kirke...
Se nu mangler jeg bare at købe træ, ribbon tweeteren er på vej med posten....
Jeg har lavet lidt forbedringer, da jeg fandt ud af at jeg ikke behøves en gigantisk 15” for at få god bas.
Lige nu har jeg lavet en prøve opstilling med en 8” bas, og en Bullit diskant med en 8” bagud vendt enhed i modfase.
Med et nyt kabinet regner jeg med en frekvensgang fra 30-40.000hz.
Dog med en 8” bas, 4” mellemtone samt en ribbon tweeter, samt en bagud vendt 8” i modfase som kan dæmpes 1,5db eller med 3db...
Delefrekvenser ved 1k.hz og 10k.hz...
Klokkeblomst skrev:Jeg vil nok hovedsageligt bruge 12db filtre, måske et 18db filter på ribbon...
Og ikke nok med det, den bagud vendte får en basport på fronten af højttaleren så den hjælper ekstra til nede i de dybeste oktaver.
Men ellers skal den bagud vendte spille nøjagtigt det samme som den foran blot i modfase...
Det vil sige når den foran spiller ud, spiller den bagvendte ind...
den foran siddende basport spiller ud...
-ergo en optimal fase på hele systemet
Men tiden må vise om den i modfase bør have en diskant med...
Mangler den noget top, kommer der en på...
Og vigtigt men ikke mindst...time alignment...!
Øverst 8”, nedenunder mellemtonen og nederst ribbon tweeteren let vinklet imod lytteposition!
Klokkeblomst skrev:Leonard Cohen står for nogle fantastisk dårlige optagelser
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster