jokami skrev:I forbindelse med Synkronfilteret er impedanskorrektionsnetværk et krav og absolut ikke fy fy. Impedansforløbet er særdeles forstærkervenligt, lineært undtagen et beskedent blødt hæv symmetrisk omkring skæringspunkterne
Hvordan vil du lave en impedans korrektion uden at påvirke fasen?
Lineær akustisk fase (fasedrej 0) har aldrig været postuleret i forbindelse med Duelunds filtre, kun det jævnt, i midterområdet så godt som lineært, forløbende fasedrej. Hvor lineært midterstykket er, er afhængigt af antal veje og det valgte "a" for konstruktionen (3,4 og 5vejs konstruktioner)Enig!
At alle enhederne i et flervejssystem skal have sammenfaldende akustisk faseforløb har hele tiden været en naturlig selvfølge
Ja, men her er det så at jeg ikke kan forstå du vil acceptere et fasedrej fra et impedans-korrektions netværk?
Duelund fik i sin tid en bekendt til at "pusle" med et "digtalt modfasenetværk" for om ikke andet at høre om fasedrejet i det hele taget generede, men det blev aldrig til noget praktisk forsøg.
Naturlige lyde hører vi gennem en afstandsafhængig lavpasfiltrering så det kunne, i sidste ende, være spild af krudt
Igen enig!
Jeg har bare ikke set nogen steder at der bliver kompenseret for impedans-korrektionen. Det har selvfølgelig mindre betydning hvis impedans korrektionen ikke er i nærheden af delefrekvensen, men netværket kan sagtens bidrage med +/-90 grader til den samlede fase. Dette kunne man så kompensere i den akustiske placering af enhederne, men så passer fasen ikke på den enden side (frekvens-mæssigt) af impedans-korrektionen.
mvh.
KÃ¥re
Du kan få svar på dine spørgsmål ved at læse Duelunds artikler
Arsenix
GamuTGoller skrev:Hejsa,Jeg kan se der er gang i debatten og vil da gerne komme med et oplæg og en igangsparker til mine fremtidige indlæg (som måske skal på en ny tråd..eller??)
Jesper Heeno Andersen skrev:Hej,
Faselineær eller ej. Højtalere bygget op omkring et første ordens filter lyder ikke godt 30 grader off axis pågrund af i en stor dyb dal i frekvensgangen.Say WHAT???????????........
Hvor har du det fra???
Check lige inde i galleri de målinger vist af mine højtalere... (målt 30 grader off axise (lytte vinkel / position..) med 1 orden.. (alustisk 2 orden)
Dette sker ikke når der anvendes et 4 ordens filter (højtalernes akustiske afrulning medtaget). Højtalere med 1 ordens filtre er udprægede sweet spot højtalere...
Igen sayyyy wahhhht!????
1 ordens filtre er et godt valg hvis man bygger en 2 vejs højtaler med f.eks. en 8 tommers enhed og 28 mm diskant dome og ønsker at dele ved f.eks 2500 Hz.8"????????? nej nej nej!!... langt de flset 8" har opbrydninger tæt på 3 kHz. som et 1 ordens filter slet ikke kan dæmpe nok.. 1 orden krævet meget fin afruldning opefter og eksmplarisk opførsel, hvilket sjældent findes i noget over 6½ tomme og helt kun 5" enheder..
Ved delefrekvensen er lyden fra basen direktiv og kraftig afrullet (ruller af fra ca. 1800 hz) og diskanten ruller af fra ca. 12-15 khz. En sådan 2 vejs konstruktion lyder alligevel kun godt on-axis, dette gør 1 ordens filteret til et godt valg.
V.H. Jesper
jokami skrev:I forbindelse med Synkronfilteret er impedanskorrektionsnetværk et krav og absolut ikke fy fy. Impedansforløbet er særdeles forstærkervenligt, lineært undtagen et beskedent blødt hæv symmetrisk omkring skæringspunkterne
Hvordan vil du lave en impedans korrektion uden at påvirke fasen?
Lineær akustisk fase (fasedrej 0) har aldrig været postuleret i forbindelse med Duelunds filtre, kun det jævnt, i midterområdet så godt som lineært, forløbende fasedrej. Hvor lineært midterstykket er, er afhængigt af antal veje og det valgte "a" for konstruktionen (3,4 og 5vejs konstruktioner)Enig!
At alle enhederne i et flervejssystem skal have sammenfaldende akustisk faseforløb har hele tiden været en naturlig selvfølge
Ja, men her er det så at jeg ikke kan forstå du vil acceptere et fasedrej fra et impedans-korrektions netværk?
Duelund fik i sin tid en bekendt til at "pusle" med et "digtalt modfasenetværk" for om ikke andet at høre om fasedrejet i det hele taget generede, men det blev aldrig til noget praktisk forsøg.
Naturlige lyde hører vi gennem en afstandsafhængig lavpasfiltrering så det kunne, i sidste ende, være spild af krudt
Igen enig!
Jeg har bare ikke set nogen steder at der bliver kompenseret for impedans-korrektionen. Det har selvfølgelig mindre betydning hvis impedans korrektionen ikke er i nærheden af delefrekvensen, men netværket kan sagtens bidrage med +/-90 grader til den samlede fase. Dette kunne man så kompensere i den akustiske placering af enhederne, men så passer fasen ikke på den enden side (frekvens-mæssigt) af impedans-korrektionen.
mvh.
KÃ¥re
Hej KÃ¥re,
Prøv at se mit indlæg, men eller husk når du kigger på fase at det eneste der "elektrisk" drejer den akustiske fase er strømmen gennem enheden.
Derfor vil parallelle imp. korrektioner ikke forskyde den akustiske fase, kun den elektriske (påvirker belastningen af forstærkeren). Snakker vi imp. korrektion af de individuelle enheder vil disse være monteret i parallel og derfor vil disse heller ikke påvirke den akustiske fase. Serielle kompensationskredse vil derimod forskyde den akustiske fase, da de forskyder strømmen gennem enheden.
GamuTGoller skrev:Hej KÃ¥re,
Prøv at se mit indlæg, men eller husk når du kigger på fase at det eneste der "elektrisk" drejer den akustiske fase er strømmen gennem enheden.
Derfor vil parallelle imp. korrektioner ikke forskyde den akustiske fase, kun den elektriske (påvirker belastningen af forstærkeren). Snakker vi imp. korrektion af de individuelle enheder vil disse være monteret i parallel og derfor vil disse heller ikke påvirke den akustiske fase. Serielle kompensationskredse vil derimod forskyde den akustiske fase, da de forskyder strømmen gennem enheden.
anda skrev:GamuTGoller skrev:Hej KÃ¥re,
Prøv at se mit indlæg, men eller husk når du kigger på fase at det eneste der "elektrisk" drejer den akustiske fase er strømmen gennem enheden.
Derfor vil parallelle imp. korrektioner ikke forskyde den akustiske fase, kun den elektriske (påvirker belastningen af forstærkeren). Snakker vi imp. korrektion af de individuelle enheder vil disse være monteret i parallel og derfor vil disse heller ikke påvirke den akustiske fase. Serielle kompensationskredse vil derimod forskyde den akustiske fase, da de forskyder strømmen gennem enheden.
Ret mig hvis jeg tager fejl - Det er før set.Impedanskorrektion af de enkelte enheder udføres mig bekendt oftest efter delefilteret, set fra forstærkersiden. Dette påvirker da den elektriske strøm gennem enheden og dermed også den akustiske fase. Disse impedanskorrektioner udføres jo også mere for at give delefilteret en ren Ohmsk modstand at arbejde med end for at lette opgaven for forstærkeren.Impedanskorrektioner på forstærkersiden af delefilteret vil ganske rigtigt (hvis man ser bort fra forstærkerens udgangsimpedans) ikke påvirke strømmen til enhederne. Disse korrektioner udføres jo også mest for at fjerne impedanspukler forårsaget af delefilteret selv.Mvh.Anders D.
Jesper Heeno Andersen skrev:Hej Miju
Jeg kan se på dine konstruktioner at du er til kevlar og polypropylene i mellemtonen og bestemt ikke har lyst til at give dig kast med 8" mellemtoner af pap?De lyder oftest af netop pap! ej.. seriøst!.. har bare ik fundet nogen enheder der lyder som jeg finder mest "rigtigt" i ren pap.. men har det tilfældigvis i en enkelt Kevlar model ScanSpeaks 8546, samt i Audiotechnology's C-Quence poly enheder..
Har dog stødt på andre enheder der har lydt ganske fornuftigt med andre materialer, blantandet ScanSpesks 8545 der er af Kulfiber impregneret pap. samt nogle af Vifas PL18W09-08 der er af speciel coatet pap.
Dog finder jeg at 8546 samt C-Quenze enhederne er bedst.
Du kan vist også godt lide en fremhævet gengivelse af den øvre mellemtone i området fra 2-5 khz?
Nej ikke specielt.... jeg går ind for en så liniær og frekvensmæssigt balanceret gengivelse som overhoved muligt
Men fortæl mig lige hvorfor du har fasevendt diskanten i dit system med 1 ordens filter?For at få den elektriske fase korrekt!... og netop undgå udfasning og et kraftigt dip. hvorved der med inverteret elekrissk fase opnås en liniær fase og en god offexis response / power response.
Hvordan er responsen on-axis og 60 grader off-axis?
60 grader rulles der stille og roligt af , men helt ud på 30 grader er der fint niveau.. på 30 graders axen ligger det tæt på B&K's idiel kurve.. 15 grader er der faktisk udprævet liniaritet og on axis et svagt hæv opefter.
Min påstand om at højtalere med 1 ordens filtre er er udpræget sweetspot i direkte sammenligning med 4 ordens filtre bygger udelukkene på egne erfaringer med Diy konstruktioner.Sweet spot fenomenet hidhøre stort set ikke fra filter orden men primært hvor højt der deles, off axis responsen (sprædning) denne off axis respons kan være lige så god (og ikke mindst begrænset) fra en hver ordens filter type.
DET er mine klare erfaringer.
Jeg har hørt 1 ordens højtalere der spræder langt bedre end 4 orden og ikke mindst omvendt.
Men der findes da en elektroakustisk forklaring på fænomet som jeg ikke skal forsøge at forklare. Jeg vender tilbage med en lænke.
Der findes da masser af 8 tommers enheder som overhoved ikke bryder op ved 3 khz.Masser og masser er måsk nok så meget sagt!?.. men ok... fair nok.. de findes da.. og JA! jeg har da stødt på en del konstruktioner der anvender en 8" sammen med diskanten (ja sågar 10 & 12" enheder!! )
Fælles for de fleste er netop at off axis spredningen har været ret begrænset mildest talt!...
Når jeg nævner det klasiske eksempel med 8" bas og 1" dome (er der nogen som tænker Snell, Audio Note) der det fordi jeg mener at valget af delefilter afhænger 100 % af applikationen og det endelige resultatet meget lidt af om det anvendte filter er faselineært elle 4 ordens.
En højtaler med 8" bas og 28 mm dome er en udpræget sweet-spot højtaler der ikke lyder alt for godt off axis , og derfor virker 1 ordens filteret virker som et designmæssigt rigtigt valg - hvis min påstand om at 1 ordens filtre genererer sweet-spot konstruktioner ellers holder, men der er da designmæssige argumenter for at vælge et 4 ordens filter.1 orden egener sig jo nok fint til at få enheder til at mødes på en mere glat og jævn måde og at fordele energien mest muligt i et bredt område, som det vil være nødvendigt netop når man skal dele mellem enheder som de her diskuterede 8" mm. her er et stejlt filter med minimal "overlapning" ikke nogen god ide.
Filteret i sig selv vil her ikke generere sweetspot højtaler, men nærmere enheds sammensætningen, filtret gøær bare at det nogenlunde kan lade sig gøre og det med et begrænset lyttevindue / sprædning som resultat
I det tænkte eksempel vil jeg mene at det er diskant domen på 28 mm som skal skæres med 24 db/oktav. Alle 28 mm domer (Scanspeak inkl.) forvrænger uudholdeligt hvis der skæres med kun 6 db/oktav ved 3 khz.
Det har jeg ikke oplevet!
Jeg skære tit 1 orden med en 9700 eller 6600 ved 2,1 kHz. her er ikke antydning af forvrængning selv ved relative høje lydtryk.
Har hørt det gjort med en 9900 til en 10" ved 1200 Hz. (Doxa) og det lød ganske tilforladeligt og bestemt ikke voldsomt forvrængende. (ikke at jeg specielt brød mig om resultatat dog, men det er jo men mere smags mæssig betragtning.)
.
V.H.
Jesper
GamuTGoller skrev:Hej Anders,
Impedanskorrektion parallelt over højttalerenheden laves for at fjerne impedansstigningen forårsaget af selvinduktionen i spolen. I sig selv ændrer den ikke strømmen gennem enheden.Når kompensationen (et RC led) er monteret og derved lineariserer enhedens impedans (så det bliver til en modstand), får den en induktans(spole) i serie med enheden til at virke efter hensigten (6dB/Oct.), dvs spændingsdelingen mellem enheden og induktansen bliver som man forventer.Prøv at læse igen ovenfor, serie resonanskredse ændrer strømmen igennem enheden, parallelle ændrer ikke strømmen gennem enheden, men de påvirker selvfølgeligt effekten af de foregående komponenter.Dvs. et RC led til impedans linearisering er noget man bruger når man designer filteret ,ikke noget man kan montere efterfølgende uden det har en ret voldsom effekt.Som slutbemærkning:Alle komponenter der befinder sig efter den første komponent der er monteret i serie med enheden vil have en fase og frekvensgangspåvirkning, da enheden ikke er impedanslineær.Er det forståeligt?
Det er helt fint forståeligt
anda skrev:GamuTGoller skrev:Hej Anders,
Impedanskorrektion parallelt over højttalerenheden laves for at fjerne impedansstigningen forårsaget af selvinduktionen i spolen. I sig selv ændrer den ikke strømmen gennem enheden.Når kompensationen (et RC led) er monteret og derved lineariserer enhedens impedans (så det bliver til en modstand), får den en induktans(spole) i serie med enheden til at virke efter hensigten (6dB/Oct.), dvs spændingsdelingen mellem enheden og induktansen bliver som man forventer.Prøv at læse igen ovenfor, serie resonanskredse ændrer strømmen igennem enheden, parallelle ændrer ikke strømmen gennem enheden, men de påvirker selvfølgeligt effekten af de foregående komponenter.Dvs. et RC led til impedans linearisering er noget man bruger når man designer filteret ,ikke noget man kan montere efterfølgende uden det har en ret voldsom effekt.Som slutbemærkning:Alle komponenter der befinder sig efter den første komponent der er monteret i serie med enheden vil have en fase og frekvensgangspåvirkning, da enheden ikke er impedanslineær.Er det forståeligt?Det er helt fint forståeligt
Det er da rigtigt at den i sig selv ikke ændrer strømmen gennem enheden. Jeg skrev jo også at der var et delefilter med i systemet. Så vi er jo rent faktisk fuldstændigt enige. Jeg påpegede også bare at impedanskorrektioner af enheder i praksis betyder noget for fasen af højttaleren idet der er et delefilter involveret.ang. slutbemærkningen: Det vil de da også selvom den er impedanslineær med mindre det kun er en modstand som så bare vil dæmpe. Nu er jeg petitesserytter - Sorry!MvhAnders D
Som Goller skriver påvirker impedanskorrektion af enhederne (LC / LCR led) ikke den akustiske fase (forudsat parallelfilter), og det er den der er den interessante.
Arsenix
anda skrev:GamuTGoller skrev:Hej Anders,
Impedanskorrektion parallelt over højttalerenheden laves for at fjerne impedansstigningen forårsaget af selvinduktionen i spolen. I sig selv ændrer den ikke strømmen gennem enheden.Når kompensationen (et RC led) er monteret og derved lineariserer enhedens impedans (så det bliver til en modstand), får den en induktans(spole) i serie med enheden til at virke efter hensigten (6dB/Oct.), dvs spændingsdelingen mellem enheden og induktansen bliver som man forventer.Prøv at læse igen ovenfor, serie resonanskredse ændrer strømmen igennem enheden, parallelle ændrer ikke strømmen gennem enheden, men de påvirker selvfølgeligt effekten af de foregående komponenter.Dvs. et RC led til impedans linearisering er noget man bruger når man designer filteret ,ikke noget man kan montere efterfølgende uden det har en ret voldsom effekt.Som slutbemærkning:Alle komponenter der befinder sig efter den første komponent der er monteret i serie med enheden vil have en fase og frekvensgangspåvirkning, da enheden ikke er impedanslineær.Er det forståeligt?Det er helt fint forståeligt
Det er da rigtigt at den i sig selv ikke ændrer strømmen gennem enheden. Jeg skrev jo også at der var et delefilter med i systemet. Så vi er jo rent faktisk fuldstændigt enige. Jeg påpegede også bare at impedanskorrektioner af enheder i praksis betyder noget for fasen af højttaleren idet der er et delefilter involveret.ang. slutbemærkningen: Det vil de da også selvom den er impedanslineær med mindre det kun er en modstand som så bare vil dæmpe. Nu er jeg petitesserytter - Sorry!MvhAnders D
Hej Anders,
Der er to måder man kan anvende impedans linearisering: 1:til linearisering af enheden for at kunne designe filteret, 2:for efterfølgende at linearisere belastningen for forstærkeren. gør man andet er det ret useriøst og ikke rigtigt grundlag for en diskussion, med mindre man bare vil diskutere for at diskutere.
Der findes ingen impedanslineære højttalerenheder.....
Og husk så lige det der live akustiske musik....
GamuTGoller skrev:anda skrev:GamuTGoller skrev:Hej Anders,
Impedanskorrektion parallelt over højttalerenheden laves for at fjerne impedansstigningen forårsaget af selvinduktionen i spolen. I sig selv ændrer den ikke strømmen gennem enheden.Når kompensationen (et RC led) er monteret og derved lineariserer enhedens impedans (så det bliver til en modstand), får den en induktans(spole) i serie med enheden til at virke efter hensigten (6dB/Oct.), dvs spændingsdelingen mellem enheden og induktansen bliver som man forventer.Prøv at læse igen ovenfor, serie resonanskredse ændrer strømmen igennem enheden, parallelle ændrer ikke strømmen gennem enheden, men de påvirker selvfølgeligt effekten af de foregående komponenter.Dvs. et RC led til impedans linearisering er noget man bruger når man designer filteret ,ikke noget man kan montere efterfølgende uden det har en ret voldsom effekt.Som slutbemærkning:Alle komponenter der befinder sig efter den første komponent der er monteret i serie med enheden vil have en fase og frekvensgangspåvirkning, da enheden ikke er impedanslineær.Er det forståeligt?Det er helt fint forståeligt
Det er da rigtigt at den i sig selv ikke ændrer strømmen gennem enheden. Jeg skrev jo også at der var et delefilter med i systemet. Så vi er jo rent faktisk fuldstændigt enige. Jeg påpegede også bare at impedanskorrektioner af enheder i praksis betyder noget for fasen af højttaleren idet der er et delefilter involveret.ang. slutbemærkningen: Det vil de da også selvom den er impedanslineær med mindre det kun er en modstand som så bare vil dæmpe. Nu er jeg petitesserytter - Sorry!MvhAnders DHej Anders,
Der er to måder man kan anvende impedans linearisering: 1:til linearisering af enheden for at kunne designe filteret, 2:for efterfølgende at linearisere belastningen for forstærkeren. gør man andet er det ret useriøst og ikke rigtigt grundlag for en diskussion, med mindre man bare vil diskutere for at diskutere.
Der findes ingen impedanslineære højttalerenheder.....
Og husk så lige det der live akustiske musik....
Sæsonen starter mandag den 18. http://www.paradisejazz.dk/da.html
Arsenix
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster