Her er der lidt billeder af et par B&W 802D som jeg splittede ad. Det var lidt en eftertanke at tage billeder og cameraet var hvad jeg havde ved hånden.
Her er den..er den ikke flot? Operationen foregik ikke i mit lytterum da det pt er ved at blive waterproofed (kælder). Ejeren af de øvrige komponenter ønskede ikke at der blev taget billeder derfor den lidt tåbelige censur.
hmm det her billede skulle have vendt omvendt..ved ikke helt hvad der gik galt.
Her er vi listet om bagved højtaleren. Her ses det hvordan bagstykket på mellemtonekabinettet elegant stikker ud gennem det buede finer kabinet.
Her er vi dykket ned til terminalerne. Som det ses er den biwirable. Mellemrummet mellem fod og selve kabinettett bruges til at udlede refleksluften
Her er closeup af mellemtone og diskant. Mellemtonen er B&Ws kantløse design som de selv roser til skyerne. Mellemtonen er lavet af krydsvævet Kevlar. Centerpluggen er af plastik og har et hul imidten til udluftning af svingspolen.
Her er vi gået lidt tættere på mellemtonen. Det kantløse design virker ret smart da der ikke kan komme uønskede effekter fra et kantophæng. ulemben er at den næsten ikke kan bevæge sig og delefrekvensen bliver nød til at være relativt højt.
Her et lidt uklart ultracloseup af mellemtonens centerplug.
Her et closeup af diskanten. Så skulle alle have en ide om hvordan den her højtaler ser ud samlet tilstand
Diskanten er af B&Ws nye Diamant type. Man kan diskutere hvor meget reel diamant der er i den, dog er der ingen tvivl i mine øre om at den er en kæmpe forbedring i forhold til B&Ws gamle alu domer, som næsten var pinligt dårlige.
Her har vi bassen i udtaget tilstand. Den har en virkelig lækker quality feel. kantophænget er bredt og virker meget velvilligt til at bevæge sig. Enheden virker også godt resonans død når man banker på den.
Her er der lige taget et skridt tilbage, så man bedre kan fornemme enhedens overflade kontur. Selve enheds påskrueningsflange virker meget robust og der er pæn afstand ud til skruehullerne. Mange enheder har en for lille flange hvilket kan køre kabinethullerne svage da de vil være meget tæt på hullet.
Her ses enheden fra siden. Det er en ordentlig krabat. Meget dyb magnet ca 5 cm dyb. Chassiet er af den støbte type.
Her ses selve svingspolen.Den er i kobber. Den stikker ca 1,2 cm over toppladen hvilke indikere en xmax på lidt over en cm.
Som det kan ses er enheden med dobbelt spider. Det i sig selv er for det meste en god ting da det giver mulighed for bedre centererings kontrol med enheden. Samt bedre evne til at stoppe enhedens bevægelse skulle den være ved at komme forlangt. Den røde plastikramme er den struktur de to spidere sidder på. Hullerne er for udluftning. Her skuffer B&W mig en del, plastikrammen er ikke stabil nok, skubber man til den med tommelfingeren kan man mærke at den giver efter. Ved kompliceret basindput vil den flexen af spiderrammen være et problem. I den her prisklasse virker det uundskyldeligt at lave det på den måde.Det burde ikke være meget dyere at lave en stuktur i støbt alu eller et andent stift materiale. Jeg tror forklaringen skal hentes i dens modulare opbygning. Mange af delene bruges i andre konstruktioner, havde man lavet spiiderplautoet støbt som en del af kurven så kunne man ikke så let bruge den kurv i andre konstruktioner.
Her ses de 2 spidere lidt tydeligere. Man kan også se at selve membranen har udluftningshuller. Selve limningen og samlingen virker bomstærk.
Et closeup af spiderkonstruktionen. Bliver helt aggresiv af at se på det plastik..måske fordi det er rødt
Her et closeup af svingspolen. Man kan se hvor den går op til litzetrådene. Hver gang jeg snakker med B&W representanten jabber han altid løs om hvor avanceret B&W er og hvordan de er "university of sound" osv. Bla husker jeg hvordan han fortalte hvor gode og specielle B&Ws svingspoler er. Og hvordan de var bedre end JBL (som han ved jeg måske har en lille forkærlighed for). Det har selvfølgeligt gjort mig nysgerrig. Så det skuffer mig en del at se at det "kun" er en ganske alm kobberspole. Den er ikke engang kkantviklet (edgewound) som en bedre og mere "avanceret" måde at lave spolen på. Havde sagt til ham "wow dvs spolerne også er Edgewound" Ja sagde han, selvfølgeligt er de det
Ja den har sku en ok røv Ingen tvivl om at der er noget gods i den magnet, var nød til at stille mit ur efter at have holdt den, da den havde trukket i viserne
Den bagende kan man sku godt være stolt af
Her er diskantkabinettet blevet "trukket" af og ligger nu klar til dissektering.
Her ses tilslutningen. Meget smart at det er lavet som en "klik" terminal, det gør det nemt at pille den af. Hvis man lytter efter kan man næsten høre den sige..neej lad mig være
Efter en meget veldoseret portion vold er diskantkabinettet nu adskildt
Her ses den bagerste del af kabinettet. Metalrøret i midten er fyldt med vat. Vattet bruges til at dæmpe diskanten bagtil. På en eller anden måde virker det lidt lowtech at bruge vat, men det ser jo ud til at virke.
Her ses selve diskant motorens bagside. den runde metalring med den røde streg på er diskantens magnet. Gummipakningen i midten sørger for at diskanten slutter tæt med bagdelen af diskantkabinettet.
Her ses bagsiden af diskanten med pakningen fjernet. Pakningen var limet i så den overlevede ikke helt udtagningsprocessen.
Her ses diskanten fra siden. "Diamanten" føles som noget lækker dyr keramik og den siger ikke "pling" når man smølfesparker til den.
Hvis man her siger..how der manger sku da noget...så er man ikke helt galt på den. Efter lidt fingergymnastik blev center pluggen afmonteret. (læs brækket/knækket af) Selve svingspolen stikker lidt op over membranen og hullet i midten har samme diameter som hullet i centerpluggen. Indermagneten har en forkobret overflade. Ved ikke helt hvorfor de har gjort det.
Svingspolen er lavet af opslidset alu.
Litzetrådene er ikke indsyede på mellemtonen. Chassiet er støbt.
Her ses den kantløse konstruktion lidt tydligere. Det der er uden om membranen minder lidt om en skumpakning
Magnenten er ikke polventileret så al ventilering foregår gennem centerpluggen på enhedens forside.
Lytteindtryk :
Ingen tvivl om at de nye 802 er en god forbedring på de gamle. Primært diskanten er hvad jeg ligger mærke til. Dejlig åben, neutral og klar. Ved alm lytteniveau laver højtalerne et stort dybt og precist lydbillede. Dette er højtalere man sagtens kunne være glad for. Nu pressede jeg højtalerene noget mere brutalt, skulle se hvad de kunne og ikke kunne. I sammenligning med JBL LSR 6332 observerede jeg følgende : Ved DTS ultratransient materiale løber diskanten tør for headroom for tidligt. Ved skudscener i film og andre højfrekvente transienter giver den op og det er tydeligt. Ja der blev spillet højt men ikke mere end 5 db over thx voice ref i et 35m3 rum. Det var ikke muligt at presse JBL LSR 6332 diskanten ud i forvrængning i den her test. Ved drumbeats lige omkring mellemtonens nedre afskæring kunne man høre mislyde, jeg kunne ikke helt lokalisere hvor de kom fra, men satte jeg et stykke tape over centerpluggens udluftningshul blev lydene værre. Mit gæt er at luft pifter ud omkring kantophænget. Jeg kunne ikke fremkalde de mislyde ved nomalt program uanset niveau, så det er nok ikke noget nogen der bare spiller musik vil komme til at høre. Vil ikke sige at det er et problem som sådan. Ved at fjerne kantophæng løser man nogle problemer, men skaber muligvis nye. Bassen går dybt og er dejligt detaljeret. De nye basser er bestemt en forbedring over de gamle som lød langsomme og udynamiske. De skæld ud B&W har fået før om at deres basser ikke er robuste nok har de også taget til sig, dem her er virkelig stærke. Dog vil jeg sige at til prisen kunne de godt have gjort en smule mere. Som fx metal spider holder, kantviklet svingspole og måske en anelse større xmech. Jeg kunne godt få basserne til at klappe ibund, men effekten skulle op over 450 watt så jeg vil betragte bundslag som et non issue. Havde B&W lavet lidt mere luft i bunden af magneten (mere xmech) så kunne bundslag have været umuliggjort, men igen..ikke noget jeg vil brokke mig over. Det sker kun ved film eksplosioner og der burde man alligevel skære dem i bunden og bruge en sub. Mit ankepunkt ved bassen er at man kan høre når de får for meget gas, basgangen mister sit punch. Hurtige komplekse drumbeats og elbas bliver ikke ført helt igennem, men det er kun transiet toppene det går ud over, alt hvad der holder sig under en vis volumen står som hammeret ud i sten. Normalt når man presser en bas ud over hvad den kan lide så går alt galt og mister kontrollen..men det sker ikke her. Jeg havde ikke tid nok med det til helt at finde ud af hvad begrænsningen var og hvad der skete...var det her et par gl alnico basser ville jeg sige at magneten blev delvist demagnetiseret af effekten. B&W 802d spiller godt ved alle niveauer..lyder virkelig godt, men den spiller ikke ens. Den egenlyd ændrer sig med volumen. Den spiller ikke ringere, men det at den ændrer sig gør det nemmer at spore sig ind på dens egenlyd. Nu spiller jeg meget højt til test og til alm stuebrug vil dens tonalitets forvandling måske ikke være hørbar. En af grundende til at JBL LSR 6332 har været min favorit højtaler i et par år er bla at den ikke ændrer karakter med volumen. Jeg er ikke sikker på at jeg for 4 år siden ville have lagt mærke til en smule karakterskift. Det er heller ikke noget der irritere mig som sådan, det er bare for tydeligt iforhold til min reference. 802 er en imponerende højtaler på mange måde, bare at se på en er næsten en religiøs oplevelse, der er virkelig kælet for øjnene. Det vil meget muligt være en stor del af ejerglæden for mange der køber dem. Skulle jeg kigge på dem med et mere teknisk værktøjs syn på dem vil en af mine beklagelser klart være at der er gjort alt for meget for at sælge dem. Alt for mange penge bliver brugt på at lave dem til et flot møbel. Vil man betale for det er det ikke et minus. Som noget der skal stå i hjemmet ser jeg det bestemt ikke som noget negativt, men skal der sammenlignes med et stykke værktøj som en Studie monitor er der spildt alt for mange penge på gejl. Det eneste der irritere mig lidt ved det er at alt de har gjort for at gøre den lækker prøver de at give en teknisk begrundelse, hvilket i de fleste tilfælde er tyndt hvis ikke helt bogus. Skulle jeg ønske noget af b&W burde de lave en Studiemonitor line hvor det var ren mekanik og ikke noget liebhaver gejl, så burde 802d kunne laves for 30k for et sæt. Det er hvad JBL LSR 6332 koster.