Jonas Bojer skrev:
På denne måde får kunderne ikke det bedste for deres penge.
Jonas Bojer skrev:
På denne måde får kunderne ikke det bedste for deres penge.
Jonas Bojer skrev:Os kunder er ikke bundet på samme måde som brance folk.
Kender folk i brancen der synte f.eks. en cdafspiller, kabel eller forstærker af andet navn en det de sælger lyder bedre til samme penge, men dette må de ikke sige til kunderne og det er da ikke GOD kunde service men blot loyalt over for butikken.
På denne måde får kunderne ikke det bedste for deres penge.
Hilsen Jonas Bojer
Hvis solen skinner på en vindstille dag kan kunden kun håbe på at få det bedste forretningen formår til pengene (i dårlig vejr får vedkommende det forretningen helst vil af med)
Mig bekendt har der kun været én forretning i audiobranchen der leverede den service du efterlyser. Indehaveren måtte lukke butikken og tage fat i en niche hvor han var uden konkurrenter.
Arsenix
Jonas Bojer skrev:Os kunder er ikke bundet på samme måde som brance folk.
Kender folk i brancen der synte f.eks. en cdafspiller, kabel eller forstærker af andet navn en det de sælger lyder bedre til samme penge, men dette må de ikke sige til kunderne og det er da ikke GOD kunde service men blot loyalt over for butikken.
Otto, TC skrev:Jonas Bojer skrev:Os kunder er ikke bundet på samme måde som brance folk.
Kender folk i brancen der synte f.eks. en cdafspiller, kabel eller forstærker af andet navn en det de sælger lyder bedre til samme penge, men dette må de ikke sige til kunderne og det er da ikke GOD kunde service men blot loyalt over for butikken.Jeg er på ingen måde enig i at kunder er mindre partiske end branchefolk. Motivet kan være et andet, det er rigtigt nok, men der er RIGTIGT mange forbrugere der mener at lige præcist dét de har stående i stuen er verdens bedste, lige indtil de skifter det ud, så var det bare det argeste skrammel og dét de har nu er verdens bedste.Jeg kalder dem flakkere, de har intet mål og køber ting til højre og venstre. En dag vil de have meget bass en anden dag sprød diskant og grunden til de flakker er at ellers bliver det dem kedeligt. Hvis nu vi forstillede os at de havde et anlæg som faktisk spillede det som findes på pladen, ville de opleve pladens og musikken forskelle og få meget bass med plader med meget bass og sprød diskant med plader med sprød diskant. Kan du se pointen ?Jeg vil påstå at der sker langt flere fejlkøb på baggrund af råd fra andre brugere og/eller anmeldelser, end på baggrund af råd fra sælgere. Dette skyldes _netop_ at man som forbruger har (/bør have) en naturlig skepsis overfor en sælger, præcist som Mogens Kamp og Arsenix er inde på (dog i afmålt form, jeg har måske overvurderet Mogens' skepsis?). Når man hører en anden bruger omtale et produkt i meget rosende vendinger, så tænker man ikke så meget over om der ligger særlige motiver bagved udtalelsen, og så er paraderne nede. Så køber man det samme, og det viser sig så senere at gutten bare var forblændet i "ny-indkøbets rus". Se bare hvor mange mærker der dukker op i en kortere eller længere periode i dette forum og især på Hifi4all, utallige brugere køber på opfordring af andre brugere, og efter nogen tid falder hypen, og brugtmarkedet bugner når folk finder ud af at intet er så godt at det er bedst for alle - og de bare fulgte med hypen i stedet for at købe dét de egentlig skulle bruge.Rigtigt og jeg vejleder selv mange folk og jeg gør det på den måde jeg spørger hvor mange penge de ønsker at bruge og hvad de selv vil ofre af tid. Typisk hvis de ønsker anlæg i 10.000-15.000kr klassen beder jeg dem gå i butikker som TC, Lydspecialisten og Hifiklubben og fortæller at de skal kræve at låne tingen med hjem og selv få et indtryk. Ved ikke hvorfor men 80% ender med at købe i TC. Er prisen over 20.000kr kan Scala hifi være med og nu er det cirka 80% der køber der når det drejer sig om lyd men 80% i TC når det drejer sig om billede.En god sælger har ofte et bedre overblik over hvad der matcher en kundes behov, end andre med-brugere har. Han forblændes ikke så ofte af hvad der lige er dagens hype. Han har så til gengæld begrænsningen i at løsningen skal findes inden for sælgerens eget produkt-sortiment, men som sagt - netop fordi kunden er bevidst om dette inden han går ind i samtalen, er det et mindre problem end hvis andre forbrugere lokker én til at købe noget nærmest ubehørt.En god sælger har fingeren på pulsen og har lyttet meget mere end en forbruger, jeg kan som forbruger ikke lytte på forskellige anlæg 37 timer om dagen, derfor er en GOD sælger nødvendig for at få rådgivning vejledning og så er det jo vigtigt at han er ærlig.Dét jeg prøver at sige er: Jeg er enig i Mogens og Arsenix om at filteret overfor hvem der skriver et indlæg skal være der - det gælder bare i lige så høj grad om almindelige brugere som om branchemedlemmer. En almindelig bruger der roser et produkt, er i mine øjne farligere end et branchemedlem, så længe alle ved der er tale om et branchemedlem (men et branchemedlem forklædt som forbruger er naturligvis suverænt det værste).Ja har jo flere gange set forbrugere der roser noget pludselig blive brancemedlem.EDIT: En lille sidebemærkning: Jeg mener faktisk at Jonas er én af de mindst partiske forbrugere jeg nogensinde har haft fornøjelsen at tale med. Jeg er ikke helt enig i målsætningen, men det er sjældent at møde en forbruger der tilgår en lytte-session med et så åbent sind. Jeg har _aldrig_ oplevet Jonas afvise at et produkt skulle være godt, inden han har lyttet på det, uanset opbygning eller pris. Det mener jeg faktisk er et forbillede man burde efterfølge. Ikke dermed sagt at man skal MENE det samme om hvad der er godt og hvad der er skidt, men selve den frimodige indgangsvinkel til lytningen, dén er værd at efterligne.Jeg hverken kan eller vil have en forhånds mening det er mine penge mig for surt optjænt til. Folk som per defination siger f.eks. et materiale ikke dur som leder eller membran materiake er oftes folk der ikke har indsigt nok til at se, eller dygtige nok til at få sådanne ting til at fungere. Jeg fatter stadig ikke hvor hjernelamme HIFi folk kan være bare forstærkeren er stor go strømstærk på papiret er de impoenret uden at lytte på musik kvaliteten?? prøv at tænke de samme om mobil telefoner ? godav en mobiltelefon på 45kg og den er strømstærk, men lyder måske ikke så godt og fandens svær at slæbe rundt med. Bare ærgeligt at stadig 50% køber udfra specifikationer bare se alle dem der abolut vil have 1080P LCD skærme selvom en 720P plasma giver et bedre billede
[quote="mogens kamp"]
Jonas Bojer skrev:Jeg kalder dem flakkere, de har intet mål og køber ting til højre og venstre. En dag vil de have meget bass en anden dag sprød diskant og grunden til de flakker er at ellers bliver det dem kedeligt. Hvis nu vi forstillede os at de havde et anlæg som faktisk spillede det som findes på pladen, ville de opleve pladens og musikken forskelle og få meget bass med plader med meget bass og sprød diskant med plader med sprød diskant. Kan du se pointen ?Sagtens, problemet er at det ikke er _nok_ at købe dét anlæg som "bevisligt" gengiver dét der er på pladen tættest muligt. Problemet med denne type forbruger er jo ikke at de ikke køber kvalitetsudstyr, hvis de f.eks. købte et anlæg magen til dit, ville de formentligt skifte igen lige så hurtigt som med alt det andet. Et godt anlæg nytter ikke noget, hvis man ikke værdsætter de egenskaber anlægget har. Hvis en forbruger skal opnå at blive lige så glad for sit anlæg som du er, så kræver det først og fremmest at de bliver bevidste om præcist hvad det er de vil have og ikke mindst hvorfor, og _derefter_ er i stand til at søge målrettet efter det. Mange jager hvad de tror er en korrekt lyd, fordi de har en idé om at når lyden er korrekt, så nyder de musikken bedre. De fleste vil være bedre stillet ved at gå den anden vej, vedtage at når de nyder musikken bedre, så er lyden korrekt. At jage en bestemt lyd i forventning om at når denne lyd opnås, så er musikken bedst, er en forkert vej at gå (under forudsætning af at det rent faktisk er musikalsk nydelse der er målet, hvilket det langtfra er for alle).Først og fremmest drejer det sig vel om at lære at jagte god lyd, frem for at jagte forbedringer. Den evige jagt på forbedringer er et tveægget sværd - forbedringerne forblænder. Ofte køber man nyt fordi man er forgabt i de forbedringer man oplever, og et par måneder eller år efter, opdager man så at der fulgte nogle forringelser med i købet. Og så jagter man nye forbedringer. Hvis vi nu skal vende tilbage til trådens emne, så er det netop dérfor at jeg er så tilbageholdende med at opgradere fra mine R55 hjemme i stuen. Jeg kan sagtens finde højttalere der indebærer forbedringer, men jeg har opdaget at lyden fra R55 er netop dén lyd jeg gerne vil have, og så er jeg ligeglad med om nogle ting bliver forbedret, hvis andre ting bliver forværret. Jeg vil have lige præcist dén lyd, bare på et højere niveau, i min næste højttaler. Og dét er bare ikke særligt nemt at finde. Uanset hvad jeg stiller op i stedet for, og uanset hvor mange forbedringer jeg kan pege på i en A/B sammenligning, så sidder jeg bare tilbage med en fornemmelse af at det ikke lyder "rigtigt".
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster