Granholm skrev:Jeg tror ikke det kan siges så enkelt. Høj effekt er tit PA enheder der har kraftig spoletråd, stift ophæng og stort spolegab for at sikre at de kan komme af med varmen ved kontinuer drift og tåle nogle slag når de bliver transporteret og udsat for varme/kulde og rystelser. Høj følsomhed kan ligesåvel være tegn på total overstyrring og mangel på kontrol (lidt provokerende men et horn er jo lidt derhen ad hvor der ofte fokuseres meget på dynamik, men mindre på korrekt gengivelse) og hvis du taler ved normalt lytte niveau er der jo en grænse for hvor meget effekt der er brug for at højtaleren kan håndtere for at levere varen.
Men hvorfor vil du forsøge at beskrive det? For at kunne sammenligne højtalere uden at have hørt dem? For så giver det i min verden slet ingen mening.
Mvh
Andre´ Jensen skrev:En højttaler skal vel sat helt på spidsen, bare transformere et analogt elektrisksignal, om til et analogt akustisksignal. Ærveligt at ordet transformer, allerede var brugt i anden forbindelse.
Men for at komme tilbage til dit spørgsmål. Med bånd som jeg har rudet en del med de sidste par år vil det være rigtigt. Nu lettere du kan lave båndet, og nu kraftigere du kan lave magnetfeltet. Vil du øge følsomheden, og evnen til at starte og stoppe. Og evnen til at starte og stoppe, er vel et udtryk for dynamik. Helt så simpelt kan man ikke sige om dynamiskeenheder (pudsigt navn), da de ikke som bånd er drevet over hele fladen. Dog vil jeg sige mine egne bånd ikke er drevet over hele fladen.Til gengæld er de rimmeligt tynde, hvor de ikke er.
MVH
Så er det godt at det hedder en transducer, at overføre en form for påvirkning til en anden, f.eks. strøm til bevægelse, eller omvendt (er det ikke sår'n et sted du tjener hyren)
TCaudiostyle skrev:Granholm skrev:Jeg tror ikke det kan siges så enkelt. Høj effekt er tit PA enheder der har kraftig spoletråd, stift ophæng og stort spolegab for at sikre at de kan komme af med varmen ved kontinuer drift og tåle nogle slag når de bliver transporteret og udsat for varme/kulde og rystelser. Høj følsomhed kan ligesåvel være tegn på total overstyrring og mangel på kontrol (lidt provokerende men et horn er jo lidt derhen ad hvor der ofte fokuseres meget på dynamik, men mindre på korrekt gengivelse) og hvis du taler ved normalt lytte niveau er der jo en grænse for hvor meget effekt der er brug for at højtaleren kan håndtere for at levere varen.
Men hvorfor vil du forsøge at beskrive det? For at kunne sammenligne højtalere uden at have hørt dem? For så giver det i min verden slet ingen mening.
MvhSammenligne højttalere uden at ha hørt demHvordan sammenligner du dynamik fra flere højttalere du ikke har hørtJeg forsøger ikke at beskrive det, jeg stillede et spørgsmål som åbentbart var dumt.Hvad skal vi dog bruge dynamik til
Jeg sammenligner slet ikke højtalere jeg ikke har hørt, men danner nogen gange kvalificerede formodninger baseret på andre folks meninger - dog hovedsageligt folk jeg kender og ved hvad mener med det de siger.
Næ jeg syntes ikke spørgsmålet var dumt og jeg tager heller ikke patent på den endegyldige sandhed - syntes bare ikke lige jag kunne se at der var en direkte sammenhæng og havde svært ved at se hvad formålet var selv om der skulle være en sammenhæng da dynamik kun er en af mange parametre jeg ville vurdere en højtaler på.
Nu er jeg stor tilhænger af en højtaler der evner dynamik da dette forekommer i virkeligheden og højtaleren gerne skulle gengive det den bliver bedt om. Jeg har selv et par DCA2.0 som vel er noget at det eneste kommercielt tilgængelige baseret på Duelunds tanker/erfaringer og her bliver der ikke holdt igen hvad dynamik angår. Så Dynamik skal vi da ha - ellers bliver det da for kedeligt.
Mvh
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster