karsten sømand skrev:så blev der her påført ca. 3 gram Isopunkt
Hvorledes er de 3gram bestemt. Efter lyttetest eller efter målinger eller er der en teoretisk grund hertil?
karsten sømand skrev:så blev der her påført ca. 3 gram Isopunkt
mr.superetik skrev:karsten sømand skrev:så blev der her påført ca. 3 gram Isopunkt
Hvorledes er de 3 gram bestemt. Efter lyttetest eller efter målinger eller er der en teoretisk grund hertil?
Det har jeg ingen anelse om. Hvis ikke jeg tager helt fejl, så blev det afprøvet ved lytning, måling, lytning, måling osv. De 3 gram har jeg fra hans beskrivelse af hvordan "køkkendyret" strikkes sammen.
Venlig hilsen
Karsten
Jeg har lige et indspark til den oprindelige diskussion:
Kan det tænkes at dét som nogle hører som en detaljeret, men lyttetrættende højttaler, som er dét der oftest kritiseres for at være "for detaljeret", vise sig at være intet andet end en højttaler med begrænset dynamik? En højttaler (eller et system som helhed) der komprimerer dynamikken, vil vi have en tendens til at skrue højere op for, og så hæver vi naturligt nok de laveste detaljer i forhold til den maksimale lydstyrke. Det betyder at vi hører de fine detaljer tydeligere, ganske enkelt fordi de bliver spillet højere, men samtidig bliver lyden anstrengende at høre på. Dvs. de højttalere vi opfatter som "for detaljerede", er måske i virkeligheden højttalere der er detaljerede, har god frekvensgang osv, men som begrænser dynamikken (evt. mikro-dynamikken)?
Skorpio skrev:Lyttetræthed forbindes tit med en skarp diskant (eks. aludomer), men jeg finder eks. Rogers LS3/5 trættende, fordi den bare virker død og lukket....den er sikkert god til stemmer (radiovis), men der skal mere til efter min mening.
mr.superetik skrev:Skorpio skrev:Lyttetræthed forbindes tit med en skarp diskant (eks. aludomer), men jeg finder eks. Rogers LS3/5 trættende, fordi den bare virker død og lukket....den er sikkert god til stemmer (radiovis), men der skal mere til efter min mening.Du har fuldstændig ret. Lyttetræthed kan forbindes med utallige forhold.Eksempler herpå er naturligvis tonale forhold, særligt i præsensområdet er det kritisk.Men derudover kan der tillige opstå lyttetræthed knyttet til resonante forhold; altså at den enkelte højttalerenhed lægger noget til. Opsvulmet bas er et andet eksempel herpå. For lidt bas er også kritisk.Og listen er lang. Men husk at noget er værre end andet. Præsensområdet er suverænt den største synder.
Lyttetræthed opstår jo ikke ud af den blå luft, der vil altid være et målbart forhold der er årsag til eller medvirkende årsag til problemet. Desværre er det ikke altid lige let at lokalisere skurken, især ikke hvis det er et sammenfald af flere forhold, hvad det ofte er
arsenix skrev:mr.superetik skrev:Skorpio skrev:Lyttetræthed forbindes tit med en skarp diskant (eks. aludomer), men jeg finder eks. Rogers LS3/5 trættende, fordi den bare virker død og lukket....den er sikkert god til stemmer (radiovis), men der skal mere til efter min mening.Du har fuldstændig ret. Lyttetræthed kan forbindes med utallige forhold.Eksempler herpå er naturligvis tonale forhold, særligt i præsensområdet er det kritisk.Men derudover kan der tillige opstå lyttetræthed knyttet til resonante forhold; altså at den enkelte højttalerenhed lægger noget til. Opsvulmet bas er et andet eksempel herpå. For lidt bas er også kritisk.Og listen er lang. Men husk at noget er værre end andet. Præsensområdet er suverænt den største synder.Lyttetræthed opstår jo ikke ud af den blå luft, der vil altid være et målbart forhold der er årsag til eller medvirkende årsag til problemet. Desværre er det ikke altid lige let at lokalisere skurken, især ikke hvis det er et sammenfald af flere forhold, hvad det ofte er
Lydcentrum skrev:B&W bla. og Vienna, hvor sidstnævnte er særdeles udpræget, op til 5 db dæmpning i det område for alle deres højttalere. Hvad med detaljerne???
Lydcentrum skrev:Hvad med detaljerne???
mr.superetik skrev: I modsætning til Otto vil jeg hævde, at detaljering, der fremstår unaturlig, pr. def. skyldes dårligt lyddesign
Det er overhovedet ikke i modsætning til mig, det var sådan set præcist dét jeg forsøgte at argumentere for.
mr.superetik skrev:Forvrængning, kompressioner og resonanser er således utålelige for de af os, der ønsker et korrekt aftegnet instrumnet,
Og derfor siger jeg at hvis højttaleren som sådan spiller "detaljeret", men savner dynamik, så vil det virke øretrættende. Glem hvad jeg skrev om lydtryk, det er ikke som sådan dét der er interessant, men at kompression er øretrættende.
3DX skrev:lyttetræthed, er som Arsenix siger, tit en kombination af mange ting. men min erfaring siger mig at området 1-3K Hz (ved ørets resonance) er der hvor det tit er mest belastende.
AV Precision skrev:Problemerne opstår jo netop hvis man i indspilningen tager højde for at mange gengiver musikken på højttalere med et dyk i mellemtonen, og bevidst indspiller musikken med ekstra "smæk" på mellemtonen, så det skal træde mere frem
Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 3 gæster