Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hvorfor ? skal en højtaler være dyr ?

Alt om højttalere.

Indlægaf 3DX » man nov 14, 2005 11:51

kibri skrev:
Mon vores næste projekt bliver 12 aluminiumsenheder i betonkabinetter?



sÃ¥ skal i vist ha' ny stander  :roll:
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf E45 » man nov 14, 2005 12:23

Det er virkelig svært at svare præcist og rigtigt på spørgsmålet om hvordan L - i givet fald - sørger for at få sine HTere til at kunne nogle af de samme ting gennem årene. Ingen ved det rigtigt. Jo msåke visse folk i L-organisationen, men de må nok ikke udtale sig og gør de er man nok ret sikker på at få serveret endnu en fed spin-historie.

Mit GÆT er, baseret på læsning her og der, at de har en reference eller to i udviklingsrummet og at enhver ny HT skal kunne performe visse parametre som den. Det kunne være ting som rytme/timing. Og det at de altid kan stå plankt op ad en væg og stadig spille fint. Og de står urokkeligt fast. At de som regel har en god effektivitet, at de spiller friskt og ikke er kedelige at høre på. Jeg tror L hellere vil have/lave en HT med fejl ( hidsig diskant, intet persepktiv eksempelvis) end de vil lave en der er kedelig og ikke kan finde rytmen.

Der er dog ingen tvivl om at ældre L-HTere lyder anderledes end de nye. Man kan jo ikke bare som lytter filtrere noget fra når man lytter. En ældre Sara har et godt drive i basregionen men er totalt håbløs til bare det mindste perspektiv/præsentation på tværs for slet ikke at tale om dybde. Men den er fænomenal hyggelig og sjov at høre på. En Kaber er tæt på at være kedelig - måske deres eneste off-typical-production - og fik derfor ikke ufortjent tilnavnet Gaber.

Jeg har på en hjemmeside engang læst at L´s lyd ændrede sig alt efter hvilken person der ledede deres udviklingsafdeling. Der skete bevisligt noget da Kaber og senere Keilidh kom til. Det var et stort spring fra de andre modeller som netop Sara, Kan (1) og K1000, deres kæmpemonitor. Skiftet var begrundet i skift i leder af afdelingen. Og da han gik, kom en ny til og design og lydbillede ændrede sig igen.

Har også læst at MDF ikke bare er godt at bygge HTere af. Ressonanser rykker opad i fht spånplade og det er ikke så nemt at styre deroppe. Spån lyder bedre, resonanser i det lavere område er mere rare at høre på.

En anden fabrikant som er måske mere interessant at iagttage over tid er Naim. Altså deres højtalere. Lyden fra en Naim er altid Naimllyd. Se sådan en, løft den, bank på den og du er klar over du står med et koncept der er tussegammelt. Men den spiller som bare fanden! Og den koster lidt boks tillige. Men der er ikke noget med raketviden i ophæng, membranvandring, fancy løsninger hist og her, men udelukkende gode og gennemprøvede teorier og praksis bag den. Eksempelvis seperate bas- og mellemtonekabinetter, let kabinet, enheder ophængt så de ikke ressonerer med kabinettet, afkobling fra gulv. (Nogle ting som importøren Klifoth i nogen grad har overført på sine Audiovector)!
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Jonas Bojer » man nov 14, 2005 18:08

sorthvid skrev:Det er virkelig svært at svare præcist og rigtigt på spørgsmålet om hvordan L - i givet fald - sørger for at få sine HTere til at kunne nogle af de samme ting gennem årene. Ingen ved det rigtigt. Jo msåke visse folk i L-organisationen, men de må nok ikke udtale sig og gør de er man nok ret sikker på at få serveret endnu en fed spin-historie.

Mit GÆT er, baseret på læsning her og der, at de har en reference eller to i udviklingsrummet og at enhver ny HT skal kunne performe visse parametre som den. Det kunne være ting som rytme/timing. Og det at de altid kan stå plankt op ad en væg og stadig spille fint. Og de står urokkeligt fast. At de som regel har en god effektivitet, at de spiller friskt og ikke er kedelige at høre på. Jeg tror L hellere vil have/lave en HT med fejl ( hidsig diskant, intet persepktiv eksempelvis) end de vil lave en der er kedelig og ikke kan finde rytmen.

Der er dog ingen tvivl om at ældre L-HTere lyder anderledes end de nye. Man kan jo ikke bare som lytter filtrere noget fra når man lytter. En ældre Sara har et godt drive i basregionen men er totalt håbløs til bare det mindste perspektiv/præsentation på tværs for slet ikke at tale om dybde. Men den er fænomenal hyggelig og sjov at høre på. En Kaber er tæt på at være kedelig - måske deres eneste off-typical-production - og fik derfor ikke ufortjent tilnavnet Gaber.

Jeg har på en hjemmeside engang læst at L´s lyd ændrede sig alt efter hvilken person der ledede deres udviklingsafdeling. Der skete bevisligt noget da Kaber og senere Keilidh kom til. Det var et stort spring fra de andre modeller som netop Sara, Kan (1) og K1000, deres kæmpemonitor. Skiftet var begrundet i skift i leder af afdelingen. Og da han gik, kom en ny til og design og lydbillede ændrede sig igen.

Har også læst at MDF ikke bare er godt at bygge HTere af. Ressonanser rykker opad i fht spånplade og det er ikke så nemt at styre deroppe. Spån lyder bedre, resonanser i det lavere område er mere rare at høre på.

En anden fabrikant som er måske mere interessant at iagttage over tid er Naim. Altså deres højtalere. Lyden fra en Naim er altid Naimllyd. Se sådan en, løft den, bank på den og du er klar over du står med et koncept der er tussegammelt. Men den spiller som bare fanden! Og den koster lidt boks tillige. Men der er ikke noget med raketviden i ophæng, membranvandring, fancy løsninger hist og her, men udelukkende gode og gennemprøvede teorier og praksis bag den. Eksempelvis seperate bas- og mellemtonekabinetter, let kabinet, enheder ophængt så de ikke ressonerer med kabinettet, afkobling fra gulv. (Nogle ting som importøren Klifoth i nogen grad har overført på sine Audiovector)!


Jeg kan godt være enig hvis man tager HIFI-brillerne på så er Linn's højtalere forskellige gennemårene og derfor tror jeg mange HIFI folk siger dette.

Den røde tråd er Igen Tunedem (kan læsesom på www.scalahifi.dk) og her har de klart forbedret sig. Jeg startede med Kelidh som var bygget i spåndplade og Keramisk diskant og nu har jeg 3 små neodyn drevet diskanter i mine Arkurat højtalere og ja de lyder meget forskelligt. Men følger man melodien "Follow the tune" TUNE DEM så er højtalerne på linje med AV5141 og Espek blot Arkurate er langt fremme foran de andre modeller, når man benytter sig af TUNEDEM.

For mig er Linn dem som har det tydeligeste mål med HIFI'en som er super let at teste og evaulere med Tunedem. Måske i skulle prøve at evaulere med tunedem næste gang i lytter linn højtalerer så kan i nemlig tydeligt se sammenhængen.

Tunedem er for mig ikke det eneste, en hifi gut har skrevet om HIFIhelvedet kan ikke huske linket, dette handler om forskelle og jeg elsker forskelle.

Hilsen Jonas Bojer

Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf E45 » ons nov 16, 2005 07:27

Nå, så er vi vist ved vejs ende her i denne tråd. Nu handler det kun, ret forudsigeligt desværre, om Linn og tunedem og alt det der fis.

Der er ikke kommet nogle sindssygt klare ansatsser til forklaringer pÃ¥ hvorfor eller om dyre HT er bedre end billigere. Men nu lyder det som om at man skal bare købe nogle Linn, ligemeget om de er billige eller dyre, sÃ¥ kan  de næsten det samme. De er ihvertilfælde SÃ… gode til at spille musik, ja selv om nogle af dem har keramiske membraner!!

Tak for kaffe siger jeg bare!
:oops:
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf kibri » ons nov 16, 2005 11:54

Sidder også med en lidt tom følelse... - det bliver hjælpemig LINN vs. det andet igen (og har enda selv pustet til flammen)...
Hvis man orker at læse tråden igennem, må den enkelte selv vurdere og skabe sin egen konklusion.

Lige til slut: Jonas, kan du ikke høre "melodien" pÃ¥ andre anlæg, selv om du anstrenger dig? Generer detaljerigdommen dig?  :wink:  Undskyld, men er "Tunedem" ikke "bare" en frekvens-/faserespons-regulering i det givne rum?

Hvorfor skal højttalere være dyre?  Jamen, skal de det??  NEJ! - den dygtige designer kan selv med de billigste enheder og masser af tÃ¥lmodighed, skabe noget der spiller langt mere musik end man troede muligt.

Hvorfor skal hele budgetttet bruges? - både som udvikler og som kunde? Den rigtige løsning er måske 3000.- billigere, men er ikke velanskrevet, ser billig ud eller har bare ikke navnet!
Hvem bliver snydt?
Brugeravatar
kibri
Branchemedlem
 
Indlæg: 1032
Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

Indlægaf Jonas Bojer » ons nov 16, 2005 20:14

kibri skrev:
Hvorfor skal højttalere være dyre?  Jamen, skal de det??  NEJ! - den dygtige designer kan selv med de billigste enheder og masser af tÃ¥lmodighed, skabe noget der spiller langt mere musik end man troede muligt.

Hvorfor skal hele budgetttet bruges? - både som udvikler og som kunde? Den rigtige løsning er måske 3000.- billigere, men er ikke velanskrevet, ser billig ud eller har bare ikke navnet!
Hvem bliver snydt?


Jeg er helt enig hvorfor skal en højtaler være dyr ?

Jeg har oftes oplevet at små gode højtalere spiller bedst i almindelige stuer og rum. De store højtalere dur bare ikke til musik de kan kun larme. Jeg ville gerne se hvad tid og almindelige mellemklasse enhedder kan præstere hvis de får en optimal kasse at spille i der står fast med kæmpe fødder.

Skal vi lave en sammen ?

Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Jean M Jarre » ons nov 16, 2005 21:47

Linn ingeniøren sidder opgivende på sin plads.
Mine evner strækker ikke længere end det her, jeg ved det ikke lyder godt og målingerne er helt håbløse, men jeg kan ikke mere, det er forfærdeligt det jeg har lavet, jeg kan simpelthen ikke lave bedre HT.

Den smarte marketings mand siger, du siger at vores HT ikke lyder godt og ikke måler godt Hmmmm.
Jeg får en ide, for det første sætter vi en alt for høj pris i forhold til produktet, så kunderne tror de er gode ( hehehehe ), derefter opfinder vi da bare en filosofi som gør at vores HT lyder godt ( Tunedem ).
Vi kalder det Tunedem, vi siger folk lytter forkert, og fortæller dem så hvordan de skal lytte, alle de dårlige egenskaber vores HT har siger vi er det gode, og at det er de andre der er forkerte på den, på den måde kan vi sælge HT der er billige at producere, lyder dårligt og måler dårligt rigtig, rigtig dyrt.
Så tør dine øjne og spis din kiks, nu har jeg jo løst dit problem
Senest rettet af Jean M Jarre ons nov 16, 2005 22:07, rettet i alt 3 gange.
Jean M Jarre
Nyt medlem
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 11:44

Indlægaf zaka » ons nov 16, 2005 21:51

Jean M Jarre skrev:Linn ingeniøren sidder opgivende på sin plads.
Mine evner strækker ikke længere end det her, jeg ved det ikke lyder godt og målingerne er helt håbløse, men jeg kan ikke mere, det er forfærdeligt det jeg har lavet, jeg kan simpelthen ikke lave bedre HT.

Den smarte marketings mand siger, du siger at vores HT ikke lyder godt og ikke måler godt Hmmmm.
Jeg får en ide, for det første sætter vi en alt for høj pris i forhold til produktet, så kunderne de er godt ( hehehehe ), derefter opfinder vi da bare en filosofi som går at vores HT lyder godt ( Tunedem ).
Vi kalder det Tunedem, vi siger folk lytter forkert, og fortæller dem så hvordan de skal lytte, alle de dårlige egenskaber vores HT har siger vi er det gode, og at det er de andre der er forkerte på den, på den måde kan vi sælge HT der er billige at producere, lyder dårligt og målerdårligt rigtig, rigtig dyrt.
Så tør dine øjne og spis din kiks, nu har jeg jo løst dit problem


Nu bliver jeg i tvivl. Er det fri fantasi eller en historie fra det virkelige liv der kan dokumenteres eller noget midt imellem  :shock: ?
--
Med venlig hilsen
zaka

Talking about music is like dancing about architecture.
~ Thelonious Monk

If you got the technique and I got a good sound, I'll beat you every time. You can play a thousand notes and I can play one note and wipe you out.
~Dewey Redman

Flere røverhistorier fra ZIG, tak!
Brugeravatar
zaka
Supermedlem
 
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs nov 08, 2005 22:22
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Nørd » ons nov 16, 2005 23:11

Jonas Bojer skrev:
Jeg er helt enig hvorfor skal en højtaler være dyr ?

Jeg har oftes oplevet at små gode højtalere spiller bedst i almindelige stuer og rum. De store højtalere dur bare ikke til musik de kan kun larme. Jeg ville gerne se hvad tid og almindelige mellemklasse enhedder kan præstere hvis de får en optimal kasse at spille i der står fast med kæmpe fødder.

Skal vi lave en sammen ?

Hilsen Jonas Bojer


Sådan en er lavet - lige undtagen fødderne.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... =3729&PN=3

Hilsen

Nørd
Hilsen

Nørd
Nørd
Nyt medlem
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: tirs nov 08, 2005 21:47
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Jonas Bojer » tors nov 17, 2005 18:54

Nørd skrev:
Jonas Bojer skrev:
Jeg er helt enig hvorfor skal en højtaler være dyr ?

Jeg har oftes oplevet at små gode højtalere spiller bedst i almindelige stuer og rum. De store højtalere dur bare ikke til musik de kan kun larme. Jeg ville gerne se hvad tid og almindelige mellemklasse enhedder kan præstere hvis de får en optimal kasse at spille i der står fast med kæmpe fødder.

Skal vi lave en sammen ?

Hilsen Jonas Bojer


Sådan en er lavet - lige undtagen fødderne.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... =3729&PN=3

Hilsen

Nørd


dur ikke væk.... den kasse har alt for mange problemer  ;O)

Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Nørd » fre nov 18, 2005 20:42

Jonas Bojer skrev:dur ikke væk.... den kasse har alt for mange problemer  ;O)

Hilsen Jonas Bojer



???????????

Hilsen

Nørd
Hilsen

Nørd
Nørd
Nyt medlem
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: tirs nov 08, 2005 21:47
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf MGPProjectS » fre nov 18, 2005 21:24

Nørd skrev:
Jonas Bojer skrev:dur ikke væk.... den kasse har alt for mange problemer  ;O)

Hilsen Jonas Bojer



???????????

Hilsen

Nørd


???  :?
Brugeravatar
MGPProjectS
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre nov 11, 2005 22:56
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf kibri » tirs dec 20, 2005 18:22

3DX skrev:Genesis. Calling all stations. CD.
Faktisk ulidelig at spille  =P



Hej 3DX...

Nu er det lykkedes mig at låne denne CD.
For at der er tale om samme:

GENCD6 Virgin, Printet in Holland. 7243 8 44607 2 3.

Den spinner lige nu. Vil godt give dig ret i, at det ikke er den bedste skive jeg har hørt - meget produceret. Nok mere sjovt end godt.
Men er det så galt?

Lad mig gætte på at du mener de øvre oktaver "hænger" længe i rummet og ikke rigtig vil gøre sig fri. De presser sig på og det bliver bare værre og værre jo højere du skruer op. Det hele lyder presset og guitarsolierne gør det ikke bedre?

Er der et bestemt nummer, hvor det er rigtig slemt?

Ved godt det kan blive en samtale om, i hvor stor grad vi oplever det hver især, men lad os prøve. Det letter muligvis forståelsen hos hveranden?!
Brugeravatar
kibri
Branchemedlem
 
Indlæg: 1032
Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

Indlægaf 3DX » man jan 02, 2006 14:53

kibri skrev:
3DX skrev:
Genesis. Calling all stations. CD.
Faktisk ulidelig at spille =P



Hej 3DX...

Nu er det lykkedes mig at låne denne CD.
For at der er tale om samme:

GENCD6 Virgin, Printet in Holland. 7243 8 44607 2 3.

Den spinner lige nu. Vil godt give dig ret i, at det ikke er den bedste skive jeg har hørt - meget produceret. Nok mere sjovt end godt.

troede lige det var mig


Men er det så galt?

næ. jaaa. jooo... lidt syntes jeg.

Lad mig gætte på at du mener de øvre oktaver "hænger" længe i rummet og ikke rigtig vil gøre sig fri. De presser sig på og det bliver bare værre og værre jo højere du skruer op. Det hele lyder presset og guitarsolierne gør det ikke bedre?

kunne ikke selv beskrive det bedre  det er bare sÃ¥dan lidt R iriterende at hører pÃ¥.

Er der et bestemt nummer, hvor det er rigtig slemt?

nummer et som ellers er fedt hit. lige efter bogen osv. men bare rent teknisk helt i skoven

Ved godt det kan blive en samtale om, i hvor stor grad vi oplever det hver især, men lad os prøve. Det letter muligvis forståelsen hos hveranden?!

Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Foregående

Tilbage til Højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.