Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hvorfor ? skal en højtaler være dyr ?

Alt om højttalere.

Indlægaf Jonas Bojer » fre nov 04, 2005 22:49

Skorpio skrev:Las os nu i stedet nævne nogle konkrete eksempler, både på gode og dårlige....

DLS55 er jo nævnt og også en SA905.....er der flere?


Ja og skal vi sige de skal koste under 10.000kr.

Selvom jeg startede denne tråd med at jeg ikke talte linn kommer lidt her alligevel.

Linn Katan er en lille højtaler som jeg skal nævne. Til messerne i Århus har denne højtaler 2 gange fået meget gode anmeldelser og rummet den spillede i fik af mange lyttende difinationen, rummet med den bedste lyd. Katan spillede begge gange med noget middel Linn til omkring 50.000kr. Jeg mener har du et lille rum 9-16kvm vil denne lille højtaler med korrekt opsætning kunne spille så godt at ingen anden højtaler uanset pris ville kunne gøre det markant bedre på alle punkter. Katan er en lille højtaler meget let at drive og med en LK85 eller anden lille amp spiller den meget musik og den binder lytteren og fortæller historier helt på musikkens præmisser. Japaner grej som Denon og pioneer skal man passe lidt på med til denne højtaler specielt hvis man er til mere hifi end musik. Katan er møntet til mere af den musikalske side og derfor vil den med disse japaner mærker ikke kunne stille de mere HIFI kræsne tilfredse. Har du Arcam, naim, eller anden mere svingende anlæg måske Musicfidelity vil du med Katan få en letbenet højtaler der åbner meget op. Selv små forstærkere kan Katan belønne.

DLSR55, denne højtaler har helt klart mange kvaliteter og man høre det straks når man lytter den. Efter diskanten er opgraderet er den blevet meget mere livlig og man har faktisk ikke hørt en DLSR55 før man har hørt den nye model, den nye er faktisk så livlig at erfaringene med den gamle R55 skal man vendes lidt på hovdet. Den gamle skulle længere væk fra bagvæggen samt oftere vinkles lidt ind mod lytteren. R55 er modsat Katanen meget mere krævende med hensyn til effekten. Hvis du spænder en letbenet LK85 eller anden lille, svingende forstærker på bliver du ikke belønnet så som med en Katan. Den nye diskant har betydet at bassen er blevet markant bedre og nu har højtaleren ikke det sløvsind som den havde før(hmm har de mon også lavet noget med basserne?). Nu har jeg kun hørt denne højtaler sammen med mine Klimaxer, TAG-maglarn top gear og MF KW500 så mine erfaringer kommer kun her fra. Faktisk har jeg aldrig hørt en så billig (8000kr) gulvhøjtaler spille så godt som hjemme ved mig selv. Faktisk spillede den så medrivende at volumen blev skruet højere og højere op. Vi lyttede flere timer på MEGET højt volumen og den knækkede sig ikke på et eneste tidspunkt. Dette er en kvalitet som ingen ande højtaler i denne prisklasse magter, efter mine spinkle erfaringer. R55 spiller ikke så dybt som andre og måske større gulvhøjtalere men den holder faktisk melodien og man er ikke i tvivl om hvad bassisten laver. Den tolker ikke for meget på vokalen hvilken er meget godt for denne prisklasse og det kunne alle andre højtalere godt lære af. Faktisk er det svært at sige noget negativt om denne højtaler for den gør det hele 90% og skal man nå de 95% så kan du ikke nøjes med 40.000kr for sættet.
Faktisk burde denne R55 højtaler have højere status en alle de andre kendte højtalere i Danmark som Audiovector, systemaudio, dali...... Bare se testbladene de elsker DLSR55 og jeg ved godt hvorfor, HIFI testere godt kan se kvaliteterne i denne højtaler, for den har tør og præcis bas ville de skrive og en god luftig diskant med sans for detaljer.
Jeg kunne godt nævne en række anke punkter men jeg nægter at gøre det for til 8000kr for sættet kan man ikke være det bekendt at sige sådanne noget for så er man et direkte fjols i mine øjne. Så hvis nogle laver bad talk om denne højtaler ved i DE lyver.

Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf anti DCA » fre nov 04, 2005 23:10

Du skylder nok lige at sige at det er din opfattelse.

Ret mange, med meget erfaring, mener jo at Linn er lidt kedeligt. Det er vel ikke uden grund Prince Charles har Linn  :O  konservativt og ikke ret ny skabende.

En Linn højttaler vil aldrig kunne bringe mennesker ind i hifi verden. Det er den simpelthen ikke konstrueret til. Og gør det derfor heller ikke.

Men er man til noget still baggrunds musik, uden for meget spræl, så er det/de et fint valg.

Under 10.000.- Kibri

Ellers er Gamuts serie den rene guf. Men altså også en helt anden pris klasse.
anti DCA
Profil Lukket
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 11:38

Indlægaf Jonas Bojer » fre nov 04, 2005 23:14

anti DCA skrev:Du skylder nok lige at sige at det er din opfattelse.

Ret mange, med meget erfaring, mener jo at Linn er lidt kedeligt. Det er vel ikke uden grund Prince Charles har Linn  :O  konservativt og ikke ret ny skabende.

En Linn højttaler vil aldrig kunne bringe mennesker ind i hifi verden. Det er den simpelthen ikke konstrueret til. Og gør det derfor heller ikke.

Men er man til noget still baggrunds musik, uden for meget spræl, så er det/de et fint valg.

Under 10.000.- Kibri

Ellers er Gamuts serie den rene guf. Men altså også en helt anden pris klasse.


Enig Linn spiller kedeligt musik når du putter kedelig HIFI-musik i anægget. Uden dette skal være en krig MOD et enkelt mærke for dem er der nok tråde af. Jeg vil hellere høre lidt om hvorfor du syntes den spiller kedeligt ? hvad punkter ved linn højtaleren gør at du mener den spiller kedeligt ?

Hilsen Jonas
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf anti DCA » fre nov 04, 2005 23:20

Jonas Bojer skrev:
anti DCA skrev:Du skylder nok lige at sige at det er din opfattelse.

Ret mange, med meget erfaring, mener jo at Linn er lidt kedeligt. Det er vel ikke uden grund Prince Charles har Linn  :O  konservativt og ikke ret ny skabende.

En Linn højttaler vil aldrig kunne bringe mennesker ind i hifi verden. Det er den simpelthen ikke konstrueret til. Og gør det derfor heller ikke.

Men er man til noget still baggrunds musik, uden for meget spræl, så er det/de et fint valg.

Under 10.000.- Kibri

Ellers er Gamuts serie den rene guf. Men altså også en helt anden pris klasse.


Enig Linn spiller kedeligt musik når du putter kedelig HIFI-musik i anægget. Uden dette skal være en krig MOD et enkelt mærke for dem er der nok tråde af. Jeg vil hellere høre lidt om hvorfor du syntes den spiller kedeligt ? hvad punkter ved linn højtaleren gør at du mener den spiller kedeligt ?

Hilsen Jonas


Farvning er ikke det rette ord. Snare et filter. De fjerne alt det der gør musikken levende og spændene.
Det er et udpræget gammelmands mærke. Til den slags hvor det ikke må afsløres at Helmut Loti er lavet til kassetbånd og mega komprimeret og Lene Sigel lyder om Dion.

Alt lyder ens, mere eller mindre
De der forskelle er ren indbildning, og fordi du ikke har hørt det rigtigt endnu.
anti DCA
Profil Lukket
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 11:38

Indlægaf Jonas Bojer » lør nov 05, 2005 11:51

anti DCA skrev:
Jonas Bojer skrev:
anti DCA skrev:Du skylder nok lige at sige at det er din opfattelse.

Ret mange, med meget erfaring, mener jo at Linn er lidt kedeligt. Det er vel ikke uden grund Prince Charles har Linn  :O  konservativt og ikke ret ny skabende.

En Linn højttaler vil aldrig kunne bringe mennesker ind i hifi verden. Det er den simpelthen ikke konstrueret til. Og gør det derfor heller ikke.

Men er man til noget still baggrunds musik, uden for meget spræl, så er det/de et fint valg.

Under 10.000.- Kibri

Ellers er Gamuts serie den rene guf. Men altså også en helt anden pris klasse.


Enig Linn spiller kedeligt musik når du putter kedelig HIFI-musik i anægget. Uden dette skal være en krig MOD et enkelt mærke for dem er der nok tråde af. Jeg vil hellere høre lidt om hvorfor du syntes den spiller kedeligt ? hvad punkter ved linn højtaleren gør at du mener den spiller kedeligt ?

Hilsen Jonas


Farvning er ikke det rette ord. Snare et filter. De fjerne alt det der gør musikken levende og spændene.
Det er et udpræget gammelmands mærke. Til den slags hvor det ikke må afsløres at Helmut Loti er lavet til kassetbånd og mega komprimeret og Lene Sigel lyder om Dion.

Alt lyder ens, mere eller mindre
De der forskelle er ren indbildning, og fordi du ikke har hørt det rigtigt endnu.


Oki du mener altså at Linn farver og ligger et slags filter ind over musikken så stemmer og andet bliver sløret og kedelige. Lidt som hvis man putter en denne over højtaleren?

Jeg kender mange der mener det stik modsatte at Linn fremhæver stemmer for meget  8|

Hvilke højtalere mener du gør det langt bedre end Lnn på dette "filter" punkt, måske du har en Jeg kan låne eller vi kan lytte sammen og få sat ord på begreberne og lyden ikke mindst.

Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Mogens Kamp » lør nov 05, 2005 11:54

Jonas Bojer skrev:
anti DCA skrev:
Jonas Bojer skrev:
anti DCA skrev:Du skylder nok lige at sige at det er din opfattelse.

Ret mange, med meget erfaring, mener jo at Linn er lidt kedeligt. Det er vel ikke uden grund Prince Charles har Linn  :O  konservativt og ikke ret ny skabende.

En Linn højttaler vil aldrig kunne bringe mennesker ind i hifi verden. Det er den simpelthen ikke konstrueret til. Og gør det derfor heller ikke.

Men er man til noget still baggrunds musik, uden for meget spræl, så er det/de et fint valg.

Under 10.000.- Kibri

Ellers er Gamuts serie den rene guf. Men altså også en helt anden pris klasse.


Enig Linn spiller kedeligt musik når du putter kedelig HIFI-musik i anægget. Uden dette skal være en krig MOD et enkelt mærke for dem er der nok tråde af. Jeg vil hellere høre lidt om hvorfor du syntes den spiller kedeligt ? hvad punkter ved linn højtaleren gør at du mener den spiller kedeligt ?

Hilsen Jonas


Farvning er ikke det rette ord. Snare et filter. De fjerne alt det der gør musikken levende og spændene.
Det er et udpræget gammelmands mærke. Til den slags hvor det ikke må afsløres at Helmut Loti er lavet til kassetbånd og mega komprimeret og Lene Sigel lyder om Dion.

Alt lyder ens, mere eller mindre
De der forskelle er ren indbildning, og fordi du ikke har hørt det rigtigt endnu.


Oki du mener altså at Linn farver og ligger et slags filter ind over musikken så stemmer og andet bliver sløret og kedelige. Lidt som hvis man putter en denne over højtaleren?

Jeg kender mange der mener det stik modsatte at Linn fremhæver stemmer for meget  8|

Hvilke højtalere mener du gør det langt bedre end Lnn på dette "filter" punkt, måske du har en Jeg kan låne eller vi kan lytte sammen og få sat ord på begreberne og lyden ikke mindst.

Hilsen Jonas Bojer
Nu har tilværelsen lært mig, at dersom man møder en person, der kun har blik for et enkelt mærke/brand og udelukkende køber dette mærke, ja da er denne person "religiøs".
Mogens Kamp
Supermedlem
 
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 01:02

Indlægaf Skorpio » lør nov 05, 2005 15:53

Enig i det med religion "modsølv", men Jonas snakker jo varmt om DLS her....

Jonas: Til en reel vurdering hører også de negative sider, så kom frem med dem også...du undervurderer vel ikke brugerne?

Og angående DLS og Linn, hvordan rangere du DLS55 i Linn HT programmet...?
Skorpio
Seniormedlem
 
Indlæg: 529
Tilmeldt: man okt 31, 2005 10:09
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Jonas Bojer » søn nov 06, 2005 17:05

Skorpio skrev:Enig i det med religion "modsølv", men Jonas snakker jo varmt om DLS her....

Jonas: Til en reel vurdering hører også de negative sider, så kom frem med dem også...du undervurderer vel ikke brugerne?

Og angående DLS og Linn, hvordan rangere du DLS55 i Linn HT programmet...?


Hejsa og velkommen.

Hvis du snakker om negative sider ved den DLS så vil jeg ikke gøre det for til 8000kr kan man ikke være det bekendt.

Spørger du seriøst en Linn mand hvor han vil Placere DLS, se jeg skrev helt i starten

"for at gøre det nemt lader jeg som om Linn ikke findes så er jeg jo ikke "farvet" længere"

I denne trÃ¥d findes linn ikke for mig men nu du ønsker Linn ind sÃ¥ lander DLS bag Linn Katan  ;)

Hilen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Jonas Bojer » søn nov 06, 2005 17:12

mr.antisilver skrev:
Nu har tilværelsen lært mig, at dersom man møder en person, der kun har blik for et enkelt mærke/brand og udelukkende køber dette mærke, ja da er denne person "religiøs".



Tjaaa dit navn siver jo alt ANTISILVER  :D  og det er ikke religion ?

Religion er noget Mennesker bruger til at forklare det de ikke forstår og for at forstå deres sammenhæng i det store univers.

Da jeg godt forstår musik og forstår hvad jeg vil have, vil jeg ikke kalde Linn en religion. Men du her ret i at jeg er MEGET entiuastisk med hensyn til musik lige så glade som Jehova er for at dele blade ud.

Lad nu ikke dette forum blive et spørgsmål om religion.

Fold dine øre ud og lyt til musikken.

Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Mogens Kamp » søn nov 06, 2005 20:19

Jonas Bojer skrev:
mr.antisilver skrev:
Nu har tilværelsen lært mig, at dersom man møder en person, der kun har blik for et enkelt mærke/brand og udelukkende køber dette mærke, ja da er denne person "religiøs".



Tjaaa dit navn siver jo alt ANTISILVER  :D  og det er ikke religion ?

Religion er noget Mennesker bruger til at forklare det de ikke forstår og for at forstå deres sammenhæng i det store univers.

Da jeg godt forstår musik og forstår hvad jeg vil have, vil jeg ikke kalde Linn en religion. Men du her ret i at jeg er MEGET entiuastisk med hensyn til musik lige så glade som Jehova er for at dele blade ud.

Lad nu ikke dette forum blive et spørgsmål om religion.

Fold dine øre ud og lyt til musikken.

Hilsen Jonas Bojer
mine øren har været udfoldede ganske længe.Faktisk i samfulnde 28 år. Det med sølvkabling er i og for sig ingen religion, blot et udtryk for at kabling med sølv er matspillende i visse dele af diskantreproduktionen og følgelig har ganske vanskelig ved at "beskrive" de enkelte musikinstrumenters særegne timbre.Længere er den ikke.
Mogens Kamp
Supermedlem
 
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 01:02

Indlægaf kibri » man nov 07, 2005 11:00

Jonas Bojer skrev:
kibri skrev:
Jonas - du kan ikke blive ved med at feje tekniske begreber væk. En del af dem er jo netop skyld i at du oplever melodi, indlevelse og musikalitet.
At du ikke bekymrer dig om det når musikken spiller, er da fint, men de er altså stadig tilstede.



Hejsa

Jeg er jo forbruger og ikke udvikler ;o) derfor bekymre teknikken mig ikke noget.

Du skriver selv at hvis teknikken er  orden sÃ¥ spiller musikken. SÃ… er LOGIKKEN da for mig at jeg lytter og spiller musikken sÃ¥ er TEKNIKKEN i orden, og det helt uden jeg skal bekymre mig derom. VUPTI  ;D

Min nysgerrighed med hensyn til teknik bliver stillet i mit daglige arbejde som masnikingeniør. Men jeg kan da godt se med hensyn til mekaniske svingninger sÃ¥ ville mange højtaler konstruktioner blive diskvalificeret pÃ¥ forhÃ¥nd. Heller nogle billige enhedder der har optimale forhold end det blandede kvalitet man ser med DYRE enheder i tilfældige konstruktioner.  =P

Hilsen Jonas Bojer


Hej..

Bekymret over at tråden er ved at ende, hvor så mange andre gør... - derfor tager jeg fat her igen.
Fuld af respekt for dine holdninger, Jonas - og mon ikke størstedelen af forbrugerne tænker sÃ¥dan? Men nu diskuterede vi jo netop hvad der fÃ¥r en HT til at spille musik.  
Hvad gør LINN, siden alle(?) deres HT er kvalificeret. Der må være nogle designtekniske løsninger, der går igen? Det er ikke elvertryllestøv, det er heller ikke højlandshelligæder... Er det samme dygtige team der udvikler dem alle?
Det jeg altid søger er, at komme det en forklaring nærmere. Muligt vi ikke kan, men vi har da givet det et forsøg.. :/  Der er en forklaring pÃ¥, at LINN-HT kan spille med "melodi", "timing" og hvad vi ellers har. Jeg hÃ¥ber ikke jeg lyder for HI-Fi-nørdet (mener i forvejen der bliver fokuseret pÃ¥ alt for meget pÃ¥ enkeltparametrer, nÃ¥r der forklares og testes).
Nu er det et par år siden jeg sidst hørte et par LINN HT - nærmere bestemt på Merion Hotellet (2002?), spændt for et rent LINN-setup. Det var et et par gulvmodeller, mere husker jeg ikke.
Tror godt jeg ved hvad formÃ¥let med at følge melodien er!: Det jeg oplever, er en mindre grad af Ã¥benhed over hele spektret.  Det er ikke i sig selv en negativ ting (alt for mange design gÃ¥r den anden vej, for at give en WOW-oplevelse, men trætter i længden) og kan være med til at gøre oplevelse mere homogen. Hvis man tilmed spiller med en nøje afstemt energi, hvor øret er følsomt, kan man opnÃ¥ et resultat der opleves levende og sprudlende. Det har intet med frekvensgang at gøre.
Jeg kunne nemt høre melodilinien i de valgte numre, det var meget nemt. Alt virkede som pÃ¥ linie, men det lød forbavsende ens, fra nummer til nummer!? Og her hopper min kæde: hvor er de store forskelle, hvad sammenligner i med?  Jeg ville savne nogle kanter, noget livestemning, kort sagt - en dynamisk realisme. Tør jeg skrive "forskelle"??

Nogle der har nogle bud på hvorfor LINN lyder som det gør? KvK har flere gange givet hans besyv, men han er vel ikke dn eneste der har undret sig?
Jeg er ikke ude efter den sædvanlige LINN vs. Alt Andet, blot lidt faglighed...
Brugeravatar
kibri
Branchemedlem
 
Indlæg: 1032
Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

Indlægaf Jonas Bojer » man nov 07, 2005 20:23

kibri skrev:
Hej..

Bekymret over at tråden er ved at ende, hvor så mange andre gør... - derfor tager jeg fat her igen.
Fuld af respekt for dine holdninger, Jonas - og mon ikke størstedelen af forbrugerne tænker sÃ¥dan? Men nu diskuterede vi jo netop hvad der fÃ¥r en HT til at spille musik.  
Hvad gør LINN, siden alle(?) deres HT er kvalificeret. Der må være nogle designtekniske løsninger, der går igen? Det er ikke elvertryllestøv, det er heller ikke højlandshelligæder... Er det samme dygtige team der udvikler dem alle?



Jo det er samme team. De lavede engang Kaber som jo var snor lige i frekvensen og nu har de lavet Komri og andre mindre højtaler systemer med deres nye 3 eller 4k diskant system. Selvfølgelig bruger de ikke tryllestøv og jeg vil gerne deltage her med min sparsomme viden og komemr vi til nogle tekniske specifikationer jeg intet ved om, Kan jeg jo tage kontakt til Linn.
Men jeg syntes at det er vigtigt at nævne at I et Linn setup er det ikke højtaleren som er det vigtigeste led og men alligevel er oki at vi her kun snakker højtaleren.

kibri skrev:
Det jeg altid søger er, at komme det en forklaring nærmere. Muligt vi ikke kan, men vi har da givet det et forsøg.. :/  Der er en forklaring pÃ¥, at LINN-HT kan spille med "melodi", "timing" og hvad vi ellers har. Jeg hÃ¥ber ikke jeg lyder for HI-Fi-nørdet (mener i forvejen der bliver fokuseret pÃ¥ alt for meget pÃ¥ enkeltparametrer, nÃ¥r der forklares og testes).
Nu er det et par år siden jeg sidst hørte et par LINN HT - nærmere bestemt på Merion Hotellet (2002?), spændt for et rent LINN-setup. Det var et et par gulvmodeller, mere husker jeg ikke.



Jeg har undersøgt sagen og var aktive Ninkaer du lyttede.

kibri skrev:
Tror godt jeg ved hvad formÃ¥let med at følge melodien er!: Det jeg oplever, er en mindre grad af Ã¥benhed over hele spektret.  Det er ikke i sig selv en negativ ting (alt for mange design gÃ¥r den anden vej, for at give en WOW-oplevelse, men trætter i længden) og kan være med til at gøre oplevelse mere homogen. Hvis man tilmed spiller med en nøje afstemt energi, hvor øret er følsomt, kan man opnÃ¥ et resultat der opleves levende og sprudlende. Det har intet med frekvensgang at gøre.



Åbenhed har jeg lidt svært ved at forstå men jeg ser det måske som noget med en stor opløsning i det brede, som giver musikken/instrumenterne en lættere forståelse og rum omkring sig ? Jeg er enig med dig at det ikke burde have noget med frekvensgangen at gøre da enhver farvning vil "lukke",forenkle og fjerne denne forståelse og få tingene til at blive mere ens.

kibri skrev:
Jeg kunne nemt høre melodilinien i de valgte numre, det var meget nemt. Alt virkede som pÃ¥ linie, men det lød forbavsende ens, fra nummer til nummer!? Og her hopper min kæde: hvor er de store forskelle, hvad sammenligner i med?  Jeg ville savne nogle kanter, noget livestemning, kort sagt - en dynamisk realisme. Tør jeg skrive "forskelle"??



Se nu kommer vi til noget jeg forstår. Hvis vi sammenligner med Live musik så er jeg enig, her er man aldrig i tvivl omkring melodilinien som er super let at følge selv de skæve melodier og rytmer, dette gør sig også gællende med Linn NÅR musikken er der til.

Måske rammer vi en messe problematik, for kan du have ret, nogle Linn folk vil gerne servere noget lettere fordøjeligt musik til det brede puplikum for det er jo også her pengene ligger. Her kan begyndere og alle mennesker let følge melodi og tune. Dette svarre lidt til når folk skal have første indtryk af en bil eller første ret i på en fin resturent, så får man i begge tilfælde noget let til at starte på og senere kan man gå afmok.

Jeg kunne spørge, prøvede du som den trænede lytter at sætte en plade på som er meget mere skæv og sjov i rytmerne ? for så kunne du hurtigt sige om det galt alle plader eller kun de letfordøjelige plader som de oftes spiller på. Jeg har været til messer hvor den tossese Linn gut satte noget døds teckno på det var totalt vildt (der var vist svensk) og vupti 60% af folkene forsvandt, de blev simpelthen, forskrækket, de har jo lige siddet og hørt dejlig nydelig musik og pludselig kom der noget så grimt.

Noget jeg har gjort meget modsat mange andre, for at lære mit grej bedre at kende, er ar jeg har slæbt mit grej ud til andre og gør det stadig gerne. Min CD12 er den letteste at kommer med rundt og den har være mange steder selv hjemme ved KVK. Her kommer så noget om forskelle. Hjemme ved mig selv høres tydelig forskelle i bastrengens melodi, de forskællige tishhh tishhhhhhh slag på hihatte.
100% af gangen når jeg er ude forsvinder faktisk hele hihat og basstrenge anslag selv på meget dyre HIFI anlæg. Den største forskel er at både de plader som hjemme har en let melodi linje og en svær melodi linje får en sløv og svære melodilinje på de dyre HIFI anlæg, altså forskellen bliver mindre.
Det mest groteske tilfælde var hjemme ved KvK hvor bongotrommerne i Hotelcalifornia blev til stortrommer og bulderede løs og man ikke kunne høre de forskellige udklingninger af anslaget hvilket betød at trommerne blot sagde bumm bumm bumm = mono tromme lyd.

En anden problematik er at jeg først mener man får livestemning ved en volumen på et linn anlæg på omkring 75-85 og Linn butikkerne og til messer kommer den sjællent op på 70. Måsker er det mig der er ved at blive døv men Live skal kunne mærkes så hele kroppen hopper når bassisten slår den an, og dette er Linn i mine øjne de eneste der kan uden at miste melodien og forskellen, for ja en B&W kan spiller højt men med forskelle NEJ.

Live stemning er det jeg lever af og jeg kan med sikkerhed i stemmen sige at jeg får Gåsehud ved 50% af mine plader og live pladerne er sikre hver gang så noget live må de Linn folk ramme da jeg har noget af samme oplevelse til koncerter.

kibri skrev:
Nogle der har nogle bud på hvorfor LINN lyder som det gør? KvK har flere gange givet hans besyv, men han er vel ikke dn eneste der har undret sig?
Jeg er ikke ude efter den sædvanlige LINN vs. Alt Andet, blot lidt faglighed...


KvK siger 30% gode ting og tekniske korrekte ting men resten 70% er postulater som også rent fysisk er fejlbeheftet. At han siger 30% rigtigt på de gode tidspunkter gør at han kan nare de resten 70% in mellem linjerne og det ser ikke ret mange folk. KvK og jeg er 100% enige om at HIFI ikke er en Smagssag og vi er 100% enige om at vi ikke er enige omkring Linn.

Jeg ville hellere lytte en aften hvor man kan snakke sidde forskelle og sammenligne f.eks. din højtaler sammen med en Katan som koster ca. det samme. Vi kunne tage udgangspunkt i nogle difenitioner du gerne vil belyse og jeg er med pÃ¥ at lære noget  8)

Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf kibri » tirs nov 08, 2005 19:46

Jonas Bojer skrev:
kibri skrev:
Hej..

Bekymret over at tråden er ved at ende, hvor så mange andre gør... - derfor tager jeg fat her igen.
Fuld af respekt for dine holdninger, Jonas - og mon ikke størstedelen af forbrugerne tænker sÃ¥dan? Men nu diskuterede vi jo netop hvad der fÃ¥r en HT til at spille musik.  
Hvad gør LINN, siden alle(?) deres HT er kvalificeret. Der må være nogle designtekniske løsninger, der går igen? Det er ikke elvertryllestøv, det er heller ikke højlandshelligæder... Er det samme dygtige team der udvikler dem alle?



Jo det er samme team. De lavede engang Kaber som jo var snor lige i frekvensen og nu har de lavet Komri og andre mindre højtaler systemer med deres nye 3 eller 4k diskant system. Selvfølgelig bruger de ikke tryllestøv og jeg vil gerne deltage her med min sparsomme viden og komemr vi til nogle tekniske specifikationer jeg intet ved om, Kan jeg jo tage kontakt til Linn.
Men jeg syntes at det er vigtigt at nævne at I et Linn setup er det ikke højtaleren som er det vigtigeste led og men alligevel er oki at vi her kun snakker højtaleren.
OK. Samme team forklarer en hel del!
Jeg har i dag set en del på LINN´s HT-program. På trods af forholdsvis sparsomme oplysninger, er det en blandet flok: meget forskellige designløsninger, kabinetstørrelser, enhedstyper og antal, samt konfiguration. Alene dømt på dette, er det svært at løfte sløret for hvorfor de opleves "ens", men nu er der meget mere end øjet møder i en højttaler. Frekvensspecifikationerne er også noget blandet, dvs., at de undgår ikke bevidst dyb bas, for evt. at trække opmærksomhed opefter.
En del målinger viser højere ordens passive filtrer (som at svære at få korrekte, hvis HT ønskes sammenhængende, men ikke umulige).
Elektriske impedans og fasevinkler, skånes ikke den store opmærksom.
Der må derfor være en stor koncentration omkring andre parametre:
Den akustiske fase, måske?
Dæmpematerialet?
Kabinetopbygning/afstivning?
Delefilterkomponenter?

Påstår LINN, at HT ikke er vigtigste faktor, i et rent LINN-set-up (OGSÅ HT!), eller er det egne erfaringer?
Det kunne godt tyde på, at hver HT havde en hel del egenklang med sig, så?!!




kibri skrev:
Det jeg altid søger er, at komme det en forklaring nærmere. Muligt vi ikke kan, men vi har da givet det et forsøg.. :/  Der er en forklaring pÃ¥, at LINN-HT kan spille med "melodi", "timing" og hvad vi ellers har. Jeg hÃ¥ber ikke jeg lyder for HI-Fi-nørdet (mener i forvejen der bliver fokuseret pÃ¥ alt for meget pÃ¥ enkeltparametrer, nÃ¥r der forklares og testes).
Nu er det et par år siden jeg sidst hørte et par LINN HT - nærmere bestemt på Merion Hotellet (2002?), spændt for et rent LINN-setup. Det var et et par gulvmodeller, mere husker jeg ikke.



Jeg har undersøgt sagen og var aktive Ninkaer du lyttede.
Jeg har set lidt på dem og det kunne det meget nemt havde været. Hotellet hedder da i øvrigt "Merriot"...

kibri skrev:
Tror godt jeg ved hvad formÃ¥let med at følge melodien er!: Det jeg oplever, er en mindre grad af Ã¥benhed over hele spektret.  Det er ikke i sig selv en negativ ting (alt for mange design gÃ¥r den anden vej, for at give en WOW-oplevelse, men trætter i længden) og kan være med til at gøre oplevelse mere homogen. Hvis man tilmed spiller med en nøje afstemt energi, hvor øret er følsomt, kan man opnÃ¥ et resultat der opleves levende og sprudlende. Det har intet med frekvensgang at gøre.



Åbenhed har jeg lidt svært ved at forstå men jeg ser det måske som noget med en stor opløsning i det brede, som giver musikken/instrumenterne en lættere forståelse og rum omkring sig ? Jeg er enig med dig at det ikke burde have noget med frekvensgangen at gøre da enhver farvning vil "lukke",forenkle og fjerne denne forståelse og få tingene til at blive mere ens.
Ved ikke om jeg forstår dig korrekt. Selve rummets størrelse, betyder meget lidt for mig (lyder måske mærkeligt når vi laver semi omnidirektionale højttalere), men det er ikke her musikken ligger begravet.
Med åbenhed mener jeg, at det simpelthen er nemmere at "se" de udøvende.
"Farvning" af materialet, kan være mange ting: det kan ligge i frekvenskurven, fasen (bÃ¥de akustisk og elektrisk), impulsparametrene og vigtigst: forvrængningskarakterene. De er alle steder - enheder, kabler, kabinet o.s.v., i form af energiophopninger der skal aflades igen. Bliver de ikke det tidsmæssigt korrekt i forhold til hinanden, har vi svært ved at følge originalmaterialet - vores hjerne kommer pÃ¥ hÃ¥rdt arbejde, da den skal skille tingene tidsmæssigt ad. Ene og alene fordi fasen (tiden) bliver ødelagt. Endnu en grund til at mange HT lyder ens /har samme grundklang: kabinet af MDF. 60-70% af HT egenlyd kan findes her. Alligevel bliver det tilsidesat, da det er billigt, nemt at arbejde med og nemt at finére.  


kibri skrev:
Jeg kunne nemt høre melodilinien i de valgte numre, det var meget nemt. Alt virkede som pÃ¥ linie, men det lød forbavsende ens, fra nummer til nummer!? Og her hopper min kæde: hvor er de store forskelle, hvad sammenligner i med?  Jeg ville savne nogle kanter, noget livestemning, kort sagt - en dynamisk realisme. Tør jeg skrive "forskelle"??



Se nu kommer vi til noget jeg forstår. Hvis vi sammenligner med Live musik så er jeg enig, her er man aldrig i tvivl omkring melodilinien som er super let at følge selv de skæve melodier og rytmer, dette gør sig også gællende med Linn NÅR musikken er der til.

Måske rammer vi en messe problematik, for kan du have ret, nogle Linn folk vil gerne servere noget lettere fordøjeligt musik til det brede puplikum for det er jo også her pengene ligger. Her kan begyndere og alle mennesker let følge melodi og tune. Dette svarre lidt til når folk skal have første indtryk af en bil eller første ret i på en fin resturent, så får man i begge tilfælde noget let til at starte på og senere kan man gå afmok.

Jeg kunne spørge, prøvede du som den trænede lytter at sætte en plade på som er meget mere skæv og sjov i rytmerne ? for så kunne du hurtigt sige om det galt alle plader eller kun de letfordøjelige plader som de oftes spiller på. Jeg har været til messer hvor den tossese Linn gut satte noget døds teckno på det var totalt vildt (der var vist svensk) og vupti 60% af folkene forsvandt, de blev simpelthen, forskrækket, de har jo lige siddet og hørt dejlig nydelig musik og pludselig kom der noget så grimt.

Noget jeg har gjort meget modsat mange andre, for at lære mit grej bedre at kende, er ar jeg har slæbt mit grej ud til andre og gør det stadig gerne. Min CD12 er den letteste at kommer med rundt og den har være mange steder selv hjemme ved KVK. Her kommer så noget om forskelle. Hjemme ved mig selv høres tydelig forskelle i bastrengens melodi, de forskællige tishhh tishhhhhhh slag på hihatte.
100% af gangen når jeg er ude forsvinder faktisk hele hihat og basstrenge anslag selv på meget dyre HIFI anlæg. Den største forskel er at både de plader som hjemme har en let melodi linje og en svær melodi linje får en sløv og svære melodilinje på de dyre HIFI anlæg, altså forskellen bliver mindre.
Det mest groteske tilfælde var hjemme ved KvK hvor bongotrommerne i Hotelcalifornia blev til stortrommer og bulderede løs og man ikke kunne høre de forskellige udklingninger af anslaget hvilket betød at trommerne blot sagde bumm bumm bumm = mono tromme lyd.

En anden problematik er at jeg først mener man får livestemning ved en volumen på et linn anlæg på omkring 75-85 og Linn butikkerne og til messer kommer den sjællent op på 70. Måsker er det mig der er ved at blive døv men Live skal kunne mærkes så hele kroppen hopper når bassisten slår den an, og dette er Linn i mine øjne de eneste der kan uden at miste melodien og forskellen, for ja en B&W kan spiller højt men med forskelle NEJ.

Live stemning er det jeg lever af og jeg kan med sikkerhed i stemmen sige at jeg får Gåsehud ved 50% af mine plader og live pladerne er sikre hver gang så noget live må de Linn folk ramme da jeg har noget af samme oplevelse til koncerter.
Tror du har ret i meget her.
Nej jeg prøvede ikke at sætte en plade på - det var Linn fyren ene og ale om. Hørte bl.a. lidt Beatles og Tom Petty. Ikke det mest krævende, men skidt, det kræves ikke.
Af de eksempler du nævner (basstrænge og hi-hats) , er det da en selvfølge at det skal kunne høres som individuelle anslag! Pladen skal være ualmindelig skidt, hvis ikke dén fornemmelse skal viderbringes.
Jeg hører altid om musikerne spiller sammen - herefter de andre HI-Fi ting (som kan være med til at løfte oplevelsen!)
En sjov detalje, som ingen tror på når jeg nævner det - en god test er at gemme alle de såkaldte "hi-fi optagelser" væk, når der kommer nyt ind ad døren. Hvordan lyder "dårligt" optaget musik? Spiller musikerne stadig sammen, eller er det mindre forståeligt? Giver disse optagelser mere idé, begynder det at gå i den rigtige retning. Væk med alle kolorit-optagelserne. De blænder for hvad det i virkeligheden drejer sig om. Og jeg lover, giver de ringe plader mening gør superoptagelserne også!

Hvad du har oplevet med KvK og B&W, har jeg svært ved at kommentere.


kibri skrev:

Nogle der har nogle bud på hvorfor LINN lyder som det gør? KvK har flere gange givet hans besyv, men han er vel ikke dn eneste der har undret sig?
Jeg er ikke ude efter den sædvanlige LINN vs. Alt Andet, blot lidt faglighed...


KvK siger 30% gode ting og tekniske korrekte ting men resten 70% er postulater som også rent fysisk er fejlbeheftet. At han siger 30% rigtigt på de gode tidspunkter gør at han kan nare de resten 70% in mellem linjerne og det ser ikke ret mange folk. KvK og jeg er 100% enige om at HIFI ikke er en Smagssag og vi er 100% enige om at vi ikke er enige omkring Linn.

Jeg ville hellere lytte en aften hvor man kan snakke sidde forskelle og sammenligne f.eks. din højtaler sammen med en Katan som koster ca. det samme. Vi kunne tage udgangspunkt i nogle difenitioner du gerne vil belyse og jeg er med pÃ¥ at lære noget  8)
Det kunne være sjovt, men jeg har til huse ved KbH.
Men husk nu, at jeg ikke deltager her på forum for at udfordre andre HT, eller angribe LINN, eller nogle andre. Kunne vi derimod sammen sætte ord på det oplevede og hvad der evt. kunne være grunden, er jeg på...

VH

Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
kibri
Branchemedlem
 
Indlæg: 1032
Tilmeldt: fre okt 28, 2005 17:58

Indlægaf 3DX » tirs nov 08, 2005 19:58

hej Kibri,

ja det kunne være ret så nydigt at finde en fælles ordbog for det hørte og det vi bruger til at beskrive det med.
jeg tro at mange taler om det samme men beskriver det forskeligt, bla. ud fra hvad vi mener er vigtigst, og at vi tit mener det ene er en slevfølge, når det andet er på plads.

miju og jeg (tro jeg da) taler om detalier, og at det er det vigtigste. måske er der en der omtaler det som dynamik, fordi det er det ord han bruger for at kunne hører enkeltheder, men begger mener måske at det er det, der er grundstenen i det, en anden kalder at musik formidles troværdigt, fordi denne igen, mener at det beskriver bedst det han lægger vægt på.

men alle taler om det samme  8|
Q skal ikke være højt eller lavt! det skal være korrekt.
citat, Knud Thorborg
3DX
Branchemedlem
 
Indlæg: 2441
Tilmeldt: tors nov 03, 2005 11:37
Geografisk sted: ht ing. :-)

Indlægaf Aecrewboss » tirs nov 08, 2005 20:20

kibri skrev:
Jonas Bojer skrev:
kibri skrev:
Hej..

Bekymret over at tråden er ved at ende, hvor så mange andre gør... - derfor tager jeg fat her igen.
Fuld af respekt for dine holdninger, Jonas - og mon ikke størstedelen af forbrugerne tænker sÃ¥dan? Men nu diskuterede vi jo netop hvad der fÃ¥r en HT til at spille musik.  
Hvad gør LINN, siden alle(?) deres HT er kvalificeret. Der må være nogle designtekniske løsninger, der går igen? Det er ikke elvertryllestøv, det er heller ikke højlandshelligæder... Er det samme dygtige team der udvikler dem alle?



Jo det er samme team. De lavede engang Kaber som jo var snor lige i frekvensen og nu har de lavet Komri og andre mindre højtaler systemer med deres nye 3 eller 4k diskant system. Selvfølgelig bruger de ikke tryllestøv og jeg vil gerne deltage her med min sparsomme viden og komemr vi til nogle tekniske specifikationer jeg intet ved om, Kan jeg jo tage kontakt til Linn.
Men jeg syntes at det er vigtigt at nævne at I et Linn setup er det ikke højtaleren som er det vigtigeste led og men alligevel er oki at vi her kun snakker højtaleren.
OK. Samme team forklarer en hel del!
Jeg har i dag set en del på LINN´s HT-program. På trods af forholdsvis sparsomme oplysninger, er det en blandet flok: meget forskellige designløsninger, kabinetstørrelser, enhedstyper og antal, samt konfiguration. Alene dømt på dette, er det svært at løfte sløret for hvorfor de opleves "ens", men nu er der meget mere end øjet møder i en højttaler. Frekvensspecifikationerne er også noget blandet, dvs., at de undgår ikke bevidst dyb bas, for evt. at trække opmærksomhed opefter.
En del målinger viser højere ordens passive filtrer (som at svære at få korrekte, hvis HT ønskes sammenhængende, men ikke umulige).
Elektriske impedans og fasevinkler, skånes ikke den store opmærksom.
Der må derfor være en stor koncentration omkring andre parametre:
Den akustiske fase, måske?
Dæmpematerialet?
Kabinetopbygning/afstivning?
Delefilterkomponenter?

Påstår LINN, at HT ikke er vigtigste faktor, i et rent LINN-set-up (OGSÅ HT!), eller er det egne erfaringer?
Det kunne godt tyde på, at hver HT havde en hel del egenklang med sig, så?!!




kibri skrev:
Det jeg altid søger er, at komme det en forklaring nærmere. Muligt vi ikke kan, men vi har da givet det et forsøg.. :/  Der er en forklaring pÃ¥, at LINN-HT kan spille med "melodi", "timing" og hvad vi ellers har. Jeg hÃ¥ber ikke jeg lyder for HI-Fi-nørdet (mener i forvejen der bliver fokuseret pÃ¥ alt for meget pÃ¥ enkeltparametrer, nÃ¥r der forklares og testes).
Nu er det et par år siden jeg sidst hørte et par LINN HT - nærmere bestemt på Merion Hotellet (2002?), spændt for et rent LINN-setup. Det var et et par gulvmodeller, mere husker jeg ikke.



Jeg har undersøgt sagen og var aktive Ninkaer du lyttede.
Jeg har set lidt på dem og det kunne det meget nemt havde været. Hotellet hedder da i øvrigt "Merriot"...

kibri skrev:
Tror godt jeg ved hvad formÃ¥let med at følge melodien er!: Det jeg oplever, er en mindre grad af Ã¥benhed over hele spektret.  Det er ikke i sig selv en negativ ting (alt for mange design gÃ¥r den anden vej, for at give en WOW-oplevelse, men trætter i længden) og kan være med til at gøre oplevelse mere homogen. Hvis man tilmed spiller med en nøje afstemt energi, hvor øret er følsomt, kan man opnÃ¥ et resultat der opleves levende og sprudlende. Det har intet med frekvensgang at gøre.



Åbenhed har jeg lidt svært ved at forstå men jeg ser det måske som noget med en stor opløsning i det brede, som giver musikken/instrumenterne en lættere forståelse og rum omkring sig ? Jeg er enig med dig at det ikke burde have noget med frekvensgangen at gøre da enhver farvning vil "lukke",forenkle og fjerne denne forståelse og få tingene til at blive mere ens.
Ved ikke om jeg forstår dig korrekt. Selve rummets størrelse, betyder meget lidt for mig (lyder måske mærkeligt når vi laver semi omnidirektionale højttalere), men det er ikke her musikken ligger begravet.
Med åbenhed mener jeg, at det simpelthen er nemmere at "se" de udøvende.
"Farvning" af materialet, kan være mange ting: det kan ligge i frekvenskurven, fasen (bÃ¥de akustisk og elektrisk), impulsparametrene og vigtigst: forvrængningskarakterene. De er alle steder - enheder, kabler, kabinet o.s.v., i form af energiophopninger der skal aflades igen. Bliver de ikke det tidsmæssigt korrekt i forhold til hinanden, har vi svært ved at følge originalmaterialet - vores hjerne kommer pÃ¥ hÃ¥rdt arbejde, da den skal skille tingene tidsmæssigt ad. Ene og alene fordi fasen (tiden) bliver ødelagt. Endnu en grund til at mange HT lyder ens /har samme grundklang: kabinet af MDF. 60-70% af HT egenlyd kan findes her. Alligevel bliver det tilsidesat, da det er billigt, nemt at arbejde med og nemt at finére.  


kibri skrev:
Jeg kunne nemt høre melodilinien i de valgte numre, det var meget nemt. Alt virkede som pÃ¥ linie, men det lød forbavsende ens, fra nummer til nummer!? Og her hopper min kæde: hvor er de store forskelle, hvad sammenligner i med?  Jeg ville savne nogle kanter, noget livestemning, kort sagt - en dynamisk realisme. Tør jeg skrive "forskelle"??



Se nu kommer vi til noget jeg forstår. Hvis vi sammenligner med Live musik så er jeg enig, her er man aldrig i tvivl omkring melodilinien som er super let at følge selv de skæve melodier og rytmer, dette gør sig også gællende med Linn NÅR musikken er der til.

Måske rammer vi en messe problematik, for kan du have ret, nogle Linn folk vil gerne servere noget lettere fordøjeligt musik til det brede puplikum for det er jo også her pengene ligger. Her kan begyndere og alle mennesker let følge melodi og tune. Dette svarre lidt til når folk skal have første indtryk af en bil eller første ret i på en fin resturent, så får man i begge tilfælde noget let til at starte på og senere kan man gå afmok.

Jeg kunne spørge, prøvede du som den trænede lytter at sætte en plade på som er meget mere skæv og sjov i rytmerne ? for så kunne du hurtigt sige om det galt alle plader eller kun de letfordøjelige plader som de oftes spiller på. Jeg har været til messer hvor den tossese Linn gut satte noget døds teckno på det var totalt vildt (der var vist svensk) og vupti 60% af folkene forsvandt, de blev simpelthen, forskrækket, de har jo lige siddet og hørt dejlig nydelig musik og pludselig kom der noget så grimt.

Noget jeg har gjort meget modsat mange andre, for at lære mit grej bedre at kende, er ar jeg har slæbt mit grej ud til andre og gør det stadig gerne. Min CD12 er den letteste at kommer med rundt og den har være mange steder selv hjemme ved KVK. Her kommer så noget om forskelle. Hjemme ved mig selv høres tydelig forskelle i bastrengens melodi, de forskællige tishhh tishhhhhhh slag på hihatte.
100% af gangen når jeg er ude forsvinder faktisk hele hihat og basstrenge anslag selv på meget dyre HIFI anlæg. Den største forskel er at både de plader som hjemme har en let melodi linje og en svær melodi linje får en sløv og svære melodilinje på de dyre HIFI anlæg, altså forskellen bliver mindre.
Det mest groteske tilfælde var hjemme ved KvK hvor bongotrommerne i Hotelcalifornia blev til stortrommer og bulderede løs og man ikke kunne høre de forskellige udklingninger af anslaget hvilket betød at trommerne blot sagde bumm bumm bumm = mono tromme lyd.

En anden problematik er at jeg først mener man får livestemning ved en volumen på et linn anlæg på omkring 75-85 og Linn butikkerne og til messer kommer den sjællent op på 70. Måsker er det mig der er ved at blive døv men Live skal kunne mærkes så hele kroppen hopper når bassisten slår den an, og dette er Linn i mine øjne de eneste der kan uden at miste melodien og forskellen, for ja en B&W kan spiller højt men med forskelle NEJ.

Live stemning er det jeg lever af og jeg kan med sikkerhed i stemmen sige at jeg får Gåsehud ved 50% af mine plader og live pladerne er sikre hver gang så noget live må de Linn folk ramme da jeg har noget af samme oplevelse til koncerter.
Tror du har ret i meget her.
Nej jeg prøvede ikke at sætte en plade på - det var Linn fyren ene og ale om. Hørte bl.a. lidt Beatles og Tom Petty. Ikke det mest krævende, men skidt, det kræves ikke.
Af de eksempler du nævner (basstrænge og hi-hats) , er det da en selvfølge at det skal kunne høres som individuelle anslag! Pladen skal være ualmindelig skidt, hvis ikke dén fornemmelse skal viderbringes.
Jeg hører altid om musikerne spiller sammen - herefter de andre HI-Fi ting (som kan være med til at løfte oplevelsen!)
En sjov detalje, som ingen tror på når jeg nævner det - en god test er at gemme alle de såkaldte "hi-fi optagelser" væk, når der kommer nyt ind ad døren. Hvordan lyder "dårligt" optaget musik? Spiller musikerne stadig sammen, eller er det mindre forståeligt? Giver disse optagelser mere idé, begynder det at gå i den rigtige retning. Væk med alle kolorit-optagelserne. De blænder for hvad det i virkeligheden drejer sig om. Og jeg lover, giver de ringe plader mening gør superoptagelserne også!
[[color=blue]color=green]Hej Kibri
Hvad mener du med at de ringe plader giver mening?Er det at de lyder ringe,eller at optagelsen bliver maskeret af en eller anden ting, så den bliver mere "musikalsk"?Jeg syntes det er helt klart at fortrække at der intet bliver lagt ved højtt. ,og så kan man godt nok sige at der opstår lyttetræthed hvis optagelsen er dårlig,men det er intet iforhold til hvad det giver,hvis pladen er optaget ordentligt.Dem der siger noget andet ,må være fordi de aldrig har hørt en højttaler der ikke lægger noget til.(så lidt som muligt selvfølgelig)

mvh
Hvad du har oplevet med KvK og B&W, har jeg svært ved at kommentere.


kibri skrev:

Nogle der har nogle bud på hvorfor LINN lyder som det gør? KvK har flere gange givet hans besyv, men han er vel ikke dn eneste der har undret sig?
Jeg er ikke ude efter den sædvanlige LINN vs. Alt Andet, blot lidt faglighed...


KvK siger 30% gode ting og tekniske korrekte ting men resten 70% er postulater som også rent fysisk er fejlbeheftet. At han siger 30% rigtigt på de gode tidspunkter gør at han kan nare de resten 70% in mellem linjerne og det ser ikke ret mange folk. KvK og jeg er 100% enige om at HIFI ikke er en Smagssag og vi er 100% enige om at vi ikke er enige omkring Linn.

Jeg ville hellere lytte en aften hvor man kan snakke sidde forskelle og sammenligne f.eks. din højtaler sammen med en Katan som koster ca. det samme. Vi kunne tage udgangspunkt i nogle difenitioner du gerne vil belyse og jeg er med pÃ¥ at lære noget  8)
Det kunne være sjovt, men jeg har til huse ved KbH.
Men husk nu, at jeg ikke deltager her på forum for at udfordre andre HT, eller angribe LINN, eller nogle andre. Kunne vi derimod sammen sætte ord på det oplevede og hvad der evt. kunne være grunden, er jeg på...

VH

Hilsen Jonas Bojer
Kode: Vælg alt
[quote][u][b][/b][/u][/quote]
Senest rettet af Aecrewboss tirs nov 08, 2005 20:55, rettet i alt 1 gang.
Aecrewboss
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 133
Tilmeldt: lør nov 05, 2005 20:58
Geografisk sted: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.