Finlytteren skrev:Det var jo ganske nyttig information. Tak for det!!!
Hvis EBP ligger mellem 50 og 100 kan man så sige at enheden både kan bruges som refleks og trykkammer? Altså som tommelfingerregel...
Ja det er der en del som siger.
Finlytteren skrev:Det var jo ganske nyttig information. Tak for det!!!
Hvis EBP ligger mellem 50 og 100 kan man så sige at enheden både kan bruges som refleks og trykkammer? Altså som tommelfingerregel...
lydarne skrev:------.............-----------
Og så kan jeg se at Wood kører frem med et eksembel som udvider frekvensområdet ved hjælp af porten, så det dur åbenbart lige pludselig igen ,
------.............-----------
lydarne skrev:------.............-----------
Og så kan jeg se at Wood kører frem med et eksembel som udvider frekvensområdet ved hjælp af porten, så det dur åbenbart lige pludselig igen ,
------.............-----------
Wood skrev:Øhhh ja, det har da altid duet?!?
Wood skrev:Men mht til alle din fine illustrationer savner jeg lidt nogle flotte forvrængnings kurver, der kan belyse det lukkede kabinets totale overlegenhed.
Wood skrev:Og ikke "bare" at det lyder rigtigt! Jeg kunne jo få mistanken om at du har tilvænnet dig en klangprofil krydret med IMD
[/quote]Wood skrev:Forstil dig at du slæber et lille akustisk band ind i din stue, her vil gulvbassen og evt. trommer ret hurtigt slå dine rumresonanser an men du vil da stadig kunne høre hvad der foregår og "rokke" lidt med foden.
Afspiller du så det samme over dine lukkede kasser og de såkaldte rum resonanser er væk er det så natur tro??? Det vil jeg jo ikke sige det er, da du jo har beskåret frekvensområdet. Det kan så godt være du hellere vil have det skal lyde sådan meeennn....
lydarne skrev:Ja her er jeg total uenig og jeg brugte megen tid på at vise det i 4307 tråden, hvordan let afrulning Qts ca 0.5 fra et lukket kabinet passede til rumgain og derfor integrerede i rummet med perfekt frekvensgang og impulsgengivelse som resultat.
Finlytteren skrev:Boman skrev:Jeg arbejder jo med det jeg kalder tidsforvrængning, altså at en "almindelig" højttaler tværer lyden ud i tidsdomænet, og basreflekssystemet bidrager på to måder til tidforvrængningen.
1: Ved afstemningsfrekvensen kommer stort set al lyden fra porten, som er forsinket 1 periode i forhold til højttaleren. Dvs. er porten afstemt til 60 Hz og man spiller en 60 Hz tone, vil man først høre de harmoniske bidrag, og en periode senere (1/60 sekund) kommer grundtonen. Når tonen stopper, stopper først de harmoniske, og en periode senere grundtonen.
2: Der kommer en del uønsket (mellemtone)lyd ud af porten, hvilket giver tidsforvrængning.
Som jeg har nævnt tidligere, er basreflekssystemet et resonanssystem, og vi vil meget gerne fjerne/reducere resonanser i vores højttalersystemer.
Fejl i tidsdomænet er vel det man også omtaler som fasefejl? Jeg har engang læst at fasefejl ikke er nær så kritiske i basområdet i forhold til mellemtone og diskant. Jeg tænker at det har at gøre med bølgelængden på de dybe frekvenser, som jo er flere meter lange.
I basområdet skal der så ikke være halvdelen af de flere meter lange bølgelængder i forskel mellem enhedens og portens placering, for at outputtet fra porten er i modfase?
ad 2: Er det ikke noget faktuelt data som er gældende for to vejs systemer og kun er gældende for 3 vejs systemer såfremt mellemtonen ikke har sit eget kabinet? For jeg har da lidt svært ved at forstå hvordan mellemtonen ellers skulle kunne komme ud af porten i baskabinettet.
Jeg synes det du skriver giver god mening med henblik på at man ikke bør have port på mellemtonen. Men jeg tænker om det kunne forholde sig anderledes for basser som kun arbejder dybt, eksempelvis i det omnidirektionelle område?
Finlytteren skrev:lydarne skrev:Ja her er jeg total uenig og jeg brugte megen tid på at vise det i 4307 tråden, hvordan let afrulning Qts ca 0.5 fra et lukket kabinet passede til rumgain og derfor integrerede i rummet med perfekt frekvensgang og impulsgengivelse som resultat.
Der er jo forskel på roomgain'ets størrelse alt efter om man placerer højttalerne frit i rummet, op ad en væg eller i et hjørne.
Når du generaliserer og skriver at afrulningen fra et lukket kabinet passer til roomgain, hvilken placering i rummet er denne udtalelse så baseret på?
lydarne skrev:Finlytteren skrev:lydarne skrev:Ja her er jeg total uenig og jeg brugte megen tid på at vise det i 4307 tråden, hvordan let afrulning Qts ca 0.5 fra et lukket kabinet passede til rumgain og derfor integrerede i rummet med perfekt frekvensgang og impulsgengivelse som resultat.
Der er jo forskel på roomgain'ets størrelse alt efter om man placerer højttalerne frit i rummet, op ad en væg eller i et hjørne.
Når du generaliserer og skriver at afrulningen fra et lukket kabinet passer til roomgain, hvilken placering i rummet er denne udtalelse så baseret på?
Jeg skriver jeg viste et eksembel, læs dog mine indlæg inden du køre frem i den tone.
I den forrige tråd 4307 vedlage jeg endda et link til et regneark hvor man kunne prøve hvordan placeringen af højtaleren indvirkede på den samlede frekvensgang, højtaler plus rum. Jeg kan ikke hver gang konstant pensle alt ud til mindste detaljer, vi må viderer engang i mellem.
I regnearket var der også mulighed for at se indvirkningen på frekvensgangen afhængig af basenhedens placeringshøjde i forhold til gulvet.
Og jeg pointerede at højtaler opstilling var vigtig.
Men generelt kan man altid tage en lukket konstruktion og bare sætte den ind i rummet og så vil det køre rimelig problemfrit.
Rumgain stiger med 12 db eller mindre, lukket kabinet afruller med 12 db og lavers der "rund ryg" relativt lavt Qts for optimal impulsgengivelsen, e der et godt udgangspunkt/startpunkt for at få tingene til at passe problemfrit sammen.
Boman skrev:Kan man ikke sige det sådan om de to basprincipper:
Hvis man er interesseret i kvantitet, er basreflekssystemet udmærket.
Hvis man er interesseret i kvalitet, skal man vælge et lukket system.
lydarne skrev:Synes ikke det kan siges meget mere præcist og klart end Boman gør i sit sidste indlæg, det er eksakt det som det drejer sig om.
Finlytteren skrev:En ting jeg kom til at tænke på er argumentet om at vælge trykammerprincippet ud fra at roomgainet skulle matche de 12 dB som en enhed i trykkammer ruller af med...
Men så vidt jeg har forstået er roomgain i et typisk lytterum ikke lineært, men booster derimod i bestemte områder. Jeg har ofte bemærket at mange omtaler at de har et boost i roomgain mellem 40 og 50 Hz.
Så argumentet om at vælge trykkammer pga. afrulningen svarer til roomgainet er måske mere teoretisk end praktisk virkelighed? Eller hvad mener folk?
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster