3DX skrev:...Hele min tvivl gå jo netop på at begrænse refletionerne. fordi de reflektioner der skal være der er optaget. Eller er jeres trix, at dem der ikke er kommet med, ganskaber i?
Jeg har snakket med en Opera sanger som mener det gælder om at tilføre en masse kaos via. forstærker og cd osv. fordi den lille mic. umuligt kan indfange det kaos som netop er i en koncert sal. -men han lyttede altså også på direkte ht'er.
derfor lyder det for mig som om, omnien tillægger noget, som ingen i kæden har tilstræbet skulle tillægges. - Her har jeg svært ved at følge dig. Du mener vi tillægger en kunstig dimension? Jeg vil nærmere sige, at vi åbner op for den.
ok, her er jeg så ikke helt med
ikke en kunstig dimention, men "kunstige" efterklange, delay, fase forskyldning osv. fordi den alt andet lige må sende en del lyd rundt og forskinet hende i lytte pos.
men hvad gør i med at jeres drivere i 45° på til en vis fre, spiller med niveau som on-axsis. men så falder. vil der ikke i lytte pos. være nogen huller i SPL'en ?
...
En øvelse: afspil en vokaloptagelse via en direkte HT.
Vend HT 180gr. og lyt igen. Nu skulle den optagede person lyde, som havde han vendt sig om. Det gør han ikke.
Gentag øvelsen med en god omni el. semi-omni. Nu lyder personen som havde han vendt sig.
Det lyder banalt, men rummer faktisk hele essensen af hvad vi vil med HT.
det kan jeg nemt følge dig i. den direkte vil jo blive helt smadret af den øvelsen, hvor en omni vil være mindre ændret, set fra lytte pos.
er en omni, semi-omni helt lige glad med hvad vej den vender.
.....
Hvor (hvis i har erfaringer med det) meget skal et filter laves om, for at det virker som/ved/med en omni. det er vel til at prøve man kan evt. bruge et digital filter, der er jo "hurtigt" at indstÃlle, og sÃ¥ prøve skidtet.