digital_thor skrev:De fleste lydfænomener er fint beskrevet og defineret ud i detaljer, som gør at lange debatter om finurlige modstande og snedige kabler - burde lægges på hylden sammen med f.eks religion.
Der findes tusinde af mennesker der har knoklet med alt fra teorien til de praktiske forsøg, som beviser at det virker. Så drop søforklaringerne og hop tilbage på skolebænken
Vil næsten tro du sigter til mig her, jeg har været på skolebænken , og nej der er faktisk ting som vi ikke ved alt om , men alle der arbejder med hi-fi benytter sig af dette ukendte, bevist eller ubevist , det er noget som også typisk skiller det middelmådige hi-fi og det virkelig gode hi-fi , noget som udelukkende kan erfares via lytning , derfor beskræftgerer videnskaben sig ikke meget med dette.
Videnskab er at måle og veje og bevise, mens oplevelse og reaktioner mere høre ind under psykologi og religion osv, og det skal jeg lige love for at man ikke undlader at gøre opmærksom på , når nogle påstår de oplever en ændring af lyden i forbindelse med eks.v. et kabelskift.
Og nævne nogle at det samme også gør sig gælder for alle komponenter/og materiale, så er man uden tvivl mere end grydeklar til en indlæggelse på psykiatrisk afdeling.
Gengivelsen af lyd består efter min overbevisning af to elementer som har en større eller mindre delmængde, elementerne er præcision og klang.
Det jeg prøver at beskrive er på mange måder det samme som når man laver et musikinstrument, en violin ser sådan og sådan ud ,det giver en klang en funktion, men de materialer man bruger til at lave violinens form har lige så stor eller større betydning for klangen end selve formen. Men behøver bare at nævne Stradivarius, ingen har vist endnu kunne lave en kopi. Men i form ligner den alle andre violiner
Noget af det samme gør sig gældende for hi-fi , hvilket er rigtig uheldigt fordi hi-fi går ud på at lave en kopi af lyd, og ikke et musikinstrument, men det er desværre sådan som det er.
Der kan ikke gøres andet ind at prøve at lave en "form" som kan behandle alle de variationer som naturlig lyd/musik indeholder , til at kontrollerer om målet er nået har man en del målinger og begreber.
Det drejer sig bl.a. om at transient behandling forvrængning harmoniske frekvensgang dæmpnings faktor skarpe filtreringer energi overførsel/og levering med mere, alt sammen noget som der er rimeligt godt styr på , og noget som konstruktøren selv kan definerer og bestemme graden af , og hvor tæt han vil gå på det perfekte.
Det eneste som ikke er muligt er det 100% perfekte, uanset hvor meget der prøves.
Rådet må være sigt heller efter naturlig lyd end en ensidig satsning mod nul fejl, men prøv at minimerer fejl/maksimerer præcisionen uden det går ud over klangen. Dette vil naturligvis involverer både måling og lytning.
Grundet økonomi men også design så nedskaleres kravene fra det som nærmer sig det perfekte til det man mener er tilstrækkeligt og som passer til den tilgængelige økonomi .
Men forsøger naturligvis altid at finde de bedste kompromiser, således at der ikke tilføres betydelige fejl til signalet.
Her stopper nogle konstruktører, de kan måle og simulerer resultatet, præcisionen er målt og vejet, alt er godt.
Det eneste som ikke er 100% er fastlagt er lyden af apparatet, denne lyd er efter min overbevisning bestemt at præcision som beskrevet ovenfor, men også af det som konstruktionen er realiseret med , halvleder rør materialer, modstande kondensatorer kabler spoler osv., udskiftning af disse elementer er typisk ikke målbart eller stort set ikke målbart i output.
Lydændringen kan kun defineres sikkert via lytning.
Det gælder naturligvis om at vælge de komponenter og materialer som er mest i harmoni med hvordan musikinstrumenter lyder, man kan ikke gøre andet hvis det er hi-fi man søger. Er det tilfredsstilles af smag det drejer sig om så er alt i princippet lige godt.
Det er ikke tale om finurlige modstande eller kondensatorer, men modstande og kondensatorer hvor man ikke har forsøgt minimerer pris og størrelse , komponenter som er lavet af bedre og renere materialer end modstanden og kondensatoren til 10 øre, 10 øres komponenter virker glimrende i stort set alt anden elektronik hvor lyden ikke er en afgørende faktor, og hvor man 100% kan regne sig frem til resultatet.
Der er endnu et begreb som er omdiskuteret og som ændre klangen , det er dæmpning , underlag for apparater ,dæmpning af apparater og komponenter dæmpning af kabler osv.
Ens valg vil naturligvis påvirke klangen uanset om valgene er beviste eller ubeviste , eller valgene træffes ud fra økonomi , eller teknisk overbevisning/databladet.
En ikke uvæsentlig del af hi-fi er akustik, og det er faktisk lige så simpelt som det ovenstående, det optimale og mest effektive er få oplevelsen så direkte ind i vores sanser som muligt, det kan være en VR brille ved billede, eller en hovedtelefon ved lyd.
Det drejer sig om at styrer den direkte lyd så upåvirket af rummet som muligt til øerne således at hjernen for optimale muligheder for at lave en illusion af den oprindelige begivenhed.
Den er ikke længere , at placerer subwoofer alle vegne osv er igen bare et resultat at folks trang til at kunne måle og veje alt ting og kompenserer for grundlæggende problemer i stedet for at løse dem, et mål er sikkert også at sælge nogle flere subwoofere.
Den løsning jeg selv bruger for at få så meget upåvirket lyd som muligt i øerne er LEDE Live End Dead-End , jeg har derudover tilført en simuleret uendelig baffel som dele rummet i foran og bag højtalerne.
Man kan læse mere om princippet hos B&O som har lavet det hele med DSP i deres Beolab 90 med betegnelsen Beam direction control, det er præcist det som det drejer sig om hvis optimal præcision i lydbilledet skal opnås .
https://www.bang-olufsen.com/da/collection/speakers/beolab-90Som det ses så mener jeg at alt har en betydning for den resulterede lyd, ikke kun effektforstærkeren.
Hi-Fi består af præcision og klang.