Preklar skrev:nilsvalla skrev:
Men der er det jo, man kan finde frem til en illusion om violin spreder til alle sider, selvom den ikke gør.
Gør den ikke det ?
Preklar skrev:nilsvalla skrev:Preklar skrev:nilsvalla skrev:
Men der er det jo, man kan finde frem til en illusion om violin spreder til alle sider, selvom den ikke gør.
Gør den ikke det ?
Jeg kan ikke forstille mig violinen spreder bagud med kasser.
Det var jo det jeg skrev
Kaj. skrev:Jeg vil kun høre akustik og rumklang fra musikindspilningen og slippe for lytterummets bidrag. Jeg vil ikke have TO GANGE akustik og rumklang lagt oveni hinanden, med hjernen sat på overarbejde med at udskille originalen fra sammenblandingen.
Vi kæmper med at undgå refleksioner for netop at sikre originallyden de bedste betingelser. Derfor er det hul i hovedet, at lave rundstrålende højttalere med øget bidrag af refleksioner fra rummets overflade som et uundgåeligt problem.
Vi laver “toe in” på højttalerne for på den måde begrænse væggenes refleksioner med fokus på originallyden. Og hvad skal man med refleksioner og TO gange akustik blandet sammen?
Det ene af mine to muligheder for at lytte har en meget død akustik og ultra kort efterklangstid (nærmest ikke registrerbar) og jeg har ingen problemer med at gengive indspilningernes mange forskellige akustiske fingeraftryk og varierende efterklang som understøttelse for stemmers og instrumenters placeringer i lydbilledet. I dette rum er rettelser i elektronikkomponenter og sammenkoblinger overraskende tydelig. Hvor det i stuen med en mere levende akustik er langt vanskelige at registrere det samme.
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster