Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Forstærkerens betydning for gengivelsen

Alt om højttalere.

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Twist » ons dec 12, 2018 00:55

Nu kom min forstærker først til i mit setup. Så er der er egentlig ikke tale om så meget et match. Den afløste en Acurus A 250. I første omgang drev forstærkeren et par B & W højttalere og det forløb uproblematisk.

Nu kræver mine højttalere vist ikke det helt vilde. Jovist de er lidt tunge, at trække, men impedansforløbet er ikke Outreret.

Men jeg har godt læst, at de store Magnepan paneler kræver massivt med strøm.

Jeg havde selv Dali Dacapo for en del år tilbage. Der er tale om en forholdsvis billig bånd højttaler med nogle dyder og skavanker. Men de krævede også sit af forstærkeren. Hi- fidelity testede dem og konkluderede, at hvis man parrede dem med en forstærker som man ellers typisk ville parre en 3000 kroners højttaler med, så kunne det nemt gå galt.

Nu indgår forstærkertrin jo også i ting som CD afspillere, og forforstærkere. Og her kan man nemmere sådan nogenlunde inden for en budgetramme lave klasse A drift.

Man skal ikke undervurdere effektforstærkeres evne til, at levere strøm - eller i alle tilfælde med nogle højttalere så er det bydende nødvendigt, mans andre højttalere er en lettere belastning.
Senest rettet af Twist ons dec 12, 2018 11:18, rettet i alt 1 gang.
Twist
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 404
Tilmeldt: man maj 09, 2016 18:54

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Medlem » ons dec 12, 2018 07:15

Preklar skrev:https://www.youtube.com/watch?v=QAqSAdBU65Q&t=10s


Hvad vil du sige med det indlæg Svend? Jeg kan ikke få det til at passe til det foregående, og slet ikke til tråden. Du må gøre dig lidt mere umage, med at formulere dig, og med dine billeder af klappende hænder og gamle filmklip.
Brugeravatar
Medlem
Supermedlem
 
Indlæg: 1369
Tilmeldt: lør jan 28, 2006 21:32
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Hifiigen » ons dec 12, 2018 11:20

En overgang havde jeg en Gryphon Callisto 2200 koblet på et par Thiel Audio 1.6 (som har simple aluminiumsmembraner) - det lød OK, men jeg skiftede til eLabs elektronik, og så skete der ting og sager!

Langt mere skub i, langt mere dynamik og gennemsigtighed med eLabserne, men samtidig kom en gjaldende effekt i øvre mellemtoneområde, som om resonanser i basmellemtone membranen blev anslået meget mere end med Callisto'en, fordi der var flere og mere villige kræfter til rådighed.

Så ja, min erfaring er at, forstærkerens greb i højttaleren har betydning for hvordan højttaleren opfører sig. Styrer forstærkeren rigtig godt, skal resonanser i højttaleren være under god kontrol.
Vh
Hifiigen
Hifiigen
Medlem
 
Indlæg: 84
Tilmeldt: tirs jan 01, 2008 18:34

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Kaj. » ons dec 12, 2018 12:26

Hifiigen skrev:En overgang havde jeg en Gryphon Callisto 2200 koblet på et par Thiel Audio 1.6 (som har simple aluminiumsmembraner) - det lød OK, men jeg skiftede til eLabs elektronik, og så skete der ting og sager!

Langt mere skub i, langt mere dynamik og gennemsigtighed med eLabserne, men samtidig kom en gjaldende effekt i øvre mellemtoneområde, som om resonanser i basmellemtone membranen blev anslået meget mere end med Callisto'en, fordi der var flere og mere villige kræfter til rådighed.

Spiller du ved samme styrke anslås membranerne med samme styrke på begge forstærkere.
Hifiigen skrev:.. . min erfaring er at, forstærkerens greb i højttaleren har betydning for hvordan højttaleren opfører sig.

Der er også min konklusion, efter ganske mange eksperimenter og forsøg.  
Hifiigen skrev:Styrer forstærkeren rigtig godt, skal resonanser i højttaleren være under god kontrol.

Resonanser skal altid være under kontrol og her hjælper forstærkeren med til at dæmpe dem gennem sin kontrol af højttalerne. I mit tilfælde er en gjaldende tendens reduceret med at lave delefilteret så impedanspukler på højttalerenhederne blev glattet ud. Samtidig har det vist sig at den kraftigste af mine forstærkere - den du netop har hørt - lagde en yderligere dæmper på hvad der måtte være af resonanser. Uden at lægge en dæmper på detaljer. Var det ikke sådan du oplevede det?
Du fortalte at du kæmpede med lyd der "stak ud". Så det bliver spændende at høre dit anlæg og resultatet af dine bestræbelser.
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Hifiigen » ons dec 12, 2018 12:36

Kaj. skrev:
Hifiigen skrev:En overgang havde jeg en Gryphon Callisto 2200 koblet på et par Thiel Audio 1.6 (som har simple aluminiumsmembraner) - det lød OK, men jeg skiftede til eLabs elektronik, og så skete der ting og sager!

Langt mere skub i, langt mere dynamik og gennemsigtighed med eLabserne, men samtidig kom en gjaldende effekt i øvre mellemtoneområde, som om resonanser i basmellemtone membranen blev anslået meget mere end med Callisto'en, fordi der var flere og mere villige kræfter til rådighed.

Spiller du ved samme styrke anslås membranerne med samme styrke på begge forstærkere.



Hifiigen skrev:.. . min erfaring er at, forstærkerens greb i højttaleren har betydning for hvordan højttaleren opfører sig.

Der er også min konklusion, efter ganske mange eksperimenter og forsøg.  
Hifiigen skrev:Styrer forstærkeren rigtig godt, skal resonanser i højttaleren være under god kontrol.

Resonanser skal altid være under kontrol og her hjælper forstærkeren med til at dæmpe dem gennem sin kontrol af højttalerne. I mit tilfælde er en gjaldende tendens reduceret med at lave delefilteret så impedanspukler på højttalerenhederne blev glattet ud. Samtidig har det vist sig at den kraftigste af mine forstærkere - den du netop har hørt - lagde en yderligere dæmper på hvad der måtte være af resonanser. Uden at lægge en dæmper på detaljer. Var det ikke sådan du oplevede det?
Du fortalte at du kæmpede med lyd der "stak ud". Så det bliver spændende at høre dit anlæg og resultatet af dine bestræbelser.


Enig i dit første punkt, men jeg tror heller ikke jeg spillede med samme styrke! Jo, i gennemsnit, men den ny elektronik har lyttemæssigt noget bedre dynamik, og det var i disse dynamisk krævende niveauer, højttalerens resonanser blev udtalte.

Ja til det sidste, det kunne være interessant at eksperimentere med nye delefiltre. Jeg tror de fleste, også kostbare højttalere, kan optimeres mht. performance, men delefiltre er åbenbart et kostbart element, som fabrikanterne vurderer at den sidste forbedring medfører for lille udbytte.
Vh
Hifiigen
Hifiigen
Medlem
 
Indlæg: 84
Tilmeldt: tirs jan 01, 2008 18:34

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf P.H. » ons dec 12, 2018 12:51

Kaj. skrev:P.H.
Dermed er det bekræftet, men spørgsmålet var suppleret med “hvorfor den er “super” til netop de højttalere”? Vil du give et svar på det?


Forstærkersættet er givetvis "super" til et hav af gode højtalere. Jeg tror faktisk, at man kan "opgradere" sine højtalere ved koble bedre forstærkere til. Dette var måske kardinalpunktet i mit oprindelige spørgsmål.


Jeg har nogen gange tænkt over hvorfor Buchardt f.eks. ikke demonstrerer sine højtalere med noget topklasse elektronik. Men så falder ideen til jorden om at man kan få rigtig god lyd til menneskepenge - hvilket jo et lang stykke af vejen er rigtigt.
Sony SCD XA333ES/Swoboda Superupgrade+
Ripstreamer XL, SSD/Modif. SoundDefined
Emm Labs Dac2X
BAT VK52SE
BAT VK255SE
Buchardt s400, Dynaudio 6
NLE, Swoboda, Acoustic Revive
Sugden Headmaster (Det hedder den! Det er ikke noget sjofelt)
Grado GS1000
P.H.
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: søn feb 19, 2006 22:11
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Kaj. » ons dec 12, 2018 14:07

P.H.
For mig er der heller ingen tvivl om at enhver god højttaler har gavn af en stor kraftfuld forstærker. Også selv om der ikke er brug for hele effekten. Beskrivelsen af din forstærker vidner om at den er én af slagsen.

At Buchardt ikke benytter så kraftigt grej kan der være flere årsager til. Ofte er det sådan at man vælger grej efter kundegruppen. Man skulle jo nødig efterlade tilhørerne med opfattelsen af at der skal et 100.000kr effekttrin til for højttalerne spiller. Så har man jo tabt hele indsatsen.

Tak for dit svar  :D
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Milu » ons dec 12, 2018 14:46

Hifiigen skrev:eLabs elektronik...


Se dér er en forstærker jeg godt kunne tænke mig at lytte til en dag! :D
Stor fan af hans kabel valg.
Gigawatt PC-4 EVO - DCB - LS-2HC
Allo DigiOne Player
Oppo BDP-103D - AppleTV4
Metrum Acoustics Ambre Roon endpoint
Metrum Acoustics Adagio
Benchmark AHB2
EgglestonWorks Andra III
XLR: Vovox Sonorus Direct (uskærmet)
BNC/RCA Digital: Canare LV-77S
HT: VdH Clearwater lagt dobbelt
Strømkabler: Vovox Initio Power (uskærmet) Test: Vovox Vocalis Power (uskærmet)
Ethernet: Jcat Switch - Audioquest Vodka + Cinnamon
The devil is in the details
Brugeravatar
Milu
Seniormedlem
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: man jul 03, 2006 21:49
Geografisk sted: Odense C

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Preklar » ons dec 12, 2018 17:47

Milu skrev:
Hifiigen skrev:eLabs elektronik...


Se dér er en forstærker jeg godt kunne tænke mig at lytte til en dag! :D
Stor fan af hans kabel valg.


Den skulle også være fremragende
Ville faktisk rigtig gerne høre din mening om den, så det kunne være spændende hvis du kunne låne en  :wink:
Hifi på forum, det rene hekseri :-O
Preklar
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: man mar 26, 2018 22:10

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Medlem » ons dec 12, 2018 18:54

Milu skrev:
Hifiigen skrev:eLabs elektronik...


Se dér er en forstærker jeg godt kunne tænke mig at lytte til en dag! :D
Stor fan af hans kabel valg.

Kabelvalg? Internt eller? Hvilket kabel?
Brugeravatar
Medlem
Supermedlem
 
Indlæg: 1369
Tilmeldt: lør jan 28, 2006 21:32
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Kaj. » ons dec 12, 2018 20:39

Milu skrev:
Hifiigen skrev:eLabs elektronik...

Se dér er en forstærker jeg godt kunne tænke mig at lytte til en dag! :D
Stor fan af hans kabel valg.

Går alt efter planen modtager jeg en eLab forstærker til test indenfor de næste 30 dage.  :D
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Hifiigen » ons dec 12, 2018 22:05

eLabs elektronik har hos mig været den største opdatering i elektronik i mange mange år, og jeg er super glad for det.

Bemærk: eLabs ikke er en virksomhed, som sælger på normal vis, men en gruppe teknisk meget kompetente hifi-nørder, som udvikler og iværksætter produktion af hifi-konstruktioner på yderst højt plan. Pt. tre konstruktioner: en DAC, en forforstærker og en effektforstærker. Produktionen finansieres af interesserede købere og der er produceret 1 (et) batch - tilnærmelsesvist til netto kostpriser - færdig. Er man ikke med i sådan en batch, er der ikke meget at gøre.

Effektforstærkeren er baseret på et forstærkermodul, som ikke længere sælges til 3. mand fra producenten (TC Elektronik), så gutterne bag eLabs er derfor i færd med at udvikle deres helt egen state-of-the-art klasse D forstærker inkl. speciel power supply, med de allernyeste og bedste komponenter. Samtidig er en ny DAC m. digital volumenkontrol ved at tage form.

eLabs kommunikerer gennem Facebook-gruppen "ELABS.DK", og hvis man er interesseret og vil vide mere, kan man bede om medlemsskab.
Vh
Hifiigen
Hifiigen
Medlem
 
Indlæg: 84
Tilmeldt: tirs jan 01, 2008 18:34

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Preklar » ons dec 12, 2018 23:09

Hifiigen skrev:eLabs elektronik har hos mig været den største opdatering i elektronik i mange mange år, og jeg er super glad for det.

Bemærk: eLabs ikke er en virksomhed, som sælger på normal vis, men en gruppe teknisk meget kompetente hifi-nørder, som udvikler og iværksætter produktion af hifi-konstruktioner på yderst højt plan. Pt. tre konstruktioner: en DAC, en forforstærker og en effektforstærker. Produktionen finansieres af interesserede købere og der er produceret 1 (et) batch - tilnærmelsesvist til netto kostpriser - færdig. Er man ikke med i sådan en batch, er der ikke meget at gøre.

Effektforstærkeren er baseret på et forstærkermodul, som ikke længere sælges til 3. mand fra producenten (TC Elektronik), så gutterne bag eLabs er derfor i færd med at udvikle deres helt egen state-of-the-art klasse D forstærker inkl. speciel power supply, med de allernyeste og bedste komponenter. Samtidig er en ny DAC m. digital volumenkontrol ved at tage form.

eLabs kommunikerer gennem Facebook-gruppen "ELABS.DK", og hvis man er interesseret og vil vide mere, kan man bede om medlemsskab.


Forstærker modulet kan nu godt købes men en tid var det udsolgt

http://www.lcaudio.dk/index.php?page=200

Måske tager jeg fejl men det skulle være Kurt Von Kubik og Hurtig der står for strabadserne
Hifi på forum, det rene hekseri :-O
Preklar
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: man mar 26, 2018 22:10

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf Kaj. » tors dec 13, 2018 06:46

Her er supplerende oplysninger til din henvisning. Søren Nielsen (KvK) forklarer:

http://hifi2you.dk/index.php/forum/diy- ... e-zappulse
Kaj.
Supermedlem
 
Indlæg: 1238
Tilmeldt: søn okt 26, 2008 14:21

Re: Forstærkerens betydning for gengivelsen

Indlægaf lydjørgen » tors dec 13, 2018 09:06

Hifiigen skrev:
Kaj. skrev:
Hifiigen skrev:En overgang havde jeg en Gryphon Callisto 2200 koblet på et par Thiel Audio 1.6 (som har simple aluminiumsmembraner) - det lød OK, men jeg skiftede til eLabs elektronik, og så skete der ting og sager!

Langt mere skub i, langt mere dynamik og gennemsigtighed med eLabserne, men samtidig kom en gjaldende effekt i øvre mellemtoneområde, som om resonanser i basmellemtone membranen blev anslået meget mere end med Callisto'en, fordi der var flere og mere villige kræfter til rådighed.

Spiller du ved samme styrke anslås membranerne med samme styrke på begge forstærkere.



Hifiigen skrev:.. . min erfaring er at, forstærkerens greb i højttaleren har betydning for hvordan højttaleren opfører sig.

Der er også min konklusion, efter ganske mange eksperimenter og forsøg.  
Hifiigen skrev:Styrer forstærkeren rigtig godt, skal resonanser i højttaleren være under god kontrol.

Resonanser skal altid være under kontrol og her hjælper forstærkeren med til at dæmpe dem gennem sin kontrol af højttalerne. I mit tilfælde er en gjaldende tendens reduceret med at lave delefilteret så impedanspukler på højttalerenhederne blev glattet ud. Samtidig har det vist sig at den kraftigste af mine forstærkere - den du netop har hørt - lagde en yderligere dæmper på hvad der måtte være af resonanser. Uden at lægge en dæmper på detaljer. Var det ikke sådan du oplevede det?
Du fortalte at du kæmpede med lyd der "stak ud". Så det bliver spændende at høre dit anlæg og resultatet af dine bestræbelser.


Enig i dit første punkt, men jeg tror heller ikke jeg spillede med samme styrke! Jo, i gennemsnit, men den ny elektronik har lyttemæssigt noget bedre dynamik, og det var i disse dynamisk krævende niveauer, højttalerens resonanser blev udtalte.

Ja til det sidste, det kunne være interessant at eksperimentere med nye delefiltre. Jeg tror de fleste, også kostbare højttalere, kan optimeres mht. performance, men delefiltre er åbenbart et kostbart element, som fabrikanterne vurderer at den sidste forbedring medfører for lille udbytte.


Lyder meget som om der er en konstant som giver indtryk af at det hele er åhh så vældig dynamisk, på linje med når folk hører en ren optagelse og sammenligner den  med optagelse som er komprimeret og manipuleret, der vil de fleste også sige at den ukomprimerede og rene lyd er dødkedelig i forhold til den manipulerede.

Sådan er det også altid med det gode udstyr det siger simpelthen meget mindre end det dårlige og kan umiddelbart virke kedeligt, af samme årsag vælge mange hornhøjtalere, dipoler osv. for at kompenserer . Det er lidt af en ond cirkel.

Kunsten er at få "lukket op" for lyden uden at tilføre konstanter som man mener mangler , som sagt kan det være dynamik rum osv.

Jeg har i tråden her prøvet at skitserer og forklarer  denne "lukke op for lyden" uden at tilfører (kompenserende) konstanter, mange af disse tiltag er ikke beskrevet i elektronikteorien, de kan kun erfares via lytning.

Det er bl.a. også disse udokumenterede faktorer som giver lydforskelle på forstærkere generelt, komponent og materiale valg , dæmning og overdimensionering langt udover hvad elektronikteorien forskriver, ja en overdimensionering som vil virke som  fuldstændig hul i hovedet overfor en elektronikuddannet.

Når vi kom væk fra sagen,  LC audio skriver om modulet "indgangsimpedans på 10 kohm. Som standard er bufferen let slewrate begrænset, da lyttetests har vist, at dette giver den bedste lyd på de fleste anlæg." http://www.lcaudio.dk/index.php?page=200
Paradoksalt nok så er lav Slewrate et grundlæggende problem ved klasse D , og at man ligefrem skal dæmpe den virker helt tosset.

Det kunne være interessant at se et fuldt datablad over dette modul, det ser ud til der er nogle grundlæggende problemer. ICE power har jo bl.a. peak i frekvensgangen afhængig af belastningen. Som altid er det must at impedans linearisere sine højtalere, uanset om det er passiv eller aktiv højtalere.

Modulet er interessant fordi det koster ca halve af Hypex Ncore , og  det fås uden indgangs-buffer.
Således at man selv kan nørde med dette. Rør, transistorer, special opamp , trafo, osv der er rigtig mange muligheder for at påvirke den samlede  lyd.

Det er typisk for disse klasse D trin at de er opbygget med en analog buffer (også hypex) i indgangen,  efterfulgt af selve  PWM modulatoren og klasse D trinet/impedans-omsætteren som afsluttes med et lavpasfilter som sorterer "bærebølgen højfrekvensen fra".

Selve klasse D trinet har lav indgangsimpedans, typisk  omkring 2Kohm , det skal man være opmærksom på, specielt hvis der benyttes en overføringskondensator.

Min egen erfaring er at det er meget vigtigt at give indgangs-bufferen sin helt egen separate strømforsyning , for den totalt adskilt fra powerforsyningen , egen trafo og meget gerne med et  LCL/LC filter, hvor L er en såkaldt choke og C er kapacitet.

Det er en teknik som fjerner alt HF, alt nippel, og samtidig stabiliserer spændingen hvis spolen er stor nok i forhold til strømtrækket uden at tilfører noget støj, man tilnærmer sig batteriet, som man naturligvis også kan bruge her.

Ps. jeg har vist problemer med at fatte mig i korthed, men det er fordi det hele hænger sammen , således at man  hurtigt kommer hele vejen vejen rundt.
Hi-Fi består af præcision og klang.
Brugeravatar
lydjørgen
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man dec 18, 2017 08:21

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.