boydk skrev:nilsvalla skrev:ps.
I er jo selv inde på den stærke amp dominerer ht.
Er det så svært forstille sig en mindre dominerende amp spiller "blødere"?
Læg mærke til jeg ikke bruger ordet "bedre".
Er lagt mærke til
Tror, at der er forvirring omkring begreberne. Formoder, at de kraftigere effekttrin har en bedre dæmpningsfaktor og holder bedre styr på membranbevægelserne. Den svage vil lyde mere "svampet" i mangel af bedre udtryk. Kan det måske betragtes som "blidere"??
lydjørgen skrev:
Men hele spørgmållet er hvor meget det betyder, der er lavet målinger på at en dæmpningsfaktor på 30 er tilstrækkelig til at opnår god impulsgengivelsen, så spørgsmålet er om de markante forskelle man oplever ikke mere skyldes at modkobling har en lyd i sig selv.
lydjørgen skrev:boydk skrev:nilsvalla skrev:ps.
I er jo selv inde på den stærke amp dominerer ht.
Er det så svært forstille sig en mindre dominerende amp spiller "blødere"?
Læg mærke til jeg ikke bruger ordet "bedre".
Er lagt mærke til
Tror, at der er forvirring omkring begreberne. Formoder, at de kraftigere effekttrin har en bedre dæmpningsfaktor og holder bedre styr på membranbevægelserne. Den svage vil lyde mere "svampet" i mangel af bedre udtryk. Kan det måske betragtes som "blidere"??
Ikke nødvendigvis, de høje dæmningsfaktor værdier fås hovedsagligt via kraftig global modkobling , Den umodkoblede forstærkes udgangsimpedans nedsættes med modkoblingsgraden Rout(uden modkobling)/1+ßA,
A er open loop forstærkningen (uden modkobling) ß er den del af signalet der sendes tilbage til indgangen et tal mellem 0 og 1, 1 er hele signalet og lig med en buffer.
Dæmningsfaktoren er lig med højtalerimpedansen/forstærkerens udgangsimpedans (Rout).
Som det ses jo højre A og jo mere modkobling jo laverer Rout og jo højre dæmningsfaktor.
Når man gør A meget stor for man også meget begrænset øvre grænsefrekvens, forstækningen falder med øget frekvens, der bliver mindre at modkoble af , og Rout stiger ved højre frekvenser, og dæmningsfaktoren falder.
Den samme mekanisme forekomme når modkobling reducerer THD derfor ses typisk en stigende THD ved højre frekvenser.
Med klasse D er det lidt anderledes ved lave frekvenser har klasse D en naturlig lav impedans også uden modkobling, som er bestemt af udgangspolens modstand , Mosfet'ens on modstand og strømforsyningens impedans, ved højre frekvenser stiger modstanden i spolen, og så må der modkobling til, det kan faktisk lade sig gøre at gøre udgangsimpedansen meget lav og uafhængig af frekvens, og dermed også få høj dæmpningsfaktor som er uafhængig af frekvens med klasse D.
Men hele spørgmållet er hvor meget det betyder, der er lavet målinger på at en dæmpningsfaktor på 30 er tilstrækkelig til at opnår god impulsgengivelsen, så spørgsmålet er om de markante forskelle man oplever ikke mere skyldes at modkobling har en lyd i sig selv.
Alt dette behøver ikke at have noget med forstærkerens størrelse at gøre. men kan have det.
lydjørgen skrev:Man kan eventuelt læse denne artikel af Nelson Pass om feedback https://www.passlabs.com/press/audio-distortion-and-feedback
Man vil opdage at alt ikke kan gengives forklares simpelt ,eksakt og kort.
Og du vil helt sikkert kunne finde artikler som siger og mener det modsatte af Pass.
Som jeg utallige gange har nævnt, var der styr på det hele, teori, målinger og lytteindtryk stemte eksakt overens osv. så´ville vi have perfekt og ensartet lyd som alle fabrikanter ville lave på stort set den samme måde, som med tv, vi ville ikke have den enorme variation som der er hvor alle prøver et eller andet, og der benyttes utallige forskellige principper.
Opgaven er enkel og den samme som med foto og billeder, vi ønsker en så god kopi som muligt.
Det om dæmpningsfaktoren størrelse har jeg set i flere artikler Bl.a. i et AES magasin. men jeg gider ikke finde det.
Jeg kører selv med en DF på omkring 30 uden problemer , bassen er lige som den skal være, den kan være "slasket" og tight alt efter hvad der er på kilden, og som jeg nævner til sidst i mit forrige indlæg så skal alt medregnes, så i praksis når man aldrig de astronomiske værdier som opgives for nogle forstærkere, det er bare et udtryk for ekstrem meget feedback.
At modkobling laver om på lyden kan læses i artiklen jeg linker til, men jeg har også selv stået og sat ganske lidt global feedback 3-6 db til og fra og undret mig over den eneorme forskel i lyden der er.
Lyden blev enormt præcis og stram på en meget teknisk og " umusikalsk" måde selv med ganske lidt global modkobling. så jeg valgte modkobling fra. Og har som sagt ingen bas problemer af den grund. Jeg bruger i øvrigt heller ikke reflex højtalerer.
boydk skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=zLMeDUBKmBs&spfreload=10
Men PAS PÅ. Det er højt.... rigtigt højt...... Her i stuen går ørerne automatisk i mætning til sidst på sangen, og det uden mislyde fra anlægget
Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 2 gæster