hifihuset skrev:Der er for tiden to ting her på sitet som er trættende i længden:
1) Trykkammerhøjttalere er bare de bedste til at gengive bas.
2 ) Jonas forstår ingenting.
AD1. Det er simpelthen noget vrøvl, de der gamle Snell og AN og Duelundsager er da helt fint, men ø undskyld mig sproget - noget gammelfar agtigt. Kom bare med de der Snell og det andet, det er altså mere end holdning end det er fakta at det er SÅ godt. Ved I hvad, der er sket så meget i årene der er gået siden PS levede. OG der er lavet rigtig rigtig mange HTere som smækker de nævnte.
Når 99% af alle HT ere idag laves som basrefleks så er det bl.a. da fordi det er bedst at trimme lyden med, trykkammer langt overlegent. Og det kan jo lave brugbar og god bas længere nede end TK.
Så hold nu lidt inde med det der med at "alt var bedre ii de gode gamle dage, da Peter Snell " lavede sagerne. Og næsten ingen penge tjente, snøft!
Ad2. Jonas´s eksempel her med mælken er da helt rigtig. Og det er da osse rigtigt at man starter med at lave en HT der måler godt og når man er kommet dertil ( i udviklingen) så går man over til lyttetests fordi en computerudregnet HT lyder sjældent godt. Den lyder måske ikke helt så rigtigt/naturlig, så det ender ofte med den bliver knapt så lineær når den er produktionsmoden, men så lyder den rigtigt.
1. Giv en teoretisk grund il bas refleks er bedst, ellers er det bare ord.
2. jonas kan vel tale for sig selv.
3.Er Peter Snell eller AN blevet nævnt ?. Hvilke Duelund konstruktioner er morfaragtige, du må jo have hørt dem.
4. Hvilken hter måler fremragende, på alle parametere. Men den lyder dårligt.
MVH
1) Trykkammerhøjttalere er bare de bedste til at gengive bas.
Jeg ser mekanisk set et trykammer som et "trægt" system da luften i det lukkede kabinet vil altid trække i enheden med en modsat rettet kraft end det magneten prøver udøve, vil svare lidt til at køre med håndbremsen trukket i en bil. Lidt ligesom når ophænget til enheden bliver for stærkt så kan enheden ikke svinge så fridt. Men et basrefleks ser også kabinettet som lukket når bestemte betingelser er opfyldt.
2 ) Jonas forstår ingenting.
Jeg har altid sagt hellere udvidende og lykkelig ;O) end vidende og ulykkelig. Når man har musikken som mål og når den spiller så tænker jeg altså hværken på design eller frekvenskurver.
[quote]
Andre´ Jensen skrev:hifihuset skrev:Der er for tiden to ting her på sitet som er trættende i længden:
1) Trykkammerhøjttalere er bare de bedste til at gengive bas.
2 ) Jonas forstår ingenting.
AD1. Det er simpelthen noget vrøvl, de der gamle Snell og AN og Duelundsager er da helt fint, men ø undskyld mig sproget - noget gammelfar agtigt. Kom bare med de der Snell og det andet, det er altså mere end holdning end det er fakta at det er SÅ godt. Ved I hvad, der er sket så meget i årene der er gået siden PS levede. OG der er lavet rigtig rigtig mange HTere som smækker de nævnte.
Når 99% af alle HT ere idag laves som basrefleks så er det bl.a. da fordi det er bedst at trimme lyden med, trykkammer langt overlegent. Og det kan jo lave brugbar og god bas længere nede end TK.
Så hold nu lidt inde med det der med at "alt var bedre ii de gode gamle dage, da Peter Snell " lavede sagerne. Og næsten ingen penge tjente, snøft!
Ad2. Jonas´s eksempel her med mælken er da helt rigtig. Og det er da osse rigtigt at man starter med at lave en HT der måler godt og når man er kommet dertil ( i udviklingen) så går man over til lyttetests fordi en computerudregnet HT lyder sjældent godt. Den lyder måske ikke helt så rigtigt/naturlig, så det ender ofte med den bliver knapt så lineær når den er produktionsmoden, men så lyder den rigtigt.1. Giv en teoretisk grund til bas refleks er bedst, ellers er det bare ord.
3.Er Peter Snell eller AN blevet nævnt ?. Hvilke Duelund konstruktioner er morfaragtige, du må jo have hørt dem.
4. Hvilken hter måler fremragende, på alle parametere. Men den lyder dårligt.
MVH
David skrev:Andre´ Jensen skrev:hifihuset skrev:Der er for tiden to ting her på sitet som er trættende i længden:
1) Trykkammerhøjttalere er bare de bedste til at gengive bas.
2 ) Jonas forstår ingenting.
AD1. Det er simpelthen noget vrøvl, de der gamle Snell og AN og Duelundsager er da helt fint, men ø undskyld mig sproget - noget gammelfar agtigt. Kom bare med de der Snell og det andet, det er altså mere end holdning end det er fakta at det er SÅ godt. Ved I hvad, der er sket så meget i årene der er gået siden PS levede. OG der er lavet rigtig rigtig mange HTere som smækker de nævnte.
Når 99% af alle HT ere idag laves som basrefleks så er det bl.a. da fordi det er bedst at trimme lyden med, trykkammer langt overlegent. Og det kan jo lave brugbar og god bas længere nede end TK.
Så hold nu lidt inde med det der med at "alt var bedre ii de gode gamle dage, da Peter Snell " lavede sagerne. Og næsten ingen penge tjente, snøft!
Ad2. Jonas´s eksempel her med mælken er da helt rigtig. Og det er da osse rigtigt at man starter med at lave en HT der måler godt og når man er kommet dertil ( i udviklingen) så går man over til lyttetests fordi en computerudregnet HT lyder sjældent godt. Den lyder måske ikke helt så rigtigt/naturlig, så det ender ofte med den bliver knapt så lineær når den er produktionsmoden, men så lyder den rigtigt.1. Giv en teoretisk grund til bas refleks er bedst, ellers er det bare ord.
3.Er Peter Snell eller AN blevet nævnt ?. Hvilke Duelund konstruktioner er morfaragtige, du må jo have hørt dem.
4. Hvilken hter måler fremragende, på alle parametere. Men den lyder dårligt.
MVH
3 spørgsmål, som jeg også gerne vil have et kvalificeret svar på...
Gad vide om det er det omfangsrige og ofte uldne korpus flere af dem besidder der giver en form for morfarfornemmelse
Live24 skrev:Bulgroz skrev:Når jeg sidder og læser argumenterne for og imod slår det mig at tanke
om at hifi er død gør mig vedmodig. Omvendt så syntes jeg mulighederne
for er rigt hifi liv er større end nogensinde. Der er utroligt mange
retninger der kan afprøves, sammesætninger og medier, det er bare med
at komme igang. Oplever man skuffelser gang på gang, så kan jeg godt se
at tanken om hifi døden er nær, men så er det måske en selv der er på
vej med træskoene først i hobbyen.hifihuset skrev:
Sig mig, hvad sker der for dig, Arsenix? Er kæden hoppet HELT af???
Så er jeg nød til lige at kommenterer den her hifihuset.dk. Prøv lige at læse tråden igen, hvorfor gør du det her personligt istedet for at komme med en holdning der kan bruges til noget? Hvis hifi dør som Live mener det allerede er sket, ja så kan det vel kun blive værre hvis de få tilbageværende hifi nørder ikke kan finde ud af at enes uanset holdningerne.
bulgroz, mener ikke den er død, helt, men den er overskygget af producenter og forhandlere der skal lave profit, hvillket i mine øjne er sket på bekostning af kvalitet.
hele problemet med hifi er at der med god grund kan påståes at det er den personlige smag der råder, hvilket gør realistiske priser til utopi.
der findes dog en håndfuld der stadig kæmper for at lave de bedste produkter de kan.
men hifi lavet på samlebånd og solgt til ublu priser gør at der ikke kommer ret mange nye entusiaster.
Og vi kan vist roligt sige at priserne mere eller mindre er eksploderet i de sidste år. Mere foruroligende er det dog at producenter, ved at tilføje en rigtigt romantisk historie, kan overbevise folk om at de faktisk får mere for pengene på trods af at deres nyeste model er steget med 80% i forhold til den gamle, men at den naturligvis er MEGET bedre. Kigger man så bag på det nye, meget bedre, apparat, står der "Made in China - enginered in xxxxxxx". Ergo, produktet er nu lavet til en brøkdel af prisen, men producenten skal alligevel forsøge at malke koen på folks uvidenhed, og når der så kommer kritiske spørgsmål vedr. ophavet, så har vi balladen.....
hifihuset skrev:Det er en farlig suppedas af meninger og et tema der stritter i flere retninger der samles her i tråden. Men jeg vover alligevel pelsen og siger nogle midt imod:
Hifi er da ikke død.Og jeg kan ikke se priserne er steget de senere år. Hifi har altid været dyrt. Og ja til Live 24, man kan nemt få hifi til 30K, det handler kun om ambitioner og forventninger. Jeg havde Hifi som 17-årig, men det kostede ikke nær så meget som min fars hifi. Men jeg synes jo stadig det lød kanon.
Og man kan jo bare købe brugt, så får man endnu mere for pengene.
Faktisk lyder dagens hifiapparater bedre end de gamle vintage ting.
Det må være din egen sandhed. Jeg kan ikke genkende det.
hifihuset skrev:At noget af det er lavet i Kina er da bare fint, for ellers havde det været endnu dyrere. Der er ikke noget galt i at få produceret i Kina, hvis man bare er vældig forsigtig med at vælge hvilke dele af et apparat eller en HT, de arbejder med.
Men hvis man er "klog" kan man nøjes med at få produceret ting derude som ikke har direkte indflydelse på lyden; kabinetter, frontplader, knapper, m.v.
Ja så er det nok bedst at være klog, for de apparater som er "made in China" lyder alle som noget fra Aldi..................noget man kun forventer at høre 64kb/s MP3 opløsning på.
hifihuset skrev:Det er altså slet ikke så sort som nogle af jer vil have det til at fremstå.
Og til den med pengene; ved du hvad Kaj A, alle skal tjene penge, det skal du vel også? Man skal nok passe på med at kritikken kommer derud hvor man har tabt forbindelsen til virkeligheden. Hvis ikke en virksomhed tjener penge, så lukker den. Hvis ikke en virksomhed er dygtig, lukker den. Hvis ikke den kan klare sig i konkurencen, lukker den. Det er da alletiders system til at sikre at de bedste overlever - og de skal så have på puklen?
Se bare fine eksempler på det med at de gode må lukke, på Poul Halvpris hjemmeside.
HiFi er ikke som sådan død men fokus er flyttet fra vellyd, som det var før i tiden, til design og uvirksomme tweaks som det er i dag.
Sammenholdt med at der aldrig har været mere end få procent af markedets produkter der har været værd at lytte til (uagtet at der nok kun er få procent af HiFi entusiasterne der har øre til det), så er det, som helhed, en tynd kop te det der med hifi.
Forhandlerne udnytter det meget diffuse marked og prissætter ringe konsumvarer til liebhaverklassen og de naive forbrugere køber s'gu.
Mange gange når der opstår en hed diskussion på forum hvor folk sværger til bestemte mærker er lidenskaben ikke baseret på reelle lytteindtryk, for det kan ejerne ofte ikke sanse, men i langt højere grad ejerglæden ved det produkt som der er så meget fællesskab ved. Det er det der andre steder kaldes "rygklapper-produkterne".
Man kan lede fra Herodes til Pilatus efter en NY pladespiller som lydmæssigt nærmer sig de bedste af dem der var på hylderne for 20-30 år siden.
Man kan, i dag, slet ikke købe den, historisk set, bedste lykilde nogensinde: Spolebåndoptageren.
Man har i mange år været desillussioneret til at tro, understøttet af købte eksperter, at digitale medier var de bedste.
Hvad er hifi markedet for noget?
Det er et marked hvor det meste er løgn og hvor snyd er accepteret, kunderne er generelt dumme og døve og pengene og de skjulte rekvalmer (gerne i hifi-fora) styrer.
"dolph"
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster