hifihuset skrev:arsenix skrev:Bastian skrev:Modifix skrev:Hifi er måske ikke ligefrem død, den lugter bare mere af penge end nogensinde før. Kan fx. ikke lade være med at spekulere over hvorfor det kun er de_erklærede_kinaproducenter der har mærkbart lavere priser end resten af branchen.
Mvh. Jens/Modifix - Husk det nu - referencerne! fx.:Kan det mon skyldes den fuldstændigt negligerede arbejdssikkerhed i Kina. Prøv at google lidt på det. Idet hele taget fatter jeg slet ikke den Kina fascination, der finder sted i disse dage. Dog må man rose dem for genbrug. De henrettedes (verdensrekord i antal) organer, går dog ikke til spilde!Det lader heller ikke til at danske producenter der udflager produktionen til Kinesistan lader besparelsen smitte af på priserne.
Det er stærkt begrænset hvad man kan bruge fra en død kineser, underforstået at de ikke havner i samme gryde som hunde, høns og heste.
Sig mig, hvad sker der for dig, Arsenix? Er kæden hoppet HELT af???
Hoppet af hvor ? Er det min bemærkning til den kinesiske form for organdonation ? Det er meget begrænset hvilke organer man kan bruge fra en henrettet person men mindre pgl. holdes kunstigt i live, og så er det jo så som så med henrettelsen
arsenix skrev:Hoppet af hvor ? Er det min bemærkning til den kinesiske form for organdonation ? Det er meget begrænset hvilke organer man kan bruge fra en henrettet person men mindre pgl. holdes kunstigt i live, og så er det jo så som så med henrettelsen
Hvad har det med hifi (eller hvorvidt denne er død) at gøre?
Live24 skrev:Ret meget bedre end dette kan det ikke skrives.
Frequencies from about 100 Hz. to around 2,000 Hz. (depending on enclosure volume) are reflected inside a conventional ported design and create pressure peaks or "standing waves." This will often happen at a few select frequencies and at a very high level or volume with respect to all others. These tones will then re-emanate by "pushing" their way through the woofer cone. Not only does this effect cause undesirable peaks and dips in the frequency response, but worse, it emanates delayed in time and tends to "linger" with respect to the original program material. This is the most frequent cause of that "boxy, bloated, and muddy" bass sound produced by so many ported speakers.
One of the most common and inexpensive methods for reducing this effect is to use an absorbent material to "stuff" the enclosure. Such materials absorb the unwanted higher frequency energy and more (to a point) is usually better. The only problem with this approach is that the amount stuffing used for optimum absorption will over damp the box resonance that is fundamental to the operation of a ported design. Designs that permit the use of more optimal levels of stuffing include the "sealed box" design (anemic bass or very large) and the "transmission-line" design (very good but large, complex and expensive). Both of these put far greater demands upon the woofer than a ported design at the lowest frequencies. This is the primary reason ported enclosures are the most popular. One could say the customer gets the most "BOOM for their buck" in the average ported design -- boom being the operative word here.
Jep, det er spot on, Live24!
basrefleks er lig med kvantitet i stedet for kvalitet. Vil man have samme output i en trykkammer højttaler, kræver det større membran, større kabinet, og det koster jo penge, så det er uinteressant for en producent af mainstream junk-fi at satse på, da det ikke er der pengene ligger.
Både fordi kvinderne ikke kan lide store højttalere (generel betragtning), og fordi kostpris og transportudgifter stiger og derved begrænser indtjeningen.
Hvor meget tror du Linn har sparet i shipping efter de er gået over til SMPS strømforsyninger i stedet for transformere? Jeg tror ikke at det er småpenge...
niklasthedolphin skrev:hifihuset skrev:Det er en farlig suppedas af meninger og et tema der stritter i flere retninger der samles her i tråden. Men jeg vover alligevel pelsen og siger nogle midt imod:
Hifi er da ikke død.Og jeg kan ikke se priserne er steget de senere år. Hifi har altid været dyrt. Og ja til Live 24, man kan nemt få hifi til 30K, det handler kun om ambitioner og forventninger. Jeg havde Hifi som 17-årig, men det kostede ikke nær så meget som min fars hifi. Men jeg synes jo stadig det lød kanon.
Og man kan jo bare købe brugt, så får man endnu mere for pengene.
Faktisk lyder dagens hifiapparater bedre end de gamle vintage ting.Det må være din egen sandhed. Jeg kan ikke genkende det.
hifihuset skrev:At noget af det er lavet i Kina er da bare fint, for ellers havde det været endnu dyrere. Der er ikke noget galt i at få produceret i Kina, hvis man bare er vældig forsigtig med at vælge hvilke dele af et apparat eller en HT, de arbejder med.
Men hvis man er "klog" kan man nøjes med at få produceret ting derude som ikke har direkte indflydelse på lyden; kabinetter, frontplader, knapper, m.v.Ja så er det nok bedst at være klog, for de apparater som er "made in China" lyder alle som noget fra Aldi..................noget man kun forventer at høre 64kb/s MP3 opløsning på.
hifihuset skrev:Det er altså slet ikke så sort som nogle af jer vil have det til at fremstå.
Og til den med pengene; ved du hvad Kaj A, alle skal tjene penge, det skal du vel også? Man skal nok passe på med at kritikken kommer derud hvor man har tabt forbindelsen til virkeligheden. Hvis ikke en virksomhed tjener penge, så lukker den. Hvis ikke en virksomhed er dygtig, lukker den. Hvis ikke den kan klare sig i konkurencen, lukker den. Det er da alletiders system til at sikre at de bedste overlever - og de skal så have på puklen?
Se bare fine eksempler på det med at de gode må lukke, på Poul Halvpris hjemmeside.
HiFi er ikke som sådan død men fokus er flyttet fra vellyd, som det var før i tiden, til design og uvirksomme tweaks som det er i dag.
Sammenholdt med at der aldrig har været mere end få procent af markedets produkter der har været værd at lytte til (uagtet at der nok kun er få procent af HiFi entusiasterne der har øre til det), så er det, som helhed, en tynd kop te det der med hifi.
Forhandlerne udnytter det meget diffuse marked og prissætter ringe konsumvarer til liebhaverklassen og de naive forbrugere køber s'gu.
Mange gange når der opstår en hed diskussion på forum hvor folk sværger til bestemte mærker er lidenskaben ikke baseret på reelle lytteindtryk, for det kan ejerne ofte ikke sanse, men i langt højere grad ejerglæden ved det produkt som der er så meget fællesskab ved. Det er det der andre steder kaldes "rygklapper-produkterne".
Man kan lede fra Herodes til Pilatus efter en NY pladespiller som lydmæssigt nærmer sig de bedste af dem der var på hylderne for 20-30 år siden.
Man kan, i dag, slet ikke købe den, historisk set, bedste lykilde nogensinde: Spolebåndoptageren.
Man har i mange år været desillussioneret til at tro, understøttet af købte eksperter, at digitale medier var de bedste.
Hvad er hifi markedet for noget?
Det er et marked hvor det meste er løgn og hvor snyd er accepteret, kunderne er generelt dumme og døve og pengene og de skjulte rekvalmer (gerne i hifi-fora) styrer.
"dolph"
David skrev:Du rammer også sømmet, men personligt er jeg lidt uenig på et par punkter. Jeg er dog enig i, at spolebåndoptageren er det bedste analoge medie.At pladespillerne skulle være bedre for 20-30 år siden, er jeg delvis enig i. De var det foretrukne medie dengang, og derfor var hifi-standarden for pladespillere højere, end den er i dag. Ligesom man kan få DVD-afspillere til 179,- i bilka, kunne man i 80'erne også få billige plastik, junk-pladespillere til billige penge. Mit bud er, at man i dag sagtens kan finde pladespillere, der er bedre, eller mindst lige så gode, men de koster bare det samme som en mindre bil.Ellers er jeg enig i resten du skriver.
Lidt griner når nogle siger at plader altid er bedre end CD, hvad med de studier i 80'erne der gik over til digital teknologi 16bit som Cd'ere og lavede LP'ere i de studier, VUPTI du har udlemperne fra både det digitale og analoge i gemt disse LP'plader HOHO. LP-plader fra analoge studier ja og LP-plader fra nye super digitale studier har måske muligheden i at producere bedre medier en CD-mediet. Jeg kan finde på at høre et nummer eller plade på repeat en helt uge det ville aldrig gå med en Pladespiller den ville simpelthen blive SLIDT.
Raskolnikov skrev:Er det ikke bare lidt en skønne at LPer bliver mere slidt? Hvis man altså behandler dem pænt.
27pH skrev:Raskolnikov skrev:Er det ikke bare lidt en skønne at LPer bliver mere slidt? Hvis man altså behandler dem pænt.Selvfølgelig bliver en LP slidt. Du trækker jo en nål med et tryk på et par gram gennem rillen.vH pH
Ikke desto mindre har jeg LP'er fra 50'erne som stadig har ultra lidt overfladestøj selvom de er spillet mange tusinde gange.
Og jeg har få mdr. gamle CD'er hvor der er læsefejl selvom de er blanke som et nypudset spejl.
"dolph"
niklasthedolphin skrev:27pH skrev:Raskolnikov skrev:Er det ikke bare lidt en skønne at LPer bliver mere slidt? Hvis man altså behandler dem pænt.Selvfølgelig bliver en LP slidt. Du trækker jo en nål med et tryk på et par gram gennem rillen.vH pHIkke desto mindre har jeg LP'er fra 50'erne som stadig har ultra lidt overfladestøj selvom de er spillet mange tusinde gange.
Og jeg har få mdr. gamle CD'er hvor der er læsefejl selvom de er blanke som et nypudset spejl.
"dolph"
Spencer skrev:niklasthedolphin skrev:27pH skrev:Raskolnikov skrev:Er det ikke bare lidt en skønne at LPer bliver mere slidt? Hvis man altså behandler dem pænt.Selvfølgelig bliver en LP slidt. Du trækker jo en nål med et tryk på et par gram gennem rillen.vH pHIkke desto mindre har jeg LP'er fra 50'erne som stadig har ultra lidt overfladestøj selvom de er spillet mange tusinde gange.
Og jeg har få mdr. gamle CD'er hvor der er læsefejl selvom de er blanke som et nypudset spejl.
"dolph"
Hvad sker der, når drevet møder sådan en fejl ?
Hopper det ?
Hvis det gør, så kan jeg anbefale et af Sony's drev, med magnetisk pladepuck.
Jeg har en CDP-XB930, som jeg bruger som drev, og den kan spille hele samlingen, uden at hoppe.
Du misforstår...
Helt nye CD'er kan indeholde adskillige læsefejl. De får ikke noget til at "hoppe", men aktiverer korrektionskredsløbet. Heraf de subjektive forskelle på trad. cd drev, koblet til seperate convertere.
En mere vellydende måde at afspille cd'er på, er at rippe dem grundigt, og afspille dem fra HD, hvorefter den kritiske komponent kun er DAC'en.
MVH
Bonné
Spencer skrev:niklasthedolphin skrev:27pH skrev:Raskolnikov skrev:Er det ikke bare lidt en skønne at LPer bliver mere slidt? Hvis man altså behandler dem pænt.Selvfølgelig bliver en LP slidt. Du trækker jo en nål med et tryk på et par gram gennem rillen.vH pHIkke desto mindre har jeg LP'er fra 50'erne som stadig har ultra lidt overfladestøj selvom de er spillet mange tusinde gange.
Og jeg har få mdr. gamle CD'er hvor der er læsefejl selvom de er blanke som et nypudset spejl.
"dolph"
Hvad sker der, når drevet møder sådan en fejl ?
Hopper det ?
Hvis det gør, så kan jeg anbefale et af Sony's drev, med magnetisk pladepuck.
Jeg har en CDP-XB930, som jeg bruger som drev, og den kan spille hele samlingen, uden at hoppe.
Jeg har, synes jeg selv, mange drev til at aflæse CD'er i mit hjem (og min bil) og det er ikke kun på ét drev det sker, så jeg tilskriver det fejl på selve skiven.
"dolph"
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster