Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Mærkefanatisme og manglende udvikling dræber den gode lyd!

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Mærkefanatisme og manglende udvikling dræber den gode lyd!

Indlægaf niklasthedolphin » søn mar 04, 2007 15:24

Der findes brands som hårdnakket påstår at den bedste lyd opnås hvis man holder sig til KUN at købe deres produkter.
Det understøttes ofte af forhandlerne.
Så hvis man spørger på f.eks. AVI så er meldingen at man bedst hører det sublime i produktet hvis de omgivende produkter i videst muligt omfang er af samme fabrikat.
 
Denne skrøne vil jeg mane i jorden.
 
Ligesom de bedste motorcykler samles af dele fra mange fabrikater, bremser fra et firma, dæk fra et andet, fælge fra et tredje, motor fra et fjerde, elektronik fra et femte, stel fra et sjette, styr fra et syvende, instrumenter fra et ottende, støddæmpning fra et niende og mÃ¥ske ogsÃ¥ et tiende etc.etc., sÃ¥ledes gør det sig ogsÃ¥ gældende inden for bilindustrien, bÃ¥dindustrien, typehusbranchen, PC branchen og rigtig mange andre brancher.
 
SÃ¥ledes fÃ¥r man den bedste lyd hvis man bruger den tid det tager at finde den bedste lydkilde, den bedste forstærker, de bedste højttalere, de bedste kabler og det bedste af alt andet for ens egne ører inden for hver kategori.
 
Man skal selvfølgelig være nøjsom med at teste om sammensætningen af hvert enkelt del passer sammen med de andre dele.
 
Det er jo det der er den helt store kunst i opbygningen af et godt anlæg; først at spotte det der inden for hver kategori lyder "bedst" og dernæst at få det til at passe sammen.
 
Hvis ikke det passer sammen sÃ¥ mÃ¥ man jo udskifte enkeltdele til noget andet "bedst" inden for kategorien.
I værste fald må man starte helt forfra hvis det væltede det hele at den enkelte del ikke passede med resten.
 
Så dem der sidder og lytter til et anlæg med stort set kun et brand i sammensætningen: I skal vide at i kunne få meget mere lyd hvis ellers i brugte tid og kræfter på alt det benarbejde der skal til for at prøvelytte forskelligt grej og låne det med hjem, afprøve sammensætninger og evaluere resultater og komme videre.
 
Det skal så i samme åndedrag siges at meget brugt grej overgås IKKE af nyt grej, så jo mere man er åbensindet omkring blanding af ældre og nyt grej, jo større er chancerne for at komme til resultat man kan være tilfreds med resten af livet.
 
Inden for mange kategorier af enkeltdele til anlæg er der ikke sket nogen positiv udvikling de sidste mange Ã¥r.
Langt de fleste analoge medier har udviklingsmæssigt været tilsidesat siden lanceringen af og pÃ¥ bekostning af de digitale medier.
 
Endvidere har udviklingen af de digitale dele til anlæget været stærkt afgrænset af uheldige standarder på området. Det har betydet at også disse i store træk har stået i stampe.
Største udvikling er sket på avancer og svindel med virkningsløse tweaks.
 
Så man skal ikke være bange for ældre grej....................andet end om det er mishandlet og fungerer optimalt.
 
Det er i mange tilfælde på brugtmarkedet man finder den bedste lyd.
 
"dolph"
 
P.S.: Hvis nogen skulle være nysgerrige kan jeg oplyse at der i mit anlæg indgår 44 forskellige fabrikater (hvis jeg medtænker kablerne) og at det er sammensat af både nyt og brugt udstyr.
Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Re: Mærkefanatisme og manglende udvikling dræber den gode ly

Indlægaf arsenix » søn mar 04, 2007 15:52

niklasthedolphin skrev:
Der findes brands som hårdnakket påstår at den bedste lyd opnås hvis man holder sig til KUN at købe deres produkter.
Det understøttes ofte af forhandlerne.
Så hvis man spørger på f.eks. AVI så er meldingen at man bedst hører det sublime i produktet hvis de omgivende produkter i videst muligt omfang er af samme fabrikat.
 
Denne skrøne vil jeg mane i jorden.
 
Ligesom de bedste motorcykler samles af dele fra mange fabrikater, bremser fra et firma, dæk fra et andet, fælge fra et tredje, motor fra et fjerde, elektronik fra et femte, stel fra et sjette, styr fra et syvende, instrumenter fra et ottende, støddæmpning fra et niende og mÃ¥ske ogsÃ¥ et tiende etc.etc., sÃ¥ledes gør det sig ogsÃ¥ gældende inden for bilindustrien, bÃ¥dindustrien, typehusbranchen, PC branchen og rigtig mange andre brancher.
 
SÃ¥ledes fÃ¥r man den bedste lyd hvis man bruger den tid det tager at finde den bedste lydkilde, den bedste forstærker, de bedste højttalere, de bedste kabler og det bedste af alt andet for ens egne ører inden for hver kategori.
 
Man skal selvfølgelig være nøjsom med at teste om sammensætningen af hvert enkelt del passer sammen med de andre dele.
 
Det er jo det der er den helt store kunst i opbygningen af et godt anlæg; først at spotte det der inden for hver kategori lyder "bedst" og dernæst at få det til at passe sammen.
 
Hvis ikke det passer sammen sÃ¥ mÃ¥ man jo udskifte enkeltdele til noget andet "bedst" inden for kategorien.
I værste fald må man starte helt forfra hvis det væltede det hele at den enkelte del ikke passede med resten.
 
Så dem der sidder og lytter til et anlæg med stort set kun et brand i sammensætningen: I skal vide at i kunne få meget mere lyd hvis ellers i brugte tid og kræfter på alt det benarbejde der skal til for at prøvelytte forskelligt grej og låne det med hjem, afprøve sammensætninger og evaluere resultater og komme videre.
 
Det skal så i samme åndedrag siges at meget brugt grej overgås IKKE af nyt grej, så jo mere man er åbensindet omkring blanding af ældre og nyt grej, jo større er chancerne for at komme til resultat man kan være tilfreds med resten af livet.
 
Inden for mange kategorier af enkeltdele til anlæg er der ikke sket nogen positiv udvikling de sidste mange Ã¥r.
Langt de fleste analoge medier har udviklingsmæssigt været tilsidesat siden lanceringen af og pÃ¥ bekostning af de digitale medier.
 
Endvidere har udviklingen af de digitale dele til anlæget været stærkt afgrænset af uheldige standarder på området. Det har betydet at også disse i store træk har stået i stampe.
Største udvikling er sket på avancer og svindel med virkningsløse tweaks.
 
Så man skal ikke være bange for ældre grej....................andet end om det er mishandlet og fungerer optimalt.
 
Det er i mange tilfælde på brugtmarkedet man finder den bedste lyd.
 
"dolph"
 
P.S.: Hvis nogen skulle være nysgerrige kan jeg oplyse at der i mit anlæg indgår 44 forskellige fabrikater (hvis jeg medtænker kablerne) og at det er sammensat af både nyt og brugt udstyr.

Stort set alle hifi produkter er jo netop, som motorcykler, opbygget af kompnenter fra forskellige underlevenrandører. Transistorer fra her og der, modstande fra et andet sted, potmetre og omskiftere fra et tredie, bøsninger et fjerde osv osv så audiobranchen afviger ikke på det punkt fra andre brancher

arsenix
Profil Lukket
 
Indlæg: 2511
Tilmeldt: man nov 14, 2005 00:14

Re: Mærkefanatisme og manglende udvikling dræber den gode ly

Indlægaf Otto J » søn mar 04, 2007 17:05

arsenix skrev:Stort set alle hifi produkter er jo netop, som motorcykler, opbygget af kompnenter fra forskellige underlevenrandører. Transistorer fra her og der, modstande fra et andet sted, potmetre og omskiftere fra et tredie, bøsninger et fjerde osv osv så audiobranchen afviger ikke på det punkt fra andre brancher
 
Præcis - derfor vil jeg hellere sige det sådan at ved at holde sig 100% til ét mærke, så overgiver du dig 100% til netop denne producents filosofi. Du opgiver netop hele projektet med at mixe og matche sig frem til netop dén lyd man gerne vil opnå. Fordelen ved dette er omvendt proportionelt med éns egen evne til netop dét. Måske netop dérfor er det typisk de firmaer der slår på "musikalitet", der taler for fordelen i at lægge alle æggene i én hat - målgruppen interesserer sig simpelthen typisk mere for musik end for hifi. Enten fordi de ikke kan, eller også simpelthen fordi de ikke gider, får disse mennesker ofte mere ud af at lægge beslutningsprocessen over i hænderne på folk der har mere forstand på den tekniske side, sådan at de selv kan nøjes med at læne sig tilbage og høre noget musik, og stille sig tilfreds med dén lydkvalitet de nu engang har opnået. Og typisk et folkefærd der skifter meget sjældent ud i anlægget, hvis de ikke ligefrem presses til det. De har lært at stille sig tilfreds med dét de har.
 
Den dygtige/erfarne hifi-entusiast er i stand til at opnå et bedre resultat ud fra netop éns eget mål, ved at mixe og matche. Men han har samtidig også meget ofte ret svært ved at acceptere det faktum at andre ikke nødvendigvis er lige så dygtige til det, og dén fremgangsmåde der for én forbruger giver det bedste slutresultat, er ikke nødvendigvis den fremgangsmåde der for en anden forbruger giver det bedste slutresultat. Entusiasten bruger flere år af sit liv på at jagte perfektionismen - for mange er det måske endda jagten i sig selv der er sporten, og slutresultatet mindre vigtigt. Men man må nu engang lære at acceptere at nogle mennesker ganske enkelt ikke gider dette, men bare gerne vil have noget god lyd.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Re: Mærkefanatisme og manglende udvikling dræber den gode ly

Indlægaf Jonas Bojer » søn mar 04, 2007 17:39

AV Precision skrev:
 
Præcis - derfor vil jeg hellere sige det sådan at ved at holde sig 100% til ét mærke, så overgiver du dig 100% til netop denne producents filosofi.
 
Fordelene er at man får en linje ned gennem produkterne og at de "peger" i samme retning, eller man kan sige flere kogge fordærver maden.
 
Forskellige komponenter i et blandet anlæg giver forskellige retninger i filosofien og det er det samme om at mixe mange farver det ender med en grÃ¥ kedeligt masse. En fejl skal altsÃ¥ ikke rettes med en modsat rettet fejl og ved en producent undgÃ¥r du lettere fejlene i princippet.
 
Otto ? Gamle Otto TC ? og hvorfor virker din hjemmeside ikke ?
 
Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Re: Mærkefanatisme og manglende udvikling dræber den gode ly

Indlægaf nhj4 » søn mar 04, 2007 17:57

Jonas Bojer skrev:
AV Precision skrev:
 
Præcis - derfor vil jeg hellere sige det sådan at ved at holde sig 100% til ét mærke, så overgiver du dig 100% til netop denne producents filosofi.
 
Fordelene er at man får en linje ned gennem produkterne og at de "peger" i samme retning, eller man kan sige flere kogge fordærver maden.
 
Forskellige komponenter i et blandet anlæg giver forskellige retninger i filosofien og det er det samme om at mixe mange farver det ender med en grÃ¥ kedeligt masse. En fejl skal altsÃ¥ ikke rettes med en modsat rettet fejl og ved en producent undgÃ¥r du lettere fejlene i princippet. gab
 
Otto ? Gamle Otto TC ? og hvorfor virker din hjemmeside ikke ?
 
Hilsen Jonas Bojer
Brugeravatar
nhj4
Seniormedlem
 
Indlæg: 821
Tilmeldt: man nov 14, 2005 19:12

Re: Mærkefanatisme og manglende udvikling dræber den gode ly

Indlægaf Otto J » søn mar 04, 2007 18:01

Jonas Bojer skrev:
Fordelene er at man får en linje ned gennem produkterne og at de "peger" i samme retning, eller man kan sige flere kogge fordærver maden.
 
Hvilket kun er en fordel hvis man rent faktisk har tænkt sig at gå i samme retning! Ved at mixe og matche, gør du dig selv mere eller mindre til kok. Hvis man kender mine evner i et køkken, så vil man vide at jeg foretrækker at spise mad andre har lavet, men hvis man rent faktisk selv kan finde ud af det, kan det sagtens være en fordel at lave noget selv der smager præcist som man vil have det, i stedet for at overgive sig til andres smag.
 
Jonas Bojer skrev:Forskellige komponenter i et blandet anlæg giver forskellige retninger i filosofien og det er det samme om at mixe mange farver det ender med en grÃ¥ kedeligt masse. En fejl skal altsÃ¥ ikke rettes med en modsat rettet fejl og ved en producent undgÃ¥r du lettere fejlene i princippet.
 
Jeg er grundlæggende enig i at man ikke nødvendigvis skal rette en fejl med en modsatrettet fejl, men hvis man skal trække dét argument lidt videre, så er der jo heller ingen grund til at påføre den samme fejl tre gange?
 
 
Jonas Bojer skrev:Otto ? Gamle Otto TC ? og hvorfor virker din hjemmeside ikke ?

Jow jow, den er god nok - Otto TC er nu Otto AVP... ;-) Jeg har sagt op, for at starte selvstændigt med kalibrering osv. Hjemmesiden kommer op at køre om en uges tid, med lidt held.

Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf E45 » søn mar 04, 2007 18:21

Det emne kan der virkelig siges meget om - og det bliver der osse nok!

Analogien med motorcyklen holder desværre ikke. Det er jo lige netop sådan at der selvfølgelig bliver brugt underleverandører til alle eksterndele som bremser, dæk, fælge o.s.v. fordi man ikke kan eller vil lave alle dele selv, men det er jo netop det konkrete miks af dele, som udgør den konkrete helhed; motorcyklen. Med dens særkender. Og selv om de alle er samlet af forskelllige (reserve)dele, så kører de jo ret forskelligt, fra mærke til mærke.

Hifi industrien arbejder stort set som alle andre brancher. Man laver ikke alt selv, des fordi det er urentabelt, men især fordi man ikke kan have spidskompetencer på alle områder. Så er det bedre at købe sig til denne kompetence rundt omkring i verden. Så det at udvikle en CD-maskine, bliver til et projektarbejde, hvor det gælder om at få alle underleverandører til at arbejde sammen og præstere det man skitserede på kravsspecifikationen.

Når vi så kommer til sound, så har alle mærker sin sound. Og vil man høre hvert enkelt brands/mærkes egensound, så man man købe et helt set-up. For at få en idé om hvad de mener med lydbillede, musikalitet, 3D og alt det dér. Kan man ikke li det samlede udtryk, begynder man at mikse forskellige fabrikater, for at opnå ens egen opfattelse af den rette sound, 3-d o.s.v.

Mit udgangspunkt er derfor, at vil man for eksempel høre hvad Gamut mener med ambience, perspektiv, musikalitet, impulsgengivelse, ja alles, så man man lytte til et komplet Gamut set-up. Nu er vi så heldige at Gamut laver alt i hele kæden selv og har derfor fuld kontrol over hele reproduktionen af musikken fra til kommer ind på CD, til den forlader membranen. Andre mærker har langt fra et komplet set-up, har måske kun elektroniksiden med, og der er man nødt til som kunde at blande andre mærkers opfattelse af lydidealer ind - og det er da lidt ærgeligt for alle parter, for mig at se.

Så ved at købe alle led i kæden hos samme producent, får man et fuldstændigt indtryk af hvad denne mener med det hele. Det kan man så li eller ikke, men det er et udtryk der er komplet i sin form.

Det ser noget sværere ud for dem som mikser mærker. De kan jo eksempelvis have købt en kanongo CD-maskine, men de højttalere de valgte, lever slet ikke op til maskinen. Så er der jo ikke meget synergi i det og man kan bruge tid og penge på at finde noget der matcher. Og måske lykkes man ikke?
Brugeravatar
E45
Supermedlem
 
Indlæg: 1155
Tilmeldt: man okt 24, 2005 16:04
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Otto J » søn mar 04, 2007 18:48

hifihuset skrev:
Det ser noget sværere ud for dem som mikser mærker.
 
Sværere? Ja. Ringere? Det afhænger af hvem man er. Den absolut nemmeste løsning er at lytte til en andens "sound", og forholde sig til om man kan lide den eller ej. Kan man lide hvad man hører, så køber man dét, hvis ikke, så må man prøve en anden leverandør. Men det kræver stadig at man finder en leverandør der så matcher netop dét man ønsker i sit anlæg. Jo mere kræsen man er, og jo mere specielle éns behov er, jo sværere vil dét være. For mange kunder er den nemme løsning den bedste - det gælder formentligt for en del flere end de der vil kendes ved det.
Mvh. Otto
Otto J
Branchemedlem
 
Indlæg: 1115
Tilmeldt: søn mar 04, 2007 09:07

Indlægaf jensen » søn mar 04, 2007 18:54

hifihuset skrev:Det emne kan der virkelig siges meget om - og det bliver der osse nok!

Analogien med motorcyklen holder desværre ikke. Det er jo lige netop sådan at der selvfølgelig bliver brugt underleverandører til alle eksterndele som bremser, dæk, fælge o.s.v. fordi man ikke kan eller vil lave alle dele selv, men det er jo netop det konkrete miks af dele, som udgør den konkrete helhed; motorcyklen. Med dens særkender. Og selv om de alle er samlet af forskelllige (reserve)dele, så kører de jo ret forskelligt, fra mærke til mærke.

Hifi industrien arbejder stort set som alle andre brancher. Man laver ikke alt selv, des fordi det er urentabelt, men især fordi man ikke kan have spidskompetencer på alle områder. Så er det bedre at købe sig til denne kompetence rundt omkring i verden. Så det at udvikle en CD-maskine, bliver til et projektarbejde, hvor det gælder om at få alle underleverandører til at arbejde sammen og præstere det man skitserede på kravsspecifikationen.

Når vi så kommer til sound, så har alle mærker sin sound. Og vil man høre hvert enkelt brands/mærkes egensound, så man man købe et helt set-up. For at få en idé om hvad de mener med lydbillede, musikalitet, 3D og alt det dér. Kan man ikke li det samlede udtryk, begynder man at mikse forskellige fabrikater, for at opnå ens egen opfattelse af den rette sound, 3-d o.s.v.

Mit udgangspunkt er derfor, at vil man for eksempel høre hvad Gamut mener med ambience, perspektiv, musikalitet, impulsgengivelse, ja alles, så man man lytte til et komplet Gamut set-up. Nu er vi så heldige at Gamut laver alt i hele kæden selv og har derfor fuld kontrol over hele reproduktionen af musikken fra til kommer ind på CD, til den forlader membranen. Andre mærker har langt fra et komplet set-up, har måske kun elektroniksiden med, og der er man nødt til som kunde at blande andre mærkers opfattelse af lydidealer ind - og det er da lidt ærgeligt for alle parter, for mig at se.

Så ved at købe alle led i kæden hos samme producent, får man et fuldstændigt indtryk af hvad denne mener med det hele. Det kan man så li eller ikke, men det er et udtryk der er komplet i sin form.

Det ser noget sværere ud for dem som mikser mærker. De kan jo eksempelvis have købt en kanongo CD-maskine, men de højttalere de valgte, lever slet ikke op til maskinen. Så er der jo ikke meget synergi i det og man kan bruge tid og penge på at finde noget der matcher. Og måske lykkes man ikke?
 
Helt rigtig.
Men det kan også ske at dem der laver det hele ikke er gode nok til at lave en del der ikke er god nok til resten af systemet.
 
CD 3 does not do justice to the other fine GamuT components on this showing.
 
Sådan er det med mange mærker men det er jo ikke til at vide før man har afprovet det.
 
 
hvad nu
jensen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1184
Tilmeldt: tirs okt 18, 2005 20:15

Re: Mærkefanatisme og manglende udvikling dræber den gode ly

Indlægaf Carlos » søn mar 04, 2007 19:00

Jonas Bojer skrev:
AV Precision skrev:
 
Præcis - derfor vil jeg hellere sige det sådan at ved at holde sig 100% til ét mærke, så overgiver du dig 100% til netop denne producents filosofi.
 
Fordelene er at man får en linje ned gennem produkterne og at de "peger" i samme retning, eller man kan sige flere kogge fordærver maden.
 
Forskellige komponenter i et blandet anlæg giver forskellige retninger i filosofien og det er det samme om at mixe mange farver det ender med en grÃ¥ kedeligt masse. En fejl skal altsÃ¥ ikke rettes med en modsat rettet fejl og ved en producent undgÃ¥r du lettere fejlene i princippet.
 
Otto ? Gamle Otto TC ? og hvorfor virker din hjemmeside ikke ?
 
Hilsen Jonas Bojer
 
 
Udtrykket med at mange kokke fordærver maden mener jeg bestemt ikke man kan overføre her! Jeg ved godt at du er Linn-fan og det har jeg heller ik det mindste imod. Du siger at en fejl ikke skal rettes med en modsatrettet fejl...men hvad sÃ¥ hvis man køber et mærke som antageligt sÃ¥ har fejl i en bestemt retning (usandsynligt!!)...sÃ¥ bliver disse fejl forstærket i hver komponent...det holder heller ikke. 
Ignorance is bliss...
Carlos
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 151
Tilmeldt: tirs maj 23, 2006 19:38
Geografisk sted: Sønderjylland
Top

Indlægaf Carlos » søn mar 04, 2007 19:07

hifihuset skrev:Det emne kan der virkelig siges meget om - og det bliver der osse nok!

Analogien med motorcyklen holder desværre ikke. Det er jo lige netop sådan at der selvfølgelig bliver brugt underleverandører til alle eksterndele som bremser, dæk, fælge o.s.v. fordi man ikke kan eller vil lave alle dele selv, men det er jo netop det konkrete miks af dele, som udgør den konkrete helhed; motorcyklen. Med dens særkender. Og selv om de alle er samlet af forskelllige (reserve)dele, så kører de jo ret forskelligt, fra mærke til mærke.

Hifi industrien arbejder stort set som alle andre brancher. Man laver ikke alt selv, des fordi det er urentabelt, men især fordi man ikke kan have spidskompetencer på alle områder. Så er det bedre at købe sig til denne kompetence rundt omkring i verden. Så det at udvikle en CD-maskine, bliver til et projektarbejde, hvor det gælder om at få alle underleverandører til at arbejde sammen og præstere det man skitserede på kravsspecifikationen.

Når vi så kommer til sound, så har alle mærker sin sound. Og vil man høre hvert enkelt brands/mærkes egensound, så man man købe et helt set-up. For at få en idé om hvad de mener med lydbillede, musikalitet, 3D og alt det dér. Kan man ikke li det samlede udtryk, begynder man at mikse forskellige fabrikater, for at opnå ens egen opfattelse af den rette sound, 3-d o.s.v.

Mit udgangspunkt er derfor, at vil man for eksempel høre hvad Gamut mener med ambience, perspektiv, musikalitet, impulsgengivelse, ja alles, så man man lytte til et komplet Gamut set-up. Nu er vi så heldige at Gamut laver alt i hele kæden selv og har derfor fuld kontrol over hele reproduktionen af musikken fra til kommer ind på CD, til den forlader membranen. Andre mærker har langt fra et komplet set-up, har måske kun elektroniksiden med, og der er man nødt til som kunde at blande andre mærkers opfattelse af lydidealer ind - og det er da lidt ærgeligt for alle parter, for mig at se.

Så ved at købe alle led i kæden hos samme producent, får man et fuldstændigt indtryk af hvad denne mener med det hele. Det kan man så li eller ikke, men det er et udtryk der er komplet i sin form.

Det ser noget sværere ud for dem som mikser mærker. De kan jo eksempelvis have købt en kanongo CD-maskine, men de højttalere de valgte, lever slet ikke op til maskinen. Så er der jo ikke meget synergi i det og man kan bruge tid og penge på at finde noget der matcher. Og måske lykkes man ikke?
 
Kunne det tænkes at nogle Gamut produkter ikke lever op til andre Gamut produkter?
 
Uden at have hørt et eneste produkt fra Gamut...vil jeg sige med 99.9999999 % sikkerhed at det er der.
 
Jeg ved udemærket godt at det er farligt at udtale sig om produkter man ikke har hørt, men jeg har hørt meget og der har ALTID været nogle modeller som overgik andre...
Ignorance is bliss...
Carlos
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 151
Tilmeldt: tirs maj 23, 2006 19:38
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Mærkefanatisme og manglende udvikling dræber den gode ly

Indlægaf Jonas Bojer » søn mar 04, 2007 19:15

Carlos skrev:
 
Du siger at en fejl ikke skal rettes med en modsatrettet fejl...men hvad sÃ¥ hvis man køber et mærke som antageligt sÃ¥ har fejl i en bestemt retning (usandsynligt!!)...sÃ¥ bliver disse fejl forstærket i hver komponent...det holder heller ikke. 

Helt enig

Men de bedste systemer jeg har hørt er faktisk samlede systemer, så noget synergi må der være. TC's nye mærke Moon, Naim, Arcam, Densen er systemer jeg fornyligt har lyttet på og her står det mig klart at først når hele kæden er af samme mærker opstår der bare mere musik. Dette er også en medgrund til jeg har linn, for lyder det dårligt kan jeg gå et sted hen og brokke mig, for med et blandet anlæg vil forhandleren blot sige at det er de andre mærker der ødelægger det hele.

Det samme gælder inden for min brance(maskiningeniør). Nogle køber en klipper fra et mærke, et transport bånd fra en anden leversndør osv. Her er der altid problemer i grænsefladerne og problemerne er svære at udrede fordi forskellige konstruktøre har forskellige retninger. Dette betyder at f.eks. at oppetiden for et helt anlæg for et blandet anlæg kan ligge på ca. 70% og når man får en leverance fra en total leverandør stiger oppetiden typisk 10-20%. Samme må gælde hifi da de er underlagt samme konstruktions virkelighed.

Om man så kan lide synagien i den samlede kæde er en helt anden historie men nærmere musikken mener jeg altså man kommer.

Hilsen Jonas Bojer

Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Re: Mærkefanatisme og manglende udvikling dræber den gode ly

Indlægaf Carlos » søn mar 04, 2007 19:40

Jonas Bojer skrev:
Carlos skrev:
 
Du siger at en fejl ikke skal rettes med en modsatrettet fejl...men hvad sÃ¥ hvis man køber et mærke som antageligt sÃ¥ har fejl i en bestemt retning (usandsynligt!!)...sÃ¥ bliver disse fejl forstærket i hver komponent...det holder heller ikke. 

Helt enig

Men de bedste systemer jeg har hørt er faktisk samlede systemer, så noget synergi må der være. TC's nye mærke Moon, Naim, Arcam, Densen er systemer jeg fornyligt har lyttet på og her står det mig klart at først når hele kæden er af samme mærker opstår der bare mere musik. Dette er også en medgrund til jeg har linn, for lyder det dårligt kan jeg gå et sted hen og brokke mig, for med et blandet anlæg vil forhandleren blot sige at det er de andre mærker der ødelægger det hele.

Det samme gælder inden for min brance(maskiningeniør). Nogle køber en klipper fra et mærke, et transport bånd fra en anden leversndør osv. Her er der altid problemer i grænsefladerne og problemerne er svære at udrede fordi forskellige konstruktøre har forskellige retninger. Dette betyder at f.eks. at oppetiden for et helt anlæg for et blandet anlæg kan ligge på ca. 70% og når man får en leverance fra en total leverandør stiger oppetiden typisk 10-20%. Samme må gælde hifi da de er underlagt samme konstruktions virkelighed.

Om man så kan lide synagien i den samlede kæde er en helt anden historie men nærmere musikken mener jeg altså man kommer.

Hilsen Jonas Bojer

 
Det var dette i dit første indlæg jeg ikke kan se logikken i: "ved en producent undgår du lettere fejlene i princippet"!!
 
Der er vel lav sandsynlighed for at en producent rammer 100% rigtigt ved alle komponenter...
 
Synergi-effekten har jeg oplevet.. Og jeg har hørt Linn!!
Der kan være nogle designmæssige og funktionsmæssige synergier, men lydmæssige fordelagtige synergier har jeg ikke hørt...
Ignorance is bliss...
Carlos
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 151
Tilmeldt: tirs maj 23, 2006 19:38
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Mærkefanatisme og manglende udvikling dræber den gode ly

Indlægaf jensen » søn mar 04, 2007 19:59

Jonas Bojer skrev:
Carlos skrev:
 
Du siger at en fejl ikke skal rettes med en modsatrettet fejl...men hvad sÃ¥ hvis man køber et mærke som antageligt sÃ¥ har fejl i en bestemt retning (usandsynligt!!)...sÃ¥ bliver disse fejl forstærket i hver komponent...det holder heller ikke. 

Helt enig

Men de bedste systemer jeg har hørt er faktisk samlede systemer, så noget synergi må der være. TC's nye mærke Moon, Naim, Arcam, Densen er systemer jeg fornyligt har lyttet på og her står det mig klart at først når hele kæden er af samme mærker opstår der bare mere musik. Dette er også en medgrund til jeg har linn, for lyder det dårligt kan jeg gå et sted hen og brokke mig, for med et blandet anlæg vil forhandleren blot sige at det er de andre mærker der ødelægger det hele.

 

Hilsen Jonas Bojer

Det vil sige du lytter ikke .

Krell de er klart bedst til at lave amps, ikke de bedste til at lave cd og preamps.

Tager du ARC de er klart bedst til preamps osv.

Det gælder for mange mærker, men det er jo også bare letter at købe et komplet system og det er så det, det er jo også et problem at høre forskellige mærker især hvis der hvor man handler kun har et eller to mærker, derfor det er godt at låne noget med hjem.

Jeg havder et komplet system i shoppen, og ved at skifte cd maskien ud, og til en der kostet noget mindre , så blevet hele det system meget bedre.

SÃ… der skal lyttes .

 

 

 

hvad nu
jensen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1184
Tilmeldt: tirs okt 18, 2005 20:15

Re: Mærkefanatisme og manglende udvikling dræber den gode ly

Indlægaf Jonas Bojer » søn mar 04, 2007 20:04

jensen skrev:

Jeg havder et komplet system i shoppen, og ved at skifte cd maskien ud, og til en der kostet noget mindre , så blevet hele det system meget bedre.

SÃ… der skal lyttes .

Jeg snakker om musik systemer der kan spille musik
 
Hvis du kan smide en cdafspiller i et krelle system som ikke er Krell og det bliver bedre betyder blot at Krelle ikke har styr på deres egen kæde og så vil jeg helt holde nalleren fra krelle.
 
I et rent Naim system vil en stor Naim CDafspiller helt sikkert banke min CD12 samme gælder mÃ¥ske for et Densen system, det er set før med Ikemi.
 
HIlsen Jonas Bojer
Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Næste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Forummet

Dit seneste køb!? (1833) Lyngdorf TDAI 2170 og 2200 (18) Hifi freaks under tvangs... (16) DIY Synergy horn (280) Witthoff's stereo. (35) Buchardts vennetråd (139) Genesis gendannet (6) Undersøgelse af pickup (4) Pickup (12) Michael Bundesen (0) TDK højtaler kabel !... (14) Søger god 2w modstand (686) Amphion (12) Inden Pensionen (23) Cat 6, Cat 7, eller Cat 8 ? (16)

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.