Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Er det helt umuligt ?

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Indlægaf niklasthedolphin » ons mar 14, 2007 20:46

HenrikW skrev:Jeg må da også indrømme at min sub kun er tændt når den står på film og/eller fest, men der er den tilgengæld også et must, specielt når vi snakker DTS lydspor.

Så er det også en helt anden snak.

Jeg ville nødig undvære subwoofere i min yndlingsbiograf når jeg skal se en eksplosion, et vulkanudbrud, en bildør smække eller et jetfly lette etc.

Nu har jeg ikke hjemmebiograf.

Jeg vil gerne støtte de danske biografer i deres overlevelseskamp.

"dolph"

Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Re: Er det helt umuligt ?

Indlægaf Spencer » ons mar 14, 2007 20:46

niklasthedolphin skrev:
Spencer skrev:
niklasthedolphin skrev:
Spencer skrev:
TCaudiostyle skrev:
Kan vi ikke snart blive fri for at høre om latterlige kassettebåndoptagere og om hvor dårligt det er at bruge subber til musik ?
 
Hvis en spørger om DATA pÃ¥ en sub, sÃ¥ bliver der straks sagt; Det duer ikke, brug den til at holde myrer væk, eller et aller andet totalt tÃ¥beligt, som INTET  har med trÃ¥den/spørgsmÃ¥let at gøre.
 
Kassettebåndoptagere mig et vis sted - Jamen er det så godt for den enkelte, så lad det være så godt, men bland det uden om tråde der intet har med det at gøre - det er DYBT trættende at høre om en ting som 1% bruger i hverdagen.
 
Noget andet er, at hvis man har subber på i sit anlæg, eller ikke har en kassettebåndoptager, så er man uden evne til at vurdere musik og lyd.
 
Hvad er det for en gang BAVL...!!!!!
 
Subber kan nemt lyde fint i hifi-sammenhæng, det afhænger bare af div ting, såsom forstærkeren, delefrekvensen, højttaleren de skal spille sammen med og selve subberne - klart nogle ting som "nogle" ikke kender til og har prøvet..
 
Kassettebåndoptagere, jamen hvad skal vi med oplysninger om noget som INGEN folk vil eje ? Fint hvis en enkelt person eller 2 synes den er fremragende - men hvad skal vi med de oplysninger ? Og hvad skal de oplysninger i tråde der INTET har med det at gøre ? Der er vel ikke folk der går ud og køber en kassettebåndoptager, for at overspille sin musik til sådan en ?
 
Kan vi ikke godt blive fri for at høre at man intet ved, fordi man ikke har en kassettebåndoptager.?
 
Og
 
Kan vi ikke godt blive fri for konstant at høre at subber ikke duer til hifi ----- ----- og fordi man synes at det virkelig duer, så er man totalt uvidende..
 
*************************************************************
M.h.t. subber, har nogle af jer sÃ¥ hørt en sub (lukket kontruktion), delt ved 40 hz med 18 eller 24 db pr oktav og korrigeret ---- til højttalere som nemt kan spille hele frekvensomrÃ¥det selv ?
 
Jeg har en KLAR fornemmelse af at der er et par stykker der ikke har prøvet det.
 
De vil nok sige; Hvorfor ha en subber pÃ¥, hvis højttalerne kan spille hele frekvensomrÃ¥det selv  - Den lader vi sÃ¥ stÃ¥ et øjeblik


En subwoofer kan da bruges til mange ting.
Man kan da stille sin kassettebåndoptager på den.

Hehe - meen...

Der er da vist noget med, at den dybeste bas ideelt set, kun bør gengives af én enhed ?
Hvordan klarer man lige det, fra et sæt stereohøjttalere ?

 

Den der med at de dybe frekvenser kun må gengives af een enhed..................er det noget de har skrevet i Netto's tilbudsavis for nyligt?

Man kan ogsÃ¥ bruge kassen fra subwooferen som urtepotteskjuler.

"dolph"


Når vi er nede i det område i dybbassen, hvor den er i mono, vil to basenheder modarbejde hinanden, ved nogle frekvenser, grundet rummet, og den indbyrdes afstand.
Du kan placere to subwoofere så tæt, at de rent akustisk producerer basbølgen, som var de én enhed.

Den er ikke i mono altid. På de rigtig gode indspilninger, og det er så dem der danner reference på mit anlæg, er bassen optaget i stereo.

Spencer skrev:Hvis du gerne vil have dybbas i stereo, så vil du også gerne have manglende dybbas.

Du vrøvler her.


Spencer skrev:Forskelle i dybbas, giver et slutresultat, der er mindre, grundet faseforskellen.
Præcis som når du spiller basenheder til, ved at koble basserne i modfase.

Det er muligt du spiller dine højttalere til sådan. Jeg spiller dem til ved at nyde musik og jeg kan garantere dig at mine højttalere ikke er koblet i modfase og den ene kanal modarbejder ikke den anden. De hjælper sådan set hinanden til at placere selv meget dybe instrumenter som kontrabas og pumpeorgler helt præcist i stereoperspektivet.

Det er lige præcis den glæde der fratages en når man smider een enkelt subwoofer på.

Spencer skrev:Dybbas er pr. definition altid indspillet i mono, for at undgå at den ene højttaler skal udfase den anden. Hvis du har dybbas i stereo, fra en hjemmeoptagelse, så har du placeret mikrofonerne for langt fra hinanden. Slutresultatet i stuen, bliver mindre bas, grundet udfasninger.

Ammestuesnak.

Spencer skrev:Har du et sæt stereohøjttalere, som du forsøger at få dybbas ud af, så vil de koble forkert til rummet. De vil modarbejde hinanden, ved de frekvenser der passer med den indbyrdes afstand. Den er typisk 2½ - 3m.
Her kommer din forstærker altså på overarbejde, når de to højttalere vil bruge hinanden som mikrofoner.

Spencer. Jeg har masser af dybbas. Jeg ønsker bare ikke det bulder som manglende tilpasning mellem subwoofer og resten af højttalerparken skaber og jeg ønsker ikke at få smadret min fantastiske virkelighedsnære illusion om scenen foran mig.

Hvis du er så seriøs i din ideologiske teori om indbyrdes udfasning i mit anlæg så må du jo frembringe behørig dokumentation i kraft af formler og skitser af min opstilling etc. etc.

Indtil da sÃ¥ er det smartere for dig ikke at komme pÃ¥ for dybt vand i postulater om teknologisk indsigt.

"dolph"


Din virkelighedsnære illusion, er baseret på tilfældige rumresonanser, fra et par højttalere med meget høj forvrængning i det område. Sikkert en fin virkelighed for dig, men det kan altså gøres bedre. Den dybbas du hører i stereo, er næppe den jeg taler om. Jeg taler om frekvenser under 80Hz, og vil foreslå subben at dele ved 50Hz, og lade højttalerne spille det de formår, over 50Hz.

Dine ProAc er ikke på listen her, men prøv at tage et sæt højttalere, med nogenlunde ret frekvensgang, og placer dem i et rum, der matcher dit:

http://www.hunecke.de/english/calculators/loudspeakers.html

Hvis du kan tage et screenshot, og linke til det, vil jeg meget gerne se resultatet.
Spencer
Profil Lukket
 
Indlæg: 1171
Tilmeldt: tors aug 10, 2006 17:44

Re: Er det helt umuligt ?

Indlægaf niklasthedolphin » ons mar 14, 2007 20:48

Spencer skrev:
niklasthedolphin skrev:
Spencer skrev:
niklasthedolphin skrev:
Spencer skrev:
TCaudiostyle skrev:
Kan vi ikke snart blive fri for at høre om latterlige kassettebåndoptagere og om hvor dårligt det er at bruge subber til musik ?
 
Hvis en spørger om DATA pÃ¥ en sub, sÃ¥ bliver der straks sagt; Det duer ikke, brug den til at holde myrer væk, eller et aller andet totalt tÃ¥beligt, som INTET  har med trÃ¥den/spørgsmÃ¥let at gøre.
 
Kassettebåndoptagere mig et vis sted - Jamen er det så godt for den enkelte, så lad det være så godt, men bland det uden om tråde der intet har med det at gøre - det er DYBT trættende at høre om en ting som 1% bruger i hverdagen.
 
Noget andet er, at hvis man har subber på i sit anlæg, eller ikke har en kassettebåndoptager, så er man uden evne til at vurdere musik og lyd.
 
Hvad er det for en gang BAVL...!!!!!
 
Subber kan nemt lyde fint i hifi-sammenhæng, det afhænger bare af div ting, såsom forstærkeren, delefrekvensen, højttaleren de skal spille sammen med og selve subberne - klart nogle ting som "nogle" ikke kender til og har prøvet..
 
Kassettebåndoptagere, jamen hvad skal vi med oplysninger om noget som INGEN folk vil eje ? Fint hvis en enkelt person eller 2 synes den er fremragende - men hvad skal vi med de oplysninger ? Og hvad skal de oplysninger i tråde der INTET har med det at gøre ? Der er vel ikke folk der går ud og køber en kassettebåndoptager, for at overspille sin musik til sådan en ?
 
Kan vi ikke godt blive fri for at høre at man intet ved, fordi man ikke har en kassettebåndoptager.?
 
Og
 
Kan vi ikke godt blive fri for konstant at høre at subber ikke duer til hifi ----- ----- og fordi man synes at det virkelig duer, så er man totalt uvidende..
 
*************************************************************
M.h.t. subber, har nogle af jer sÃ¥ hørt en sub (lukket kontruktion), delt ved 40 hz med 18 eller 24 db pr oktav og korrigeret ---- til højttalere som nemt kan spille hele frekvensomrÃ¥det selv ?
 
Jeg har en KLAR fornemmelse af at der er et par stykker der ikke har prøvet det.
 
De vil nok sige; Hvorfor ha en subber pÃ¥, hvis højttalerne kan spille hele frekvensomrÃ¥det selv  - Den lader vi sÃ¥ stÃ¥ et øjeblik


En subwoofer kan da bruges til mange ting.
Man kan da stille sin kassettebåndoptager på den.

Hehe - meen...

Der er da vist noget med, at den dybeste bas ideelt set, kun bør gengives af én enhed ?
Hvordan klarer man lige det, fra et sæt stereohøjttalere ?

 

Den der med at de dybe frekvenser kun må gengives af een enhed..................er det noget de har skrevet i Netto's tilbudsavis for nyligt?

Man kan ogsÃ¥ bruge kassen fra subwooferen som urtepotteskjuler.

"dolph"


Når vi er nede i det område i dybbassen, hvor den er i mono, vil to basenheder modarbejde hinanden, ved nogle frekvenser, grundet rummet, og den indbyrdes afstand.
Du kan placere to subwoofere så tæt, at de rent akustisk producerer basbølgen, som var de én enhed.

Den er ikke i mono altid. På de rigtig gode indspilninger, og det er så dem der danner reference på mit anlæg, er bassen optaget i stereo.

Spencer skrev:Hvis du gerne vil have dybbas i stereo, så vil du også gerne have manglende dybbas.

Du vrøvler her.


Spencer skrev:Forskelle i dybbas, giver et slutresultat, der er mindre, grundet faseforskellen.
Præcis som når du spiller basenheder til, ved at koble basserne i modfase.

Det er muligt du spiller dine højttalere til sådan. Jeg spiller dem til ved at nyde musik og jeg kan garantere dig at mine højttalere ikke er koblet i modfase og den ene kanal modarbejder ikke den anden. De hjælper sådan set hinanden til at placere selv meget dybe instrumenter som kontrabas og pumpeorgler helt præcist i stereoperspektivet.

Det er lige præcis den glæde der fratages en når man smider een enkelt subwoofer på.

Spencer skrev:Dybbas er pr. definition altid indspillet i mono, for at undgå at den ene højttaler skal udfase den anden. Hvis du har dybbas i stereo, fra en hjemmeoptagelse, så har du placeret mikrofonerne for langt fra hinanden. Slutresultatet i stuen, bliver mindre bas, grundet udfasninger.

Ammestuesnak.

Spencer skrev:Har du et sæt stereohøjttalere, som du forsøger at få dybbas ud af, så vil de koble forkert til rummet. De vil modarbejde hinanden, ved de frekvenser der passer med den indbyrdes afstand. Den er typisk 2½ - 3m.
Her kommer din forstærker altså på overarbejde, når de to højttalere vil bruge hinanden som mikrofoner.

Spencer. Jeg har masser af dybbas. Jeg ønsker bare ikke det bulder som manglende tilpasning mellem subwoofer og resten af højttalerparken skaber og jeg ønsker ikke at få smadret min fantastiske virkelighedsnære illusion om scenen foran mig.

Hvis du er så seriøs i din ideologiske teori om indbyrdes udfasning i mit anlæg så må du jo frembringe behørig dokumentation i kraft af formler og skitser af min opstilling etc. etc.

Indtil da sÃ¥ er det smartere for dig ikke at komme pÃ¥ for dybt vand i postulater om teknologisk indsigt.

"dolph"


Din virkelighedsnære illusion, er baseret på tilfældige rumresonanser, fra et par højttalere med meget høj forvrængning i det område. Sikkert en fin virkelighed for dig, men det kan altså gøres bedre. Den dybbas du hører i stereo, er næppe den jeg taler om. Jeg taler om frekvenser under 80Hz, og vil foreslå subben at dele ved 50Hz, og lade højttalerne spille det de formår, over 50Hz.

Dine ProAc er ikke på listen her, men prøv at tage et sæt højttalere, med nogenlunde ret frekvensgang, og placer dem i et rum, der matcher dit:

http://www.hunecke.de/english/calculators/loudspeakers.html

Hvis du kan tage et screenshot, og linke til det, vil jeg meget gerne se resultatet.
 
Nu var det jo mig der bad dig om dokumentation men det magter du så ikke.
Længere er den ikke.
 
"dolph"
Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Indlægaf Spencer » ons mar 14, 2007 20:51

niklasthedolphin skrev:

Spencer skrev:
TheDuke skrev:

:wink:

Kært.

Hjørnesubber er også en god måde, at få bassen til at koble korrekt til rummet på.
To stk. er fint her (eller et bastårn i hvert hjørne), når rummet er symmetrisk.

Efterkorrektion med en Behringer, eller anden EQ, vil lige give det sidste.

Behringer er da det billigste og ringeste af alt det skidt der foregiver at være til professionelle musikudøvere.

Desværre sælges Behringer ind imellem i de samme butikker som ogsÃ¥ tager imod bestillinger pÃ¥ det rigtige udstyr for musikudøvere.

Hvordan kan du dog finde pÃ¥ at foreslÃ¥ Behringer mÃ¥lemikrofoner og/eller EQ til opsætning af lyd i et godt stereoanlæg.

Det gør det utrolig svært at tage noget om lyd fra dig seriøst.

Det er selvfølgelig ikke personligt ment. Udelukkende baseret på faglig indsigt.

"dolph"


Stakkels de professionelle der laver lyd for dig, når du er ude at høre livemusik.
Men din båndoptager uden støjreduktion, den er god.

I området uder 50Hz, vil du ikke kunne høre at der er en Behringer i signalvejen, hvis den står uden korrigering. Den skal ikke pille i diskantområdet, ved du jo nok.

Nej, du er en forumspammer, og troll, som kun er ude for at lave evighedstråde.
Spencer
Profil Lukket
 
Indlæg: 1171
Tilmeldt: tors aug 10, 2006 17:44

Indlægaf HenrikW » ons mar 14, 2007 20:51

niklasthedolphin skrev:
HenrikW skrev:Jeg må da også indrømme at min sub kun er tændt når den står på film og/eller fest, men der er den tilgengæld også et must, specielt når vi snakker DTS lydspor.

Så er det også en helt anden snak.

Jeg ville nødig undvære subwoofere i min yndlingsbiograf når jeg skal se en eksplosion, et vulkanudbrud, en bildør smække eller et jetfly lette etc.

Nu har jeg ikke hjemmebiograf.

Jeg vil gerne støtte de danske biografer i deres overlevelseskamp.

"dolph"

 
Præcis, de er svære at undvære til at ggive de aller dybeste hug i explosive scener. Den bedre halvdel og jeg gÃ¥r da ogsÃ¥ i biffen, men det er jo ogsÃ¥ meget rart at have god lyd og billede nÃ¥r man bestemmer sig for at se en klassiker eller noget man fandt pÃ¥ tilbud i den lokale video biks :)
Because the geek shall inherit the Earth!
Brugeravatar
HenrikW
SonusFabolous
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: lør apr 29, 2006 23:11
Geografisk sted: Frederiksberg C

Indlægaf niklasthedolphin » ons mar 14, 2007 20:54

Spencer skrev:
niklasthedolphin skrev:

Spencer skrev:
TheDuke skrev:

:wink:

Kært.

Hjørnesubber er også en god måde, at få bassen til at koble korrekt til rummet på.
To stk. er fint her (eller et bastårn i hvert hjørne), når rummet er symmetrisk.

Efterkorrektion med en Behringer, eller anden EQ, vil lige give det sidste.

Behringer er da det billigste og ringeste af alt det skidt der foregiver at være til professionelle musikudøvere.

Desværre sælges Behringer ind imellem i de samme butikker som ogsÃ¥ tager imod bestillinger pÃ¥ det rigtige udstyr for musikudøvere.

Hvordan kan du dog finde pÃ¥ at foreslÃ¥ Behringer mÃ¥lemikrofoner og/eller EQ til opsætning af lyd i et godt stereoanlæg.

Det gør det utrolig svært at tage noget om lyd fra dig seriøst.

Det er selvfølgelig ikke personligt ment. Udelukkende baseret på faglig indsigt.

"dolph"


Stakkels de professionelle der laver lyd for dig, når du er ude at høre livemusik.
Men din båndoptager uden støjreduktion, den er god.

I området uder 50Hz, vil du ikke kunne høre at der er en Behringer i signalvejen, hvis den står uden korrigering. Den skal ikke pille i diskantområdet, ved du jo nok.

Nej, du er en forumspammer, og troll, som kun er ude for at lave evighedstråde.

Nu må du hellere undlade at blande dine følelser for mig ind i det.

Det er sådan noget moderatorerne banner folk for.

Det er bedre at tie stille når man når grænsen for argumentationens kunst.

Behringer kommer aldrig ind i mine lydopsætninger ligesom jeg heller ikke monterer et topstykke fra T. Hansen i min Alfa Romeo.

"dolph"

Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Indlægaf niklasthedolphin » ons mar 14, 2007 20:56

HenrikW skrev:
niklasthedolphin skrev:
HenrikW skrev:Jeg må da også indrømme at min sub kun er tændt når den står på film og/eller fest, men der er den tilgengæld også et must, specielt når vi snakker DTS lydspor.

Så er det også en helt anden snak.

Jeg ville nødig undvære subwoofere i min yndlingsbiograf når jeg skal se en eksplosion, et vulkanudbrud, en bildør smække eller et jetfly lette etc.

Nu har jeg ikke hjemmebiograf.

Jeg vil gerne støtte de danske biografer i deres overlevelseskamp.

"dolph"

 
Præcis, de er svære at undvære til at ggive de aller dybeste hug i explosive scener. Den bedre halvdel og jeg gÃ¥r da ogsÃ¥ i biffen, men det er jo ogsÃ¥ meget rart at have god lyd og billede nÃ¥r man bestemmer sig for at se en klassiker eller noget man fandt pÃ¥ tilbud i den lokale video biks :)
 
Ganske enig.
 
Men så er det godt at du let kan koble den fra når du ønsker at lytte til en liveopsætning af Dvorak eller Stuff Smith & Stephane Grappeli akkompagneret af en trio af trommer, bas og klaver.
 
"dolph"
Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Indlægaf HenrikW » ons mar 14, 2007 21:02

niklasthedolphin skrev:
HenrikW skrev:
niklasthedolphin skrev:
HenrikW skrev:Jeg må da også indrømme at min sub kun er tændt når den står på film og/eller fest, men der er den tilgengæld også et must, specielt når vi snakker DTS lydspor.

Så er det også en helt anden snak.

Jeg ville nødig undvære subwoofere i min yndlingsbiograf når jeg skal se en eksplosion, et vulkanudbrud, en bildør smække eller et jetfly lette etc.

Nu har jeg ikke hjemmebiograf.

Jeg vil gerne støtte de danske biografer i deres overlevelseskamp.

"dolph"

 
Præcis, de er svære at undvære til at ggive de aller dybeste hug i explosive scener. Den bedre halvdel og jeg gÃ¥r da ogsÃ¥ i biffen, men det er jo ogsÃ¥ meget rart at have god lyd og billede nÃ¥r man bestemmer sig for at se en klassiker eller noget man fandt pÃ¥ tilbud i den lokale video biks :)
 
Ganske enig.
 
Men så er det godt at du let kan koble den fra når du ønsker at lytte til en liveopsætning af Dvorak eller Stuff Smith & Stephane Grappeli akkompagneret af en trio af trommer, bas og klaver.
 
"dolph"
Yepper :)
Because the geek shall inherit the Earth!
Brugeravatar
HenrikW
SonusFabolous
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: lør apr 29, 2006 23:11
Geografisk sted: Frederiksberg C

Re: Er det helt umuligt ?

Indlægaf Spencer » ons mar 14, 2007 21:03

niklasthedolphin skrev:
Spencer skrev:
niklasthedolphin skrev:
Spencer skrev:
niklasthedolphin skrev:
Spencer skrev:
TCaudiostyle skrev:
Kan vi ikke snart blive fri for at høre om latterlige kassettebåndoptagere og om hvor dårligt det er at bruge subber til musik ?
 
Hvis en spørger om DATA pÃ¥ en sub, sÃ¥ bliver der straks sagt; Det duer ikke, brug den til at holde myrer væk, eller et aller andet totalt tÃ¥beligt, som INTET  har med trÃ¥den/spørgsmÃ¥let at gøre.
 
Kassettebåndoptagere mig et vis sted - Jamen er det så godt for den enkelte, så lad det være så godt, men bland det uden om tråde der intet har med det at gøre - det er DYBT trættende at høre om en ting som 1% bruger i hverdagen.
 
Noget andet er, at hvis man har subber på i sit anlæg, eller ikke har en kassettebåndoptager, så er man uden evne til at vurdere musik og lyd.
 
Hvad er det for en gang BAVL...!!!!!
 
Subber kan nemt lyde fint i hifi-sammenhæng, det afhænger bare af div ting, såsom forstærkeren, delefrekvensen, højttaleren de skal spille sammen med og selve subberne - klart nogle ting som "nogle" ikke kender til og har prøvet..
 
Kassettebåndoptagere, jamen hvad skal vi med oplysninger om noget som INGEN folk vil eje ? Fint hvis en enkelt person eller 2 synes den er fremragende - men hvad skal vi med de oplysninger ? Og hvad skal de oplysninger i tråde der INTET har med det at gøre ? Der er vel ikke folk der går ud og køber en kassettebåndoptager, for at overspille sin musik til sådan en ?
 
Kan vi ikke godt blive fri for at høre at man intet ved, fordi man ikke har en kassettebåndoptager.?
 
Og
 
Kan vi ikke godt blive fri for konstant at høre at subber ikke duer til hifi ----- ----- og fordi man synes at det virkelig duer, så er man totalt uvidende..
 
*************************************************************
M.h.t. subber, har nogle af jer sÃ¥ hørt en sub (lukket kontruktion), delt ved 40 hz med 18 eller 24 db pr oktav og korrigeret ---- til højttalere som nemt kan spille hele frekvensomrÃ¥det selv ?
 
Jeg har en KLAR fornemmelse af at der er et par stykker der ikke har prøvet det.
 
De vil nok sige; Hvorfor ha en subber pÃ¥, hvis højttalerne kan spille hele frekvensomrÃ¥det selv  - Den lader vi sÃ¥ stÃ¥ et øjeblik


En subwoofer kan da bruges til mange ting.
Man kan da stille sin kassettebåndoptager på den.

Hehe - meen...

Der er da vist noget med, at den dybeste bas ideelt set, kun bør gengives af én enhed ?
Hvordan klarer man lige det, fra et sæt stereohøjttalere ?

 

Den der med at de dybe frekvenser kun må gengives af een enhed..................er det noget de har skrevet i Netto's tilbudsavis for nyligt?

Man kan ogsÃ¥ bruge kassen fra subwooferen som urtepotteskjuler.

"dolph"


Når vi er nede i det område i dybbassen, hvor den er i mono, vil to basenheder modarbejde hinanden, ved nogle frekvenser, grundet rummet, og den indbyrdes afstand.
Du kan placere to subwoofere så tæt, at de rent akustisk producerer basbølgen, som var de én enhed.

Den er ikke i mono altid. På de rigtig gode indspilninger, og det er så dem der danner reference på mit anlæg, er bassen optaget i stereo.

Spencer skrev:Hvis du gerne vil have dybbas i stereo, så vil du også gerne have manglende dybbas.

Du vrøvler her.


Spencer skrev:Forskelle i dybbas, giver et slutresultat, der er mindre, grundet faseforskellen.
Præcis som når du spiller basenheder til, ved at koble basserne i modfase.

Det er muligt du spiller dine højttalere til sådan. Jeg spiller dem til ved at nyde musik og jeg kan garantere dig at mine højttalere ikke er koblet i modfase og den ene kanal modarbejder ikke den anden. De hjælper sådan set hinanden til at placere selv meget dybe instrumenter som kontrabas og pumpeorgler helt præcist i stereoperspektivet.

Det er lige præcis den glæde der fratages en når man smider een enkelt subwoofer på.

Spencer skrev:Dybbas er pr. definition altid indspillet i mono, for at undgå at den ene højttaler skal udfase den anden. Hvis du har dybbas i stereo, fra en hjemmeoptagelse, så har du placeret mikrofonerne for langt fra hinanden. Slutresultatet i stuen, bliver mindre bas, grundet udfasninger.

Ammestuesnak.

Spencer skrev:Har du et sæt stereohøjttalere, som du forsøger at få dybbas ud af, så vil de koble forkert til rummet. De vil modarbejde hinanden, ved de frekvenser der passer med den indbyrdes afstand. Den er typisk 2½ - 3m.
Her kommer din forstærker altså på overarbejde, når de to højttalere vil bruge hinanden som mikrofoner.

Spencer. Jeg har masser af dybbas. Jeg ønsker bare ikke det bulder som manglende tilpasning mellem subwoofer og resten af højttalerparken skaber og jeg ønsker ikke at få smadret min fantastiske virkelighedsnære illusion om scenen foran mig.

Hvis du er så seriøs i din ideologiske teori om indbyrdes udfasning i mit anlæg så må du jo frembringe behørig dokumentation i kraft af formler og skitser af min opstilling etc. etc.

Indtil da sÃ¥ er det smartere for dig ikke at komme pÃ¥ for dybt vand i postulater om teknologisk indsigt.

"dolph"


Din virkelighedsnære illusion, er baseret på tilfældige rumresonanser, fra et par højttalere med meget høj forvrængning i det område. Sikkert en fin virkelighed for dig, men det kan altså gøres bedre. Den dybbas du hører i stereo, er næppe den jeg taler om. Jeg taler om frekvenser under 80Hz, og vil foreslå subben at dele ved 50Hz, og lade højttalerne spille det de formår, over 50Hz.

Dine ProAc er ikke på listen her, men prøv at tage et sæt højttalere, med nogenlunde ret frekvensgang, og placer dem i et rum, der matcher dit:

http://www.hunecke.de/english/calculators/loudspeakers.html

Hvis du kan tage et screenshot, og linke til det, vil jeg meget gerne se resultatet.
 
Nu var det jo mig der bad dig om dokumentation men det magter du så ikke.
Længere er den ikke.
 
"dolph"

Her er en simulering af B&W Nautilus 801 i mit lytterum.



Det er hvad de kan, uden korrigering i basområdet.
Nu kan du jo passende lave en simulering på samme højttaler, eller en anden, om du vil, i dit lytterum.

SÃ¥ kan vi se hvilken bas, dit rum kan levere.
Den røde kurve, er højttaleren i frit felt.
Den blå kurve, er in room response.
Spencer
Profil Lukket
 
Indlæg: 1171
Tilmeldt: tors aug 10, 2006 17:44

Re: Er det helt umuligt ?

Indlægaf niklasthedolphin » ons mar 14, 2007 21:20

Spencer skrev:
niklasthedolphin skrev:
Spencer skrev:
niklasthedolphin skrev:
Spencer skrev:
niklasthedolphin skrev:
Spencer skrev:
TCaudiostyle skrev:
Kan vi ikke snart blive fri for at høre om latterlige kassettebåndoptagere og om hvor dårligt det er at bruge subber til musik ?
 
Hvis en spørger om DATA pÃ¥ en sub, sÃ¥ bliver der straks sagt; Det duer ikke, brug den til at holde myrer væk, eller et aller andet totalt tÃ¥beligt, som INTET  har med trÃ¥den/spørgsmÃ¥let at gøre.
 
Kassettebåndoptagere mig et vis sted - Jamen er det så godt for den enkelte, så lad det være så godt, men bland det uden om tråde der intet har med det at gøre - det er DYBT trættende at høre om en ting som 1% bruger i hverdagen.
 
Noget andet er, at hvis man har subber på i sit anlæg, eller ikke har en kassettebåndoptager, så er man uden evne til at vurdere musik og lyd.
 
Hvad er det for en gang BAVL...!!!!!
 
Subber kan nemt lyde fint i hifi-sammenhæng, det afhænger bare af div ting, såsom forstærkeren, delefrekvensen, højttaleren de skal spille sammen med og selve subberne - klart nogle ting som "nogle" ikke kender til og har prøvet..
 
Kassettebåndoptagere, jamen hvad skal vi med oplysninger om noget som INGEN folk vil eje ? Fint hvis en enkelt person eller 2 synes den er fremragende - men hvad skal vi med de oplysninger ? Og hvad skal de oplysninger i tråde der INTET har med det at gøre ? Der er vel ikke folk der går ud og køber en kassettebåndoptager, for at overspille sin musik til sådan en ?
 
Kan vi ikke godt blive fri for at høre at man intet ved, fordi man ikke har en kassettebåndoptager.?
 
Og
 
Kan vi ikke godt blive fri for konstant at høre at subber ikke duer til hifi ----- ----- og fordi man synes at det virkelig duer, så er man totalt uvidende..
 
*************************************************************
M.h.t. subber, har nogle af jer sÃ¥ hørt en sub (lukket kontruktion), delt ved 40 hz med 18 eller 24 db pr oktav og korrigeret ---- til højttalere som nemt kan spille hele frekvensomrÃ¥det selv ?
 
Jeg har en KLAR fornemmelse af at der er et par stykker der ikke har prøvet det.
 
De vil nok sige; Hvorfor ha en subber pÃ¥, hvis højttalerne kan spille hele frekvensomrÃ¥det selv  - Den lader vi sÃ¥ stÃ¥ et øjeblik


En subwoofer kan da bruges til mange ting.
Man kan da stille sin kassettebåndoptager på den.

Hehe - meen...

Der er da vist noget med, at den dybeste bas ideelt set, kun bør gengives af én enhed ?
Hvordan klarer man lige det, fra et sæt stereohøjttalere ?

 

Den der med at de dybe frekvenser kun må gengives af een enhed..................er det noget de har skrevet i Netto's tilbudsavis for nyligt?

Man kan ogsÃ¥ bruge kassen fra subwooferen som urtepotteskjuler.

"dolph"


Når vi er nede i det område i dybbassen, hvor den er i mono, vil to basenheder modarbejde hinanden, ved nogle frekvenser, grundet rummet, og den indbyrdes afstand.
Du kan placere to subwoofere så tæt, at de rent akustisk producerer basbølgen, som var de én enhed.

Den er ikke i mono altid. På de rigtig gode indspilninger, og det er så dem der danner reference på mit anlæg, er bassen optaget i stereo.

Spencer skrev:Hvis du gerne vil have dybbas i stereo, så vil du også gerne have manglende dybbas.

Du vrøvler her.


Spencer skrev:Forskelle i dybbas, giver et slutresultat, der er mindre, grundet faseforskellen.
Præcis som når du spiller basenheder til, ved at koble basserne i modfase.

Det er muligt du spiller dine højttalere til sådan. Jeg spiller dem til ved at nyde musik og jeg kan garantere dig at mine højttalere ikke er koblet i modfase og den ene kanal modarbejder ikke den anden. De hjælper sådan set hinanden til at placere selv meget dybe instrumenter som kontrabas og pumpeorgler helt præcist i stereoperspektivet.

Det er lige præcis den glæde der fratages en når man smider een enkelt subwoofer på.

Spencer skrev:Dybbas er pr. definition altid indspillet i mono, for at undgå at den ene højttaler skal udfase den anden. Hvis du har dybbas i stereo, fra en hjemmeoptagelse, så har du placeret mikrofonerne for langt fra hinanden. Slutresultatet i stuen, bliver mindre bas, grundet udfasninger.

Ammestuesnak.

Spencer skrev:Har du et sæt stereohøjttalere, som du forsøger at få dybbas ud af, så vil de koble forkert til rummet. De vil modarbejde hinanden, ved de frekvenser der passer med den indbyrdes afstand. Den er typisk 2½ - 3m.
Her kommer din forstærker altså på overarbejde, når de to højttalere vil bruge hinanden som mikrofoner.

Spencer. Jeg har masser af dybbas. Jeg ønsker bare ikke det bulder som manglende tilpasning mellem subwoofer og resten af højttalerparken skaber og jeg ønsker ikke at få smadret min fantastiske virkelighedsnære illusion om scenen foran mig.

Hvis du er så seriøs i din ideologiske teori om indbyrdes udfasning i mit anlæg så må du jo frembringe behørig dokumentation i kraft af formler og skitser af min opstilling etc. etc.

Indtil da sÃ¥ er det smartere for dig ikke at komme pÃ¥ for dybt vand i postulater om teknologisk indsigt.

"dolph"


Din virkelighedsnære illusion, er baseret på tilfældige rumresonanser, fra et par højttalere med meget høj forvrængning i det område. Sikkert en fin virkelighed for dig, men det kan altså gøres bedre. Den dybbas du hører i stereo, er næppe den jeg taler om. Jeg taler om frekvenser under 80Hz, og vil foreslå subben at dele ved 50Hz, og lade højttalerne spille det de formår, over 50Hz.

Dine ProAc er ikke på listen her, men prøv at tage et sæt højttalere, med nogenlunde ret frekvensgang, og placer dem i et rum, der matcher dit:

http://www.hunecke.de/english/calculators/loudspeakers.html

Hvis du kan tage et screenshot, og linke til det, vil jeg meget gerne se resultatet.
 
Nu var det jo mig der bad dig om dokumentation men det magter du så ikke.
Længere er den ikke.
 
"dolph"

Her er en simulering af B&W Nautilus 801 i mit lytterum.



Det er hvad de kan, uden korrigering i basområdet.
Nu kan du jo passende lave en simulering på samme højttaler, eller en anden, om du vil, i dit lytterum.

SÃ¥ kan vi se hvilken bas, dit rum kan levere.
Den røde kurve, er højttaleren i frit felt.
Den blå kurve, er in room response.
 
Først og fremmest: Dybt utroværdigt når du vælger at bruge Behringer udstyr i din opsætning af målingerne.
Kan ikke bruges til en hujende fis.
 
Desuden mangler vi stadig dokumentation for din påstand om at to kanalers dybe toner udfaser hinanden.
 
At dit lytterum er et akustisk mareridt og at du har valgt sÃ¥dan nogle svampede lydkasser som B&W er dit problem men jeg vil ikke kunne bruge det i nogen sammenhæng i forhold til dit tidligere postulat.
 
"dolph"
Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Indlægaf HenrikW » ons mar 14, 2007 21:25

De burde da kun kunne udfase hinanden hvis de er i modfase? hvis de er i fase så må amplituden alt andet lige fordobles hvis lyden kommer fra højre samt venstre og man sidder optimalt laceret imellem enhedderne i et optimalt lytterum.
Because the geek shall inherit the Earth!
Brugeravatar
HenrikW
SonusFabolous
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: lør apr 29, 2006 23:11
Geografisk sted: Frederiksberg C

Re: Er det helt umuligt ?

Indlægaf Spencer » ons mar 14, 2007 21:27

niklasthedolphin skrev:
Spencer skrev:
niklasthedolphin skrev:
Spencer skrev:
niklasthedolphin skrev:
Spencer skrev:
niklasthedolphin skrev:
Spencer skrev:
TCaudiostyle skrev:
Kan vi ikke snart blive fri for at høre om latterlige kassettebåndoptagere og om hvor dårligt det er at bruge subber til musik ?
 
Hvis en spørger om DATA pÃ¥ en sub, sÃ¥ bliver der straks sagt; Det duer ikke, brug den til at holde myrer væk, eller et aller andet totalt tÃ¥beligt, som INTET  har med trÃ¥den/spørgsmÃ¥let at gøre.
 
Kassettebåndoptagere mig et vis sted - Jamen er det så godt for den enkelte, så lad det være så godt, men bland det uden om tråde der intet har med det at gøre - det er DYBT trættende at høre om en ting som 1% bruger i hverdagen.
 
Noget andet er, at hvis man har subber på i sit anlæg, eller ikke har en kassettebåndoptager, så er man uden evne til at vurdere musik og lyd.
 
Hvad er det for en gang BAVL...!!!!!
 
Subber kan nemt lyde fint i hifi-sammenhæng, det afhænger bare af div ting, såsom forstærkeren, delefrekvensen, højttaleren de skal spille sammen med og selve subberne - klart nogle ting som "nogle" ikke kender til og har prøvet..
 
Kassettebåndoptagere, jamen hvad skal vi med oplysninger om noget som INGEN folk vil eje ? Fint hvis en enkelt person eller 2 synes den er fremragende - men hvad skal vi med de oplysninger ? Og hvad skal de oplysninger i tråde der INTET har med det at gøre ? Der er vel ikke folk der går ud og køber en kassettebåndoptager, for at overspille sin musik til sådan en ?
 
Kan vi ikke godt blive fri for at høre at man intet ved, fordi man ikke har en kassettebåndoptager.?
 
Og
 
Kan vi ikke godt blive fri for konstant at høre at subber ikke duer til hifi ----- ----- og fordi man synes at det virkelig duer, så er man totalt uvidende..
 
*************************************************************
M.h.t. subber, har nogle af jer sÃ¥ hørt en sub (lukket kontruktion), delt ved 40 hz med 18 eller 24 db pr oktav og korrigeret ---- til højttalere som nemt kan spille hele frekvensomrÃ¥det selv ?
 
Jeg har en KLAR fornemmelse af at der er et par stykker der ikke har prøvet det.
 
De vil nok sige; Hvorfor ha en subber pÃ¥, hvis højttalerne kan spille hele frekvensomrÃ¥det selv  - Den lader vi sÃ¥ stÃ¥ et øjeblik


En subwoofer kan da bruges til mange ting.
Man kan da stille sin kassettebåndoptager på den.

Hehe - meen...

Der er da vist noget med, at den dybeste bas ideelt set, kun bør gengives af én enhed ?
Hvordan klarer man lige det, fra et sæt stereohøjttalere ?

 

Den der med at de dybe frekvenser kun må gengives af een enhed..................er det noget de har skrevet i Netto's tilbudsavis for nyligt?

Man kan ogsÃ¥ bruge kassen fra subwooferen som urtepotteskjuler.

"dolph"


Når vi er nede i det område i dybbassen, hvor den er i mono, vil to basenheder modarbejde hinanden, ved nogle frekvenser, grundet rummet, og den indbyrdes afstand.
Du kan placere to subwoofere så tæt, at de rent akustisk producerer basbølgen, som var de én enhed.

Den er ikke i mono altid. På de rigtig gode indspilninger, og det er så dem der danner reference på mit anlæg, er bassen optaget i stereo.

Spencer skrev:Hvis du gerne vil have dybbas i stereo, så vil du også gerne have manglende dybbas.

Du vrøvler her.


Spencer skrev:Forskelle i dybbas, giver et slutresultat, der er mindre, grundet faseforskellen.
Præcis som når du spiller basenheder til, ved at koble basserne i modfase.

Det er muligt du spiller dine højttalere til sådan. Jeg spiller dem til ved at nyde musik og jeg kan garantere dig at mine højttalere ikke er koblet i modfase og den ene kanal modarbejder ikke den anden. De hjælper sådan set hinanden til at placere selv meget dybe instrumenter som kontrabas og pumpeorgler helt præcist i stereoperspektivet.

Det er lige præcis den glæde der fratages en når man smider een enkelt subwoofer på.

Spencer skrev:Dybbas er pr. definition altid indspillet i mono, for at undgå at den ene højttaler skal udfase den anden. Hvis du har dybbas i stereo, fra en hjemmeoptagelse, så har du placeret mikrofonerne for langt fra hinanden. Slutresultatet i stuen, bliver mindre bas, grundet udfasninger.

Ammestuesnak.

Spencer skrev:Har du et sæt stereohøjttalere, som du forsøger at få dybbas ud af, så vil de koble forkert til rummet. De vil modarbejde hinanden, ved de frekvenser der passer med den indbyrdes afstand. Den er typisk 2½ - 3m.
Her kommer din forstærker altså på overarbejde, når de to højttalere vil bruge hinanden som mikrofoner.

Spencer. Jeg har masser af dybbas. Jeg ønsker bare ikke det bulder som manglende tilpasning mellem subwoofer og resten af højttalerparken skaber og jeg ønsker ikke at få smadret min fantastiske virkelighedsnære illusion om scenen foran mig.

Hvis du er så seriøs i din ideologiske teori om indbyrdes udfasning i mit anlæg så må du jo frembringe behørig dokumentation i kraft af formler og skitser af min opstilling etc. etc.

Indtil da sÃ¥ er det smartere for dig ikke at komme pÃ¥ for dybt vand i postulater om teknologisk indsigt.

"dolph"


Din virkelighedsnære illusion, er baseret på tilfældige rumresonanser, fra et par højttalere med meget høj forvrængning i det område. Sikkert en fin virkelighed for dig, men det kan altså gøres bedre. Den dybbas du hører i stereo, er næppe den jeg taler om. Jeg taler om frekvenser under 80Hz, og vil foreslå subben at dele ved 50Hz, og lade højttalerne spille det de formår, over 50Hz.

Dine ProAc er ikke på listen her, men prøv at tage et sæt højttalere, med nogenlunde ret frekvensgang, og placer dem i et rum, der matcher dit:

http://www.hunecke.de/english/calculators/loudspeakers.html

Hvis du kan tage et screenshot, og linke til det, vil jeg meget gerne se resultatet.
 
Nu var det jo mig der bad dig om dokumentation men det magter du så ikke.
Længere er den ikke.
 
"dolph"

Her er en simulering af B&W Nautilus 801 i mit lytterum.



Det er hvad de kan, uden korrigering i basområdet.
Nu kan du jo passende lave en simulering på samme højttaler, eller en anden, om du vil, i dit lytterum.

SÃ¥ kan vi se hvilken bas, dit rum kan levere.
Den røde kurve, er højttaleren i frit felt.
Den blå kurve, er in room response.
 
Først og fremmest: Dybt utroværdigt når du vælger at bruge Behringer udstyr i din opsætning af målingerne.
Kan ikke bruges til en hujende fis.
 
Desuden mangler vi stadig dokumentation for din påstand om at to kanalers dybe toner udfaser hinanden.
 
At dit lytterum er et akustisk mareridt og at du har valgt sÃ¥dan nogle svampede lydkasser som B&W er dit problem men jeg vil ikke kunne bruge det i nogen sammenhæng i forhold til dit tidligere postulat.
 
"dolph"

Mit argument for at vælge en Behringer i bassen, er at den er bedre end ingenting, til at korrigere en sub med. Du kan også bruge den indbyggede korrigering i en Infinity, eller en Velodyne, om du vil. Det er klart bedre, end ikke at bruge korrigering.

Mit lytterum ligger meget tæt på de indstillinger, som regnemaskinen har fra start.
Det er 4m x 5,5m x 2,4m, med væg til væg tæppe, og en stor hjørnesofa af stof, samt to læderstole.

Hvis du ikke gider lave målinger, så giv mig dimensionerne på dit lytterum, og vælg den højttaler på listen, som du syntes bedst om.

SÃ¥ skal jeg nok indtaste, lave billedet og uploade det.
Spencer
Profil Lukket
 
Indlæg: 1171
Tilmeldt: tors aug 10, 2006 17:44

Indlægaf niklasthedolphin » ons mar 14, 2007 21:28

HenrikW skrev:De burde da kun kunne udfase hinanden hvis de er i modfase? hvis de er i fase så må amplituden alt andet lige fordobles hvis lyden kommer fra højre samt venstre og man sidder optimalt laceret imellem enhedderne i et optimalt lytterum.
 
Jeg kan heller ikke finde nogen logisk teknisk forklaring pÃ¥ postulatet om at dybe frekvenser i korrekt fase udfaser hinanden.
 
MÃ¥ske skal Spencer ud og opfinde nogle formler nu.
 
"dolph"
Brugeravatar
niklasthedolphin
Seniormedlem
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: tirs maj 30, 2006 21:56

Indlægaf Spencer » ons mar 14, 2007 21:30

HenrikW skrev:De burde da kun kunne udfase hinanden hvis de er i modfase? hvis de er i fase så må amplituden alt andet lige fordobles hvis lyden kommer fra højre samt venstre og man sidder optimalt laceret imellem enhedderne i et optimalt lytterum.

Dybbas i stereo, er jo netop ude af fase.
NÃ¥r dybbassen er i mono, er den i perfekt fase.

Når Dolph vil have sin dybbas i stereo, vil han have at højttalerne ikke spiller det samme signal. Spiller de helt ens, er det jo mono. Mono fra to højttalere, men stadig mono.

Hele definitionen på stereo og mono, er at i stereo kan de to kanaler spille noget forskelligt. Forskellig lyd er lig forskellig fase, med mindre der bare er tale om en lille niveauforskel. Denne niveauforskel vil flytte bassens sweetspot en smule væk fra lyttepladsen.
Spencer
Profil Lukket
 
Indlæg: 1171
Tilmeldt: tors aug 10, 2006 17:44

Indlægaf Spencer » ons mar 14, 2007 21:34

niklasthedolphin skrev:
HenrikW skrev:De burde da kun kunne udfase hinanden hvis de er i modfase? hvis de er i fase så må amplituden alt andet lige fordobles hvis lyden kommer fra højre samt venstre og man sidder optimalt laceret imellem enhedderne i et optimalt lytterum.
 
Jeg kan heller ikke finde nogen logisk teknisk forklaring pÃ¥ postulatet om at dybe frekvenser i korrekt fase udfaser hinanden.
 
MÃ¥ske skal Spencer ud og opfinde nogle formler nu.
 
"dolph"

Kom med dimensionerne af dit lytterum, og vælg en højttaler fra listen.
Jeg skal nok lave alle indtastninger, og uploade billedet.
Spencer
Profil Lukket
 
Indlæg: 1171
Tilmeldt: tors aug 10, 2006 17:44

ForegåendeNæste

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.