Uden at jeg på nogen måde er talsmand for TC, blot tidligere medarbejder, så vil jeg godt tage dem lidt i forsvar omkring hyppig udskiftning af mærker. Det har langtfra altid været TC's egen beslutning hver gang, nogle udskiftninger er taget af nød, frem for af lyst. Eksempler (som er offentlig kendte, så jeg kan vist godt skrive dette uden at udlevere insider-info):
Thule, som vel kan siges at være TC's "hofmærke" i gamle dage inden for elektronik, lavede en eksklusiv-aftale med Hifi Klubben, og blev trukket ud af TC. Der blev lyttet på forskellige alternativer, og Atoll, Musical Fidelity og Roksan røg ind som erstatninger. Roksan blev meget hurtigt udkonkurreret af Atoll og MF, der blev simpelthen ikke solgt nok. Siden er Moon blevet lagt til, i et segment hvor TC ikke tidligere har haft særligt stor fokus.
QLN, som på daværende tidspunkt var "hofmærket" på højttalersiden, lukkede. Det nye QLN var langtfra så godt som det gamle, så det røg ud. Konstruktøren fra det originale QLN røg til DLS, og lavede nogle fremragende højttalere dér, så DLS røg ind.
Da QLN lukkede, og inden DLS for alvor var kommet i gang, blev Dynaudio introduceret som det nye højttalermærke i TC, med stor succes. På grund af uoverensstemmelser med den svenske distributør, valgte distributøren pludselig at ophøre med at levere Dynaudio til TC - noget TC på ingen måde var tilfredse med, det har vist aldrig været nogen hemmelighed. Igen blev man således tvunget til at lede efter alternativer, og her blev Vienna og senere Audio Physic så trukket ind i billedet.
Nu bliver der så rykket rundt med højttalermærkerne igen - men det vil jeg tro (rent gæt, eftersom jeg ikke arbejder der mere kender jeg ikke bevæggrundene) skyldes at Dynaudio har droppet den svenske distributør og taget hånd om distributionen direkte, og derfor er tilbage i folden hos TC. Eftersom Audio Physic i bund og grund var der i mangel af Dynaudio, er det vel meget naturligt at de så ryger ud igen. Og at Martin Logan kommer ind samtidig, er dybest set resultatet af en 10 år lang jagt på at få dét mærke ind i folden, netop fordi det er et mærke personalet brænder for. Det er en helt anden type produkter, som ikke står der "i stedet for" noget andet.
Mvh. Otto