Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Dansk HiFi

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Indlægaf Groove » man jan 02, 2006 11:24

Nu kender jeg ikke din lokale BRugs, men spørger du pænt kan de skaffe stort set hvadsomhelst *s*

Det du putter i kurven lokalt, er det som vil præge indkøbet hos forhandleren.

For ikke at fastlåse sig i en hønen eller ægget situation, er det vigtigt at tage ansvar, bede om de produkter man ønsker...så kommer de! Hvis man bare siger duer ikke, køber selv fra xx, er man også med til at ødelægge kvaliteten!

Problemet er dem der er opvokset med "dårlig" kvalitet. De kender ikke alternativerne....det er vores opgave at sikre dette...
Glem sælgere og ubetalte anmeldere er de værste sælgere....
Brugeravatar
Groove
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: lør dec 17, 2005 00:36

Indlægaf L.B. » man jan 02, 2006 14:54

Groove skrev:Det du putter i kurven lokalt, er det som vil præge indkøbet hos forhandleren.


Du har ret og så alligevel ikke. Alle de store kæder (incl. Brugsen) kræver enorme markedsføringstilskud hvis produkterne skal stå på hyllen fast og det er simpelthen umuligt for mange små producenter. Lige nøjagtig Brugsen ejes lokalt nogle steder og der har købmanden mulighed for at indkøbe noget friere end de kæde-ejede.

Der er barske vilkår på det frie marked, hvor det stille og roligt ikke er muligt at have en "mellem-vare". Enten har du høj kvalitet eller lav pris. Alt det ind imellem forsvinder lige så langsomt.
Brugeravatar
L.B.
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 318
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 18:30

Indlægaf vilmann » man jan 02, 2006 17:26

mr.antisilver skrev:Vilman skrev
Desværre har vi en regering i Danmark der i høj grad lader middelmådigheden råde. Smagsdommere bliver ekskommunikeret, fordi ingen skal bestemme hvad der er godt.
Men for hulen! Hvordan skal hr. menig dansker så finde ud af hvad der er godt?
Støtte til musik bliver uddelt efter hvem der sælger flest billetter. For fanden da! Der får vi da ikke bedre musik af. Det hele ender jo som P3!

Nu bringer du dig selv ud i rørt vande.Imod dit synspunkt kunne jo anføres det stik modsatte, nemlig at smagsdommeri manipulerer den ganske befolkning.Ikke at jeg mener det, men jeg mener nu at jeg har forstået debatten sålangt..at et svar på dette spørgsmål om betimmeligheden i expertvælde, hvor experterne udpeges efter på forhånd definerede kriterier altid er et poltisk valg. Man kunne vælge at sige..at uidbud og efterspørgsel til syvende og sidst fjerner behovet for experter udi forbrug, hvorimod mere etiske emner Altid bør virke kvalificeres via experter...ikke?


Ja. Det er et sprængfarligt emne. Og argumentet for at afskaffe alt der minder om smagsdommerne, er jo også at befolkningen selv må tage stilling. Fint nok, for så vidt. Der er bare lige den hage ved det, at hvis ingen tager stilling, ender vi med laveste fællesnævner og intet alternativ.
For lige at blive i Brugsen: Jeg er for så vidt ligeglad om folk køber godt eller dårligt oksekød til spaghetti-saucen. Det er deres egen hovedpine. Men når jeg ikke kan få godt kød til min spaghetti-sauce, er det problemematisk. Så er det at jeg ønsker mig nogle eksperter der påvirker befolkningen til at kræve noget bedre hakket oksekød.

Godt hjulpet af Anders Fogh og hans kumpaner har ord som expert og elitær fået en meget negativ klang. Det synes jeg er synd. Det er som at det at vide noget om et specielt område, og delagtiggøre andre i sin viden, er blvet forbudt.

Det er fedt at være elitær! Det er fedt at være expert! Det er fedt at fortælle andre om et emne hvor man virkelig er hjemme i stoffet. Og det er fedt at høre på andre der er ved noget, og gerne vil fortælle om det.

I dette forum er vi alle en eller anden form for experter når det kommer til musik og musikgengivelse. Der læses og diskuteres. Selvfølgelig er der mange meninger, og ikke alle er enige.
Men tænk en gang hvis vi alle var enige om at musik gengivet via 64bit mp3 på en DVD-spille til 399 kr fra Brugsen er fint. Eller endnu værre: hvis vi alle var ligeglade. Hvor meget debat og indlevelse ville der mon så være?
Og det er det jeg synes at mærke i dag. Folk er ligeglade med næsten alt andet end deres biler, størrelsen på deres TV og pensionsordninger.

Jeg synes det ville være rigtig fedt, hvis der var nogen der turde sige at I Danmark er laveste fællesnævner ikke nok Vi skal i teatret, vi skal til koncert. Vi skal spise ordentlig mad. Og MP3'ere er ikke godt nok når man vil høre musik.

/vilmann
vilmann
 

Indlægaf Thomas Sillesen » man jan 02, 2006 23:06

Hej Igen,

Til Otto,

Jeg sigter egentligt ikke til nogen specielt, for det var mest ment som en konstatering, ikke en kritik. Det er jo nærmest den danske folkesjæl jeg "angriber" hvis man kan tale om det.

Generelt synes jeg de danske specialforhandlere (og herunder TC) gør det godt. De prøver at sammensætte et sortiment som de kan stå inde for, og forsøger så at rådgive deres kunder bedst muligt. Skal man klandre nogen, må man gå tilbage til starten af halvfjerdserne og klandre de forhandlere der på det tidspunkt startede trenden med at fokusere på de billigst mulige produkter. Omkring 1970 kostede en typisk forstærker 2000kr, det svarede til 2 måneders løn ! Og der blev solgt mange af dem !

Når vi taler Mike Thomas, har de valgt en anden distributionsform. Jeg er principiel enig med Otto om at det ikke er den rette til det produkt, for ingen opdager produktet når det kun befinder sig på internettet. Men det ændrer ikke ved hvordan man som branchekendt, og/eller journalist bør reagere når man ser noget der er genialt.

Det her siger jeg ikke for at kritisere High Fidelity, for som Jan siger, så med det samme man virkeligt udtrykker sig begejstret, får man en på snuden.

Men... derfor bør man nok principielt udtrykke sig begejstret alligevel. De første mange gange får man på punklen, men så vender bøtten jo nok, og man ændrer folks tilgang til tingene.

Og begejstring er altså stadig det der mangler herhjemme når man taler om dansk hifi og skuer ud over internettets debatforaer, nyhedsportaler, og magasinerne. Nuvel der findes firmaer der tør stikke næsen frem, der findes folk der tør begejstres, SES er et glimrende eksempel, hans begejstring for Kibri, har fået mig til at kontakte dem for at høre om jeg må lægge ører til. Men ser jeg tilbage på 2005 var det ud over et par sporadiske glædesudbud altså "båt-hetzen" der mest karakteriserede året der gik.

Den danske folkesjæl er vist mest til at være overmåde kritisk overfor det vi selv laver herhjemme, istedet for at forsøge at være rimeligt objektiv, og lade sig begejstre når lejligheden er til det.

Med hensyn til vores test som du specifikt nævner Otto, er årsagen til de manglende danske tests ganske enkelt at vi ikke oplever at de sælger. Fik danske test vort salg til at stige ville vi da gerne bruge lidt tid på det, men når det ikke er tilfældet, ville den eneste bevæggrund jo blive egodrivet i at se sine egne produkter i hifi blade.

Vilmann har til gengæld fat i en af mine kæpheste, jeg synes det er tankevækkende at hele kongeriget sidder og følger med i historien om Bella, og Eriks kamp for at lave nogle fede produkter, mandag morgen tropper de så op ude i bilka, for at købe det billigste de kan finde :shock:

Vi lever i et forbrugersamfund, hvor forbruget ikke gøres for ens egen glæde, men for at man kan vise social status, hvad enten det gælder køb af samtale køkken, at man drikker en latté i stedet for sort kaffe på cafeen, nu pludseligt kender navnene på 50 mikrobryggerier (for 3 år siden var det Whiskey, for 6 år siden Rødvin). Man gør det ikke for egen glædes skyld. En befriende undtagelse er faktisk high-end, for meget kan man sige, men man får nu normalt ikke social accept i venskabskredsen hvis man brænder hundrede tusinde af på highend, der må man tværtimod forsvare sit køb overfor vennerne. Havde man brugt trehundrede tusinde på et samtalekøkken, selvom alle vennerne ved man aldrig taler sammen, havde ingen sagt et pip udover ros over hvor lækkert det var...
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Jonas Bojer » man jan 02, 2006 23:12

Thomas Sillesen skrev:

Det her siger jeg ikke for at kritisere High Fidelity, for som Jan siger, så med det samme man virkeligt udtrykker sig begejstret, får man en på snuden.

 

hehe føler nogle gange med ham, jeg er vild begrejsteret for det jeg har købt jeg får musikalske oplevelser og gåsehud hver dag, men fordi det hedder Linn er man hjernevasket og andet. PYT de folk som kener mig IRL ved det slet ikke handler om Linn, men glæden ved musikken, som godt til nøds kan nydes på f.eks. Densen over et sæt DLS R55

Hilsen Jonas Bojer

Brugeravatar
Jonas Bojer
Supermedlem
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: man okt 24, 2005 11:31
Geografisk sted: Odder

Indlægaf Thomas Sillesen » man jan 02, 2006 23:21

Til Otto,

Storytelling er jo iøvrigt en ting der vinder frem som begreb disse år. Og selv når du nævner en højttaler som et eksempel på det modsatte:

"på trods af at den stort set er så simpelt opbygget som nogen højttaler kan være"

Så er det jo også storytelling. Her er det skjulte budskab bare: "ind til benet, ingen overflødig pjank, du får hvad du betaler for, fremragende lyd til pengene istedet for en masse fis"

Og du har da ret, man kan intet sælge uden storytelling, for det ville nok blive lidt pinligt hvis man kun kunne sige "den lyder godt" og det var alt der stod i kataloget ;-)


Du nævner: "Hvad har der været snakket mest om ved Densen's nye integrerede forstærker - den specielle volumenkontrol, eller hvordan forstærkeren rent faktisk lyder?"

Nu ved jeg ikke om du har læst tests af den, eller "kun" nyhedsomtaler. Men den har været på markedet i 4½ måned, og i den tid har den da kun fået fremragende tests i de lande hvor den er testet, og blev kåret som årets forstærker i Portugal.

Den specielle volumenkontrol er efter min mening et stort skridt frem i forhold til de chips volumenkredse der normalt bruges (Der indeholder tonsvis af de fets, der er forhadte af knallertbanderne omkring Århus :lol: ). Men når vi skriver en overmåde positiv omtale af den volumenkontrol i vore pressemeddelser. Så oplever vi at de bringes næsten uredigerede f.eks i England, mens de i DK lige får barberet de fleste superlativer ud, inden den offentliggøres. Og det er ikke os der står for den barbering.

Senest rettet af Thomas Sillesen tirs jan 03, 2006 00:32, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Mogens Kamp » man jan 02, 2006 23:54

hmm
et nytårsfortsæt kunne måske være at dersom 2 produkter er ligegode og det ene er dansk..så køb det danske, da det medvirker til at opretholde vores stolte kultur(selvom den er ubevidst stolt) og tillige medvirker til arbejdspladser etc herhjemme.Med andre ord..køb ikke lynkinesere hvis du kan få holger danske...der jo er holdbar udover det sædvanlige
Mogens Kamp
Supermedlem
 
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons nov 02, 2005 01:02

Indlægaf Bastian » tirs jan 03, 2006 00:06

"Godt hjulpet af Anders Fogh og hans kumpaner har ord som expert og elitær fået en meget negativ klang."

Citat Vilmann


Ja for mig at se er liberalisme, om ikke det stik modsatte, så ihvert fald friheden til at vælge, om man ville være elitær eller ekspert i, hvad man måtte ønske.

MVH
Bastian
Entusiastmedlem
 
Indlæg: 162
Tilmeldt: lør okt 29, 2005 09:22
Geografisk sted: Viborg

Indlægaf fournais » tirs jan 03, 2006 01:11

Anders Fogh konstaterede i gårsdagens nytårstale at "Det går godt i Danmark!"

Hvorfor?

Bl.a. fordi privatforbruget drøner derudaf, og det er med til at trække samfundet op. I JP var der for nogle uger siden en meget interessant artikel om udviklingen i detailhandlen, hvor der blev sat fokus på discount-bølgens indtog i Danmark. Skribenten konstaterede, at det var meget bemærkelsesværdigt, at danskerne tager den store tyske bil til en halv mille til Netto, hvorefter de handler ind efter det nationale mantra når det gælder dagligvarer (PRIS PRIS PRIS - JO BILLIGERE JO BEDRE). Når så den store øse er parkeret træder vi indenfor i vores lotte og leif køkken og samtaler helt vildt mens vi skærer maden op med vores splinter nye og rasende dyre Global knive.

I min familie er mad en af de ubetinget største kvaliteter i livet, det er en del af "det gode liv", og en god middag giver lige så meget status og livsglæde som alle nutidens materielle goder, og sikkert mere! Men det er nok desværre med til at gøre mig til en minoritet i det danske samfund. Hvorfor forbrugskulturen ikke har ramt dagligvarehandlen, skyldes nok, at det efterhånden er den branche som har størst konkurrence, hvilket også ses i accelerationen af åbningstider i supermarkederne. Men disse forhold mener jeg ikke kan overføres til hifi-branchen.

Hvorfor er god lyd ikke anerkendt som en del af det gode liv? Denne perfekte tilværelse, som så mange danskere i disse år prøver at købe sig til. Fortæller man, at man har brugt en halv million på anlæg bliver man jo nærmest grint af, men har man det samme på at lave et par badeværelser og andre småting, så er det helt okay.

Er der nogen der kan give et svar på hvorfor det forholder sig sådan? Er det branchen der har været for dårlig til at markedsføre, eller er musik og god lyd måske for nørdet til at ramme de brede masser?
Mvh

Anders Fournais
fournais
Nyt medlem
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs nov 01, 2005 10:37
Geografisk sted: Ã…rhus

Indlægaf Peter - AR » tirs jan 03, 2006 03:35

(Lidt sent nu, men er lige blevet færdig med dagens arbejde!)

--


fournais skrev

Er der nogen der kan give et svar på hvorfor det forholder sig sådan? Er det branchen der har været for dårlig til at markedsføre, eller er musik og god lyd måske for nørdet til at ramme de brede masser?



Jeg tror det er fordi mange er ved at miste interessen for stereo, der findes ikke sÃ¥ mange nørder tilbage, som aner hvad en FET transistor eller et gløde-RØR er for noget. Der skal mere til i dag hos dem som har penge til god lyd. Det er ikke nok med stereo; surround er efterhÃ¥nden et "must". Hvis det ikke lige fÃ¥es hos den nærmeste forhandler, sÃ¥ er der ikke langt til Bilka, eller gÃ¥ pÃ¥ internettet er i dag endnu lettere. (sÃ¥dan tænker mange altsÃ¥, f.eks. de mange som har fÃ¥et skadet ørene med lyden fra en vinkelsliber).
Også hele komceptet betyder noget, der må være et sammenhængende design, der kan tåle at blive vist frem til svigermor (som måske er halv-døv).

Heller ikke at forglemme 80er og 90er generationen, som kun har lyttet til MP3, de fleste af dem aner ikke hvad god lyd er, for de har aldrig oplevet det. Her er mobilen mere vigtig end god lyd eller billed.

Jeg tror, det kan man ligesÃ¥ godt indstille sig pÃ¥. Hvis man vil være i branchen, sÃ¥ er der nye tider. SÃ¥ mÃ¥ vi gamle rotter dyrke vores hobby for os selv og tilbyde produkter i fÃ¥ styktal til dem, som kan betale for det. Det er ikke dem man skal leve af, men mit bud pÃ¥ konceptet mÃ¥ være produkter, der har bÃ¥de god lyd, billed og design, altsÃ¥ koncepter, som ogsÃ¥ kan bruges til andet end stereo. I dag er f.eks. PC-en næsten et "must" i ethvert seriøst hifi-system, uanset hvad gamle nørder siger. Bare synd de fleste ikke kan bruges til lyd, men det er "godt nok" for mange.

Oplevelser, oplevelser, oplevelser,
det skal være indbygget i produkterne, også selvom de ser helt passive ud. Det skaber glæde.

Det må vi så blive bedre til. Desværre er den nye generation svipset, men når de engang kommer til penge efter endt uddannelse, så vil de nok også have kvalitets-rødvin og kvalitets-hifi-surround

--

Som Thomas skrev, sÃ¥ giver reviews ikke meget andet end omkostninger. Man KAN dog være heldig at skabe et gennembrug, som det skete i en vis grad for os i 2002 (nok gik 95% til en under-leverandør, hatten af, uden dem var intet sket). Det skete dog ikke helt for os i USA. F.eks. gav "most wanted component of the year- publishers choice 2004"  i USA ikke en ret store effekt, men den var god til samlingen. Set sammenlagt, sÃ¥ er det et spørgsmÃ¥l om det var en udgift. Det samme gælder en del andre reviews, det er ikke det, som rykker (det viser undersøgelser ogsÃ¥).

--

Forresten, diskussionen bliver bedre og bedre.

--
 
PS: Mange tænker i dag mere på flad-skærme end på jordskælv eller tsunami (citat: Flemming Jensen).
 
--
 
Alt hvad der er lavet i DANMARK ER BARE BEDST.
 
Med venlig hilsen,
Peter - AR
____________________________________

Powered by Linux:

www.ARhifi.com & www.Acoustic-Reality.com
Brugeravatar
Peter - AR
Branchemedlem
 
Indlæg: 490
Tilmeldt: lør okt 29, 2005 19:02
Geografisk sted: Holstebro

Indlægaf Tape Connection » ons jan 04, 2006 16:31

Thomas Sillesen skrev:
Storytelling er jo iøvrigt en ting der vinder frem som begreb disse år. Og selv når du nævner en højttaler som et eksempel på det modsatte:

"på trods af at den stort set er så simpelt opbygget som nogen højttaler kan være"

Så er det jo også storytelling. Her er det skjulte budskab bare: "ind til benet, ingen overflødig pjank, du får hvad du betaler for, fremragende lyd til pengene istedet for en masse fis"

Jeg kan jo ikke andet end at give dig ret. Dét jeg mener er bare at du kan sælge et godt produkt med en god historie, et godt produkt uden en god historie, og et dÃ¥rligt produkt med en god historie. Men du kan ikke sælge et dÃ¥rligt produkt uden en god historie. Derfor mener jeg at et produkt der kan sælges uden "salgsgas" per definition er et godt produkt. Om det sÃ¥ nødvendigvis SKAL sælges uden "salgsgas", det er sÃ¥ en anden ting.

Thomas Sillesen skrev:Og du har da ret, man kan intet sælge uden storytelling, for det ville nok blive lidt pinligt hvis man kun kunne sige "den lyder godt" og det var alt der stod i kataloget ;-)

Det gør vi nu ellers tit - jeg har f.eks. solgt en Thule IA350 til en kunde der bare synes den lød godt, og ikke opdagede at den kunne køre i 5 kanaler før han pakkede den op derhjemme. Han havde slet ikke kigget pÃ¥ bagpanelet... Det synes jeg da er at sælge uden "storytelling"...

Thomas Sillesen skrev:Nu ved jeg ikke om du har læst tests af den, eller "kun" nyhedsomtaler. Men den har været på markedet i 4½ måned, og i den tid har den da kun fået fremragende tests i de lande hvor den er testet, og blev kåret som årets forstærker i Portugal.

Jeg har ikke læst særligt mange anmeldelser af den, nej. Men jeg siger heller ikke at den ikke lyder godt, eller at anmeldelserne siger den ikke lyder godt (den ene gang jeg har hørt den synes jeg iøvrigt systemet lød aldeles fremragende). Dét jeg siger er bare at den særlige volumenkontrol, som jeg da er helt sikker pÃ¥ at der er en lydmæssig begrundelse for at benytte, kan være en "eye-opener" overfor sÃ¥vel kunder som journalister, og at netop denne forstærker mÃ¥ske derfor kommer til at stÃ¥ lidt højere pÃ¥ to-do listen end mere traditionelle forstærkere. Det er jo sjovere at lave en test for at finde ud af om det nye tiltag nu fungerer, end at teste endnu en traditionel, "kedelig" forstærker. AltsÃ¥, at uden denne volumenregulering (og det lækre design for den sags skyld) var forstærkeren mÃ¥ske netop slet ikke nÃ¥et med pÃ¥ listen over mulige kandidater i Portugal (ren lommefilosofi, du skal ikke tage det bogstaveligt!)

Mvh. Otto
www.tapeconnection.dk
Atoll - Musical Fidelity - DLS - Monitor Audio - Black Rhodium
Man behøver ikke være ekspert for at være entusiast!
Tape Connection
Profil Lukket
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: tirs okt 25, 2005 08:46
Geografisk sted: Ã…rhus

Foregående

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.