Nerds.dk - Hifi, Stereo & Lyd Community

Hifibranchen fryser til

Generel HiFi-debat & til andet, som du ikke kan finde en anden HiFi-kategori til.

Indlægaf vilmann » søn dec 27, 2009 19:13

Kunne vi ikke lige slippe for kommentarerne om hvem der har styr på at drive forretning?
Det er stjerneægerligt at Ole ikke kunne få HIFI4YOU til at køre. Ole ved, om nogen, noget om HIFI. Og at han rent faktisk lukker biksen mens der er penge på kontoen, siger da noget om at han kender sin besøgstid, og ikke først stopper når skattevæsenet slår døren ind.

Fremfor at skælde Ole ud over ikke kunne drive forretning, hvor Ole sÃ¥ kan skælde os ud over at være utro, synes jeg det giver lidt mere mening at kigge  i lidt brede perspektiv.
Jeg forstår godt, at der er drønærgerligt at lukke biksen efter 30 år, men vores allesammens globaliserede verden peger altså i den retning. Og når alting er så stjernedyrt i Danmark, er det da klart at vi køber vores ting i udlandet når det kan betale sig. Afdraget til kreditforeningen bliver ikke mindre af at jeg er lokalpatriotisk i mine elektronikindkøb.
Det er ikke kun et HIFI-fænomen. NÃ¥r vi er i USA, køber vi fotogrej. HIFI-grej kommer fra Kina. Det er billigere at fÃ¥ det sendt halvvejs rundt i verden end det er at købe det i den lokale forretning.  Er vi de nye EU-lande, køber vi tøj og fÃ¥r repareret vores biler. Her i KøbenhavnsomrÃ¥det er der endda nogle driftige polakker der har sat det i system, sÃ¥ man bare kan aflevere bilen her. SÃ¥ klarer de transport og reparation i Polen. Og det er billigere end at fÃ¥ det lavet ovre hos min trofaste mekaniker.

Fortæl mig lige hvor det er, der er noget galt? Det er i hvert fald ikke Oles skyld!

/vilmann
vilmann
 

Indlægaf Chr. R. » søn dec 27, 2009 19:47

vilmann skrev:Kunne vi ikke lige slippe for kommentarerne om hvem der har styr på at drive forretning?
...
Fortæl mig lige hvor det er, der er noget galt? Det er i hvert fald ikke Oles skyld!

/vilmann


NÃ¥r man i en debat  lige fra start af og derefter konstant bliver beskyldt for at være den direkte Ã¥rsag til en butik (branche?) lukker, og vi forbrugere i den forbindelse bliver kaldt utro og uhæderlige, sÃ¥ knækker filmen altsÃ¥ hos mig. NÃ¥r man nu ogsÃ¥ kan læse, at butikken har valgt at se bort fra fremtidens medier, sÃ¥ stÃ¥r vi tilbage med en virksomhed der kun opererede i lokalomrÃ¥det, og det med produkter der kun kan siges at sigte mod et mindretal af forbrugerne. Ydermere, sÃ¥ blev disse produkter konsekvens forsøgt at blive solgt uden rabat. Det er altsÃ¥ ikke min fejl at butikken lukkede, og næppe de utro kunder der ikke købte længere, og tilbage stÃ¥r kun ejeren som ikke kunne sælge, men heldigvis gøre kassen op inden det blev for sent.

Så ja, ud fra de oplysninger der er fremkommet, så er det Ole's fejl at butikken ikke kunne overleve, og det i en marked der hastigt ændre sig. Og tag så at kom videre i livet.

Hvorledes fremtidens hi-fi marked kunne komme til at se ud, det er et helt andet, men også lige så spændende, emne. Lad os dog tage den debat i en evt. anden tråd
M.v.h.
Christian
Brugeravatar
Chr. R.
Udelukket fra forum
 
Indlæg: 1056
Tilmeldt: søn jan 11, 2009 14:48
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Hifiigen » søn dec 27, 2009 21:51

Jeg synes ligeson nogle andre i tråden, at en væsentlig årsag bag den stigende konkurrence mellem butikkerne og internettet, så absolut er den faldende købelyst. Der er simpelthen færre egentlige hifi-kunder, da aldersgruppen 15-45 har andre lyster end 2-kanals high-end stereo.

SÃ¥ mener jeg derudover, at hifi branchen har solgt ud af argumenterne for hifi. Det er en del Ã¥r siden, at visse butikker udrÃ¥bte en lille skotøjsæske højttaler til 995,- som high-end. Mange fulgte efter. Og i de 40 Ã¥r jeg har interesseret mig for hifi er det ikke smÃ¥ting der har været brugt af superlativer om produkterne. Det holder jo ikke - troværdigheden flader. NÃ¥r det sÃ¥ samtidig i de 20-30 Ã¥r jeg har været pÃ¥ messer har været enten svært eller umuligt at opleve rigtig god lyd fra 100.000,- - 750.000,-'s anlæg, ja sÃ¥ tror da pokker mange voksne drenge finder andet at bruge deres legepenge pÃ¥ (biler, mc'er, foto, bÃ¥de, vandski osv.) for der kan de Ã¥benbart se en bedre sammenhæng mellem pris og kvalitet. Der er simpelthen for langt mellem wow- og aha-oplevelserne i hifi-produkter. Hvad ligner det at en NAD 3020 lyder bedre en hundredvis af  andre meget dyrere forstærkere osv. Ingeniørerne er tilsyneladende ikke dygtige nok til deres metier. Produkterne er i sig selv ikke tilstrækkeligt selvforklarende, og sÃ¥ prøver man at stole pÃ¥ forhandleren. Men han har med de færre kunder ikke mulighed for det store udvalg, men har mÃ¥ttet satse pÃ¥ nogle fÃ¥ - og sÃ¥ kan troværdigheden da godt mindskes. SÃ¥ anvender man hi-fi magasinernes tests, og finder frem til oget de tror pÃ¥, og sÃ¥ søgerns man vel det til den bedste pris. Her kommer internettet ind, for nu kan man fÃ¥ overblik over hvor man kan spare 5-10.000,- Møllen kører nu: det bliver sÃ¥ endnu sværere for hifi-forhandleren at have det store udvalg osv. NÃ¥r en branche udsættes for det faktum at dens ydelse grundlæggende mangler købere, kan den ikke alle udbydere i den overleve - branchen reduceres og undervejs sker der en del uhensigtsmæssigheder. Der er kun mulighed for at overleve hvis man tilbyder en vare hvor kunder finder prisen retfærdig.
Hifiigen
Medlem
 
Indlæg: 84
Tilmeldt: tirs jan 01, 2008 18:34

Indlægaf Thomas Sillesen » søn dec 27, 2009 22:40

Måske har det vitterligt været sådan, at en stor del af kunderne har været utro, og ikke været villige til at betale få hundrede ekstra hos HiFi4You, i forhold til nettet. Det er jo Ole der har haft kontakten til dem, ikke os.

Jeg tænker dog uværgerligt at der nok også er andre ting der kunne forbedres, de spørgsmål jeg normalt ville stille i sådan en situation ville blandt andet være:

Sortiment: er det de rette produkter der sælges i butikken ? kunne man have valgt nogle andre der f.eks ikke blev solgt billigere på nettet ? kunne man have valgt nogle som kunderne var mere interesseret i ?

Placering af butik: Lå den optimalt ? gav den det ønskede flow af kunder ? eller bemærkede de den ikke ?

Kundegrundlag: Var der overhovedet kunder nok i området til en butik mere af denne type ? skulle den have lagt i en anden by ?

Marketing: Blev der gjort nok for at gøre opmærksom på butikken og dens sortiment ? Blev der løbende gennemført specialarrangementer for kunderne ? blev der løbende lavet directmailing ?

Service: oplevede kunderne servicen som god nok siden de ikke ville betale ekstra for den ? eller var det kun ledelsen der opfattede den sådan ?

og der er tonsvis af tilsvarende spørgsmål, som kan afklare om konceptet er det korrekte og hvad der går galt.

Man kan så vælge at sige -som Ole Brøns- at hvis det ikke kan blive successfuldt på den måde han ønsker, så lukker han (som han har gjort). Konklusionen er så bare ikke at kunderne er problemet, men mere at han ikke er i takt med kunderne.

Mit indtryk er ihvertfald at Oles kunder har været ganske dejlige, vi har da solgt til en del af dem gennem hifi freaks, og flere af dem har da ringet eller er kommet forbi og ønsket god jul og takket for det udstyr de har købt.
Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Div

Indlægaf rainman » man dec 28, 2009 09:44

Til Sillesen: Du kommer med Div forslag til butiksdrift, men intet af det har med lukningen af butikken at gøre. Min butik gik ganske udemærket og har altid kunnet løbe rundt og jeg havde bÃ¥de rette sortiment, placering og markedsføring og afholdte ogsÃ¥ arrangementer med mere og min omsætning steg faktisk. Min omsætning steg kraftigt iforhold til sidste butik  jeg drev og var hele tiden stigende trods andre butikkers tilstedeværelse. Intet af ovenstÃ¥ende havde med lukningen at gøre.
Det var ene og alene at jeg ikke kunne acceptere den mÃ¥de kunderne  fremturede pÃ¥ med hensyn til at udnytte min butik. SÃ¥ jeg skriver endnu engang at de ville gerne benytte sig af mine rÃ¥d og 30 Ã¥rs erfaring, de ville gerne komme i butikken og se og lytte til mit store dyre varelager og erne lÃ¥ne med hjem, og flere og flere benyttede sig af alle disse muligheder, men mange gik sÃ¥ pÃ¥ nettet eller andre steder for at købe og det kunne og ville jeg ikke længere acceptere og valgte at sige fra i tide inden det blev hverdag med sÃ¥danne oplevelser. Forlod branchen med minderne om de gode kunder/tider og velvidene at fremtiden ville blive endnu værer.  Mit sortiment fejlede intet, kunderne vile jo gerne lytte og lÃ¥ne for netop at finde ud af det var gode produkter de sÃ¥ kunne købe pÃ¥ nettet for at spare mÃ¥ske 500 kr.osv osv.Lukningen har intet med mangel pÃ¥ tilpasning, jeg skal vel ikke tilpasse mig uanstændig opførsel. Moral og anstændighed findes stadig i mit orforrÃ¥d.  man kan ikke konkurrer mod sÃ¥dan en handelsmoral samt konkurrenter uden fysisk tilstedeværelse og som ikke har drift som levebrød eller ens tidligere samarbejdspartner, Densen som producent pludselig bag butikkernes ryg starter konkurrerende internetbutik og tager kunder fra alle dem der gennem 15 Ã¥r har støttet ham og været med til at bygge hans Densen omdømme op. Rimeligehden i noget sÃ¥dan er svært at se fra bÃ¥de min og de andre butikkers side.
rainman
Nyt medlem
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: søn nov 06, 2005 16:23

Indlægaf Thomas Sillesen » man dec 28, 2009 10:25

Fint, så har jeg misforstået dig, når du f.eks har skrevet at du ville lukke mens du stadig kunne svare enhver sit. Men det er jo kun fint at alt var perfekt, på nær kunderne.

Så må jeg bare konkludere at vi har været heldigere med hensyn til de kunder der køber hos os, jeg synes ihvertfald det er seriøse behagelige mennesker.


Med hensyn til om Densen skal være gift med dig resten af livet, fordi du forhandlede nogle af vore produkter, er der bare at sige at jeg ikke erindrer at jeg har lovet nogen at de er forhandlere resten af livet, fordi de har solgt Densen. Ligesom jeg også er af den opfattelse at jeg bestemmer hvem der forhandler vores produkter, og at jeg vurderer hvordan vi kan sælge mest, og driver virksomheden efter det. Og hvis en forhandler har 2-4 modeller ud af et sortiment på 25 på lager, er det ihvertfald ikke noget der virker befordrende for det.

Nøjagtigt som jeg heller ikke kan forestille mig en bilforhandler der er Peugeot forhandler, og kun sælger 207 modellen, kan få lov at være forhandler for evigt, især ikke hvis han ikke ønsker at sælge hele Peugeots program. Jeg tror iøvrigt heller ikke det er ham der har bygget Peugeots omdømme...

Min holdning er ihvertfald at forbrugerne skal kunne opleve alle modeller, og så selv afgøre om det er noget for dem eller de ønsker noget andet. Ligesom det er forbrugernes støtte der har skabt vores produkter, og derfor også er dem der skal have den ultimative service.

Men for at summere op, har jeg fuld forståelse for at du ikke vil drive forretning under de vilkår der gælder i branchen nu om dage. Det har du jo så også taget konsekvensen af. Men det er ikke det samme som at du bestemmer hvordan vi andre skal drive vores forretning, og hvem vi skal sælge til.

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Thomas Sillesen
Branchemedlem
 
Indlæg: 1557
Tilmeldt: man okt 24, 2005 06:18
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf dreamz » tors jan 07, 2010 00:06

Og Tape Connection har meddelt, at butikken på Vesterbrogade i København lukker fra medio marts.

http://www.tapeconnection.dk/News.aspx?id=70

/dreamz
Brugeravatar
dreamz
Supermedlem
 
Indlæg: 1470
Tilmeldt: ons mar 19, 2008 11:25
Geografisk sted: From the far side of the ocean

Indlægaf kuritsu » tors jan 07, 2010 10:27

Heldigvis er det jo ikke den relativt lille håndfuld "hifi nørder" (venligt ment) fra Nerds/Hifi4all, som er dem vi tjener penge på i hifi-branchen, men ganske almindelige forbruger, som også køber kummefrysere og legetøj i Fætter BR. Hvis man laver en snæver butik med få udvalgte special vare, så bliver kundekredsen ligeså snæver..
De fleste på de førnævnte fora, HAR allerede købt deres hifi og er som sådan ikke nye kunder, man skal nok passe på i lille Danmark at man ikke kun henvender sig til übernørder og køre for meget koncept butik, det tror jeg ikke folk gider mere, se bare B&O de er helt færdige..
Musik er stadig det på verdensplan folk samles mest omkring, og der er ikke kommet færre udgivelser de sidste 10 år, end før, så der er massere af kunder til musiksystemer, de skal bare mødes der hvor DE er. Dermed ikke sagt at alle skal køre FONA modellen (det er den anden yderlighed).
Læg mærke til at alle som sprang med på fladskærms bølgen og i en periode skovlede skærme ud, dog med lav avance (konkurrencen er hård), de er her ikke længere, dem som køre koncept butikker hvor alt er slimline og hvidt, de lukker også snart, folk gider det ikke. Man er nød til at sigte bredt, gode vare til rimelig penge, ordentlig service, så skal kunderne nok vende tilbage, når pengene er der, og er det ikke noget med at vi alle sammen for flere penge i 2010?? God vind:-)
kuritsu
Nyt medlem
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: man nov 12, 2007 21:57

Foregående

Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

Brugermenu

Brugernavn:

Adgangskode:

Markedspladsen

Der er ingen annoncer på brugtmarkedet pt.