senilix skrev:Hej lydarne,
Hej lydarne,
Jeg er jo enig med Boman, så vi kommer nok aldrig det nærmere. Jeg forstår ikke at du kan være tilfreds med at tweake uden at have styr på om dit tweak er konstruktivt eller destruktivt.
S/PDIF signalet har jo en frekvens på næsten 3 MHz, hvis jeg husker rigtige, så jeg kan slet ikke forstille mig at lydsignaturen kan være den samme, som hvis komponenterne benyttes i det analoge audio område. S/PDIF data strømmen indeholder meget andet end data for musikken.
Ved disse frekvenser begynder korrekt terminering og kabler at betyde noget. Men det er ikke voodoo og men kan nemt eftervise at det digitale signal bliver overført fejlfrit. Jitter er så et andet problem, som Boman så rigtigt anviser en brugbar metode til at få løst.
Men som sagt, vi kommer ikke videre. Jeg kan kun opfordre til at prøve og sætte sig lidt ind i det teoretiske. God vind.
Mvh,
Senilix
Mvh,
Senilix
Du behøver ikke bekymre dig om min teoretiske viden.
Jeg synes faktisk du udviser en helt ufattelig arrogance i de to sidste linjer. som du efter min mening ikke er berettiget til at gøre, også set i lyset af at du sandsynligvis aldrig har prøvet at eksperimentere med de omtalte komponenter.
Jeg ville meget gerne vide hvad der skete men jeg har ikke de nødvendige måleinstrumenter, men det er på ingen måde afgørende hvis jeg synes at lytteresultatet peger den rigtige vej, så er jeg ligeglad om måleresultatet skulle være lidt dårligere.
det kan tænkes at der kommer mindre fejl på en eller anden måde, det modsatte er også en mulighed, og hvad så, hvis det er de rigtige fejl som vores ører ikke finder unaturlige, ikke opfatter som faresignaler, i modsætning til det perfekte som måske genere fejlsignaler som vi opfatter som faresignaler.
Intet kan laves uden at der tilføres fejl, måske når det er statisk men ikke når det ruller, nej.
Senilix skriver
citat start:
S/PDIF signalet har jo en frekvens på næsten 3 MHz, hvis jeg husker rigtige, så jeg kan slet ikke forstille mig at lydsignaturen kan være den samme, som hvis komponenterne benyttes i det analoge audio område
citat slut.
det har du sikkert ret i, og det er muligvis årsagen til at lydsignaturen faktisk er forstærket fra komponenten i forhold til det analoge plan, komponenten er kørt til sine grænser.
Det ville passe godt sammen hvis sammenhængen er at lydsignaturen fra en komponent er dannet af dens biprodukter, fejlsignaler, THD, osv.
Ps jeg har tilføjet og slettet i dette indlæg.