Reni61 skrev:
Jeg tror en af årsagerne til den manglende markedsføring af vellydende HIFI, er simpelthen at interessen for HIFI hos unge mennesker er dalende. Hvorfor? De fleste af de unge mennesker har en Ipod, og den bruger de til MP3 filer.
dreamz skrev:
Anderledes er det i dag, hvor der på teenageren ønskeseddel står en iPod/iPhone eller en PlayStation, og så kommer interessen for musik og den gode lyd måske – måske ikke – senere.
Det synnes jeg er ret arrogant overfor teenagere, og jeg tror du er blevet så gammel at du har glemt at dengang du selv var teenagere, forstod "de gamle" heller ikke dig. Unge i dag er da VOLDSOMT musik-interesserede. Det vælter med teenagere til koncerter, også koncerter med musik der ikke lige opfattes som "teenager-musik". Jeg var for et par år siden til Rock under Broen, hvor jeg hørte Pink Floyd Project. Teltet var _stoppet_ med teenagere, stort set ikke andet faktisk, og de sang med på _alle_ numrene - ikke bare Money og Another brick in the wall, og ikke bare omkvædene. Den teknologiske udvikling har netop gjort det nemt for de unge at skaffe musik der ikke lige står forrest på salgshylderne. Jeg tror du fuldstændigt overser hvorfor det er de unge fiser rundt med deres iPod og hører MP3 filer. Det er jo _netop_ fordi de er musik-interesserede, og dét at de udlever deres musik-interesse når de vil og hvor de vil burde da ses som en MULIGHED for hifi-branchen, ikke som en begrænsning. Vores opgave er så at tage dén musik-interesse, og gøre det til en hifi-interesse, ved at vise dem at de kan få endnu mere ud af de musik-oplevelser de har, hvis de får dem på et ordentligt anlæg. Men så længe de er på SU, skal vi ikke pege fingre ad dem fordi de hører musik på deres iPod - da vi andre var på SU, var det sgu heller ikke ret mange der havde noget ordentligt udstyr.
dreamz skrev: Jeg forsøger lige at sparke lidt liv i tråden igen.
Når jeg ser hifi-branchen ovenfra, så ser det ud til, at branchen især har fejlet på tre punkter:
Markedsføring. De fleste brochurer ser ud som for 20-30 år siden med lækre billeder og et væld af tekniske data, som de almindelige forbrugere ikke forstår; og i de fleste tilfælde misforstår; tænk bare på, hvor ofte man har skullet forklare sine venner, at det er nemmere at ødelægge en 100 watts højttaler med en 30 watts forstærker end omvendt. Desuden er annonceres der stort set ingen steder for produkterne (ud over sites som dette).
Vi ligger jo nu engang i en ond cirkel - markedsføring bliver dyrere og dyrere, i hvert fald hvis det skal virke, og markedet bliver mindre og mindre. Det er selvforstærkende, for der er ikke ret mange der har råd til at markedsføre sig i en grad så det bemærkes blandt almindelige brugere. Jeg kan kun tale for mig selv - den gratis markedsføring der kan laves via internettet på forskelig vis, er for mig _langt_ mere effektiv mht. salg, end at poste penge i traditionel markedsføring.
dreamz skrev:Design. Hifi ser ud som for 20-30 år siden; cirka hvert femte år skifter moden mellem sorte apparater og sølvfarvede apparater; men det er stort set også, hvad der sker inden for den front. Dertil kommer, at mange produkter er umulige at betjene.
Innovation. De nye produkttyper og teknologier, der er fremkommet de senere år, er påtvunget af teknologiskift inden for andre brancher (iPods, surround, blue-ray, etc). Sådan har det måske altid været, men hvornår har en hifi-producent skabt noget nyt og revolutionerende. Digitale forstærkere, måske, men ellers er det efter min mening småt med nytænkningen.
AV Precision skrev:
Jeg synes altså at du bedømmer hifi-branchen helt forkert. På den ene side vil du have innovation, på den anden side betragter du ikke de innovative produkter der redefinerer branchen, som "rigtig hifi". Så er du jo netop selv med til at holde hifi-branchen fast i de gamle produkttyper.At hifi stadig er 43 cm bredt, skyldes ganske enkelt at så snart nogen laver et seriøst produkt der er mindre, så køber folk det ikke fordi ingen tror på at det så også kan være godt. Så længe du ikke betragter en iPod som en mulig seriøs kilde til hifi, men mener at "rigtig" hifi er traditionelle hifi-æsker, hvorfor skulle branchen så tilbyde andet end traditionelle hifi-æsker?
Jeg mener stadig ikke du har erkendt at iPod, Sonos og Squeezebox ER en del af hifi-branchen. Du skyder på hifi-branchen for ikke at være innovativ, men samtidig så omtaler du de produkter der netop ER de innovative, som om de ikke er en del af hifi-branchen. Så er det jo lidt "nemt" at sige at hifi-branchen ikke er innovativ. Jeg er derfor uenig i din kritik, jeg synes der har været masser af innovation og nytænkning, det er bare så nyt og innovativt at du ikke opdagede hvad der skete. Hvis "rigtig" hifi skal være en afspiller, en forstærker og et sæt højttalere, så er det saftsusme svært at være specielt innovativ.
Du misforstår mine pointer, Otto. Faktisk fik jeg selv genoplivet min interesse for hifi, da jeg for et par år siden besluttede mig for at rippe mine cd’er og lægge dem på harddisk og så høre musik derfra. Jeg brugte meget tid på at optimere min medieafspiller og lyttede til masser af lydkort og DACs, så min computer spillede mindst ligeså godt som min cd-afspiller.
Så jeg mener bestemt ikke, at hifi ikke også kan være iPods og medieafspillere. Tværtimod.
Min kritik af hifibranchen går på, at innovationen ikke kommer fra hifi-branchen, men fra it-firmaer, der netop har set mulighederne i hifi-markedet, som de traditionelle hifi-firmaer har været alt for sene til at opdage. Det var derfor, jeg i et tidligere inlæg i tråden trak paralleller mellem hifi-branchen og musikbranchen.
Og når så jeg konstatere, at markedsføringen af hifi-produkter mere eller mindre er gået i stå, er det jeg bliver bekymret for den kære branche.
AV Precision skrev:dreamz skrev:
Anderledes er det i dag, hvor der på teenageren ønskeseddel står en iPod/iPhone eller en PlayStation, og så kommer interessen for musik og den gode lyd måske – måske ikke – senere.Det synnes jeg er ret arrogant overfor teenagere, og jeg tror du er blevet så gammel at du har glemt at dengang du selv var teenagere, forstod "de gamle" heller ikke dig. Unge i dag er da VOLDSOMT musik-interesserede. Det vælter med teenagere til koncerter, også koncerter med musik der ikke lige opfattes som "teenager-musik". Jeg var for et par år siden til Rock under Broen, hvor jeg hørte Pink Floyd Project. Teltet var _stoppet_ med teenagere, stort set ikke andet faktisk, og de sang med på _alle_ numrene - ikke bare Money og Another brick in the wall, og ikke bare omkvædene. Den teknologiske udvikling har netop gjort det nemt for de unge at skaffe musik der ikke lige står forrest på salgshylderne. Jeg tror du fuldstændigt overser hvorfor det er de unge fiser rundt med deres iPod og hører MP3 filer. Det er jo _netop_ fordi de er musik-interesserede, og dét at de udlever deres musik-interesse når de vil og hvor de vil burde da ses som en MULIGHED for hifi-branchen, ikke som en begrænsning. Vores opgave er så at tage dén musik-interesse, og gøre det til en hifi-interesse, ved at vise dem at de kan få endnu mere ud af de musik-oplevelser de har, hvis de får dem på et ordentligt anlæg. Men så længe de er på SU, skal vi ikke pege fingre ad dem fordi de hører musik på deres iPod - da vi andre var på SU, var det sgu heller ikke ret mange der havde noget ordentligt udstyr.
Reni61 skrev:
Du skriver faltisk det samme som jeg - blot med andre ord
dreamz skrev:Min kritik af hifibranchen går på, at innovationen ikke kommer fra hifi-branchen, men fra it-firmaer, der netop har set mulighederne i hifi-markedet, som de traditionelle hifi-firmaer har været alt for sene til at opdage. Det var derfor, jeg i et tidligere inlæg i tråden trak paralleller mellem hifi-branchen og musikbranchen.
dreamz skrev:Vi kan nok blive enige om, at folks musikvaner har ændret sig markant de seneste 10-20 år. Om teenagere i dag hører mere eller mindre eller musik end tidligere, skal jeg ikke gøre mig klog på.Jamen selvfølgelig har de ændret sig. Og for 20 år siden havde musikvanerne ændret sig markant i forhold til 20 år før. Det er ikke et problem i sig selv, det er en mulighed.dreamz skrev:Paradoksalt nok tror jeg det er et problem, at iPods faktisk lyder så godt. De walkmen og monokassettebåndoptagere, jeg lyttede til i min ungdom, var så ringe sammenlignet med mine forældres anlæg, at jeg gjorde en hel del for at spare op til mit eget stereoanlæg.Jeg tror ikke, de unge opfatter kvalitetsforskellen så stor mellem fx en iPod og et stationært anlæg og derfor ikke ser nogen grund til at ’opgradere’ deres iPods.
dreamz skrev:Ja, det har du ret i. Men man kan også vælge og se positivt på det og glæde sig over, at det er nemmere og billigere end nogensinde at få god lyd. Jeg har selv iPod og som tidligere nævnt benytter jeg også min computer til musikafspilning, så jeg synes ikke selv, jeg sidder fast i fordums tid, selv om jeg akkurat som dig godt kan længes tilbage til 70'erne, hvor hifi efter min mening havde sin absolutte storhedstid.
AV Precision skrev:
Ja, jeg tror jeg tolkede dig lidt forkert - jeg kan godt følge dig i dette. Nu spørger du så hvad årsagen er, og jeg tror det her er (endnu) en "hønen eller ægget" diskussion, for når branchen er konservativ, er det fordi kunderne er konservative. De traditionelle hifi-producenter har traditionelle og konservative kunder. Linn har f.eks. været ret langt fremme i skoene på mange punkter, men sættes i tilsvarende stigende grad i bås med B&O som pænt, men ikke "rigtigt" hifi. Og det på trods af at dét at de droppede CD-afspilleren ikke (kun) skyldes betjening, men afgjort også at de har fået bedre lyd ud af netværks-afspilning end af CD. Jeg tror mange producenter hænger fast i de traditionelle ting, fordi det ganske enkelt er dem der sælger, i dén kundekreds de normalt beskæftiger sig med. Så kan du godt argumentere for at de burde markedsføre sig ud af at få en ny kundekreds, men det er en meget dyr proces, hvis du starter fra scratch, især hvis dét at du gør det koster på troværdigheden i din eksisterende kundekreds.
Jeg mener faktisk, at Linn er et eksempel på det modsatte - altså en producent, der er fulgt med tiden og forsøger at opdatere sine produkter i takt med den tilgængelige teknologi. Tænk på, at Linn i de fantastiske 70’ere udelukkende var kendt for at producere remdrevne pladespillere, som begejstrede et hobetal af entusiaster.
Jeg kan sagtens se dilemmaet med at skulle markedsføre sig til både den brede forbrugerskare og den kritiske, alvidende entusiast, men det er vel ikke et problem, som kun hifi-branchen står over for?
Og jeg kan også godt forstå, hvis firmaer, der sælger 39.999-apparater er tilbageholdende med at markedsføre sine produkter, når man betænker hvilken medfart de kan få på sites som dette. Og her skal jeg gerne indrømme, at jeg bestemt ikke har holdt mig tilbage med at kritikken.
AV Precision skrev:
Det er hér jeg kan undres lidt. Nu er jeg født i 70'erne og således ikke den bedste til at snakke med om dét, men spørgsmålet er hvordan man definerer dén storhedstid. I realiteten er der på mange områder (ikke alle) bedre lyd i mange af de anlæg i 4-5000,-s klassen man kan købe, og ikke mindst i en iPod med lidt bedre ørepropper, end hvad man kunne opnå i 70'erne. Så igen, ja, paradoksalt at dét at hifi i "almindelig" kvalitet ikke længere er noget man behøver drømme om, men noget der er ret nemt og billigt at opnå, skal være et problem for hifi-interessen. Det er som om at hvis det er noget alle kan få ganske nemt, så er der ikke rigtigt så meget tilbage at være entusiastisk over, derfor flytter vi grænserne for hvad "rigtig" hifi er, til noget der ligger langt over hvad almindelige brugere finder acceptabelt. Jeg havde for ikke så længe siden én inde der var ved at falde ned af stolen over den lyd der kom ud af et par af de billigste højttalere vi havde i butikken, han vidste slet ikke at et stereoanlæg kunne spille så godt (selv om hans gamle anlæg kostede en del flere penge). Så kommer spørgsmålet: Er det fordi hifi er gået i glemmebogen, eller fordi det er blevet nemt og billigt at få en acceptabel lyd?
Man er jo altid forblændet af sin egen erindring, og når jeg betragter 70’erne som hifi’ens Guldalder er det jo bl.a. fordi, det var der, min interesse begyndte. Men jeg mener, helt oprigtigt, at det var i 70’erne, hvor High Fidelity havde sin storhedstid, og hvor Audioscan fik folk til at bygge deres egne højttalere og selv samme Audioscan og senere Hifi-Klubben satte fokus på de høje avancer i branchen, så det efterhånden blev muligt at købe hifi for menneskepenge. Der var en pionerånd, optimisme og begejstring over branchen dengang, som jeg synes langsomt forsvandt op gennem 80’erne og 90’erne.
AV Precision skrev:
Det er jeg delvist enig i, og ja det er netop et paradoks. For vi vil gerne have at folk får bedre lyd, men hvis det bliver for nemt og billigt at få god lyd, så er det et problem for branchen. Men godt for forbrugerne. Men jeg mener dog stadig at en del af problemet er at branchen (og hifi-entusiaster i almindelighed) i høj grad fortæller disse potentielle kommende hifi-entusiaster at det er dyrt og besværligt at få god lyd, og hvis man ikke køber dyre kabler eller andre ting som almindelige brugere ikke kan gennemskue, så kan det hele være lige meget. Når det er dét vi fortæller dem, så er det da logisk nok at de vælger at droppe idéen fuldstændigt. Hvis vi nu fortalte dem at det rent faktisk er meget nemt og overkommeligt at opgradere iPod'en til at levere meget bedre lyd, så kunne det jo være at den hurdle var nemmere at komme over. Men igen, så er det ikke i de egentlige hifi/high-end producenters interesse at gøre dét, for hvad er argumentet så for at købe de dyre ting?Et eksempel på snobberiet er at de fleste vil rynke på næsen af en iPod dock der ikke arbejder 100% digitalt. Det er jo helt forkert, så det kan vi slet ikke få hifi ud af. Det er i princippet også rigtigt, men i praksis vil det for rigtigt mange kunder ikke være dér begrænsningen ligger. Langt de fleste vil kunne få et kæmpe løft, udelukkende ved at købe nogle bedre (ikke nødvendigvis større, bare bedre) højttalere. Men så længe folk får fortalt at det er omsonst at købe bedre højttalere, hvis ikke de har den helt rigtige dock, det helt rigtige strømkabel, det helt rigtige USB kabel osv, så opgiver de konceptet.
Jeg er helt enig i dine pointer. Faktisk kan man vel sige en hele entry-markedet har ændret sig totalt de sidste 10 år. Tidligere bestod et begynder-anlæg typisk af et par små Dali højttalere og et Nad-sæt fra hifi-klubben. I dag er lyd-premieren en iPod, der tilsluttes et mini-anlæg med iPod-indgang eller en iPod-dock. Og jeg er også helt enig i, at man ved at købe nogle bedre højttalere kan løfte lyden fra sin iPod ganske gevaldigt. Og det er måske der, hifi-branchen skal sætte ind – som eksempelvis Dynaudio har gjort med MC15 og 110 A. Derfor kan det undre – når du selv næver det – at Tapeconnection på sin hjemmeside ikke har en sektion for eksempelvis iPod-musik
dreamz skrev:Jeg mener faktisk, at Linn er et eksempel på det modsatte - altså en producent, der er fulgt med tiden og forsøger at opdatere sine produkter i takt med den tilgængelige teknologi. Tænk på, at Linn i de fantastiske 70’ere udelukkende var kendt for at producere remdrevne pladespillere, som begejstrede et hobetal af entusiaster.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster