smølf skrev:
Hvad siger I skal et anlæg kunne spille alt uden at det man må frasortere indspilninger som ubrugelige ?
Thomas Sillesen skrev:
Problemet som jeg ser det, at hifi entusiaster ved hvordan et instrument skal lyde,
Thomas Sillesen skrev:HiFi entusiaster må "bare lære" at målet med musikken og optagelserne ikke altid er et åbent, luftigt, detaljeret lydbillede, og istedet lære at værdsætte musikken for det kunstneriske udtryk der er tale om.
smølf skrev:Nogle af mine bekendte mener at selv hvis man sætter gamle optagelser med rock på skal det stadigt lyde rimeligt. Et eksempel kunne være Jimi Hendrix : Live at Fillmore East.
Nu har jeg længe tunet mit anlæg for at det kan spille moderne optagelser f.eks. Patricia Barber : Cafe Blue . Målet var at en sådan optagelse som tidligere lød lukket i mellemtone / diskant og gumpetung i bassen skulle lyde detaljeret i mellemtone / diskant og tight i bassen.
Dette har jeg opnået og så kommer vennerne med gamle "skod optagelser" og er forfærdet over at de lyder tyndt og skingert på mit anlæg.
Hvad siger I skal et anlæg kunne spille alt uden at det man må frasortere indspilninger som ubrugelige ?
Skal bare have sat noget på plads i mit indre univers.
Thomas Sillesen skrev:Det er jo altid en interessant debat.
Problemet som jeg ser det, at hifi entusiaster ved hvordan et instrument skal lyde, og derfor synes, at lyder det ikke korrekt, er det ikke en god optagelse.
(...)
vilmann skrev:smølf skrev:
Hvad siger I skal et anlæg kunne spille alt uden at det man må frasortere indspilninger som ubrugelige ?
Det er jo selvfølgelig et frit land (lidt endnu ), så må være din egen vurdering.
Jeg hører meget sjældent perfektionistmusik - Diana Krall er min yndligsaversion.
Men hvis ikke jeg kan spille Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Tom Waits og Motörhead gider jeg nok ikke have et stereoanlæg.
/vilmann
Thomas Sillesen skrev:
HiFi entusiaster må "bare lære" at målet med musikken og optagelserne ikke altid er et åbent, luftigt, detaljeret lydbillede, og istedet lære at værdsætte musikken for det kunstneriske udtryk der er tale om.
smølf skrev:
Hvad siger I skal et anlæg kunne spille alt uden at det man må frasortere indspilninger som ubrugelige ?
AV Precision skrev:Én at tænke over: Jo bedre jeg synes et anlæg er, jo sværere har jeg ved at sætte ord på hvorfor det er godt.
AV Precision skrev:smølf skrev:
Hvad siger I skal et anlæg kunne spille alt uden at det man må frasortere indspilninger som ubrugelige ?Jeg synes det er utroligt svært at sætte ord på min indgangsvinkel til dét. På den ene side, så kan jeg sagtens følge den "gamle skole", der siger at jo bedre anlægget er, jo mere afslører det dårlig lydkvalitet i dårlige indspilninger. Men på den anden side så er det ikke sådan jeg oplever det, når jeg hører de anlæg som jeg personligt sætter højst på min rangliste af top hifi-oplevelser. For mig har det netop ofte været oplevelser med anlæg der gengiver indspilninger der langtfra er hifi-rigtige, som jeg har oplevet som de mest imponerende - og mit eget anlæg er heldigvis også ved at være ovre i dén grøft. Jeg føler bare ofte jeg bliver misforstået når jeg forsøger at beskrive hvad jeg mener.Humlen er, at de anlæg som jeg oplever kan få dårlige indspilninger til at lyde "godt", eller "rimeligt" som du kalder det, netop IKKE gør noget mht. lydkvalitet som får lyden til at være bedre, end det såkaldt "hifi-rigtige" anlæg gør. De gør faktisk det modsatte - de gør mig i stand til nemmere at lytte _forbi_ lydkvaliteten, og fokusere på musikken, uafhængigt af indspilningskvaliteten. Til gengæld lyder dét jeg kalder "hifi-musik" - dræbende kedeligt pling-pling musik der stinker langt væk af at være indspillet med dét ene formål at man rigtigt skal kunne sidde og smovse i detaljer, rum, perspektiv og hvad ved jeg - det lyder ganske enkelt, ja, kedeligt, på den slags anlæg.For mig drejer det sig om en helt anden definition af "kvalitet". Det er ikke god lyd, hvis det gør Jimi Hendrix ubrugeligt. Men at få Jimi Hendrix til at lyde "tåleligt", drejer sig ikke bare om at sovse alting ind, så man ikke kan høre at det lyder dårligt. Det drejer sig om at fokusere på nogle helt andre aspekter af lydkvalitet, end dét vi er vant til. Og det er svært for mig at beskrive, fordi dé aspekter ikke er noget jeg har ret mange brugbare termer for. Det er utroligt nemt at forholde sig til rum, perspektiv, dybde, dynamik, detaljer osv. Men timing, drive, "liv", det er langt sværere - for mig i hvert fald. Men som jeg ser det, så er dét at det er sværere, ikke ensbetydende med at det er mindre vigtigt, tværtimod.Dét jeg er nået frem til, er så at hvis et anlæg mudrer stemmen på Patricia Barber, mens Jimi Hendrix maskeres nok til at det ikke skærer i ørerne, så er det et dårligt anlæg. Men hvis Patricia Barber lyder supergodt ud fra den klassiske definition, mens Jimi Hendrix saver ørerne af, så er det OGSÅ et dårligt anlæg i min definition. Dét der er et godt anlæg, er dér hvor Patricia Barber har sjæl, liv, MUSIK, mens Jimi Hendrix også har sjæl, liv, musik. De lyder naturligvis vidt forskelligt, men i stedet for at have en fællesnævner der hedder lydkvalitet, så har de fået en fællesnævner der hedder musik, energi, nerve osv. Forudsat at man kan forholde sig til nerven i musikken i begge genrer, så VIL man kunne finde et anlæg der formidler nerve i begge indspilninger, også selv om de lyder vidt forskelligt set ud fra et lydteknisk synspunkt.Det drejer sig med andre ord om at lytte efter nerven, livet, sjælen, mere direkte, i stedet for at definere en bestemt lydteknisk gengivelse (detaljeret, åben, tight osv), ud fra dén forudsætning at hvis dét er i orden, så følger den musikalske sjæl efter. Formålet er at formidle den musikalske sjæl, så lyt dog efter hvor godt anlægget gør dét, i stedet for at lytte efter om lyden er detaljeret, fordi du TROR at detaljerne er nøglen til sjælen. Det er ikke sikkert dét er rigtigt.En filosofi omkring dette, som jeg har haft lidt svært ved at finde lydhørhed overfor, måske fordi jeg formulerer det dårligt: En af de klassiske hifi-dyder er at lytte efter hvor godt anlægget er til at skille instrumenterne fra hinanden, og at adskille de enkelte musikere fra hinanden. Hvorfor er dét en kvalitet? Hele essensen i musik, er at spille SAMMEN. I stedet for at lytte efter hvor godt vi kan skille musikerne ad, så lyt efter hvor godt vi kan få dem til at spille sammen. Det er meget mere interessant og givtigt, end at pille musikken fra hinanden.Én at tænke over: Jo bedre jeg synes et anlæg er, jo sværere har jeg ved at sætte ord på hvorfor det er godt.
Tilbage til Generelt & Andet Hi-Fi
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster